Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ozempicin käyttäjiä, BMI 32 2

Lähettäjä: fatfighter 
Päivämäärä:   25.7.25 08:45:13

Edellinen ketju: [linkki]http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10121184&t=10121184

Olen aloittaja, eilen tosiaan pistin ekan eikä toistaiseksi ole tuntunut missään.

"Lähettäjä: tft
Päivämäärä: 24.7.25 13:10:18

Minä kyllä lritisoin niitä, jotka eivät elintavoillaan viitsi mitään tehdä. Moni ajattelee, että kun nyt on lääkitys niin ei tarvitse enää itse tehdä mitään. Toiset taas ajattelevat, etteivät edes yritä mitään itse vaan ottavat suoran lääkityksen. Varsinkin miehillä on tämä ajatusmaailma "Miehen pitää syödä isoja annoksia, miehen pitää saada syödä, minä en pupun ruokaa syö" jne.

Samahan se on laihdutuslääkkeiden kanssa. Jotkut ajattelevat, että lääkitys on vain tukitoimi muiden keinojen joukossa, eli muuttavat ruokavalion sisällön kokonaan ja lisäävät liikunta ja niin edelleen. Toiset taas eivät tee mitään muutosta ruokavalioon tai muuhunkaan vaan ajattelevat, että lääke kyllä laihduttaa ja mulla ei oo kiire.

Helppo arvata, kumpi saa paremmat ja pysyvämmät tulokset."

Anteeksi nyt, mutta mistä ihmeestä sinä voit tietää MITEN juuri laihdutuslääkkeitä käyttävät IHMISET AJATTELEE? Kirjoitat, että "moni ajattelee". Mitä työtä teet tai mitä harrastat, jos olet niin monen laihdutuslääkkeitä käyttävän ihmisen ajatuksia ottanut selville?

Re: Ozempicin käyttäjiä, BMI 32 2

Lähettäjä: Tutkittu 
Päivämäärä:   25.7.25 08:58:40

Kesäkuussa oli mtv3:lla lihavuustutkija Kirsi Pietiläinen puhumassa aiheesta Kohuttu lääke nousi Suomen myydyimmäksi – rantautuuko haitallinen ilmiö meillekin?

Linkitys ei onnistunut millään. Viimeisen puhelimen päivityksen jälkeen tullut ongelma. Suosittelen katsomaan ihan kaikkia joilla on jokin mielipide näistä lääkkeistä.

Lähettäjä: Copypaste 
Päivämäärä:   25.7.25 09:02:23

Mä en ole tavannut yhtään Ozempicin tai vastaavan käyttjää, joka ajattelisi että ”pelkkä lääke hoitaa homman eikä ite tarvi tehä mitään”!

Päivämäärä:   25.7.25 09:45:13

No eipä näköjään toimi linkitys koneellakaan! Tässä se edellinen, jos joku haluaa käydä lukemassa:
http://forum.hevostalli.net/ read.php?f=9&i=10121184&t=10121184

Kirsi Pietiläinen on ensimmäinen lääkäri joka tuntuu ymmärtävän mitä ylipainoisuus tarkoittaa ihmiselle.

“Erilaiset tavat, joilla keho panee hanttiin laihduttamista, ovat alkaneet valjeta tutkijoille vasta viime vuosina”, Pietiläinen kertoo. Tutkija ovat esimerkiksi huomanneet, että lihavuus vähentää kylläisyyttä säätelevien suolistohormonien määrää. Mitä vähemmän näitä hormoneita on, sitä vaikeampaa laihduttaminen voi olla. Ja kun ihminen yrittää laihduttaa, hormonit vähenevät entisestään. Se on elimistön oma, kummallinen vastaisku.

Kun ajattelee, millainen psykologinen vaikutus sillä on, että jatkuvasti yrittää laihduttaa, mutta ei millään onnistu. Itsetunto laskee, ihminen kokee syyllisyyttä ja ajattelee olevansa kertakaikkisesti huono. Se voi olla raskas taakka.""

Lähettäjä: Pille 
Päivämäärä:   25.7.25 09:49:09

En ole tavannut yleensäkään yhtään ihmistä, joka kuvittelisi, että laihtumisen eteen ei tarvitse itse tehdä mitään. Uskoakseni jokainen ihminen ymmärtää, ettei esim. Ozempic toimi yksin. Ja jos on päässyt unohtumaan, niin lääkäri ennen lääkkeen määräämistä vielä muistuttaa asiasta.
En tajua miksi osa ihmisistä kuvittelee, että lihavat ihmiset eivät tiedä miten laihtua. Ylipainoiset ovat usein päinvastoin laihduttamisen supertietäjiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 09:59:34

Koska ihminenhän on tyhmä kun se on lihava.

Päivämäärä:   25.7.25 10:01:53

Nyt täytyy sanoa, että tuli yhtäkkiä aika huono olo. Etova ja oksettava. Eilen pistin 0,25mg. Tänään olen syönyt yhden leivän pääällisineen ja mukillisen kahvia. Vähän sellanen fiilis että tuleekohan tässä vielä oksu.

Lähettäjä: Ykss 
Päivämäärä:   25.7.25 10:38:26

Kannattaa syödä pieniä määriä vähän väliä, se helpottaa. Suuri suositus sellaisille lasten sosepusseille (hedelmäsoseet ym.). Niistä saa avun helposti huonoon oloon.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   25.7.25 11:12:55

Perinteinen asetelma; ensin valitetaan kun ihmiset ei laihduta ja sitten kun laihduttavat niin väärin laihdutettu!!! Kyllä joitakin harmittaa kun toiset saavat vuosien (vuosikymmenien) jälkeen apua ongelmiinsa... Muistattehan inistä myös tupakasta nikotiinilaastareilla eroon pyrkiville?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   25.7.25 11:33:13

"Muistattehan inistä myös tupakasta nikotiinilaastareilla eroon pyrkiville?"
Tähän liittyy myös päänsisäiset muutostarpeet.
Riippuvuus mikä riippuvuus - onko siis helpoin tapa päästä irti kokonaisvaltaisesti lääkkeiden ja niiden sivuvaikutusten kanssa?

Mulla on kaapissa 15 vuotta vanhat tupakastavieroittamiseen tarkoitetut lääkkeet. Selvitin haittavaikutukset. En aloittanut, koska piti selviytyä myös vaativista töistä.
Varmaan nuokin lääkkeet on jo paremmin testattu, mutta onko esim Ozempic?

Päivämäärä:   25.7.25 11:35:45

"Riippuvuus mikä riippuvuus"

Ei aivan näinkään. Tupakasta/alkosta/huumeista voit luopua kokonaan. Ruoasta et.

Päivämäärä:   25.7.25 11:45:01

Piste: ruoasta et, mutta se ruokahäly voi olla myös päänsisäistä.
Tätähän oon koko ajan peräänkuuluttanut, kun terapian tarve sivuutetaan aika lailla kokonaan edellisessä ketjussa.
Oon kyllä valistunut huimasti asiaan liittyvien kehon sairauksien suhteen.

Päivämäärä:   25.7.25 11:53:15

"Piste: ruoasta et, mutta se ruokahäly voi olla myös päänsisäistä."

Tietenkin se on pään sisäistä. Ei ne ruoat oikeasti siellä hyllyssä kenellekään huutele.

Terapian tarve varmaan sivuutetaan siksi että sitä ei ole saatavilla edes vaikeasti mt-ongelmaisille. Miksi siis olisi "vain" lihaville, jotka kuitenkin (suurimmaksi osin) ovat työkykyisiä jne.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   25.7.25 12:03:59

The Cowgirl, terapiaa varmasti moni tarvitsisi ja varsinkin sitten, kun laihdutus on lähtenyt käyntiin. Mutta kertaakaan ei lääkärin/hoitajan taholta ole tullut mitään mainintaa terapiasta. Paitsi ravintoterapeutille on ohjattu, mutta sen hyöty on aikalailla 0, kyllä suurin osa tietää, mitä ja miten pitäisi syödä. Tosi asia kuitenkin on, että laihduttamiseen vaikuttaa enimmäkseen fysiikka ja yksilölliset ruumiin toiminnot. Tätä ei kuitenkaan uskalleta myöntää, senhän näkee jo täälläkin. Aivan kuin se olisi ihmiseltä itseltään pois, jos joku muu saa oikeaa, hyödyllistä apua laihdutukseen. Kaikissa lääkkeissä on tietysti haittavaikutuksensa, mutta pointti onkin punnita ongelman ja lääkkeen nykyisiä ja tulevia haittavaikutuksia ja valita se pienempi paha. Eihän esim. tupakointi tai suuri ylipaino itsessäänkään ole ihan haitatonta.

Päivämäärä:   25.7.25 12:05:33

No nythän piste oikaisit kivasti. Keskustelussa juuri kukaan EI HALUNNUT terapiaa. Siitä, että terapiaan pääsy olisi vaikeaa, ei ollut mitään puhetta.

Lähettäjä: Tutkittu 
Päivämäärä:   25.7.25 12:41:27

Menkää katsomaan tuo Pietikäisen haastattelu ihan oikeasti. Ymmärrätte miksi lääke tehoaa tai ei tehoa. Miksi ollaan ylipainoisia tai ruoka riippuvaisia. Jos nuo lääkkeet ei tehoa, syy on muualla.

Päivämäärä:   25.7.25 13:03:13

"Keskustelussa juuri kukaan EI HALUNNUT terapiaa."

