Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä syötte helteellä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   24.7.25 17:29:59

Itsellä ei ole nälkä mutta silti pitäis jotain syömistä keksiä.

Re: Mitä syötte helteellä?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   24.7.25 17:31:03

Ruisleipää tomaatilla

Proteiinivanukasta

Vesimelonia

Kanaa ja kasviksia

Itse tehtyjä leivonnaisia

Pepsi maxia

Salaattia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 17:32:00

Suosikkini on nuudelisalaatti happaman tulisella maapähkinävoikastikkeella. https://eatwithclarity.com/easy-thai-peanut-sauce/

Toinen on tofu laarb.

Sitten tulee erilaiset pasta- ja perunasalaatit, joihin tungen kaikki mahdolliset vihannekset kaapista, proteiiniksi yleensä tonnikalaa ja keitettyä kananmunaa ja kastikkeeksi jotain kermaviilipohjaista ja yrttistä.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   24.7.25 17:35:08

Näyttää metwursti nyt maistuvan mulle.
Muuten uusia perunoita, salaattia, kalaa/nakkeja.
Selkeä suolan tarve.
Onneksi ei tartte miettiä muiden syömisiä tai laitella muuta kuin keittää perunat.

Lähettäjä: Vaahto? 
Päivämäärä:   24.7.25 17:36:12

Vuoron perään silliä ja mansikoita.

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   24.7.25 17:41:10

Ihan samaa ku aina muullonki.

Päivämäärä:   24.7.25 17:42:56

Samaa kuin muulloinkin, toki kesällä tulee grillattua.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   24.7.25 17:43:15

"Ihan samaa ku aina muullonki"

Päivämäärä:   24.7.25 18:27:44

Aikalailla samaa kun muuten. Vettä ja limua menee enempi. Heinäkuu on yleensä varhaisperunoiden, jauhelihakastikkeen suurkulutusta niin myös nyt.
Kylmiä pastasalaatteja menee myös, sekin on tavallista kesällä.
Aamuvarhain syön hyvän aamupalan, ennen kuutta kun on viileää. Muuten annokset maltillisia.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.7.25 18:46:14

Eilen söin itse tehtyä kasvissosekeittoa, tänään tein täysjyvämakaronia jauhelihan, hernemaissiporkkanan, chilin, sipulin ja valkosipulin kanssa.

Päivämäärä:   24.7.25 19:00:49

Kermaa ja mansikoita pakkasesta eli pirtelöä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.7.25 19:11:31

Salaatteja, mansikoita ja sen lisäksi kaikkea suolaista, kuten graavilohta, kalakukkoa (isä jaksoi tehdä molempia) ja nyt tekisi mieli ihan ranskalaisia, mutta hirveä homma.

Yksi on myös ruisleipä.

Lähettäjä: Limsa 
Päivämäärä:   24.7.25 19:14:34

Fetasalaattia
Lämpöisiä voileipiä kylmänä
Jugurtteja, vanukkaita, rahkoja
Jätskiä

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   24.7.25 19:18:21

Söisin vaikka hevosen! Ihan kamala nälkö koko ajan. Kait silleen yrittää saada energiaa. Janokaan ei ole kun juon.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.7.25 19:18:41

Erilaisia salaatteja on mennyt paljon. Nyt söin vaihteeksi pari päivää tuorejuustolla ja kermaviililla höystettyä kinkkusalaattia tortillalätyn sisällä wrappina.

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   24.7.25 19:19:46

Aika lailla samaa kuin muulloinkin.
Paitsi ettei tehdä paisteja tai muita pitkään uunissa pidettäviä ruokia, vaikka ilppi pitääkin talon normaalissa, mukavassa +22 asteessa :)
Jos sisälläkin olisi sama lämpö kuin ulkona, niin tuskin tulisi juuri lämmintä ruokaa syötyä...

