Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko rahaa ruokaan kk?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.25 08:20:39

Toisesta ketjusta spinoffina, kuukauden ruokakulut?
Montako hlöä?
Jos pieni summa, esimerkki aterioita?
Jos iso summa, samoin?
Mitä kauppaa käytetään?

Re: Paljonko rahaa ruokaan kk?

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   25.7.25 08:31:21

1 hlö. 250-300 e/kk. Mukana tuossa on ruokakaupasta ostettavaa muutakin tavaraa eli pesuaineita, naamarasvaa yms. Limsaan ja purkkaan menee tuosta noin 30-40 e. Käyn S-kaupoissa ja Lidlissä. Teen kaikki ruoat itse, koska saan siten, mitä haluan eli ennen kaikkea vähärasvaisia ruokia.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   25.7.25 08:32:32

2 aikuista, talousostokset sis. pehmytpaperit, pesuaineet, hygieniatuotteet yms n. 200e/kk.

Koska kasvatetaan leijonanosa ruuasta itse, tämän rahan lisäksi menee aikaa ja vaivaa, kasteluvettä ja lannotteita, lupamaksuja ja joku kymppi vuodessa rahaa siemeniin/ taimiin.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.7.25 08:40:43

Noin 1000 €, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Tarkempaa lukua en osaa sanoa, sillä sisältää hygieniatuotteita ja jonkin verran vaatteita yms.

Kesällä summa isompi, koska lapset kotona ja toinen vanhempi. Mies ottaa eväät töihin kahvia myöten. Itse olen nyt pyrkinyt syömään enemmän kasvispainotteisesti, lapset ja mies sitten syö ihan perus makaronilaatikkoa, keittoja, kiusauksia, kanaa ja riisiä eri muodoissa jne. Myönnän, että kesällä rahaa mennyt nyt aika paljon limpsoihin, meuhuihin ja lasten jäätelöihin. Sen lisäksi lapset syö pari kertaa viikossa jotain valmisruokaa kuten pinaattilettuja, mikrohampparia yms. Mitä nyt haluavat. Itse sitten saattanut kaupasta ostaa ihan valmissalaatteja, kun oma tekemä tympii.

Hedelmiä menee, jogurttia, leivästä valitsen runsaskuituisen, yksi lapsista maidoton eli hänellä menee maitoa korvaavat tuotteet.

Varmasti saisi helposti laskettua ruokakuluja, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi vaan syödään sitä mitä halutaan. Tosin lohta ja kalliimpia lihoja harvoin eli niissä menee ehkä se oma raja ja toki vertailen kahvin ja juustojen hintoja.

Lähettäjä: pihi 
Päivämäärä:   25.7.25 08:41:24

2 aikuista, yhteensä noin 300/kk, sisältää ulkona syömiset, matkaeväät, herkut yms. Kytätään tarjouksia ja alennuksia ja laitetaan itse paljon hyvää perusruokaa edullisista aineksista, ja nyt kesällä myöskin kasvatetaan iso osa ruuasta omalla maalla.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   25.7.25 08:49:11

Kaksi aikuista, viime kuussa meni 800 euroa.

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   25.7.25 08:59:00

1 hlö, ruokaan menee n. 180 euroa/kk
mutta syön 2-3 päivänä viikossa töissä lounaan, jonka kustannuksia ei ole tähän laskettu (on lounasetu).

Käytän 99% Lidliä ja myös heidän tarjouksiaan.
Olen kaikkiruokainen ja usein ostan sitä, mikä on tarjouksessa ja teen siitä ruokaa. Pidän Lidlistä todella paljon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.25 09:11:35

n. 700€/kk, 2 aikuista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 09:14:25

Yksi ihminen ja keskimäärin menee 28 euroa viikossa ruokaan eli joku 115-140 €/kk vähän riippuen montako viikkoa kuukauteen sattuu osumaan. Herkkuihin, alkoholiin ja ravintoloihin menee 60 € kuukaudessa. Yhteensä siis sellainen aika perus 150-200 € kuukaudessa yhdelle ihmiselle.Lomalla menee selkeästi enemmän rahaa ja sit arkena tasaantuu.