Missä keskustelussa? Mainitsiko monikin ylipainoinen edellisessä ketjussa ettei halua terapiaa?

Lähettäjä: tft 
Päivämäärä:   25.7.25 13:17:45

"Anteeksi nyt, mutta mistä ihmeestä sinä voit tietää MITEN juuri laihdutuslääkkeitä käyttävät IHMISET AJATTELEE? Kirjoitat, että "moni ajattelee". Mitä työtä teet tai mitä harrastat, jos olet niin monen laihdutuslääkkeitä käyttävän ihmisen ajatuksia ottanut selville?"

Ihan vain lääkkeitä käyttävien ihmisten juttuja lukemalla ja kuuntelemalla. Moni kirjoittaa ajatuksiaan somessaan ja monia tunnen ihan IRL, ja näen ja kuulen ihan itse, miten toimivat.

Vähän aikaa sitten luin aika paljon ihmisten postauksia somesta aihetunnisteella tai hakusanalla ylipaino, painoindeksi, läskiviha, BMI, lihavuusleikkaus, ozempic, jne. Ihan vain, koska kiinnosti ihmisten ajatukset ja aiheet ja sieltä noita ihmisten eri tapoja ja ajatuksia löytyi aika paljon. Ja myös se, miten muut suhtautuvat, ja millaisia kommentteja saavat.

Ja kun ympärilläni on paljon ihmisiä, joilla on sairauksia, joita hoidetaan, tai ainakin pitäisi hoitaa elintavoilla, niin aika monen (varsinkin miehen) kohdalla on tullut selväksi, että elintavoilla terveytensä hoitaminen on "akkojen hommaa" ja "miehen kuuluu syödä" ja "miehethän ei lenkkipolulla sipsuta"... Huoh. Ihan jo omista vanhemmistani löytyy niitä, joilla on pitkät listat verenpaine-, diabetes- ja muita lääkkeitä, ja elintavat sellaiset, että minäkin sairastin lapsena lisämuunuaisongelmani vuoksi. Aina kun sanoin, että ruokavalio on huono ja kaikki lämmin ruoka ihan karsean suolaista, sain haukut ja väitettiin, että vain kuvittelen. Vanhempieni mielestä myös minulle olisi pitänyt määrätä verenpainelääkitys, että lakkaan valittamasta siitä, että kotona ruoka on niin suolaista. He vain veetuilivat, kun sanoin, että ehkä teidänkin verenpainelääkkeet puolittuisivat, jos jättäisitte lisätyn suolan pois. Äidilläni nykyään 4 eri verenpainelääkettä, isällä oli muistaakseni kaksi. Isä siis jo kuollut.

En siis morkkaa niitä, jotka tarvitsevat lääkkeitä pitääkseen terveydestään parempaa huolta. Mutta ihmettelen niitä, jotka eivät muuta elintapojaan yhtään paremmiksi vaan sanovat lääkärille, että "Laita vain siitä lääkkeestä ihan maksimiannos, minä en rehuja syö / liikuntaa harrasta / annoskokoja pienennä" jne.

Enkä siis aloittaja morkkaa sinua. En ymmärrä, miksi räjähdit siitä, että kerron totuuksia.

Joku muukin raivosi minulle edellisessä ketjussa. Jännä juttu, että lukutaito katoaa tällä foorumilla. Muualta varmaan onnistutte lukemaan?

Joillakin terveysongelmat on sellaisia, ettei niihin itse voi vaikuttaa ainakaan tiettyä pistettä enempää, joten lääkkeet on pakollisia. Esim. itselläni lisämunuainen tuottaa liikaa aldosteronia ja joudun syömään kalium-lisää, ja seurailemaan verenpaineita. Vielä en verenpainelääkettä tarvitse, mutta se tosiaan vaatii sen, että elintavat on verenpainelukemille hyvät. Joillakin on vielä huonompi tilanne, eli ei auta mikään ja verenpainelääke on pakollinen. Mutta jotkut eivät edes yritä, vaan ottavat ennemmin monta verenpainelääkettä maksimiannoksella ja jatkavat huonoja elintapojaan, koska "onhan mulla lääkkeet verenpaineeseen".

Oikeastihan elintavoilla pitää tehdä kaikki minkä järkevästi pystyy, eli ihan liiallisuuksiinkaan ei kannata mennä. Ja loput sitten lääkitään. Mutta kun moni ottaa vain lääkkeet eikä viitsi muuttaa elintapojaan.

Laihdutuslääkkeiden kanssakin olen nähnyt ja kuullut tuota, että jotkut tekevät "täyskäännöksen" ja painonpudotusvaiheessa elintavat menee uusiksi ja muuttuvat pysyvästi. Ja sitten on niitä, jotka ei ruokavaliotaan muuta ja elintavatkin on ennallaan, mutta lääkkeen avulla ruokamäärät pienenevät. Ja he sanovat, että "en tee muuta kuin käytän lääkettä, ei mulla oo kiire, paino laskee hissukseen jos laskee".

Ja oikeastihan elintavat pitäisi laittaa uusiksi, koska laihdutuslääkkeen myötä kiloista jopa puolet voi lähteä lihaksista, ja se on todella huono juttu. Eli ruokavalioon pitää todennäköisesti lisätä proteiinia ja lihaksia pitää alkaa treenata, että lihaskato olisi mahdollisimman pientä. Ja tämä ei ole minun mielipiteeni, tästä löytyy kyllä tietoa muualtakin.

Olen töissä Terveystalossa, jossa tehdään paljon mm. lihavuuskirurgiaa ja hoidetaan ihmisten sairauksia ja terveysongelmia aika laajasti... Paljon olen siis työni puolesta nähnyt ja kuullut. Harrastan vähän mitä sattuu, mm. neulomista ja maastopyöräilyä.

Lähettäjä: nacomi 
Päivämäärä:   25.7.25 13:31:40

”Terapian tarve varmaan sivuutetaan siksi että sitä ei ole saatavilla edes vaikeasti mt-ongelmaisille. Miksi siis olisi "vain" lihaville, jotka kuitenkin (suurimmaksi osin) ovat työkykyisiä jne.”

Tässä on pointti, syömishäiriöihin on nykyään aikuisen liki mahdotonta saada apua, oli sitten minkä painoinen vaan. Sen tiedän sekä ihan omasta, että myös monien tuttavien kokemuksesta. Itse olen yrittänyt hakea apua anoreksiaan, mutta koska mun BMI oli vain 16 eikä alempi, kävin töissä ja omin jaloin kävelin lääkäriin eikä minua todettu vaikeasti masentuneeksi, niin katsottiin ettei minun tilanteeni ole niin vakava että olisi aihetta laittaa terapiaan. Ei siis pyynnöstäni huolimatta, henkisesti olin tosi hajalla. Voin vain kuvitella mitä se on, jos ylipainoisena yrittää hakea syömisen henkisiin ongelmiin apua…

Lähettäjä: arnina 
Päivämäärä:   25.7.25 13:52:41

"En tajua miksi osa ihmisistä kuvittelee, että lihavat ihmiset eivät tiedä miten laihtua. Ylipainoiset ovat usein päinvastoin laihduttamisen supertietäjiä."

Minä tajuan. Olen jo vuosia seurannut laihduttavien ihmisten elintapoja ja täältäkin lukenut "laihtuuko tällä ruokavaliolla?" ja "miksi en laihdu vaikka syön näin?" -keskusteluja. Niistä selviää todella hyvin miksi painonpudotus ei onnistu ja selviää se, ettei ylipainoiset näytä ymmärtävään miten kannattaisi ja pitäisi laihtua. Niihin ketjuihin myös tulee vaikka mitä ihmeellisiä ohjeita joiden avulla ei todellakaan laihdu...

Ylipainoiset eivät todellakaan ole laihduttamisen supertietäjiä kun yrittävät laihtua todella typerillä ja tehottomilla keinoilla ja yleensä laihtumisen jälkeen kilot tulevat korkojen kera takaisin. Eli ei ole mitään hajua siitä miten homma oikeasti kannattaisi hoitaa. Lisäksi moni hokee ettei vain laihdu, vaikkei söisi mitään. Kumma kyllä oikeasti ruuan puutteessa pidempään olleet eivät ole lihavia. Mutta ehkä nämä suomalaiset ikilihavat pitäisi todellakin laittaa johonkin Auschwitziin tai Gazaan tai Afrikan nälänhätä-alueille muutamaksi kuukaudeksi. Jos he eivät edelleenkään laihdu grammaakaan vietettyään siellä puoli vuotta, niin onhan heissä lääketieteelle jotain todella arvokasta! Se pitää opetella eristämään pilleriksi jotta se voidaan jakaa lääkkeenä niille, joilla ei ole mahdollisuutta saada tai varaa ostaa ruokaa. Hehän voisivat sitten olla täysin syömättä mutta terveenä ja laihtumatta. Miettikää nyt miten paljon sillä voisi ihan tavallinenkin suomalainen säästää rahaa kun ei euroakaan tarvitse käyttää ruokaan!

Mutta luulenpa että kyllä niissä olosuhteissa ikilihavatkin laihtuvat ja heidän selostuksensa siitä miten "eivät laihdu vaikka eivät söisi yhtään mitään" on valhetta...

