Lähettäjä: Jessi
Päivämäärä: 25.7.25 09:31:35
Täältä löytyi hengenheimolaisia! Voisin kopioida monen edellä kirjoittaneen tekstejä, että ajattelen ja/ tai toimin samoin. Asioita ostetaan vain tarpeeseen eikä tuhlailla turhuuksiin. Puhelin voi hyvin olla 7 tai 8 vuotta vanha, koska se toimii. Auto voi olla lähemmäs 20 vuotta vanha, koska se toimii. Minulla on yksi klassisen kaunis nahkainen Ralph Laurenin laukku, jota käytän niin töissä kuin vapaalla. Sen ostaminen kirpaisi (vaikka kyttäsin siihen hyvän alennuksen), mutta eipä tarvitse ostaa toista varmaan ikinä. Tämän kaltainen toiminta tulee luonnostaan, en yritä mitenkään pihistellä.
Olen lapsesta asti ollut säästäväinen ja kokenut saavuttaneeni jotain hienoa, kun olen päässyt siihen säästötavoitteeseen. Meillä ei ollut juurikaan ylimääräistä rahaa, kun olin lapsi, joten esim. ratsastusleirille pääsin vain jos sain säästettyä puolet sen hinnasta itse. Minähän innoissani säästin ja näin jälkikäteen huvittaa se ruutuvihkokirjanpito, johon kaiken merkitsin. Olen jo vuosia kirjannut kaiken exceliin, joten tuo on selvästi ollut sen esiaste :) .
Olen siitä huono kansalainen, etten laita rahoja kiertoon, kuten pitäisi. Bruttopalkka on noussut 1.700 eurolla kuussa nyt vajaan 3 vuoden aikana ja minä olen vain nähnyt siinä tilaisuuden saada entistä enemmän säästöön, en suinkaan kulutukseen. Täälläkin esiin tullut termi "hilloaminen" kuvaa täysin omaa tapaani säästää. Palkkapäivänä lähtee sekä sijoitus- että säästötilille tietyt summat ja minä hölmö silmät kiiluen tuijotan saldojen kasvamista. No joo vähän liioittelen, mutta oikeasti saan jotain nautintoa tuosta hilloamisesta. Että näen niiden tilien kasvaneet saldot. Jotain Roope Ankan vikaa lienee päässä.
Ja sitten kun varataan matka, käydään siis kerran vuodessa jossain ulkomailla miehen kanssa, niin kyllähän se vähän kirpaisee käyttää niitä rahoja. Etenkin jos lähtee sen verran, että se vie saldon juuri jonkun kauniin tasaluvun alle!!! Vaikka tiedän, että pian se on taas kuitattu ja ylikin. Tämä on sellainen aivohärö, josta haluaisin päästä ihan vaan eroon.
|