Syön kasvisruokaa. Enimmäkseen paljon tuoretta salaattia ja jonkun lämpimän ruoan sen lisäksi. Tulee tehtyä paljon keittoja, koska niitä on helppo ottaa evääksi töihin.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   25.7.25 09:15:10

Noin 1000 €. 2 aikuista, 3 lasta. Ruokakauppa Prisma. Sisältää perushygieniatuotteet, vessapaperit ja keräilymaksut.

Päivämäärä:   25.7.25 09:23:29

Mikä on vähän ja mikä paljon? Olen itse pitänyt 150-200 € kuussa yhdelle henkilölle sellaisena aika normaalina ruokakuluna. Toki siinä isommassa perheessä tulee jo aika isoa skaalaa kun voi vaihdella 5 hengellä kuudesta sadasta tonniin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   25.7.25 09:52:03

Kahden aikuisen talous, reilu tonni.. Sisältää ne veski- ja talouspaperit, joskus ehkä tupakkiaskinkin, mutta hygieniatuotteet ja siivousvälineet/aineet ostetaan erikseen.. Liikaa menee limuun, energiajuomiin, makeisiin ja kahvileipiin. Muuten ruoka on aika yksinkertaista, paljon salaatteja ja joku kiva liha viereen- tyylisesti. Jos ne kaikki herkut tiputtaisi pois (pitäisi!) niin silti ehkä 500. Lihat ovat kalliita ja pyritään ostamaan kotimaista, jopa lähituotettua tms. ja tuoreet kasvikset ja hedelmät eivät ole ilmaisia, varsinkaan talvipuolella.. Onneksi ei syödä ulkona tai esim työpaikkalounaita vaan otetaan evääksi edellisen päivän päivällistä..

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.7.25 10:06:20

Epäsuosittu mielipide täällä, mutta meillä menee kahden aikuisen taloudessa 250-300 e ruokaan/kk.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   25.7.25 10:11:16

Meillä menee kahdella aikuisella 150-200 euroa ihan maksimissaan, se sisältää kaikki hygieniatuotteetkin. Ulkona syömisiin menee 20-50 euroa kuussa.

Lähettäjä: Dino 
Päivämäärä:   25.7.25 10:34:56

2 aikuista + 2 teiniä, rahaa menee 1200-1500€. Moneen muuhun verrattuna syömme määrällisesti erittäin paljon, suosin luomua, syömme paljon esim. mereneläviä. Mukana myös koiran puruluut mutta ei ruokkia satunnaista tuorelihaa lukuunottamatta.

Lähettäjä: Kauppi 
Päivämäärä:   25.7.25 10:38:33

Nämä satasella kuussa syövät voisivat oikeasti avata vaikka muutaman päivän ruokailunsa vähän tarkemmin.

Minulla menee yksin ollessani n. 350e/kk ja miehen kotona ollessa yhteensä n. 800e/kk. Mukana vessapaperit ja siivousaineet yms.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   25.7.25 11:00:43

"Nämä satasella kuussa syövät voisivat oikeasti avata vaikka muutaman päivän ruokailunsa vähän tarkemmin."

No mä syön aamiaiseksi yleensä pari palaa ruisleipää margariinilla, kurkulla ja puolikkaalla leikkeleellä. Pari kuppia kahvia kauramaidolla. Lounaaksi kanaa ja pakastekasviksia. Välipalaksi taas ruisleipää tai omena/banaani, illalliseksi esim. risottoa, pastaa jauheliha-, lohi- tai soijakastikkeella.

Juomme vain vettä ja kahvia, toki viinejä, mutta ne eivät kuulu ruokabudjettiin. Mitään pullia tai muitakaan herkkuja ei juuri ostella, vertaan kaikki kilo- ja litrahinnat ja ostan yleensä halvinta, jos se on todettu riittävän hyväksi. Käymme pääasiallisesti Prismassa ja siellä on todella usein punalapputuotteita, joita ostan pakkaseen. Käytän pakastekasviksia ruuanlaitossa, näin ei tule yhtään hävikkiä. Ainoa eines, jota käytämme, on Saarioisten maksalaatikko, muuten kaikki ruuat tehdään itse.