Lääkkeistä sanon että käyttäkää niitä jos niille on tarve ja saatte niistä apua. Kaikillehan ne ei passaa kun haittoja on liikaa ja moni joutuu kokeilemaan useita valmisteita eri annoksilla ennen kuin löytyy sopiva, jos löytyy. Mutta tosiaan muuttakaa elintapoja niin että saatte lääkkeestä parhaan hyödyn ja mahdollisimman vähän haittoja. Omalla kohdallani vhh ruokavalio on tuonut avun enkä ole ainakaan vielä tarvinnut lääkkeitä. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta eli en ole perusterve. Vaihdevuodetkin pukkaa päälle joten pitää sekin ottaa huomioon elintavoissa. Eli en voi syödä mitä haluan niin paljon kuin haluan ja liikuntaa on pakko harrastaa ettei lihakset lähde ja rasvakudos paisu.

Minua nopeat hiilarit väsyttää ja aiheuttaa kestonälän ja karsean väsymyksen mutta rakastan herkkuja. Eli jos joskus syön hiilareita, oli se sitten leipää tai karkkia niin syön niitä vasta iltapäivällä/illalla enkä koskaan aamupäivästä. Juhlissa en nirsoile mutta perusruokavaliooni ei sokeri ja viljat kuulu.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   25.7.25 14:05:55

"Muistattehan inistä myös tupakasta nikotiinilaastareilla eroon pyrkiville?"

Suurin haaste tupakasta eroon pyrkiville ei ole nikotiinista eroon pääsy, vaan tupakointitavasta eroon pääsy.

Kun on tottunut juomaan aamukahvin parvekkeella tupakoinnin ohessa, tai joka aterian jälkeen käymään tupakalla, niin siihen ei autakaan mikään nikotiinilaastari. Nikotiiniriippuvuuteenhan löytyy kyllä apua, mutta tapojen muuttaminen ja rutiinien uusiminen vie aikaa. Ja kärsimättömät ja mukavuudenhaluiset ihmiset eivät jaksa yrittää muutosta kolmea päivää pidempään.

Mutta ihan samahan se on jokaisen riippuvuuden kanssa. Pitää opetella uusia tapoja ja ajattelumalleja. Esim. tunnesyöjille ihan ammattilaisetkin sanovat, että pitää opetella joku muu tapa hallita tunteitaan kuin syöminen. Ei siitä tunnesyömisestä muuten pääse eroon.

Tai netti- puhelin- ja someriippuvuus. Kun on tottunut joka välissä selaamaan puhelinta tai tuijottamaan tietokonetta, niin voi olla vaikea vain olla tekemättä mitään. Ja moni sanoo, ettei jaksa/viitsi tehdä mitään järkevää kun ei jaksa ja on tylsää. No, pitää opetella sietämään sitä tylsyyttä ja viitsiä tehdä jotain järkevää niin pääsee siitä riippuvuudesta helpommin eroon...

Syömisriippuvuus on siitä hassu juttu, että ihmisen on pakko syödä pysyäkseen elossa. Mutta ihmisen ei tarvitse syödä mitä vain eikä mahdottomia määriä. Mutta ruokavalion muutos vaatii jo työtä, joka sitten on se kompastuskivi. "Niimmutku ei se oo sama asia!!!", kun joku ehdottaa menkkamässyn sijaan jotain muuta kuin suklaalevyä ja "Pupun kanssa on sovittu että pupu ei syö minun ruokaa ja minä en syö pupun ruokaa" kun miehelle ehdottaa ruokavalion keventämistä.

Lähettäjä: euesa 
Päivämäärä:   25.7.25 14:11:16

Moni ruokariippuvainen on riippuvainen ruuasta, joka menee mukisematta alas. Mutta jos syömishimoon syökin jotain, joka on pahaa, niin eipä sitä mätäkään loputtomasti. Ehkä sitä vain närppii. Minä en pidä tonnikalasta sellaisenaan enkä maustamattomasta jugurtista tai rahkasta. Piimää ja viiliä en kykene syömään ollenkaan. Joten jos syön noita kun mahdoton syömishimo iskee, niin se mahdoton syöminen loppuukin kuin seinään, kun ei anna itsensä syödä muuta kuin sitä, joka tökkii ja irvistyttää, jopa yököttää.

Mutta eihän tuota voi kukaan kokeilla, kun pitää saada syödä loputtomiin!

Tuolla keinolla kuitenkin minä pääsin eroon siitä loputtomasta ja hallitsemattomasta syömisestä. Ja oli se ihana tunne 17 vuoden ahmimishäiriön jälkeen. Nyt olen ollut "kuivilla" jo 7 vuotta ja BMI on 21 ilman lääkkeitä tai leikkauksia.

Päivämäärä:   25.7.25 14:20:56

Lähettäjä.
Päivämäärä25.7.25 13:03:13
"Keskustelussa juuri kukaan EI HALUNNUT terapiaa."

Missä keskustelussa? Mainitsiko monikin ylipainoinen edellisessä ketjussa ettei halua terapiaa?

Edellisessä ketjussa joku mainitsi väsyneesti että tarjottiin "vain terapiaa". Ja kun jatkoin mussuttamista aiheesta, se ohitettiin ja väisteltiin. En nyt jaksa enää käydä läpi koko ketjua, mutta muistelen ettei yksikään maininnut käyvänsä myös terapiassa riippuvuuden poistamiseksi.

Kävin lukemassa Kirsi Pietiläisen haastatteluja. Ovat kyllä avaavia ihmiselle, joilla vakavia ylipaino-ongelmia ei ole.

Lähettäjä: Tarkennus 
Päivämäärä:   25.7.25 14:22:57

”Edellisessä ketjussa joku mainitsi väsyneesti että tarjottiin "vain terapiaa". Ja kun jatkoin mussuttamista aiheesta, se ohitettiin ja väisteltiin. En nyt jaksa enää käydä läpi koko ketjua, mutta muistelen ettei yksikään maininnut käyvänsä myös terapiassa riippuvuuden poistamiseksi.”

Sen kommentin kirjoittaja jolle terapiaa oli tarjottu ei ollut itse ylipainoinen lainkaan, vaan olisi ihan normaalipainoisena/hoikkana halunnut ozempicin

Lähettäjä: fiina 
Päivämäärä:   25.7.25 14:38:12

Terapiaa on kyllä tarjolla ihan ilmaiseksikin esim. omahoito-ohjelmien avulla. Myös vertaistukea ja neuvoja löytyy netistä ilmaiseksi. Niillä pääsee todella hyvin alkuun, jos sitten terapian aloittaakin, ja saa ehkä terapiastakin enemmän irti, jos sitä ylipäätään enää tarvitsee.

Monille terapiaa tehokkaampi olisi lähipiirin tuki. Mutta ainakin lihavien kohdalla lähipiiri on usein sitä mieltä, että "Et sä oo lihava, sä oot kaunis!" kun nainen avautuu. Vaikka eihän se lihava sanonut "mä oon ruma" vaan "mä oon lihava". Miehet taas joko hokevat keskenään "pitäisikö meidän tehdä ryhtiliike, alkaa karpata ja käydä salilla", mutta eivät välttämättä tee mitään ja aikaansaannokset on nolla. Tai sitten naureskelevat keskenään, että miesten kuuluu olla miesten kokoisia, jotkut jopa ihan kilpaillen siitä, kenellä on kookkain maha.

Olen aina ollut normaalipainoinen. En laiha, mutta BMI:n mukaan normaalipainoinen. Minulla on kavereita, jotka ovat vuosia (vuosikymmeniä) valittaneet "miten läski ja ällöttävä oon ja pitäis laihduttaa", mutteivät koskaan tee mitään asialle. Tuollaisia on niin miehissä kuin naisissa. Voisin olla apuna ja tukena, syödä terveellisemmin heidän seurassaan ja lähteä seuraksi lenkille/salille. Mutta kun he itse eivät halua syödä terveellisemmin tai halua liikkua, niin enpä minä sitten heitä pakota... Kun tulee kylään, niin kokkaan vhh:ta, mutta hän tuo tullessaan pullaa ja suklaata. Tai kun on sovittu, että mennään lenkille, sanoo tämä, että "No emmää, katotaan vaikka leffa/Mä jäänkin kotiin kattoon salkkareita". En siis itse ole mikään hyväkuntoinen, tai lenkkeilijä tai salilla käyvä, mutta seuraksi voin lähteä jos joku seuraa kaipaa.

Olisi niin paljon helpompaa, jos he joko hyväksyisivät itsensä sellaisina kuin ovat ja lakkaisivat valittamasta lihavuudestaan, tai sitten tekisivät jotain kiloilleen, jolloin ei enää tarvitsisi valittaa lihavuudestaan.

Mutta yleensä ylipainoisten kanssa ei voi sanallakaan mainita mitään kokoon, painoon tai ulkomuotoon liittyvää, eikä keskusteluun sanoa sanaakaan, vaikka ylipainoinen itse ottaisi asian esiin. Eli vaikea olla apuna ja tukena ja tarjota mitään terapiaa, kun ei saa sanoa mitään. Joten sitten on turha valittaa, että terapiaa ei saa tai siihen ei ole varaa, jos siellä terapiassakaan terapeutti ei saa sanoa sanaakaan. Kaikesta muusta kyllä puhutaan, muttei siitä, miksi oikeasti terapiaan meni. Pari kaveria kun on terapiassa ollut, mutta kertonut avautuneensa kaikesta muusta kuin lihavuudestaan, vaikka se lihavuus ja siitä johtuva huono itsetunto nimenomaan on se juurisyy.