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   24.7.25 19:19:47

Syön ihan samalla tavalla ympäri vuoden, säät ei vaikuta.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   24.7.25 19:23:39

Mielummin kylmiä ruokia tai sitten pieni määrä mausteista lämmintä ruokaa. Keho suorastaan huutaa suolaa, sitä kuluu huimasti enemmän kuin normaalisti helteillä.

Suosikkeja:

Ruispalat juusto, metu, kurkku, tomaatti, lehtipersilja ja kevätsipuli (suolaa tomaatille ripaus).

Variaatio ruispalat, juusto ja mansikka viipaloituna leivälle.

Raejuusto sellaisenaan.

Salaatti fetalla tai halloumilla ja ehdottomasti etikkaa kastikkeeksi.

Mieluiten napsisin vain jonkun sipsin ja mansikan/meloonin palan ohi mennessä, mutta se kostautuu kyllä sitten jaksamisessa pahasti.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.7.25 19:32:16

Muuten ihan samoja kuin muulloinkin, mutta valitsen sellaiset ruuat, ettei uunia tarvitse lämmittää eikä hellan ääressäkään tarvitse olla kauaa.

Eilen esim. grillattua kanaa, keitettyjä perunoita ja salaattia.

Tänään oli eilen yli (tarkoituksella) jääneistä perunoista erilaisista kasviksista ja valmislihapullista tehtyä pyttipannua ja salaattia.

Lähettäjä: ninja 
Päivämäärä:   24.7.25 19:35:31

Pilkon erilaisia minulle maistuvia hedelmä rasioihin pakkaseen ja syön niitä jäisinä. Laitan pakkaseen myös proteiinivanukkaita, ne on kuin jäätelöä kohmeisina. Lisäksi maustetut linssikakut maistuu minulle. Muuta en oikein saa alas.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.7.25 19:46:54

Aika samoin kuin muutenkin eli salaattia menee paljon.. Proteiini menee kesällä useammin grillin kautta ja vesimelonin kulutus nousee, ruoan mukana ja välipaloina. Niin ja perunoita menee enemmän kun ovat uusia ja sillikin välillä maistuu !

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.7.25 19:52:10

Mansikoita

Päivämäärä:   24.7.25 20:31:06

Jääkaappikylmiä kananmunia majoneesilla ja graavilohtta

Päivämäärä:   25.7.25 02:25:53

Eilen lounaani oli se, että haukkailin vuorotellen fetapaketista ja tomaatista.

Sitä edellisenä päivänä lounaaksi söin leipäjuustokiekon.

Sitä edellisenä päivänä laitoin leivän päälle tonnikala-majoneesisekoitusta.

Yksi päivä söin lounaaksi 2 mozzarellapalloa ja 2 porkkanaa.

Lisäksi syön nektariineja, kurkkuja, kylmiä keitettyjä perunoita, kylmiä keitettyjä kananmunia, juustoviipaleita, kirsikkatomaatteja.

Eli tällaisia ainesosia olen syönyt ja on maistunut.

Lähettäjä: Yökyöpeli 
Päivämäärä:   25.7.25 02:29:20

Mehujäitä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.7.25 03:10:30

- Kylmiä keittoja, esim gazpacho, kylmä ramen, tsukemen.
- Kesäkääryleitä (niitä, joita ei friteerata)
- Salaatteja (nizzan salaatti on yksi suosikki, samoin panzanella, mutta kaikki käy)
- Hedelmiä (nektariinit, vesimeloni)
- Vihanneksia (naattiporkkanat ja -nauriit, kirsikkatomaatteja, herneitä, kurkkua, kukkakaalia...)
-Marjat (vadelmia, (pensas)mustikoita, harvemmin mansikkaa)
-Salaattiwrappeja eri täytteillä (täytteiksi esim paistettua kanaa, katkarapua, munakokkelia, tonnikalaa, eri kasviksia, ituja yms vaihdellen fiiliksen ja ajankohdan mukaisesti, aamulla esim tuo munakokkeli toimii hyvin + vihanneksia)
- Täytettyjä kurkkuveneitä (täyte vaihtelee, esim tonnikala- raejuusto- kapris- suolakurkku- majoneesi- sipulimössö)
- Munakasrullaa kylmänä
- Keitettyjä kananmunia eri täytteillä
- Lämpimät keitot, esim kesäkeitto tai kasvissosekeitot, aasialaishenkiset kevyemmät keitot (esim dumplingeja, paksoita, sieniä + uppomuna)
- kulhoruokia (riisiä, kasviksia, proteiininlähde)
- Oliiveja