Mielestämme syömme oikeinkin hyvin, siis molemmat pitävät niistä ruuista, joita teemme. Kotona syödään aika yksinkertaisesti ja pyritään vähentämään lihan käyttöä.

Päivämäärä:   25.7.25 11:16:40

Noin 100-150e kuussa, kesäisin voi jäädä tuon allekin, ruokin vain itseni. Sisältää vessapaperit, pesuaineet yms mitä nyt prismasta ostetaan. Mies ruokkii itse itsensä ja hänellä menee n. 500e kuussa :D siksi on pääosin omat ruoat kummallakin.

Pihalla kasvaa tällä hetkellä perunat, salaatit, tomaatit, pavut, kesäkurpitsat, pinaatit, yrtit yms. Viinirypäleitäkin taitaa tulla tänä vuonna ihan kiva sato. Sitten on mansikkamaa, pitkä rivi erilaisia marjapensaita joista kerään litratolkulla myös pakkaseen. Syön paljon smoothieita joissa on vain jugurttia ja oman maan aineksia, eli ei maksa juuri mitään ja on hyvää ja terveellistä. Kohta saa taas sieniä metsästä ja sitten syödään sieniruokia välillä. Kalastamassa käydään kun kalaa tekee mieli, lähellä järvi josta ei juuri koskaan tarvitse tyhjin käsin lähteä.

Lihat, riisit, pastat ja kananmunat pitää ostaa kaupasta. En syö lihaa joka päivä, joten siihen ei kuukausitasolla suuria summia mene, etenkään jos ostaa tarjouksista pakkaseen.

Helpommalla pääsisi jos ostaisi kaiken kaupasta. Mutta kun on ulkoilmaihminen ja tahtoo puuhailla ulkona ja luonnossa niin en koe ruoan kasvattamista mitenkään taakkana vaan ennemminkin kivana harrastuksena josta saa säästöä samalla kun kasteluvedetkin tulee luonnosta. Koirat osaa etsiä kanttarellit, niin ne saavat nenäpuuhaa siinä samalla kun sienimetsään mennään ja saalista kertyy yllättävän nopeasti.

Päivämäärä:   25.7.25 11:22:59

”Lähettäjä: Kauppi
Päivämäärä: 25.7.25 10:38:33

Nämä satasella kuussa syövät voisivat oikeasti avata vaikka muutaman päivän ruokailunsa vähän tarkemmin”

Mä teen usein ison kattilallisen keittoa. Pakastan yhden tai kaksi annosta niin, että on helppo eväs niille päiville kun ei jaksa laittaa ruokaa ja loput syön viikon aikana. Ei haittaa syödä koko viikon samaa ruokaa. Saatan syödä töissä eväänä myös puuroa, joka on sekin helppo valmistaa mikrossa. Näiden lisäksi teen erilaisia kastikkeita, jota voi syödä perunoiden/pasta/riisin kanssa. Sellaista helppoa perusruokaa. Proteiininlähteenä soijarouhe, pavut, linssit, hernis, tofu, joskus myös vegenakit yms. mutta en oo niin innostunut noista ”lihankorvikkeista”.

Näiden lisäksi syön todella paljon salaattia. Tulee helposti syötyä kilo kasviksia päivän aikana. Söin paljon kaalia ja erilaisia juureksia, koska ne on kilohinnaltaan halpoja. Salaattiin heitän mukaan siemeniä. Käytän paljon kauden kasviksia, koska katson kilohintoja. Varioin salaattiin mukaan halvempia ja kalliimpia kasviksia. Käytän pakasteitakin, sillä välillä ne on halvempi vaihtoehto.

Omassa ruokailussa tärkeintä on saada paljon väriä ruokaan (erilaiset kasvikset), hyödyntää halpoja proteiineja (pavut, linssit, siemenet) ja pitää huoli, että ruokaa on tarpeeksi paljon, että on kylläinen (peruna & viljat).

