Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alaselkä menee jumiin kävelystä

Lähettäjä: Patikka 
Päivämäärä:   25.7.25 09:14:26

Onpa hyvä, piti lähtee ens viikolla vaeltaan. Mulla alkanu menee alaselkä jumiin kävelylenkin jälkeen. Se tulee niin kipeeks että menee yöunet. Että onko vinkkejä antaa. Venytelly olen jalkoja, siitä saa hetken apua.

Re: Alaselkä menee jumiin kävelystä

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   25.7.25 09:18:13

Hierojalle.

Lähettäjä: fysis 
Päivämäärä:   25.7.25 09:20:25

Hierojalle/ fyssarille/ fysiatrille. Yleensä kireistä pohkeista & lonkankoukistajista johtuva selkäkipu HELPOTTAA kävelemällä. Joku muu vaiva? Munuaiset - ootko juonut tarpeeksi vettä helteillä? Onko kipu keskellä, toispuolista? Sappivaivoja? Näiden epäilystä lääkäriin.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   25.7.25 09:21:51

Lihaskireyksiä ja/tai -heikkouksia. Hierontaan ja fyssarille.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   25.7.25 09:56:14

Kokeile paljasjalkakenkiä. Liian paksut pohjat kengissä ei hyvä.

Lähettäjä: Alina 
Päivämäärä:   25.7.25 10:05:46

Kenkien vaihto voi auttaa asiaa. Ihan normikävelystä ei pitäisi selän jumittua.

Lähettäjä: Huono esimerkki 
Päivämäärä:   25.7.25 10:09:06

Lukkutunut Si-nivel aiheutti itselle. Fyssaria tarvis

Päivämäärä:   25.7.25 10:13:29

Voisko olla sit kengät, mä ostin juuri kesällä uudet lenkkikengät. Tosin melkein samat kun vanhatkin..

Lähettäjä: Kukkis 
Päivämäärä:   25.7.25 10:24:22

Voi olla kengät, mutta kävisin fyssarilla kuten moni edellä ehdottaa. Itseltäni paljastui lihasheikkous ja asentovirhe, jota en olisi itse osannut paikallistaa. Fyssarin täsmäliikkeillä tilanne parani todella nopeasti.

Lähettäjä: cola 
Päivämäärä:   25.7.25 11:22:24

Selässä olevat kiputilat kertovat myös ahdistuksesta tai muista henkisistä lukoista. Itse oon hyvä esimerkki tästä, mulla menee aina selkä kipeeksi ja puutuu, kun on jotain isoja asioita menossa / paljon käsiteltävää mielessä. Liikun ja syön aina kuin ennenkin, vain selkä reagoi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 11:49:37

mulla teki saman uudet kengät. niissä oli aavistuksen korkeampi kanta mutta se riitti.
vedin niin jumiin että sitä sitten vatkattiin ja paranneltiin kauan.
parhaiten auttoi jämäkkäpohjaiset kengät jotka ei antanut virheliikettä jatkaa.

Päivämäärä:   25.7.25 11:52:21

Kovilla tasaisilla pohjilla kävely jumiuttaa helposti.

Lähettäjä: Vesi 
Päivämäärä:   25.7.25 11:53:31

Minulla auttoi samaan vaivaan se, että sain notkoselkää/kippaavaa lantiota korjattua. Enää ei tule pidemmilläkään vaelluksilla kipeäksi!

Päivämäärä:   25.7.25 13:08:33

Ei ole kovat tasapohjaset kengät.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.25 13:52:14

Lähettäjä.

Päivämäärä25.7.25 11:49:37

mulla teki saman uudet kengät. niissä oli aavistuksen korkeampi kanta mutta se riitti.
vedin niin jumiin että sitä sitten vatkattiin ja paranneltiin kauan.
parhaiten auttoi jämäkkäpohjaiset kengät jotka ei antanut virheliikettä jatkaa.

Parempi vaihtoehto olisi vahvistaa jalkoja (tai oikeastaan koko kroppaa) niin ettei virheliikkeitä tule.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   25.7.25 13:57:42

Yleisin ongelma tuohon on että monella aikuisella on tullut elämän aikana istuttua niin paljon että lonkankoukistajat on kiristyneet/lyhentyneet ja kippaavat lantiota eteenpäin. Jos vatsalihakset on heikot, lantio hieman "nokkii" eteenpäin joka askeleella ja kipeyttää selän.

Eli kun olet kävellyt vähän matkaa ja paikat on lämmenneet, venyttele lonkankoukistajat joka päivä kunnolla.

Myös tukilihakset, ne pitkät syvät vatsalihakset, eli "core"/"korsetti" kuntoon.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.25 14:01:42

"Kovilla tasaisilla pohjilla kävely jumiuttaa helposti."

Entäs tämä, millaisilla pohjilla siis kävelet? Asfaltilla? Pururadalla? Metsässä?

Päivämäärä:   25.7.25 15:48:22

Oletko kokeillut paljasjalkakenkiä?

Missä asennossa kävelet? Lantio kallellaan?

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   25.7.25 15:56:34

kengät melko varma. jos seläs jumeja, joiden takia kipeytyy, ne jumit todnäk on kiinni kengistä. eli kengät ekana vaihtoon.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   25.7.25 16:13:56

Sama ongelma oli minullakin kunnes joku sanoi että kävelen ilman pakaralihaksia. Eli ne pitää ihan aktivoida siihen kävelyyn ensin tietoisesti. "Purista perseellä normaalisti" sopii neuvoksi!