Mutta aika monissa asioissa ympärillä olevien ihmisten tarjoama vertaistuki on parasta. Esim. teinien mt-ongelmat varmasti puolittuisivat, jos he laittaisivat somen pois ja juttelisivat keskenään ja tajuaisivat, että kaikilla on samat ongelmat ja kaikilla mieli myllää ja omat ongelmat onkin aika pieniä. Sitten terapian ja avun tarpeessa olisivat vain ne, jotka oikeasti ammattiapua tarvitsevat, ja he pääsisivät avun piiriin nopeammin.

Jos oma tahto ei riitä elintapojen pitkäaikaiseen muuttamiseen, niin sitten siihen kannattaa ottaa tueksi lääkitys. Olen sitä mieltä, että kilot on jokaisen oma asia niin kauan, kun niistä ei hänelle haittaa ole ja kantaa kilonsa itse. Mutta jos kilot haittaavat elämää ja niiden kantamiseen tarvitsee apua, niin silloin kilot kuuluvat jokaiselle, joka auttaa. Ja silloin ryhtiliike on tehtävä, vaikka ozempicin avulla.

Lähettäjä: well 
Päivämäärä:   25.7.25 14:45:20

Lähettäjä: fiina
Päivämäärä: 25.7.25 14:38:12

Terapiaa on kyllä tarjolla ihan ilmaiseksikin esim. omahoito-ohjelmien avulla. Myös vertaistukea ja neuvoja löytyy netistä ilmaiseksi.

Nuo ovat toki ilmaisia, mutta eivät kyllä vastaa terapiaa.

Päivämäärä:   25.7.25 15:39:30

Miten terapia auttaa laihtumaan? Terapeutti kysyy miksi mässäät ja asiakas sanoo että koska tekee mieli.

Lähettäjä: n-- 
Päivämäärä:   25.7.25 15:51:18

Kun puhutaan siitä, että lihavuus ei ole oma valinta, niin olen siitä joidenkin ihmisten kohdalla vähän eri mieltä. Tai siis eivät välttämättä ole valinneet, että haluan/aion olla lihava, mutta lihavuuteen johtavat elintavat ja niiden jatkaminen on kyllä ollut ihan oma valinta.

Moni on lapsena ja vielä nuorena aikuisenakin ollut hoikka. Mutta sitten kun on muutettu omilleen, niin aletaankin ostella kaupasta herkkuja. Tai kun on saatu opiskelut pakettiin, vakaat ja hyvät tulot, niin mässätään ja lopetetaan liikunta, kun kerrankin on varaa ostaa ruokaa ja ajella omalla autolla mihin huvittaa. Tai kun teininä on alettu tienata omaa rahaa, niin onkin alettu ostella kaupasta herkkuja, vaikka vanhemmat ei niitä ole kotiin ostaneet muuten kuin juhlapyhinä, jos silloinkaan.

Kun tuota kestää vuosia, niin kehittyy suolistobakteerikannan muutos, lihavuus ja suolistohormonien ongelma. Ei siis olekaan aina kyse siitä, että on lapsesta asti ollut pyöreä ja sisaruksiaan isompi, jolloin se ei ole oma valinta eikä varsinkaan omaa syytä. Kun se lihavuus on tullut elintapojen myötä, niin onhan se sitten oma valinta? Ja nyt edellisen ketjun salmonella-tapauksen on turha tulla valittamaan, että hänen kohdallaan se ei ollut oma valinta. Kun nyt ei puhuttukaan sinusta, jolla se ei ollut oma valinta.

Mutta kaikki ne muut, jotka pysyivät aiemmin hoikkana ihan järkevillä elintavoilla, mutta alkoivat lihoa kun elintavat muuttuivat. Heillähän lihavuus, eli elintapojen seurauksena syntynyt tila, on kyllä oma valinta.

Ja jokainen meistä tietää, että epäterveellinen ruokavalio vaikuttaa suolistobakteerikantaan ja sen muuttuminen voi olla todella hidasta suuntaan ja toiseen. Eli ei välttämättä lihotakaan heti, kun aletaan mässätä, jos vuosia sitä ennen on syöty vhh:sti, jolloin voi vielä "syödä mitä haluaa juurikaan lihomatta". Mutta kun se mässäily jää päälle, siihen jää koukkuun ja suolistobakteerikantakin on vähitellen muuttunut, niin kiloja kertyykin ja siitä mässäämisestä ja syömishimosta onkin hankala päästä eroon, kun ei sen eteen viitsi tehdä mitään kun tekee vain mieli syödä ja on niin tottunut syömään hiilaripitoisesti. Tästä minulla on omaa kokemusta. Myös esim. antibioottikuurin jälkeen voi mennä vuosi (jos sekään riittää), että suolistobakteerikanta on palautunut, ja tuokin vain silloin, kun on eletty niin, että suolistobakteerikannan on mahdollista palautua.

Joten kuinka moni itsensä vuosien/vuosikymmenien aikana lihavaksi syönyt viitsii pitkäjänteisesti syödä terveellisesti, jotta suolistobakteerikanta muuttuu paremmaksi? Saati liikkua ja nukkua riittävästi, jotka tukisivat sitä terveellistä syömistä? Aika harva... Kun se vaatii pitkäjänteisyyttä päivästä ja viikosta toiseen, ei riitä sinnittely maanantaiaamusta perjantai-iltapäivään ja sitten viikonloppuna mässäillään. Ja varsinkin istumatyötä tekevillä energiantarve on aika vähäinen, ja moni silti syö hiilaripitoisesti, koska lapsesta asti hoettu, että "pitää syödä 6 palaa leipää joka päivä". Muistan kyllä itsekin tuon.

Moni täälläkin hokee laihdutusruokavaliota kyseleville, että syö leipää ja puuroa ja makaronia. Miksi, jos tarkoitus on saada painoa alas ja elimistö käyttämään omaa rasvakudosta energiaksi ilman, että lihakset katoaa? Viljoista tulee äkkiä kaloreita ja jos haluaa kalorivajeessa olla, niin aika vähän saa syödä ja sitten väsyttää ja nälättää...

Moni tarvitsee tueksi lääkkeen, joka auttaa elämäntapamuutoksessa ja järkevämmän ruokavalion aloittamisessa ja ylläpitämisessä. Hillitsee ruokahalua ja sammuttaa ruokamelun pääkopasta. Mutta tässäkin aloittaja söi aamiaiseksi leipää, vaikka olisi voinut syödä vhh:sti. Just just...

Olen itse monta ollut aivan karseassa hiilarikoukussa. Se on ihan hirveää eikä sitä kykene ymmärtämään sellainen, joka ei sitä itse ole kokenut. Ja se ruokamelu tosiaan huutaa päässä niin että ihan vahingossa on taas keittiössä lappamassa lisää hiilaripitoista syötävää lautaselle. Enkä nyt siis puhu siitä, että on viikonloppu mässäilty vaan siitä, kun on viikkoja, kuukausia tai vuosia mässäilty hiilareilla. Eli syöty niitä ihan mässäämällä, ahtamalla, ahmimalla, mussuttamalla, jne. Ei mitään tekemistä järkevän syömisen tai syömistahdin kanssa. Jatkuva mussutus ja mässytys ja napostelu. Ja huom, puhun nyt itsestäni mussuttajana ja mässääjänä, en nimittele teitä muita. Lukutaidottomillekin tiedoksi.

Katkaisen tuon hiilarikoukun ketolla, jos sitten jossain vaiheessa vaihdan vhh:lle. Ja vähän vaihtelevat oireet siitä sitten tulee. Joskus olen "pakolla" syönyt ketosti, kun suuhygienistin jälkeen hampaita vihloi kaksi viikkoa ja pelkkä veden juonti, oli lämpötila mikä vain, vihloi hampaita. Vasta myöhemmin luin, että hampaiden ultraäänipuhdistamisen ei kuulu sattua eikä laitteen äänen vihloa korvia niin, että potilaan pitää laittaa korvatulpat, jotta kestää laitteesta lähtevän vinkumisäänen. No osaanpa jatkossa sanoa, että säätää laitetta pienemmälle niin, ettei hampaiden puhdistus satu ja minä tai varsinkaan suuhygienisti itse tarvitse korvatulppia! Sekin kertoo jo paljon, ettei hän itsekään voi laitetta käyttää suojaamatta kuuloaan... Mutta muistan, kuinka hampaita vihloi vaikka kuorrutin suun vihlontaan tarkoitetulla hammastahnalla monta kertaa päivässä enkä voinut syödä juuri mitään. Sokerikoukku oli silti karsea, varmasti ihan siksi, että söin todella vähän ekan viikon ajan, koska en vain kyennyt syömään juuri mitään vihlonnan vuoksi. Tuon jälkeen vähän helpotti ja pystyin syömään enemmän. Silti jatkoin ketolla, siitä vhh:ksi, ja jossain vaiheessa ja lipsuin syömään karkkia ja jäätelöä "koska mä voin". Joo voin kyllä, mutta ei olisi kannattanut. Jälleen hiilarikoukussa ja ruokamelu kolisee korvien välissä KOKO AJAN...