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   25.7.25 11:26:34

Noin 400e/kk yksin asuvana, syön ulkona 1-2x/vko 15-40e/kerta pääsääntöisesti.
Ostan paljon marjoja ja niistä sekä ulkona syömisestä säästämällä saisin ruokakulut 300e/kk helposti. Ruokakulut sisältää myös perus hygienia- ja siivoustarvikkeet.
Mutta mieluummin syön hyvin ja haluamallani tavalla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.7.25 21:05:19

Noin 700-800 e/kk. Kaksi aikuista ja kolme pientä lasta ( 6v, 5v ja 4v), jotka tosin syövät enemmän kuin pieni ruokainen aikuinen :D tämä sisältää pesuaineet, paperit, kissanhiekat, kakkapussi jne jne, mitä nyt Prisma/Cittari/Lidl tulee ostettua. Joskus menee lähelle 900 e, mutta harvemmin. Mies ja minä syödään vallan kotiruokaa työpäivinäkin, ja mies syö paljon.

Päivämäärä:   25.7.25 21:41:58

Jos kysytään, että kuinka paljon menee ruokaan/kk, niin miksi täällä ihmiset heittää jotain epämääräisiä vessapapereita ja hygieniatuotteita laskemiin..? On eri asia, jos kysytään, että kuinka paljon menee ruokakauppaan/kk.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.25 21:49:51

Ei varmaan ihan tonni kuussa riitä. 2 aikuista, 1 leikki-ikäinen ja rintamaidolla ruokittava vauva. Kasvatan osan kasviksista itse ja kerään sieniä, mutta silti rahaa vaan menee. Syödään paljon kalaa ja kasviksia. Syödään myös paljon, vaikka ei olla lihavia :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.25 21:52:02

Yleensä nämä satasella kuussa syöjät syövät todella pieniä annoksia. Yhdestä kattilallisesta syödään koko viikko jne.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.7.25 22:16:16

Varmaan monta sataa menee mulla kuukaudessa, yksin siis. Hattua nostan noille jotka saa kaiken kaupasta satasella tai parilla. Just kävin eilen kaupassa. Ostin korillisen tavaraa ja meni 75 e! No, oli siinä paketillinen paristojakin, mutta itsekin ihmettelin että miten hitossa sain aikaiseksi tuollaisen kauppalaskun.

Lähettäjä: yksi+yksi 
Päivämäärä:   25.7.25 22:41:42

2 aikuista 80e viikko, eli 320 kk, siksi niin tarkka koska pelkkä ruoka, mä en juuri mitään syö, pari leipää ja ehkä perunan ja palan lihaa, juu mulla ongelma, tiedän, koitan puputtaa porkkanaa ja kurkkua kyllä, mutta mies nostaa painoja joten kilo kanaa ja sitten kasvikset ja munat ja raejuustot joka päivä ja maito ja marjat proteiinin kanssa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 23:08:14

Keskiarvo ruokakauppaan sis. hygieniatarvikkeet jne. on näköjään suunnilleen 230€/kk. Ton lisäksi lounareilla ravintoloihin/kahviloihin suunnilleen 250€ kuukaudessa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.7.25 06:37:33

Yllättävän moni syö vessapaperia ja saippuaa tämän ketjun perusteella :D:D:D

Päivämäärä:   26.7.25 07:50:02

"Yllättävän moni syö vessapaperia ja saippuaa tämän ketjun perusteella :D:D:D "

Ei kai kukaan ole sanonut niitä syövänsä vaan, että kauppalasku sisältää myös hygieniatarvikkeita yms. Ja sen vuoksi on ihan mahdotonta sanoa tarkkaa summaa paljonko ruokaan menee rahaa. En minä ainakaan jaksa pitää kirjaa ruokakustannuksista, vaate kuluista, hygieniatarvikkeita yms. Erikseen.

Lähettäjä: uhy 
Päivämäärä:   26.7.25 08:13:11

No miksi sitten vastata kysymykseen ellei tiedä vastausta? Ei tämä ole mikään essee josta saa pisteitä sen mukaan miten pitkään jaksaa kirjoittaa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.25 08:30:23

Hieman alle 500, ehkä sellaiset 480? Saattaa kyllä mennä se 500 rikki, riippuen vähän kuukaudesta. Yhden ihmisen ruoat siis vain. Isot ostokset käyn Prismasta ja sitten jotain puuttuvaa/tarjouksia K-Supermarketista ja Lidlistä.

