Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiinnytkö materiaan?

Lähettäjä: ava 
Päivämäärä:   25.7.25 06:39:07

Kysymys otsikossa.

Ostit kivat kengät ja käytät ne hajalle eikä samanlaisia saa, harmistutko? Mitenkäs muiden juttujen kanssa - vaikkapa asunto, auto, mukava sohva? Aikaansa kutakin, mutta jäätkö kaipaamaan jotain, mistä pidit? Ennakoitko ja ostat vaikkapa kahdet farkut, kun ensimmäiset oli niin hyvät?

Mietitkö koskaan jotain vaatetta tai esinetta, joka sinulla oli joskus, muttei ole enää?

Re: Kiinnytkö materiaan?

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   25.7.25 06:48:10

Juu, joihinkin, en yleisesti kaikkeen.

Mulla on nytkin harteilla miehen villatakki, hän sai sen isovanhemmaltaan joskus ysärillä ja käytin sitä jo silloin, maailman paras kotivillatakki. On kuin lämmin halaus <3

Käyttövaatteiden ym. kanssa harmittaa jos on käytössä hyvät ja sitten ostaa ihan samanlaisen mikä ei olekaan sitten ihan sama, joko materiaali/mitoitus on muuttunut tai sitten oma kroppa, eikä uusi ihan samanlainen olekaan yhtä hyvä kuin vanha.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   25.7.25 07:20:26

Jos löydän hyvät farkut tai kengät, ostan helposti toiset tai jopa kolmannetkin tulevaisuuden varalle. Oma kroppani on se mallinen että hyvältä tuntuvia ja hyvältä näyttäviä vaatteita on hankala löytää, ja koska inhoan shoppailua ostan mieluummin ainakin yhden vaatteen varalle, niin ei tarvtse lähteä "heti" uudestaan etsimään sopivaa vaatetta. Sama kengissä. Sitten taas t-paidat, sun muut sellaiset ovat ihan kulutustavaraa. Ostan kun tarvitsen, ja aikanaan ostan uuden kun tarvitsen ja heitän vanhan surutta menemään.

En myöskään ole jäänyt kaipaamaan aikaisempia kotejani. Kun muutan, se paikka mistä olen lähtenyt on taakse jäänyttä elämää enkä kaipaa sinne takaisin.

Edellistä autoani kaipaan edelleen useamman vuoden jälkeenkin. Se oli jo vanha ja moottori meni lopulta siihen kuntoon että oli järkevintä toimittaa se paaliin ja hommata uudempi kärry alle. Vanha autoni oli vahvempi kuin tämä nykyinen (ford explorer jossa oli v8 kone, mutta ajattelin etten tarvitse niin vahvaa. Siinä oli myös kivoja yksityiskohtia jotka saivat sen tuntumaan melkeinpä luksusautolta. Vaan ajan mittaan siinäkin kului moottori loppuun joten uudempi oli pakko hommata. Tuntui pahalta luopua siitä. Tämä nykyinen on enempi karvalakkimallia ja tässä on v6 moottori. Ja se tuntuu edelleen lelulta verrattuna edelliseen autooni. Hyvin tämäkin on minua palvellut, ei siinä mitään vikaa sinänsä, mutta jos joskus on taas varaa hankkia uudempi auto, niin ihan surutta luovun tästä. Tämä on minulle vain auto.

Lähettäjä: koko 
Päivämäärä:   25.7.25 07:25:09

Löysin viime viikolla hyvät, istuvat t-paitaliivit ihan ketjuliikkeestä, kun totesin käytössä mainioiksi niin kävin ostamassa kolmet lisää. Toinen on farkut, jos löytyy hyvät niin ostan mielelläni useammat.

En varsinaisesti kuitenkaan kiinny tavaraan, olen jakanut lapsille ja muuten eteenpäin esimerkiksi koruni (en käytä koruja) ja kaikenlaista muutakin kodin tavaraa, tykkään siitä että koti on avara ja kaapeissa väljyyttä.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   25.7.25 07:38:08

Voi kyllä! Ostan usein toisenkin samanöaisen vaatteen, jos ensimmäinen osoittautuu hyväksi. Joutanut vaatteita en raski heittää pois, vaikka ovat jo ihan kulahtaneita.

Kun vanha tiskikone hajosi, ostin samanlaisen uuden (onneksi vielä löytyi), koska olin niin tottunut asettelemaan astiat tietyllä tavalla sinne.

Joskus muistan hiukan kyynelehtineeni, kun vanha auto jäi niin yksinäisen ja hylätyn näköisenä autokaupan pihalle.

Sinnittelin huonossa suhteessa vuosikaudet, koska eroaminen olisi merkinnyt muuttoa ja olin niin kiintynyt silloiseen kotiini ja sitä ympäröiviin lenkkipolkuihin.