Muilla kerroilla ketolle siirryttyäni on ekan päivän ollut todella voimaton ja väsynyt olo, kun elimistö ei saakaan hiilareita energiaksi. Nälkä ei ole ollut, kun saan syödä niin paljon kuin haluan kunhan se on ketoa. Ja ekan päivän jälkeen helpottaa, tokana päivänä ei paljoa haittaa ja kolmantena päivänä olo on ihan normaali, virkeä ja jaksava. Pidän omalla kohdallani tuota parempana keinona kuin laihdutuslääkkeitä. Enkä tajua, miksi pitää sinne hiilarimässäilyyn mennä kerta toisensa jälkeen. Nyt olen onneksi osannut jo vuosien ajan rajoittaa sen vain 1-2 päivään, pidemmälle ajalle en vain ole ostanut hiilareita. Kotona on vain vhh:ta. Kavereistakin muutama on onneksi allerginen gluteenillle tai joillekin viljoille, joten heidänkin luona tulee ihan luonnostaan sitten syötyä vhh:sti. On auttanut heilläkin painonhallintaan ja omituisiin oireisiin, kun allergioiden aiheuttajat selvisivät. Minullakin on vehnäallergia. Loppui se jatkuva ihottuma ja naaman herkkä iho -oireilu...

Mutta monilla muilla on hankalampaa muuttaa ruokavaliota ja pysyä muutoksessa, kuten joku jo aiemmassa ketjussa kertoi. Jos syö muualla kuin kotona, esim. työpaikan lounasravintolassa, niin yllättävän moniin ruokiin on lisätty sokeria. Tai kustannussyistä tarjolla on lähinnä perunakiusausta ja makaronipastaruokia ja soijaa. Tai jos syö perheen kanssa ja muut syövät hiilaripitoisesti, niin siinä voi olla vaikea syödä itse vhh:sti/ketosti, ellei sitten syö yksin ja eri aikaan kuin muut. Ja jos on totuttanut lapset syömään sokeria ja vehnää, niin heille ei sitten tonton-ruoka kelpaakaan, kun "se maistuu eriltä" ja "on pahaa". Vehnäallergikko-vhh-kaverin oma kokemus... Jopa miehensä sanonut, ettei tää ruoka oo yhtä hyvää. Ymmärrän, että kaveria ärsytti kokata sitten perheenjäsenilleen ollenkaan.

Joka kerta kun alan ketoksi/vhh:ksi, ihmettelen aidosti, miksi ihmeessä olinkaan syönyt hiilaripitoisesti. Se turpoaminen (neste ja läski) on ihan uskomaton ja en ymmärrä, miksi pidän itseäni kestoväsymyksessä ja -nälässä hiilareilla. Vähähiilarisella kestonälkä ja -väsymys katoaa ja olo oon paljon selkeämpi ja jaksavampi. Kyllä tämä minultakin vaatii itsekuria, mutta mitä sitten? Kun olen päättänyt, etten osta pullaa, vaikka se kaupassa miten huumaavalta tuoksuu, niin ei sitä sitten tule ostettua eikä myöskään syötyä, kun sitä ei kotona ole.

Mutta jos teillä joku muu sitä pullaa kotiin kantaa ja suuhunne laittaa, niin silloinhan se on vaikeaa. Mutta edellisessäkin ketjussa moni kertoi ihan itse huumaantuvansa pullan tuoksusta kun ilman ozempicia ei voi jättää pullia ostamatta, joten joku muuhan teille ne pullat sitten ostaa ja suuhun laittaa, kun sitä kotiin kertyy ja suuhun menee.

Meille ei vanhemmat ostaneet kotiin herkkuja muuten kuin juhliin. Ruokavalio oli pitkälti kalaa tai lihaa ja perunaa, harvoin makaronia. Isä metsästi ja kalasti, joten lihaa ja kalaa ei kaupasta ostettu. Mutta aloin itse ostaa karkkia ja sipsiä kaupasta omilla rahoilla. Ja siitä se herkkuriippuvuus sitten tuli. Siskoni on aina ollut minua pyörreämpi, kavereiden keskelläkin pyöreä ja joukosta erottuva. Aikuisena oli ns. sokeririippuvainen ja mätti paketillisen dominokeksejä ihan vaan koska voi. Lopulta oli niin sokereissa, että hänelle tuli jatkuva virtsiskierre, johon söi antibiootteja ja estolääkettä. Joku hänellle sanoi, että jätä sokeri pois ruokavaliosta. Jätti sokerin ja vehnän pois, virtsiskierre loppui siihen, estolääkkeet jäi pois, ja olo koheni kokonaisvaltaisesti ja painokin laski itsestään. Ei enää jatkuvaa väsymystä ja nälkää, vaikka hänellä oli tuossa vaiheessa jo kolme lasta.

Eli niitä elintapoja voi muuttaa, kun vain haluaa muutosta ja pysyy siinä. Myöhemmin siskoni on sairastanut myös syövän, ja selvisi sytostaattien sivuvaikutuksista aika vähällä, ja veikkaa yhtenä syynä olleen vhh-ruokavalion, koska sanotaan, että puhdas sokeri on syöpäsoluille herkkua ja elimistölle myrkkyä. Joten hän ei ole sokerittomasta ja vehnättömästä ruokavaliostaan luopunut, kun se tuo hänelle niin kokonaisvaltaisesti paremman elämän. Ja uskon sen kyllä, koska sama pätee myös omalla kohdallani.

Päivämäärä:   25.7.25 16:17:24

^Yhen sortin hihhulointina tuokin.

Lähettäjä: fiina 
Päivämäärä:   25.7.25 16:21:38

"Nuo ovat toki ilmaisia, mutta eivät kyllä vastaa terapiaa."

Perustelut?

Erona siis se, että terapeutti kysyy sinulta kysymyksiä joihin pohdit vastauksia ja saat terapeutilta kotiläksyksi tehdä asioita ja pohtia tilanteita, joissa ongelmia esiintyy vs. omahoito-ohjelmat tai vertaistuki sanelee sinulle ne kysymykset ja pyytää sinua pohtimaan niitä, jotta löydät ongelmien ytimen ja ratkaisut.

Molemmissa tapauksissa joudut tekemään työn ja ratkaisemaan ongelmasi ihan itse. Ei se terapeutti puolestasi ongelmia ratkaise ja tarjoa vastauksia, vaan ainoastaan johdattelee sinua pohtimaan asioita ja löytämään ratkaisut itse.

Netissä olevat omahoito-ohjelmat ovat todella kattavia, joten jos niiden jälkeen haluaa vielä maksaa isoja summia siitä, että käy terapiassa ja terapeutti sanelee sinulle samat asiat ja laittaa sinut käymään läpi samat tehtävät, niin mikäpä siinä sitten. Mutta hyötyä siitä ei välttämättä ole.

Minä olen omalla kohdallani todennut terapiat hyödyttömiksi, koska olen niin paljon pohtinut asioita itse ja muiden tuella ja löytänyt keinot ratkaista ongelmani tai elää niiden kanssa, että terapia on yhtä tyhjän kanssa. Ja samaa ovat sanoneet myös ammattilaiset, että ei heillä ole oikein enää mitään tarjota minulle, kun terapia (tai muu keskusteluapu, monia kokeiltu vuosien varrella) on vain sitä, että minä itse hoen heille ne vinkit ja kysymykset, joita he hokisivat minulle.

Siksi suosittelenkin jokaista vähän itse pohtimaan asioita sen sijaan, että valittaa, että terapiaan ei pääse tai ei ole varaa. Omahoito-ohjelmia kannattaa todellakin hyödyntää, jos niihin ei ole tutustunut. Saatatte saada paljon paremmat tulokset ilman virallisia terapiakäyntejä, kun vain itse alatte latoa faktoja pöytään ja pohtia, mikä tässä mättää. Ja onko niillä asioilla oikeasti merkitystä ja onko ne sitten ongelmia lainkaan. Tai voiko niille kukaan tehdä mitään, vaikka haluaisi? Kannattaako vain opetella ajattelemaan, että näin tää on ja sille ei muuta voi. Kun yhteen suuntaan kumartaa ja toiseen pyllistää, niin koskaan ei voi olla täydellinen ja miellyttää kaikkia. Riittää, että riittää itselleen ja antaa muiden valittaa, koska kyllä heistäkin vikoja löytyy kun alkaa luetella :)

Lähettäjä: lfrl 
Päivämäärä:   25.7.25 16:28:06

Minä en ole koskaan perehtynyt eri vahvuisten kynien hintoihin ja minulle tuli yllätyksenä, että kaikki kynät ovat saman hintaisia. Mitä järkeä siis on kirjoittaa 0,25 mg kyniä jos ne on saman hintaisia kuin 1 mg kynät? Turha valittaa lääkkeen kalliista hinnasta jos ostaa sen kalleimman vaihtoehdon. Kuten jo sanottu niin jos lääke ei sovikaan niin siinä menee hukkaan vain lääkeainetta, ei rahaa. Ja kun samalla summalla saa nelinkertaisen määrän ainetta niin miksi ihmeessä ostaa se miedoin vaihtoehto? Joku jo laskikin aiemmassa ketjussa että lääkkeeseen menee 30 tai 110 euroa kuussa joten äkkiähän tuosa eroa syntyy ja lääkkeen hinnan säästää kyllä nopeasti kun jättää turhat ruuat kauppaan. Tuon 30 euroahan tai satasen säästää jo viikossa eli käytännössä lääke ei maksa mitään kun miettii että paljonko meni aiemmin ruokaan versus paljonko menee nyt ruokaan + lääkkeeseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 16:46:39

Ilmeisesti tuo annoksen koon säätö on vasten valmistajan ohjeita ja sen vuoksi kyniä on eri kokoisia.