Paljon menee kasviksia, vihanneksia ja marjoja. Kananmunia myös joka aamu. Ja oliiviöljyä. Marinoimatonta lihaa ja maustamatonta jogurttia, nehän on kalliimpia kuin maustetut versiot. Herkkuja tietty myös sopivasti ;D Äkkiä saa sen 500 menemään.

Lähettäjä: Nessie 
Päivämäärä:   26.7.25 08:47:10

Ehkä noin 300e yksin asuvana. Syön paljon satokauden mukaisia vihanneksia, mutta myös lisäksi kalliitakin hedelmiä (esim tuoreet mangot ja nektariinit on mun heikkous) ja vihanneksia. Ja minulla paljon kuluu myös proteiinivanukkaita - niihin saa äkkiä palamaan aika paljon ns turhaa rahaa. En syö mitään lihaa, leipää, juustoja, karkkeja enkä syö koskaan ulkona mihin esim miesystävälläni menee rahaa. Mutta minun tulee sitten ostettua liikaa energiajuomia, kahvia yms ”turhaketta”. Paljon halvemmallakin siis pääsisi, jos vaan haluaisi/ viitsisi. Käyn ostoksilla aina Prismassa ja Citymarketissa samalla reissulla.

Päivämäärä:   26.7.25 08:52:15

uhy//Tämä on keskustelupalsta jossa keskustellaan ja aloittaja varmasti tietää ettei kukaan vastaajista pysty antamaan hänelle täysin tarkkaa summaa, sillä harvalla on kirjanpitoa ruokakuluista, jos käy useammassa kaupassa. Jos jotain se häiritsee, niin ei kannatta lukea ketjua.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   26.7.25 08:55:16

Kahden aikuisen talous, menee aikalailla 800e/kk, sisältää mun työpaikkasyömisen (eväät), miehellä lounasetu. Ei alkoholia.
Syödään "tavallista kotiruokaa", paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa kerran pari viikossa.

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   26.7.25 09:34:54

Tarkkaa summaa en osaa sanoa, kahden hengen talous. Mutta varmaan sieltä pienemmästä päästä. Mitä EI (enää) osteta: leikkeleet, leivänpäällysjuustot, leipä, valmisruoat, karkit, pullat, mehut ja muut juomat.
Tällä viikolla tein bataattikeittoa johon pala vuohenjuustoa ja kohta teen kalkkunan jauhelihasta keiton. Teen itse kaurasiemenleipää niin harvoin ostan leipää, puoliso ei syö ollenkaan. Käytetään maustamattomia rahkoja ja kreikkalaista jugurttia mihin marjoja, pähkinälevitettä ( ei siis nutellaa vaan pelkkää pähkinää), pellavarouhetta.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   26.7.25 09:49:53

Yksin asustelen ja kuukaudesta riippuen satasesta neljään menee.

Lähettäjä: Pukkinen 
Päivämäärä:   26.7.25 11:42:15

1hlö, menee n. 200-250e/kk.

Jos jaksaisi nähdä vaivaa, niin melko helppoakin olisi syödä 100e/kk.

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   26.7.25 12:27:24

2 aikuista ja 2 lasta. Noin 500e/kk.

Lähettäjä: -a- 
Päivämäärä:   26.7.25 13:34:37

100e/kk yksihenkilö ja pelkkä ruoka

lisäksi n. 10 ateriaa kuukaudessa syön koululla (2,95e/kpl)

Olen opiskelija.

Mulla ei oikeastaan ole varaa muuhun. Tässä on esimerkkejä, mitä ruokia teen, tarvitsee siis kotona tehdä 50 lämmintä ruokaa kuukauessa, teen kerralla eriä ja pakastan: Hinnat Lidl ja prisma

3,09e soirarouhe
1,52 2kg spagettia
1.20e 4kpl isoja sipuleita
0.30e valkosipuli
0.98e 2kpl ruokakerma
2.80e juustoraaste
1.45e 4kpl tomaattimurska

Yht. 11,34e -Tästä tulee 12 annosta tomaattikastiketta ja pastaa annoshinta 0.95e

1,59e 400g linssit
2.69e sulatejuusto
1.98e porkkanat 2kg
0.53e rosmariini (kuivattu)
0.49e ruokakerma