Päivämäärä:   25.7.25 03:12:13

Ja unohtui:
- keitettyjä varhaisperunoita (kylmänä), keitettyjä kananmunia ja jotain suolaista kalaa, esim graavilohi/siika, sardelli, silli, savukala tms

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.25 04:09:07

Salaatteja olen syönyt joka päivä, ei tee mieli mitään lämmintä ruokaa kun sisällä melkein 30 astetta. Ja jogurttia ja hedelmiä. Olen tehnyt itse pari kannullista amerikkalaista limonadia ja sitäkin tulee litkittyä, vaihtelua vissylle.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   25.7.25 06:21:30

Ihan sitä samaa kuin muutenkin, töissä on hyvä ilmastointi ja kotona samoin. Ulkohommissa yritän muistaa juoda riittävästi, muuten tulee äkkiä huono olo.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   25.7.25 06:33:06

Onhan ihanaa kun nyt sataa,vähän aikaa edes.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   25.7.25 08:05:43

Eilen keitin kananmunan, söin kalkkunanakkeja kylmänä, hummusta, salaattia, avomaan kurkkuja, retiisejä ja jotain suolaisia kaurakeksejä. Puskista marjoja jälkkäriksi ja persikoita. Ei tee mieli mitään lämmintä ruokaa. Vesimeloni ja feta myös hyvä yhdistelmä.

Lähettäjä: Jaska The Paska 
Päivämäärä:   25.7.25 10:04:13

Mä olen nyt mökillä ollessani syönyt paljon itse pyydettyä kalaa, salaatteja, keittoja, eli vähemmälle on jääny nuo grillimakkarat ja lihat. Kerran oon ostanu kanaa viimeseen kahteen viikkoon. Leipäkin on ollu näkkäriä ihan säilyvyytensä takia ja leivänpääliset on juustoa tai metukkaa. Lihaleikkeet on jääny kauppaan. Ja mustikkasoppaa on tullu keiteltyä useamman kerran. Käytännössä teen ruuaksi sitä mitä haluan tai mihin on aineksia jääkaapissa.

Päivämäärä:   25.7.25 10:10:32

Jäiset melonit on pop

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.25 11:06:59

Keittoja, salaatteja, kasviksia vaikka vain kukkakaalia ja porkkanoita.
Uudet perunat erilaisilla kana tai kala lisukkeilla.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.7.25 11:10:27

Mies: missä päin sataa ja tuleeko maahan asti vai kostuttaako vain ilman tropiikiksi?

Lähettäjä: hgfyt 
Päivämäärä:   25.7.25 11:12:09

Syön yleisesti kesällä satokauden tuotteita, paljon varhaisperunaa, kasviksia omasta maasta, herkuttelen herneillä ja marjoilla. Sinänsä ei ole merkitystä millainen säätila on, menen enemmän satokauden mukaan.

Tietty juotua tulee runsaammin kun ollaan ulkona. Ja jätskiä menee päivittäin.

Lähettäjä: hgfyt 
Päivämäärä:   25.7.25 11:15:47

zäkä, Varsinais-Suomessa satoi tosi rajusti illalla ja kevyemmin vielä yölläkin, useamman tunnin. Aamukuudelta oli ihanan raikasta kun kävin katsomassa laidunhevoset mutta nyt ollaan jo takaisin tropiikissa...