Päivämäärä:   25.7.25 16:47:30

"Moni ruokariippuvainen on riippuvainen ruuasta, joka menee mukisematta alas. Mutta jos syömishimoon syökin jotain, joka on pahaa, niin eipä sitä mätäkään loputtomasti. Ehkä sitä vain närppii. Minä en pidä tonnikalasta sellaisenaan enkä maustamattomasta jugurtista tai rahkasta. Piimää ja viiliä en kykene syömään ollenkaan. Joten jos syön noita kun mahdoton syömishimo iskee, niin se mahdoton syöminen loppuukin kuin seinään, kun ei anna itsensä syödä muuta kuin sitä, joka tökkii ja irvistyttää, jopa yököttää."

Tää on tosiaan toimiva kikka ahmijoille. Itsekin käytän tätä aina kun iskee sellainen "haluan syödä itseni tajuttomaksi roskaruualla" -kohtaus: tänäänkin vedin puoli kiloa raakaa kukkakaalia ja päälle 200g tofua kylmänä, sitten vielä erikoisinhokkiani eli katkarapuja. Hrrr, ei tee mieli syödä enää yhtään mitään, ikinä. :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 16:51:12

"Miten terapia auttaa laihtumaan? Terapeutti kysyy miksi mässäät ja asiakas sanoo että koska tekee mieli"

Sitten yritetään selvittää miksi tekee mieli ja työstää asiaa niin ettei enää tekisi jatkuvasti mieli.

Joillakin ihmisillä ruoka tuo esimerkiksi turvallisuuden tunnetta, johtuen vaikka lapsuuden ongelmista. Olo on syödessä hyvä, syömisen jälkeen tulee valtava itseinho, kunnes syödään taas ja olo on taas hetken hyvä.

Näitä voidaan terapialla käsitellä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.7.25 16:59:56

Jos ruoalla peitellään tai säädellään tunteita, on terapia varmasti paikallaan ja nuo omahoito-ohjelmat ovat yleensä erinomaisia vaihtoehtoja. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki lihavat eivät ahmi tai edes syö roskaruokaa tai herkkuja.

Lähettäjä: lfrl 
Päivämäärä:   25.7.25 17:03:15

"Ilmeisesti tuo annoksen koon säätö on vasten valmistajan ohjeita ja sen vuoksi kyniä on eri kokoisia."

Minä ihmettelinkin hintaa. Vaikka toisesta saa 16 annosta ja toisesta vain 4 kun annoskoko on 0,25 mg niin hullua että hinta on kuitenkin molemmissa sama. Jos annoskoko olisi 1 mg ja 1 mg kynät loppu ja vain 0,25 mg kyniä saatavilla niin silloin pitäisi ostaa uusi kynä joka viikko ja se maksaisi yli 400 euroa kuussa.

Lähettäjä: qq 
Päivämäärä:   25.7.25 17:13:57

"Sitten yritetään selvittää miksi tekee mieli ja työstää asiaa niin ettei enää tekisi jatkuvasti mieli.
Näitä voidaan terapialla käsitellä."

Näitä voi myös käsitellä ihan itse ilman terapiassa käymistä. Siinä säästää rahaa kun ei tarvitse käydä terapiassa eikä tarvitse myöskään valittaa ettei ole varaa terapiaan tai terapiaan ei pääse.

Jokaiselle tekisi ihan hyvää ajatella joskus ihan itse ja ottaa vastuuta ihan itse. Jo sillä saisi omia ongelmia vähän paremmin hoidettua kun ymmärtäisi, että suurin ongelma on oma ajatusmaailma ja käytös ja vain itse voi niitä ongelmia ratkaista. Ihan ensimmäinen asia on haluta muutosta ja tehdä jotain muutoksen eteen.

Ja toki moniin ongelmiin syynä on myös ympäristö, esim. muut, jotka koko ajan morkkaavat ja haukkuvat ja etsivät virheitä sinusta, mutta jos itse tajuat, että se on vain lässytystä eikä siitä kannata välittää, niin se auttaa jo hurjasti. Heissäkin on virheitä ja kun ajattelet heidän virheitään, huomaat, etteivät he oikeasti ole sen parempia kuin sinäkään.

Lähettäjä: 133 
Päivämäärä:   25.7.25 17:37:00

Tässä on toisen lihavuuskirirgin haastattelu. Tuo video on oikeasti tosi hyvä, ja se kannattaa katsoa ja kuunnella ihan ajatuksen kanssa. Junk food on "halpaa", mutta sitä tulee syötyä enemmän kuin laadukasta ruokaa, joten rahallisesti laadukas ruoka ei sitten välttämättä olekaan kovin kallista, kun sitä ei tarvitse syödä yhtä valtavia määriä kuin höttöruokaa. Ja koska nykyään on tarjolla niin paljon enemmän vaihtoehtoja ja määrällisesti enemmän kuin menneinä vuosikymmeninä, niin senkin takia ihmisten ruokailutottumukset on muuttuneet ja annoskoot on kasvaneet. Ja tuokin lääkäri sanoo, että ruokavalio vaikuttaa suoliston bakteerikantaan ja bakteerikanta taas siihen, mitä haluaa syödä ja kuinka paljon.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-ylipaino-omaa-
syyta-laakari-vastaa/5941750

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.7.25 17:59:04

”Ja tuokin lääkäri sanoo, että ruokavalio vaikuttaa suoliston bakteerikantaan ja bakteerikanta taas siihen, mitä haluaa syödä ja kuinka paljon.”

Minä en kyllä huomannut, että tuossa haastattelussa noin olisi sanottu.

Päivämäärä:   25.7.25 18:04:06

"Minä en kyllä huomannut, että tuossa haastattelussa noin olisi sanottu."

Katsohan video uudelleen ihan äänen kanssa niin kahden minuutin jälkeen tämä sanotaan.

Päivämäärä:   25.7.25 18:36:03

"Näitä voi myös käsitellä ihan itse ilman terapiassa käymistä. Siinä säästää rahaa kun ei tarvitse käydä terapiassa eikä tarvitse myöskään valittaa ettei ole varaa terapiaan tai terapiaan ei pääse."

Eli tästä voidaan päätellä että terapiat ja terapeutit ovat turhia. Kirjoittajan mielestä varmasti kaikissa muissakin asioissa. Otatte kuulkaas vain itseänne niskasta kiinni ja mietiskelette vähän itseksenne.

(Se terapian perään kysellyt ei ollut kukaan ylipainoisista vaan The Cowgirl joka tivasi miksi ette mene terapiaan)

Päivämäärä:   25.7.25 18:44:40

(Se terapian perään kysellyt ei ollut kukaan ylipainoisista vaan The Cowgirl joka tivasi miksi ette mene terapiaan)
Tarkennan: miksi ette mene MYÖS terapiaan.
Valistuin edellisestä ja tästä ketjusta sen, että homma ei ole pelkästään pään sisäinen - kaikilla.

Päivämäärä:   25.7.25 18:57:02

"Tarkennan: miksi ette mene MYÖS terapiaan."

No tuossapa tuo yläpuolella hienosti kiteytyy. Ei läskit mitään terapiaa tarvitse kun minäkin olen ihan itsekseni miettinyt asioita.
Menepä sitten kyselemään jostain terapiaa kun yleinen asenne on tuo eikä edes mt-ongelmaisista suurimmassa hengenvaarassa olevat anorektikotkaan pääse ajoissa hoitoon.

Päivämäärä:   25.7.25 18:59:33

"Eli tästä voidaan päätellä että terapiat ja terapeutit ovat turhia. Kirjoittajan mielestä varmasti kaikissa muissakin asioissa. Otatte kuulkaas vain itseänne niskasta kiinni ja mietiskelette vähän itseksenne."

Monille onkin. Turha terapiassa on käydä, jos siellä ei viitsi itse tehdä mitään saadakseen terapista hyötyä. Eli kannattaisi ihan itse mietiskellä edes sen verran, mitä haluaa terapiassa käsiteltävän eikä vain mennä terapiaan murjottamaan, kun elämä on niin paskaa. Ei se terapeutti teitä voi auttaa, jos ette edes itse osaa ottaa asioita käsiteltäviksenne.

Aika moni ongelma pienenee sillä, että ottaa itseään niskasta kiinni ja vähän mietiskelee itsekseen. Eli vastuuta itsestään, eikä anna muiden vaikuttaa itseensä ja elämäänsä niin paljon. Iso osa ihmisten itsetunto-ongelmista johtuu siitä, kun koko ajan hokevat "Mitä muut ajattelee, mitähän muut sanoo, mistähän ne keksii haukuttavaa, alkaakohan joku halveksia ja naureskella ja vähätellä", jne. Kun tuosta kierteestä pääsee pois ja on oma itsensä vioistaan huolimatta, niin ongelmat ovatkin pienentyneet. Ei se välttämättä sekunnissa tai edes päivässä tapahdu, voi viedä vuosia, mutta kun aloittaa nyt niin myöhemmin tilanne voi olla jo ihan toinen. Ja vasta niihin ongelmiin, mitä ei itse osaa pienentää/ratkaista, hakee sitten apua. Ongelmien ei siis tarvitse edes poistua, kunhan ne pienenee sen verran, että niiden kanssa voi ongelmitta elää. Siinä säästää jo itseäänkin todella paljon, kun jää turhat pois ja pääsee asiaan ja osaa käsitellä nimenomaan niitä asioita, joissa tarvitsee apua.