Onneksi nykyinen mieheni on ihan päinvastainen tässä asiassa. Muuten varmaan olisin hamsteri joka haalii roinaa nurkkiin hirveät määrät. Nyt mies aina vaivihkaa tekee karsintaaja. Se on itsellekin lopulta helpottavaa, kun joku muu tekee päätöksen heittää jotain pois.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   25.7.25 07:50:06

Kiinnyn!

Mulla on esimerkiksi toppeja, T-paitoja, liivejä, housuja jne paljon samanlaisia, koska ostan monet jos löydän yhden hyvän mallin. Hyvät vaatteet kulutan yleensä ihan täysin loppuun. Nyt on joutunut joitain etsimään käytettynä, koska mallit on jo kadonneet markkinoilta. Jossain vaiheessa toki täytyy luovuttaa ja yrittää etsiä uusia malleja.

Lahjaksi saatuja tavaroita on vaikea hävittää, koska ne tuovat muistoja mieleen antajastaan.

Auton, läppärin ja kännykän vaihtaminen on aina ihan kamalaa, sitä on niin tottunut siihen vanhaan.

Nyt lähivuosina olen yrittänyt tietoisesti vähentää tavaramäärää ja olen onnistunutkin siinä todella hyvin. Nyt tuo materia ei tunnu enää niin elintärkeältä mitä se tuntui vielä muutama vuosi sitten.

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   25.7.25 07:59:58

Onko se sitten kiintymistä, että ostaa samanlaisia vaatteita monta kappaletta sen vuoksi, että hyvää mallia on vaikea löytää. Ei minusta. Ostan minäkin housuja, kenkiä, pikkuhousuja ja rintaliivejä monet kappaleet samanlaisia, mutta tämä tosiaan ihan siksi, että oikean mallisia on vaikea löytää. Jos ostosten tekeminen ei olisi niin aikaa vievää vaan kaikki kävisi niin en minä silloin ostaisi samanlaisia liivejä jne.

Mutta yleisesti en koe kiintyväni materiaan. Totta kai harmittaa, jos jokin asia menee rikki ja se ihan siksi, että pitää ostaa uusi joka vie aikaa ja rahaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.7.25 08:08:07

En koe kiintyväni materiaan, vaikka tykkäänkin, jos löydän hyvän ja kestävän asian. Tykkään ihan hirveästi esim. muutamista neuleistani, jotka eivät nyppyynny ja kestävät siisteinä käyttöä vuodesta toiseen. Nykyään on niin vaikea löytää hyvää laatua, joten voin hyvin ostaa samanlaisen, hyväksi todetun. Laitan kyllä ilman tunteilua pois sitten, kun aika on ja sama koskee autoakin (johon monet tuntuu kiintyvän).

Lähettäjä: Cecile 
Päivämäärä:   25.7.25 08:32:38

Kyllä kiinnyn. Erityisesti niihin, joihin liittyy joku muisto.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.7.25 08:50:28

Ei olisi saanut aloittaa tällaista keskustelua. Täällä on jo kilometrin lista kaikesta, mihin olen kiintynyt.

Huomaan myös kaipaavani yhtä takkia, jonka annoin 2000-luvun taitteessa pois, paria exää, yhtä lakkia, jolla oli tunnearvoa ja joka katosi, paria autonromua... Ei näemmä pitäisi luopua mistään. Kannattaisi vuokrata jostakin maalta lato, jonne säilöisi aivan kaiken (myös exät).

Lähettäjä: Vanilli 
Päivämäärä:   25.7.25 08:52:08

”Kannattaisi vuokrata jostakin maalta lato, jonne säilöisi aivan kaiken (myös exät).”

Samaistun valitettavasti tähän ajatukseen täysin :Ddd

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   25.7.25 08:53:23

En nyt vaatteisiin sentään, mutta autot ajan niin monta vuotta (=loppuun) että niistä tulee rakkaita ja tuttuja juhtia.
Ei kyllä kaikista, matkan varrella on ollut yksilöitä, joista oon ollut iloinen päästessäni eroon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.25 09:27:50

En materiaan varsinaisesti, mutta liitän välillä niihin muistoja ja tunteita. Jos menettäisin nyt kaikki tavarani, niin ehkä silti ensisijainen ajatus olisi helpotus. Tavaraa on maailmassa niin paljon, että uutta tulee aina tilalle.

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   25.7.25 11:19:00

Kiinnyn! Varsinkin autooni. Siihen tuli kallis vika ja mies oli pistämässä kiertoon, mutta pidin pintani, vika löydettiin ja korjattiin. En suostunut luopumaan täydellisestä autostani :D
Minulla on myös yksi täkki ja kaksi taulua joista en suostu luopumaan. Olisin ihan romuna jos menettäisin ne.