Lähettäjä: ddd 
Päivämäärä:   25.7.25 12:51:27

Keitettyjä munia, riisipiirakoita, mustikoita rahkalla tai vaniljakastikkeella. Kanafileitä ja riisiä kylmänä. Mustikka-kermakääretorttua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.25 15:46:47

samaa kuin aina. juon vähän enemmän, esim töissä en normaalisti juo kuin ruokkiksella, nyt joku 1L mehua yms. jäätelöä ja sipsiä menee enemmän, kun normaalisti herkuttelen suklaata ja pullaa.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   25.7.25 15:56:13

Käytännössä aika samaa kuin normaalisti, koska esim salaattia ei vatsa kestä kauheesti.
Sämpylää, jossa juustoa, kurkkua, tomaattia (ehkä pari salaatinlehteä, tuon verran vielä voi päivässä syödä ilman oireita).
Eilen ja toissapäivänä tein omista parveketomaateista pastaa - pennepastaa, fetaa, tomaatti-valkosipulimurskaa (ne omat tomaatit ja raakaa valkosipulia), tonnikalaa, kermaa ja vettä, päälle juustoraastetta ja uuniin. Kyllä, teen uuniruokia vaikka kämppä on kuin pätsi.
Äsken lohta uunissa, keitettyjä itekasvatettuja perunoita ja porkkanoita, kermaviilikastiketta.
Sienilaatikkoa tein jokunen päivä sitten. Huomenna aattelin tehdä kantarellimakaronilaatikon.

Ruokahalu on välillä aivan kateissa ja välillä ihan järjetön nälkä.

Lähettäjä: Ankka 
Päivämäärä:   25.7.25 16:49:50

Tulin kärkkymään vinkkejä, kun itseltäni on nämä kuumat kelit vieneet ruokahalun. Jospa toisten syömisistä lukemalla se heräilisi, osalla hyvän kuuloisia eväitä!
Hedelmät, jäkaappikylminä tai pakastettuna jäisenä, on oikeastaan ainoa mikä mulle on maistunut. Elektrolyyttijuomaa ja suolaa olen yrittänyt väkisin saada alas, kun tulee hikoiltua töissä ja harrastuksissa ja äkkiä heikottaa muuten. Laihdun usein kesällä (ei lainkaan toivottavaa minulle, pienestä kropasta ei tarvitsisi yhtään mitään lähteä), mutta tänä kesänä olen laihtunut jo oikeasti liikaa.

Päivämäärä:   25.7.25 17:06:29

Miten joku pystyy helteillä syömään hiilareita noin paljon kuin Veeras kertoo?
Mulle ne on talviruokaa, nyt ei kyllä perunaa parempaan pysty.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   25.7.25 17:08:22

The Cowgirl - mulla on IBS jonka takia todella monet kasvikset ja hedelmät on ihan täysin poissuljettuja. Ei oikeasti ole ihan niin paljoa vaihtoehtoja. Lihaakaan ei vatsa kestä, onneksi kala ja sienet sopii.

Lähettäjä: Nemo 
Päivämäärä:   25.7.25 17:09:23

Lähettäjä: The Cowgirl
Päivämäärä: 25.7.25 17:06:29

Miten joku pystyy helteillä syömään hiilareita noin paljon kuin Veeras kertoo?
Mulle ne on talviruokaa, nyt ei kyllä perunaa parempaan pysty.

Ihmiset nyt on erilaisia. Minusta tuo nimimerkin Veeras lista kuulostaa tosi herkulliselta, söisin noita mielelläni!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.7.25 17:13:59

Ruokaa, mielellään sellaista, jota ei uunissa tartte tehdä. Esim pastasalaattia teen usein isomman satsin useaksi päiväksi. Myös pizza uppoaa illalla jos päivällä syönyt salaattia ja hedelmiä kuumuuden vuoksi.

Keitetty peruna ja silli myös pop.