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   25.7.25 16:25:02

"kunnes joku sanoi että kävelen ilman pakaralihaksia"

Tuota perseen tyrkytystä nykyään joka asiaan. Kaverin uusi miesystäväkin oli juuri "ihan vaan lihaskunnon kannalta" ehdottanut jotakin persereeniä tai jumppaa. Kaveri jatkaa suhdetta moisen törkeän arvostelijan kanssa, minä olisin reenannut ukon luiskaan etsimään mieleisensä perseen. Kumma kun ei muilla lihaksilla ole väliä, narukäsillä ja löllömahalla, vaikka olisihan siinäkin habaa ja siskspäkkiä reenattavaksi.

Lähettäjä: iri 
Päivämäärä:   25.7.25 16:36:13

Eteenkippaantunut lantio eli anterior pelvic tilt. Heikot ja kireät lonkankoukistajat. Olemattomat perslihakset joita et kävellessä käytä. Kireät ja ylivenyttyneet takareidet. Alaselkä notkolla.

Tuossapa ne syyt. Omalla kohdalla auttaa syväkyykky, lonkankoukistajien notkistaminen ja vahvistaminen, etureisien hierominen ja venyttäminen, pakaroiden ja takareisien treenaaminen yms yms, että on mahdollista saada lantiokori suoraan. Ja kun lantiokori suoristuu, loppuu myös alaselkäkivut.

Lähettäjä: Vbc 
Päivämäärä:   25.7.25 17:36:26

Eipä tarvi ihmetellä selkäkipuja kun katsoo miten 9/10 ihmisestä lenkillä kävelee. Ryhti on huono ja laahustava lyhyt liike. Tämä saa jumiin ensin lonkankoukistajat ja sitten selän. Kävellessä ryhti pitää olla erittäin hyvä ja liike lähtee lantiosta sekä kädet tukevat liikettä.

Päivämäärä:   25.7.25 18:41:15

On se ny kumma kun ennen olen pystynyt kävelee illman ongelmia. Ainut asia mikä muuttunut on ne kengät. Ja kuljen yleensä pururadalla tai metsässä, asfaltilla en juurikaan

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   25.7.25 22:29:57

Käytät väärin lihaksia. Pakaralihakset ei aktivoidu tarpeeksi. Fyssarille.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   25.7.25 23:29:44

Hah: on eri asia treenata pakaroita eroottisessa mielessä. Tarkoitin kyllä nyt ihan toiminnallista roolia lantion ja jalan työntövoiman kannalta. Silloin kun jalkojen ja pakaroiden lihakset ovat vahvat, selkä pääsee helpommalla.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   25.7.25 23:45:29

"On se ny kumma kun ennen olen pystynyt kävelee illman ongelmia. Ainut asia mikä muuttunut on ne kengät. Ja kuljen yleensä pururadalla tai metsässä, asfaltilla en juurikaan"

Syntymästä astiko kaikki vaivat yleensä sitten on?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   26.7.25 00:10:57

"Kaverin uusi miesystäväkin oli juuri "ihan vaan lihaskunnon kannalta" ehdottanut jotakin persereeniä tai jumppaa."

Jos mulle deitti/seukkauskumppani/puoliso tulisi länkyttämään jostakin persetreenin tarpeellisuudesta, sanoisin että minäkin olen jo jonkin aikaa pohtinut, että sinun pitäisi tienata enemmän. Että tienaa sä enemmän niin mä voin treenata enemmän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.25 00:18:10

No jos ongelmat alkoivat samaan aikaan uusien kenkien oston kanssa niin vaihda ihan ekana ne kengät.

Lähettäjä: Liia 
Päivämäärä:   26.7.25 06:17:12

Kenkien vaihdosta varmaan johtuu, jos yhtäkkiä alkanut. Itsellä menee selkä helposti jumiin shoppailukävelystä. Kun kävelet koko päivän hitaasti kauppoja kierrellen.

Tosi moni nainen kävelee selkä notkolla ja peppu pitkällä. Rasittaa alaselkää. Tärkeää olisi kävellessäkin kiinnittää huomiota ryhtiin ja keskivartalon asentoon. Kropalle pelkkä tasaisella kävely pitkiä matkoja on raskasta. Kannattaa mielummin kävellä vaihtelevassa maastossa tai ottaa väliin muutama juoksuaskel. Metsässä kun kävelee pitää nostella jalkoja ja voi hypellä kivien päältä, tekee hyvää kropalle kun käytät vähän eri lihaksia mitä tasaisella kävellessä.

Ja tietysti ihan jokaisen kannattaa availla lonkkia, olla syväkyykyssä, venytellä lonkan koukistajia ja pohkeita, tehdä syviä keskivartalon lihaksia tukevia harjoituksia. Vanhuksilla töpöttävä kävely johtuu noista lonkan koukistajien kireyksistä.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   26.7.25 07:54:22

Mä ihmettelin monta vuotta samaa ja lopulta menin magneettiin missä syy selvisi. Ei näkynyt röntgenissä. Hoidon tarpeessa selkä oli. Lannerangassa on paljon pienen pieniä rakenteita joista yhdenkin rikkimeno voi johtaa järkyttäviin kipuihin ja juneihin. Niitä pystyy korjaamaan ja se helpottaa loppu elämää merkittävästi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.