Monilla terapia-asiakkailla on ongelmana se, etteivät he kehtaa puhua mistään. Valehtelevat ja kaunistelevat eivätkä uskalla rehellisesti myöntää asioita vaikka niistä kysyttäisiin, jolloin myöskään ongelmia ei pääse käsittelemään ja sitä myöten ratkomaan. Joten ainakin niiden, jotka eivät kykene olemaan raatorehellisiä, kannattaa miettiä ja käsitellä ongelmiaan ihan itse edes sen verran, että niistä kehtaa puhua ammattilaiselle.

Päivämäärä:   25.7.25 19:02:36

Ootko piste jotenkin tyhmä vai vaan muuten lukutaidoton?
Jos sama piste on kommentoinut läpi edellisen ja tämän ketjun niin taitaa olla helle sumentanut käsityskykyä, sen verran ristiriitaisia viestisi ovat. Olis kiva pitää tämäkin ketju asiallisena, niinkuin edellinenkin ketju oli.

Päivämäärä:   25.7.25 19:04:17

Ketjuissa on aina useita eri pisteitä. Siksi kannattaa lainata sitä viestiä mihin vastaa.

Päivämäärä:   25.7.25 19:08:06

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.7.25 19:04:17

Ketjuissa on aina useita eri pisteitä. Siksi kannattaa lainata sitä viestiä mihin vastaa.

Voi voi. Sittenhän kalikka voi osua väärään pisteeseen.

Päivämäärä:   25.7.25 19:14:17

"Menepä sitten kyselemään jostain terapiaa kun yleinen asenne on tuo eikä edes mt-ongelmaisista suurimmassa hengenvaarassa olevat anorektikotkaan pääse ajoissa hoitoon."

Tähänkin sanon sen verran, että ne pahimmassa hengenvaarassa olevat pääsisivät huomattavasti helpommin ja nopeammin hoitoon, jos hoitojonoissa eivät olisi kaikki tiktok-riippuvaiset, jotka pitävät itseään niin tyhmänä, huonona, köyhänä, läskinä ja rumana siksi, kun eivät näytä samalta kuin se, mikä somessa kaunisteltuna ja filtteröitynä vastaan tulee.

Eli kun turhasta valittavat käyttäisivät hetken aivojaan niin oikeasti hoidon tarpeessa olevat pääsisivät tarvitsemaansa hoitoon. Onhan se nyt ihan hullua, että jokainen teini masistelee ja vaatii terapiaa, vaikka oikeasti pitäisi vain laittaa some pois ja jutella kavereiden kanssa niistä ongelmistaan, joita ei oikeasti edes ole. Vanhemmat huutavat lisää kuraattoreita kouluihin, mutteivät itse kasvata lapsiaan sen verran, että heillä olisi alkeellisiakaan järjen häivähdyksiä päässään.

Menee kyllä jo vähän ohi ketjun aiheen, mutta liippaahan tämä sentään sen verran, että moni lihava on tunnesyöjä ja syömisellä tukahdutetaan nimenomaan negatiivisia tunteita siksi, kun on niin läski ja ruma ja siksi huono ja tyhmä muihin verrattuna. No, auttaako ozempic siihen? Ei. Ehkä ne sipsut ja suklaatit ei maistu enää niin hyvältä, mutta ei se sitä paskaa oloa pois vie. Sen kanssa pitäisi sitten tehdä kuten kerrottu, eli keksiä tunteiden hallintaan joku muu keino kuin syöminen, joten siinä vaaditaan taas niitä kuuluisia omia aivoja ja niitä voi käyttää ihan itse. Siinä voi niitä ongelmiaan ratkoa vaikka ozempicin tukemana, tai jopa ihan ilmankin, kun noudattaa terapeutin neuvoja edes käymättä terapiassa.

Mutta eihän tosiasioita saa sanoa ääneen, kun on niin paljon helpompaa vain valittaa ongelmistaan. No, masistelkaa sitten ja jonottakaa terapiaan ja itkekää, kun on niin kallista ja se hokee vain niitä samoja juttuja joita on ilmaiseksi tarjolla netti pullollaan ja terapia täysin hyödytöntä. Niinhän täällä joku jo kertoi.

Päivämäärä:   25.7.25 19:34:23

Nyt taitaa olla niin että se on joku muu kuin piste jonka ansiosta ketju ei pysy asialinjalla.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   25.7.25 20:08:02

Minä sain 15 vuoden sinnikkään haun tuloksena Kelan terapiaan maksusitoumuksen vuodeksi. Vaati kunnon työuupumuksen ja sitä kautta terapia. Ylipainoon ja sen tuomaan ahdistukseen ei tod. saa mitään terapiaa. Omalla kustannuksella olen käynyt tuota sitoumusta ennen psykologilla 1-2 kk välein. Siitä on ollut todella huima apu!!

Lähettäjä: X- 
Päivämäärä:   26.7.25 01:23:20

”Katsohan video uudelleen ihan äänen kanssa niin kahden minuutin jälkeen tämä sanotaan.”

Katsoin kolmeen kertaan äänen kanssa, mutta en vain löydä. Millä minuutilla hän näin sanoo?

Lähettäjä: tea 
Päivämäärä:   26.7.25 02:10:31

Minä kyllä löysin. Ala katsoa vaikka tasan kahden minuutin kohdalta ja höristä korvasi kunnolla. Ja kuuntele vähän pidempään kuin kaksi sekuntia.

Lähettäjä: X- 
Päivämäärä:   26.7.25 07:56:18

” Minä kyllä löysin. Ala katsoa vaikka tasan kahden minuutin kohdalta ja höristä korvasi kunnolla. Ja kuuntele vähän pidempään kuin kaksi sekuntia”

Hän sanoo ”suoliston bakteerifloora vaikuttaa siihen, kuinka paljon ja minkälaista ruokaa me halutaan syödä”. Mutta en löytänyt mainintaa siitä, kuinka ruoka muokkaa tätä flooraa, kun se minua kiinnostaa?

Päivämäärä:   26.7.25 16:08:40

"kuinka ruoka muokkaa tätä flooraa"

Siis tämähän on ihan yleistä tietoa. Ei sitä tarvitse erikseen mainita :D

https://www.duodecimlehti.fi/duo17849

https://www.duodecimlehti.fi/duo99785

https://www.duodecimlehti.fi/duo97943

https://www.apteekkari.fi/uutiset/probiooteista-voi-syntya-uusia-laihdutus
-ja-masennuslaakkeita/

lyhennettynä: https://tinyurl.com/5v96ne4m

https://yle.fi/a/3-6643308

Mutta sitten kun kykyenet ymmärtämään tämän yksinkertaisen asian, "ruokavaliolla voi muokata suoliston bakteerikantaa", niin kykenet ymmärtämään myös sen, että muuttamalla ruokavaliosi järkeväksi muutat myös suolistomikrobikantasi järkeväksi, joka muokkaa sitä, millaista ravintoa suolistosi parhaiten käyttää hyväkseen, mitä haluat syödä ja kuinka paljon.

Ja tietenkään tämä ei sitten päde niiden kohdalla, jolla suolistobakteerit on täysin tuhoutuneet syystä tai toisesta, sitä on turha tulla kertomaan... Siihen auttaa vain ulosteensiirto tai kuulemma Rybelsus.

Toivottavasti näitä laihdutuslääkkeitä alettaisiin tutkia tuolta kantilta enemmänkin, kun nykyään on niin paljon suolistosairaita. Kaikilla ei ole tarve laihtua, mutta jos sillä saa palautettua tuhoutuneen suolistobakteerikannan, niin sehän on hemmetin iso voitto.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   26.7.25 16:16:24

tft: Et kyllä mitenkään voi tehä mitään johtopäätöksiä tollasen perusteella, Ozempic on yksi Suomen eniten käytetty lääke, ja joku pieni prosenttien murto-osa voi kommentoida netissä.

Vähän ihmetyttää että näät näin paljon vaivaa tällasen otsikon alla - anna ihmisten keskustella tästä lääkkeestä ja jätä omat kommentit itsellesi, kun ei kukaan niitä ole pyytänyt.

Päivämäärä:   26.7.25 16:27:23

Puuh.... , en nyt kaikkeen jaksa vastata mutta vastaan tähän:
"oni tarvitsee tueksi lääkkeen, joka auttaa elämäntapamuutoksessa ja järkevämmän ruokavalion aloittamisessa ja ylläpitämisessä. Hillitsee ruokahalua ja sammuttaa ruokamelun pääkopasta. Mutta tässäkin aloittaja söi aamiaiseksi leipää, vaikka olisi voinut syödä vhh:sti. Just just..."

Kirjoitin, että olen kokeillut kaikki vhh-muodot: ensin Atkins, sitten karppaus ja lopulta Keto.
En tiedä miksi nimi on muuttunut, kun kaikki tarkoittavat samaa.
Kirjoitin myös haluavani eroon siitä, että pitää jatkuvasti miettiä mitä voin/pystyn/saan syödä.
Lisäksi sain ihan järkyttävän ummetuksen joka kerta, kesti siis ihan koko ajan eikä mikään auttanut
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka vuoksi kärsin tästä vaivasta muutenkin ja lopulta luovutin koska mun kilpparin kanssa ei vaan sovi vhh.
Ei myöskään paino pudonnut sillä eka viikon 3kg nestepudotusta lukuunottamatta.

Mutta ennnen kaikkea - en halua loppuelämääni rajoittaa mitään, haluaisin ruokamelun päästä pois ja alkaa syödä niinkuin ihan "tavalliset" ihmiset syövät. Tämä ruokamelu, oman itseni parjaaminen ja sättiminen, ruokien demonisoiminen ja kieltäminen, lajittelu hyviin ja pahoihin on kestänyt kohta 40 vuotta. Siitä haluaisin eroon! Vihdoinkin.