Päivämäärä:   25.7.25 17:48:48

Koska helteet ja kotimaisten kasvisten satokausi yleensä osuvat samoille viikoille niin niitä tulee vedettyä moninkertaisesti tavanomaiseen verrattuna, muuten ei helle varsinaisesti ruokavalioon tai -haluun vaikuta.

Päivämäärä:   25.7.25 17:57:59

Veeras ja Nemo, ihmettelin vain. Totta kai ihmiset ja ruokavaliot ovat erilaisia!

Päivämäärä:   25.7.25 20:59:05

Hedelmäsalaatti ja arla protein vanilia rahka

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   25.7.25 21:07:18

Meillä mieluisia ja uusintaa pyydettyjä kokeiluja:

Tomaattikeitto kylmänä, tein kokeeksi ja oli meillä iso menekki.

Sipulitomaattichilisalsa, ruisleivän päällä.

Pinaattikeittoa (kuumana) ja keitettyjä kananmunia.

Karjalanpaistia ja uusia perunoita.

Melonihalloumitomaatti salaatti, ihan kiinankaalipohjaan. Oliiveja itse lisäten.

Kylmäsavulohi ja savumajoneesi ja salaatinlehti ja tomattisalsa täytteiset tolrillarullat.

Katkarapu/kana/riisipaella muurikkapannulla pihalla tehden.

Hernekeitto ja uunipannaria kellarihillolla ja vaniljakermavaahdolla jälkkäriksi.

Suolaiset ja raikkaat maistuvat parhaiten.

Toki tänään munakas, peltipekoni ja paistetuja sipulia ja pikkuomaatteja, paahtoleipää ja appelsiinimarmeladia - oli kuuleemma taivaallista vahvempaa aamupalaa talonmaalaajille.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   25.7.25 22:58:40

Fetasalaattia tulee vedettyä oli helteet tai ei.

Hyväksi olen havainnut tehdä smoothien kohmeisista marjoista: palelee hyvän tovin tämän nauttimisen jälkeen.

Muuten sitten silliä, graavilohta, kylmäsavulohta, jäätelöä... Normaalia eli/tai lämmintä ruokaa ei tee mieli.

Päivämäärä:   26.7.25 00:24:03

Huomenna lounaaksi munakokkelia, kylmäsavulohta ja avokadoa kääräistynä salaatinlehteen. Riittävän kevyttä.

Toista ruokaa en vielä tiedä - pitaleivistä olen haaveillut pidempään, mutta saattaa olla liian raskasta ja ei viitsisi uunia lämmitellä kuumalla... Katsotaan, jos tekisi jonkin keiton tai grillaisi kalaa.

Lähettäjä: No just 
Päivämäärä:   26.7.25 17:43:30

Mitä ihmettä on tsukemen?

Lähettäjä: Napo 
Päivämäärä:   26.7.25 18:19:30

Kaikkia pitkään haudutettavia pataruokia
Tulisia keittoja
Uunipuuroa
Lihakeittoa
Hernesoppaa ja pannaria
Lihalientä ja pasteijoita

Päivämäärä:   26.7.25 18:25:54

No just, japanilaiset dippinuudelit, eli käytännössä ramen, jossa liemi on erikseen. Teen näitä aina kylmänä versiona, kuumaa en ole koskaan tainnut syödäkään.

Päivämäärä:   26.7.25 18:32:24

Larb gai muuten unohtui myös listalta, se on yksi kestosuosikkni kesällä. Tekeminen nopeaa ja riittävä lounas.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.25 05:12:37

Tänään tein pastasalaatin jossa kevätsipulia, herneitä, kikherneitä, täysjyväpastaa, fetaa, pestoa, smetanaa ja mausteina suolaa, pippuria ja vähän currya.

Kylmät pastasalaatit maistuu jotenkin kunnon ruokana. Muuten syönyt hedelmiä, tällä hetkellä persikoita varmaan kuusi päivässä :D

Päivämäärä:   27.7.25 07:22:40

Sitä mitä menee alas. Viikon ollu ruokahalu kateissa, tyypillis minulla helteillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.