Päivämäärä:   25.7.25 11:57:00

Kyllä. Olen kiintynyt kaikkiin autoihini kovasti. Lisäksi mulla on iänkaikkisen vanha Moccamaster, joka oli vanhemmillani aikanaan ja jonka sain mukaani muuttaessani 16-vuotiaana omaan kotiini. Nyt olen 33-vuotias. Viime kesänä kahvinkeittimestä hajosi virtanäppäin ja olin ihan todella surullinen. Tuntui kuin olisin menettänyt lemmikin :D Onneksi siihen sai vielä varaosan ja mies korjasi Moccamasterin kuntoon <3

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.7.25 13:02:28

Autoihin kyllä, koska ne "oppii tuntemaan" päivittäisessä käytössä.

Päivämäärä:   25.7.25 14:50:49

Kuka EI kiinny autoonsa? Kelle auto on vain kulkupeli ja tavara, jonka voi vaihtaa noin vain?

Päivämäärä:   25.7.25 15:03:41

No minulle auto on vähän sellainen pakollinen paha, johon en koe sen kummemmin kiintyväni. Toki uusi auto on aina erilainen kuin se edellinen, polkimet saattaa tuntua erilaiselta tms.

Sen sijaan varsinkin lapsuudestani muistan, miten kiinnyin vähän hassuihinkin tavaroihin tosi voimakkaasti. Tämä piirre on onneksi helpottanut vanhemmiten, ja pääsääntöisesti koen kiintymystä enää ihan vaan elollisiin. Nykyinen koti on toki rakas, mutta erinäisine remonttitarpeineen tähän on vähän sellainen ristiriitainen suhde, joka syntyy jatkuvasta keskeneräisyydestä. Vähän materian ulkopuolelta, puutarha on minulle kyllä rakas, sen eteen on nähty paljon vaivaa ja monet kasvit ovat minulle rakkaita, ovathan ne pääosin itse istutettuja, iso osa myös itse siemenestä kasvatettuja. Jos tästä joskus muutettaisiin, en varmaankaan kaipaisi itse taloa, mutta tonttia senkin edestä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.25 11:47:15

Mä oon kiintynyt mun mersuun, sillä on miellyttävä ajaa eikä sitä tarvii hävetä. Autoista jotain ymmärtävät nostaa usein peukkua kun toi on vähän parempi malli missä voimaa riittää.

Lähettäjä: Pukki 
Päivämäärä:   26.7.25 20:01:40

Kyllä kiinnyn. Rakastan taloani ja sen puutarhaa ylitse kaiken.

Mutta en kiinny esim. Tavaroihin. Mitä vähemmän, sen parempi. Mutta sitten vaikka joku vanha ja hyvä villatakki tai vuosikausia kestäneet nahkakengät, niin kyllä niistä on vaikea luopua.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.7.25 20:24:50

Otsikkoon olisin vastannut, että en. Mutta aloitukseen vastaan kyllä. Kyllä harmittaa, kun hyvät kengät hajoavat tai perintökulho putoaa kivilattialle! Ja ostan aina useamman vaatteen kerralla (tosin vihaan vaatteiden ostamista). Toisaalta harmitus menee äkkiä ohi ja elämä jatkuu. Olen varmaan keskiverto.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.7.25 20:32:45

Apua. Joo, kiinnyn kyllä. Vieläkin muistelen jotain lempparivaatteita, jotka mulla oli lapsena ja kyllä, harmittaa, jos en ole ostanut hyväksi havaittua vaatetta kahta kappaletta silloin, kun niitä vielä sai!

Näen usein unta lapsuuden kodistani, jossa asuin viimeksi 25 v sitten, ikävä sitäkin, kun ei ole oma, samoin isovanhempieni vanhaa maalaistaloa, joka oli rakennettu 1800- luvulla ja on jo purettu. Lisäksi on sellaisia käyttöesineitä, jotka olen kokenut ylivertaisiksi, mutta ovat kuluneet loppuun, esim vaikka tosi kaunis ja käytännöllinen muistikirja tai kalenteri ja samanlaista ei saa enää.

En ole mikään shoppailija, niin ehkä siinä harmittaa se, että menettää jonkun oikeasti hyvän tuotteen ja ei saa toista yhtä hyvää tilalle, vaan joutuu tyytymään vähän huonompaan vaihtoehtoon. Se ärsyttää kamalasti.

Kaipaan myös monia suljettuja ravintoloita kovasti, vaikkei tämä toki olekaan verrattavissa topicin aiheeseen. Harmittaa, kun hyviä juttuja on menetetty lopullisesti.