Lähettäjä: Relax 
Päivämäärä:   26.7.25 17:07:16

Vhh / keto ei tosiaan todellakaan ole mikään kaikille sopiva ja ainoa oikea tapa elää ja pudottaa liiallisia kiloja sekä ennenkaikkea pitää ne poissa. Tavoitehan on yleensä muuttaa elintavat pysyvästi - ei olla laihdutuskuurilla- ja kaikki ei halua rajoittaa ruokavaliota keton tavoin ja silti pääsee tavoitteisiin onnistuneesti.

Lähettäjä: rlor 
Päivämäärä:   26.7.25 17:19:13

Monille keto toimii alkuun hyvänä keinona päästä eroon sokerikoukusta ja jatkuvasta ruokamelusta ja tauottomasta mussuttamisesta. Monille riittää muutama päivä tai yksi viikko, jotkut tarvitsevat parikin viikkoa. Siitä sitten vhh:lle ja tilanteen mukaan voi ruokavaliota monipuolistaa niin, että siitä saa pysyvän elämäntapamuutoksen. Ei ole pakko olla loppuelämää ketolla tai millään muullakaan tietyllä ruokavaliolla, vaan saada se elämäntapamuutos paremmin alkuun. Harvalla kun tuntuu toimivan vain ne pienet muutokset, kun tympäännytään siihen, ettei tuloksia näy ja tunnu heti vaan vasta pidemmän ajan päästä.

Lähettäjä: rlor 
Päivämäärä:   26.7.25 17:21:33

Ja kun moni sanoo, ettei laihdutuslääkkeen käyttöä voi lopettaa kun läskit räjähtää takaisin, niin siinä vaiheessa kannattaa ottaa käyttöön tuo keto-vhh. Tai kun moni valittaa, ettei saa reseptiä laihdutuslääkkeeseen ja ilman ei kykene lopettamaan mussuttamista, niin silloinkin tuo on hyvä keino.

Päivämäärä:   26.7.25 17:24:03

"Kirjoitin, että olen kokeillut kaikki vhh-muodot: ensin Atkins, sitten karppaus ja lopulta Keto.
En tiedä miksi nimi on muuttunut, kun kaikki tarkoittavat samaa."

Se muuttuu siksi, että sen voi kaupallistaa uudelleen. Nyt on ketovalmennuksia jos jonkinlaisia. Joku keto dopamine ladies maksaa ihan hitosti eli suomennettuna joku vetää siellä älyttömästi rahaa tekemällä kurssin tästä ikivanhasta dieetistä. Noin 10 vuoden päästä keto on taas vaihtunut eri nimiseksi ja uudet yrittäjät pääsevät vauhtiin rahastamalla sillä.

Lähettäjä: No juu 
Päivämäärä:   26.7.25 17:43:59

Ketoa ja vähähiilarista ei saisi käyttää kilpparin vajaatoiminnassa, näin ainakin itse olen ymmärtänyt.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   26.7.25 19:04:06

"Ketoa ja vähähiilarista ei saisi käyttää kilpparin vajaatoiminnassa, näin ainakin itse olen ymmärtänyt."

Saisiko tälle perustelut?

Tunnen todella monia, joilla kilpparivajis on vihdoin saatu hallintaan vhh:lla tai ketolla. Lääkeannostusta on saatu pienennettyä ja se pidettyä samana eikä koko ajan tarvitse veivata annosta ylös-alas ja miettiä, miksi mikään ei auta. Itsekin olen yksi heistä. Joten miksi ei saisi syödä vähähiilarisesti?

Päivämäärä:   26.7.25 19:23:06

Googleta.

Päivämäärä:   26.7.25 19:45:51

"Googleta"

^ Maailman huonoin perustelu, kun pyydetään perustelemaan esittämänsä väite :') Kertoo vain siitä, että sinulla ei ole mitään faktoja ja perusteluita väitteesi tueksi, koska niitä ei ole olemassa. Kun itsekin sanot, ettei sinulla ole tietoa, olet vain ymmärtänyt asian niin.

Linkkaa itse ne faktat, joiden perusteella yhdellekään hypotyreoosipotilaalle ei suositella vhh-ruokavaliota ja kukaan hypotyreoosipotilas ei ole saanut vhh:sta apua oireisiinsa.

Ja laita siis ihan lääketieteellisiä artikkeleita, ei mitään mutu-blogeja ja kaupallisia tekstejä.

Päivämäärä:   26.7.25 20:13:36

Ihan oikeasti. Mulla diagnosoitiin vajis 2011, joten toki voi olla, että tutkimustieto on muuttunut. Mutta muistan lukeneeni useamman kerran netistä, ettei vajispotilaiden olisi hyvä rajoittaa hiilareita liikaa.

Päivämäärä:   26.7.25 20:14:23

Tästä keto/Atkins/karppaus/vhh on melko turha omalla kohdalla keskustella, on se niin monta kertaa todettu, että ei toimi mulla. Ja olin todella tarkka, tein mantelijauhosta ja psylliumista kaikki leivät, en syönyt hedelmiä enkä sokeria jne.
Viimeisellä kerralla jo tiesin että näin tulee käymään, joten otin ulostuslääkettä etukäteen. SILTI oli ihan hirvee tunne kun peräsuolen päässä on kivikovaa tavaraa eikä se vaan tule ulos. Sitten kun sen verensekaisena puskee väkisin ulos, saa kaupanpäälle peräpukamat.
Kestin pari kk ja sitten päätin, että toimii varmaan jollain mutta mulla ei! Valitettavasti.

Semmonen ugly truth, soriii!

Päivämäärä:   26.7.25 21:36:54

Mulla pettää mieli ketolla. Siis tulee tosi masentunut ja agressiivinen olo, saatan yhtäkkiä vaikka läimästä hevosta jos se sählää. Mieli on ihan maassa, pidän ilmeisesti itseni vireessä sokerilla.

Päivämäärä:   26.7.25 22:32:20

"Mutta muistan lukeneeni useamman kerran netistä, ettei vajispotilaiden olisi hyvä rajoittaa hiilareita liikaa."

Mutta et kuitenkaan ainoatakaan mainintaa siitä kykene enää netistä löytämään mistään lääketieteellisestä julkaisusta? Oliko ne löytämäsi "mutu muistaakseni" -jututkaan peräisin lääkätieteestä vai jonkun muka-terveystietäjän mutu-blogista?

Päivämäärä:   27.7.25 05:51:27

Vajiksella olevien ei todellakaan kannata alkaa keto-kuurille. Toki vajiksenkin kanssa kannattaa välttää höttöhiilareita ja monilla on ongelmia viljojen kanssa.
nimimerkki hh voisi vaan itse etsiä tietoa kun kerran niin kovasti kiinnostaa eikä mäkättää turhaan niille jotka jo tietää.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.7.25 05:57:13

Ketouskovaisten kanssa ei kannata lähteä riitelemään, erityisesti tämän palstan vakiokiukuttelijan joka spämmää jokaisessa laihdutusketjussa eri nimimerkeillä niistä höttöhiilarimussuttajista, ovat lähtökohtaisesti niin kiukkuista porukkaa. Ohita suosiolla.

Päivämäärä:   27.7.25 06:56:22

Ei se ketosta saarnaaminen kuulu Ozempic-ketjuun. Perustakaa sille oma ketju ja saarnatkaa siellä.

Lähettäjä: sad 
Päivämäärä:   27.7.25 08:04:19

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 27.7.25 05:57:13

Ketouskovaisten kanssa ei kannata lähteä riitelemään

Olen huomannut saman. Joillekin siitä muodostuu melkein uskonto.
Oma äitini hurahti pari vuotta sitten ketoon erään nettivalmennuksen kautta ja on nykyään todella ärhäkkä tuputtamaan sitä myös muille ja ottaa asian esiin jatkuvasti halusimme me muut ympärillä kuulla tai emme. Esim minulle saarnaa jopa hedelmien syömisen epäterveellisyydestä ja kuinka lihotan itseni niillä, kun näki minun ostoskorissani omenoita ja mangoja (olen itse siis kevyt ja hoikka, joten ei laihduttamisen tarvetta) tai esim mieheni valmistujaisjuhlissa hoki jatkuvasti kaikille kuinka epäterveellistä on se että nautimme juhlatarjottavista ja syömme hiilaria. Eli hän hurahti ihan sinne ääripäähän syvälle mukaan :( Laihtunut hän on tässä parissa vuodessa on-off ehkä kilon tai pari (ei näkyvää muutosta), mutta liikakilojen sijaan menetti kyllä mielensä tuohon hommaan. Nyt hän sai hiljattain ozempic-reseptin ja jännä nähdä miten se alkaa vaikuttamaan. Nyt alkuun hän on ollut huolestuttavankin huono-vointinen. Ja se siis sai minut avaamaan tämän ketjun kokemusten toivossa. Tuo keto tosin meni nyt kyllä ohi aiheen, anteeksi siitä :D

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.7.25 09:37:03

https://yle.fi/a/74-20174162

Tuossa on hyvä juttu, miten nälkiintyminen vaikuttaa, ja miten ihminen lopulta kuolee nälkään. Kun tietää, miten prosessi menee, ymmärtää paremmin kroppaansa; sitä miten se taistelee nälkää vastaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.