Yht 7,27e Linssi-porkkanasosekeitto, 8 annosta annoshinta 0.91e

2.98e wokki, 800g
2,50e tofu 2 pakettia
0.91e maapähkinät 250g (oikeasti ostan kilon paketteja)
1.70e makea chilikastike 730ml (tätä menee vain kolmannes)
2,18e 2kpl munanuudeleita

Yht 9.13 e maapähkinä wokki+ nuudelit 8 annosta, annnoshinta 1.14e

0.45e riisi 1kg
1.98e porkkanat 2kg
1.39e kikherne 2 pakettia
0.50e inkivääri
1.59 400g linssit
0.60e omenat
2,38e 2kpl kookosmaito
0.20e chili tuore

Yht. 9.19e riisi-kikherne pata. 12 annosta. 0.77e/annos

Eli tajuatko tästä, annoshinta on siis keskimäärin euron luokkaa, kaikkissa mun ruuissa alle euron
-

Eli menee lämpimiin ruokiin n. 50e kuukaudessa.

Iltapalat:

2.09e kananmuna (näistä voi tehdä munakkaita tms)
7,4 e 5kpl litran jugurtteja
1,29e 2x ruispalat (12kpl)
0.35e margariini
0.98e neljän viljan hiutale (jugurttiin)

Yht. 13,4e

Aamupalat
1.96 2kpl neljän viljan hiutaleita (750g)
4,78 2kg pieniä hedelmiä, tässä 1kg paketeissa päärynöitä
0e mustikat (kerään itse)
5,95e mantelit
6e kahvipaketti (näitä ostetaan tarjouksista)
2,18e 2l kaurabarista

20.87e

Nyt laskelma

50e lämpiämät ruuat
13.4e iltapalat
20.87e aamupalat
15,7e kaikki muut, herkut, mausteet, ruokaöljyt yms

Näin se raha riittää, ja voishan tuostakin nipistää, ei manteleita olisi pakko syödä aamupuurossa, eikä kahvia juoda.

Lähettäjä: -a- 
Päivämäärä:   26.7.25 13:38:56

Sen verran vielä, että tossa muusa on myös vihanneksia, ostan yleensä mitä tarjousta on. koulussa yritän syödä paljon myös vihanneksia, että tulee monipuolisempi.

Kahvia taas paketti riittää liki pari kuukautta, juon vain kupin päivässä.

Päivämäärä:   26.7.25 14:22:12

Tuskin aloittaja kaipasi ihan sentilleen tarkkaa summaa, mutta jos ei osaa yhtään eritellä mikä osa menee ruokaan ja mikä hygieniaan ja mikä vaateostoksiin niin anti keskusteluun on aikalailla nolla. Tämä siis nimimerkille Juu joka haluaa keskustella aiheen vierestä, tunnen tällaisia ihmisiä paljon ihan livenäkin, ei sen niin väliä mitä joku kysyy, vastataan vaan jotain jotta päästään ääneen...

Itsellä menee noin 400e/kk, yhden aikuisen talous, ja vaikka ruokakaupasta ostan myös hygieniatuotteita ym. niin pystyn silti laskemaan, paljonko on ruuan osuus. Mielenkiinnosta te jotka ette pysty, oletteko todella hyvätuloisia?

Päivämäärä:   26.7.25 15:35:05

****//Kai se nyt onkin helppoa yhden aikuisen taloudessa, mutta nelihenkisessä perheessä jo suihkusaippuaa, wc-paperia, wc pöntön huuhteluainetta, pyykinpesuainetta yms. Menee paljon ennemmän kuin yksin sinkkuna asuessa. Sen lisäksi jostain Citymarketista voi hyvin lähtemään mukaan lapsille talvihanskat, kengät, collarit, itselle alusvaatteita jne. Lidlistä varsinkin tulee sukkia, alkkareita, miehelle treeni paitoja yms. Napattua, jos tarjolla. Joskus tulee enemmän ostettua, joskus vähemmän enkä minä jaksa niitä lähteä erittelemään kauppalaskusta.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   26.7.25 15:45:41

Täh? Siis yksin asuva pystyy laskemaan paljonko sillä menee vessapaperiin ja saippuaan mutta perheellinen ei, koska em. hyödykkeitä menee enemmän ja se ylittää laskemiskapasiteetin? Vai mikä logiikka tuossa on? Eikö sinkku voi ostaa markettivaatteita?