Päivämäärä:   26.7.25 20:35:58

Ällö: eikös meidän pitänyt pitää älä osta vaatteita-vuosi? Miten on mennyt? Minun oli pakko ostaa ne alkkarit jotka mainitsin jo silloin ja yksi takki, kun hyvät takit ovat vielä liian hyviä ja huonot hajosivat atomeiksi.

Päivämäärä:   26.7.25 20:42:50

Zäkä, oliko meillä sellainen sopimus? En kyllä ole tainnut ostaakaan oikein mitään, kun tässä mietin. :D Vihaan vaateiden ostamista ja käytän kaikki aikalailla loppuun asti. Tyylini on myös vähän omanlaisensa, niin ei kaupoista kovin helposti löydy sopivaa. Korjaan myös hajonneita juttuja - juuri paikkailin vaatelaastarillasuosikki leggingsejä ja vaihdoin kuminauhaa haalariasuuni.

Eikun hei, olenpas! Ostin Banksyn näyttelystä t-paidan maaliskuussa, mutta muuta en ole ostanut. Sukkia, alusvaatteita yms kuluvaa on riittävästi, edes kenkiä en ole uusinut.

Päivämäärä:   26.7.25 20:45:13

Kyllä meillä oli, mutta kun en muista, milloin se alkoi! Ehkä loppuvuonna...

Eli molemmat olemme rikkoneet toisiamme vastaan nyt kerran!

Siinä oli muitakin mukana messuamassa, alkakaahan tekin tunnustaa!

Päivämäärä:   26.7.25 20:46:42

Paitsi että ehkä olin joku . tai ? ettei viestiä poisteta, mutta yritin muistaakseni hihkua jotain kahleista että tunnistat.

Päivämäärä:   26.7.25 20:50:48

Pitäisi koettaa keksiä toinen kanava yhteydenpidolle.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.25 21:06:56

En kiinny. Yksi tosi traumaattinen kosteusvaurio, jonka seurauksena jouduimme hävittämään lähes koko irtaimiston. Vakuutus ei korvannut mitään mutta taistelujen jälkeen (lakimiehet) saatiin taloyhtiöltä jotain korvausta.

Sitten tuli äkillinen vesivahinko jolloin vakuutusyhtiöltä saatiin korvauksia ja irtaimisto putsattua jne.

Kun myöhemmin muutin isommasta pienempään kämppään tavaraa on tosi vähän, valokuvat tärkeimpiä.

Päivämäärä:   26.7.25 21:12:29

Yritin kovasti vihjailla Rammsteinista ja rajummista otteista, mutta sinä se et millään hoksannut.

Päivämäärä:   26.7.25 21:20:56

htnetzaka@gmail.com

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   26.7.25 21:27:59

Turha vonkua, että minä olisin tuo zäkä. En todellakaan ole.

Päivämäärä:   26.7.25 21:31:21

Ei toimi

Päivämäärä:   26.7.25 21:32:21

Teet jotain väärin.

Päivämäärä:   26.7.25 21:33:52

Taitaapi ylisviiva olla trollaamassa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.7.25 21:35:51

Kiinnyn kovasti.
Pelkään jo päivää kun täytyy auto vaihtaa.
Vaatteissa ym. Jos löytyy hyvä ostan useamman saman.
Nyt yhdet tosi hyvät housut olleet jo pitkään ja harmittaa kun en ostanut useampia,nyt niitä ei tietenkään enää saa ja joku päivä nuo hajoaa.

Inhoan muutenkin uusia vaatteita ja asioita.

Päivämäärä:   26.7.25 21:40:24

Ei Ällö, kyllä se ihan minä olen.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   26.7.25 21:40:54

Juu, nyt se on se!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.7.25 11:34:57

”En ole mikään shoppailija, niin ehkä siinä harmittaa se, että menettää jonkun oikeasti hyvän tuotteen ja ei saa toista yhtä hyvää tilalle, vaan joutuu tyytymään vähän huonompaan vaihtoehtoon. Se ärsyttää kamalasti.”

Mulla on tämä sama. Esimerkiksi vaatteita en ostele kuin harvoin, mutta kun ostan niin pidän ne ihan riekaleiksi asti. Kerran löysin tosi hyvät tennarit, ostin sitten alesta vielä kahdet täysin samanlaiset jemmaan.

Päivämäärä:   27.7.25 12:15:28

X, pitäisi itsekin qlkaa enemmän tehdä tuota, että ostaa jemmaan. Esim yksiä ballerinatossujaminulla on neljät kahdessa värissä juuri siksi, että ne on hyvät jalassa janiillä jaksaa kävellä vaikka 15 km, mitä kaikista ballerinoista ei voi sanoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.