Päivämäärä:   26.7.25 16:00:00

Silloin kun lapset olivat pieniä niin olin jopa tarkempi rahasta ja mulla oli perheelle ruokabudjetti, tiesin nykyistä tarkemmin paljonko rahaa menee ruokatarvikkeisiin ja paljonko muuhun, mulla oli budjetti ruutuvihossa.

Eli en ollenkaan allekirjoita tuota että perheellisen on yksineläjää vaikeampaa laskea kulunsa, yhtälailla se vaatii viitseliäisyyttä joka tapauksessa. Mutta tietenkään kenenkään ei tarvitse, mutta luonnollisesti anti keskusteluun ruokamenoista on aika vähäinen, jos osaa vain kertoa kuukauden ruoka- hygienia- ja vaatemenot yhteensä.

Päivämäärä:   26.7.25 16:51:50

iik//Totta kai sinkku voi ostaa marketti kamaa, mutta ei edelleenkään poista sitä, että nelihenkinen perhe kuluttaa kaikkea paljon enemmän kuin sinkku ja koska käyttötavaraa joutuu tämän vuoksi ostamaan ihan viikoittain niin en minä ainakaan jaksa alkaa erittelemään kauppakuiteista mitkä on käyttötavaraa ja mikä ruokaa. Sinkkuna monia asioita osti kerran kuussa, jos silloinkaan ja vaatekaupoille meni usein ihan erikseen shoppailemaan joten erittely oli helppoa.

***//Eli kun olit lasten kanssa hoitovapaalla niin taloudellisista syistä oli pakko olla budjetti, mutta kun lapset oli isompia ei enää tarvinnut budjetoida, koska oletettavasti molemmat oli töissä. Totta kai se on helppo laskea, jos on ihan pakko laskea taloudellisista syistä, mutta esim. Koska itsellä ei ole mitään taloudellisia haasteita vaan voi ostaa sitä mitä haluaa niin miksi ihmeessä kirjaisin ruutuvihkoon kaikki menot. Tiedän suuntaa antavat menot ja se riittää.

Päivämäärä:   26.7.25 17:05:46

Oon hurmaantunut s-korttiin, sieltä näkyy kaikki tilastot, vuoden jokaiseen mansikkarasiaan asti.

Päivämäärä:   26.7.25 17:58:04

400-500€/hlö

Syömme ympäri vuoden paljon kasviksia, juustoa, kalaa ja lihaa. Eli kalliita raaka-aineita ja teemme laadukasta, hyvin valmistettua ruokaa. Kaupoissa ei tuijoteta hintoja, vaan ostamme maun mukaan ja käytämme kaikkia kauppaketjuja.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.7.25 19:36:01

Siis eihän kukaan pakota erittelemään ruokamenoja. Mutta jos joku kysyy että paljonko sulla menee ruokaan kuussa ja vastaat että tonniviissataa joka sisältää ruuan, hygienian ja vaateostoksia niin eihän se nyt vastaa kysymykseen ollenkaan. Tai siis keskusteleeko moni yleisestikin niin että jos joku kysyy asiaa x niin vastataan asiaan y? Eikö sellaisesta tule hassuja tilanteita?

Meillä menee ruokaan n. 600e/kk, yhden aikuisen+yhden lapsen talous, töissä mulla tarjolla ruokaetu ja lapsi syö päiväkodissa tietty loma-aikojen ulkopuolella, mutta tuo on keskiarvo äpin mukaan. Pyritään syömään mahdollisimman puhtaasti ja kotimaista suosien, mutta ihan "tavallista kotiruokaa", sekasyöjiä ollaan.

Lähettäjä: yt 
Päivämäärä:   26.7.25 19:38:56

Tämä on hötönetin mittapuulla hyvinkin lukutaitoisten ketju. Siis ainahan täällä tullaan vaikka "mikä on lempisuklaasi?"- ketjuun kertomaan miten suklaa on pahaa ja maailman paras herkku raikas lähdevesi kurkkuviipaleilla, mutta osasihan tosi moni vastata aloituksen kysymykseenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.