Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen rahankäyttäjä olet? Ajatuksia rahankäy

Lähettäjä: äää 
Päivämäärä:   24.7.25 11:06:14

Millainen rahankäyttäjä olet? Onko isoja säästöjä? minkä suuruisia hankintoja harkitset huolella? Ostatko esim 30 tai 40€ vaatteen tai tarvikkeen ilman suurempaa harkintaa jos haluat?

Jos olet tehnyt isoja investointeja mutta rahaa on tilillä yhä, jatkatko ostelua normaalisti vai alatko säästelemään?

Onko sull ajoku raja että kun menee tili/säästöt ali jonkun rajan, alat säästelemään?

Re: Millainen rahankäyttäjä olet? Ajatuksia rahankäy

Lähettäjä: äää 
Päivämäärä:   24.7.25 11:07:00

Kerro jotain esimerkkejä mitä voisit ostaa ilman suurempaa harkintaa ja mihin otat isomman harkinnan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.7.25 11:14:43

Säästössä noin 5 000€. Käyttötilillä pyörii ne kk rahat mitä tarvinkin ja yleensä saan säästöön vähän joka kk.

Viime vuonna sain yhteensä 6500€ säästettyä, tänä vuonna ostin 20 000€ auton joten säästöt hupeni tohon 5000€ tasolle. Nyt on iso säästökuuri käynnissä kun tein ison autohankinnan ja nyt tuntuu etten edes 20€ ostosta voi ostaa harkitsematta ja vatvomatta :D:D

Mielenkiintoista seurata jos tulee keskustelua, kiinnostaa itteekin rahapuhe

Lähettäjä: Me 
Päivämäärä:   24.7.25 11:16:25

Tuhlaavainen. Todella huono suunnittelemaan ja säästämään, elän aktiivista elämää ja syön ja juon ulkona matkalla. Ja perhe myös.

Mutta, shoppailen lähinnä käytettynä ja kosmetiikassa ei tule huteja, vaan käytän kaikki.

Harrastukset maksaa. Tänään meen pilatekseen ja leffaan ja syön siellä=50€ ei riitä..?

Sisustus ei ole vimpan päälle enkä juurikaan itse osta esim astioita.

Yleensä myös impulsiivisesti ostan jos haluan enkä jaksa odotella alennusta.

Mutta, säästän automaattisesti sijoituksiin ja palkkapäivänä tai ennen uutta palkkapäivää siirrän säästöön. Seuraava tavoite sijoitusasunto, maksan asuntolainaa vähän enemmän kuin sovittu erä.

Esim työlounaat aina ravintolassa, työantaja maksaa lounasedun palkan päälle.

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   24.7.25 11:53:54

Rahaa ei jää säästöön joka ahdistaa, kun hevosen kulut ovat niin suuret. Oma pieni asunto (pankin) löytyy ja auto osamaksulla. En juurikaan kuluta itseeni, mm. en käy kampaajalla, kasvohoidossa tai matkustele. Vaatteet ostan käytettynä ja kosmetiikka minimissä ja kaikki käytän loppuun. Astiastot, sisustus luokkaa ikea jne.

Päivämäärä:   24.7.25 12:15:43

Vielä jatkan muutoin tohon omaan kommennttiini. EN käy itsekään kampaajalla, en missään hoidoissa, en baarissa ikinä, muutoinkin ulkona syömässä erittäin harvoin. Pikaruokaa ehkä 2-4x kuussa. Hevosiin ja kilpaurheiluun menee rahaa paljon ja tiedän että saisin isosti enemmän säästettyäpalkallakni jos vähentäisin hevosia j akilpailua, mutta kun haluan sitä tehdä olen päättä'nyt elää muuten säästäväisesti ja käyttää rahaa siihen vapaammin.

Pakolliset kulut menee eikä niiden maksussa ongelmaa, mutta kyllä pistää nieleskeleen jos päätän ostaa vaikka suojat tai satulahuovan. Kisakuvat ehkä pahin, kauheesti haluais hienoja muistoja mutta hirvittää ylimääränen rahan käyttö ja valmiiks kalliissa harrastuksessa

Lähettäjä: pistepilkku 
Päivämäärä:   24.7.25 12:42:02

En ole kovin harkitsevainen rahan kanssa. Onnekseni minulle varsin harvoin tulee impulssia ostaa mitään ihmeellisempää, mutta sen kerran kun sellaista saan päähäni, en jää asiaa kovin pitkälle miettimään, vaan ostan sen mitä haluan. Poikkeuksena useampien satojen tai tuhansien eurojen hankinnat, silloin saatan pienen hetken miettiä tarvitsenko tuotetta oikeasti tai odottaisinko jotain alennusta ennen ostopäätöstä.

En esim. ruokakaupassa vertaile erimerkkisten juustojen hintaeroja, vaan ostan sitä minkä tiedän maistuvan omaan suuhuni hyvältä. Paikoin teen myös tietoisia valintoja ostaa jostain tuotteesta kalliimpaa versiota esim. eettisistä syistä (koskee pääosin eläinperäisiä tuotteita). Jos näen Prismassa ruokaostoksilla ollessani kivalta näyttävän paidan, käyn sovittamassa sitä ja jos se istuu hyvin, nakkaan sen koriin mukaan.

Minulla on käyttötilin lisäksi säästötili, APS-tili sekä sijoituksia rahastoihin ja osakkeisiin. Kuukaudessa käyttötililtäni siirtyy automaattisesti 500 euroa säästökohteisiin, loppuja käyttötilin rahoja käytän miten huvittaa pakollisten menojen jälkeen (jotka nekin menevät lähes kaikki tililtä automaattisesti). Jonkinlainen henkinen raja minulla menee siinä, että käyttötilillä pitäisi olla aina vähintään 1000 euroa - jos luku menee sen alapuolelle, olen hetken aikaa tavanomaista tarkempi ostosten suhteen.

Onnekseni olen tarpeeksi pienikulutuksinen ja kohtalaisen hyväpalkkainen niin, että tällainen huoleton elämäntyyli ei ole aiheuttanut minulle ainakaan toistaiseksi vielä ongelmia. Pääsääntöisesti minulla jää kuukauden tuloista rahaa yli tuon 500 euron säästön jälkeenkin, ja sen myötä käyttötilin suunta on pitkässä juoksussa ylöspäin. Jos verkkopankissa käydessäni totean käyttötilille kertyneen runsaammin rahaa (ehkä n. 4000 euroa tai enemmän), siirrän sieltä osan säästökohteisiin.

Lähettäjä: pistepilkku 
Päivämäärä:   24.7.25 12:46:07

Vielä lisänä aiemmista kommentoijista inspiroituneena:

Kampaajalla käyn lähinnä leikkauttamassa huonot latvat pois pari kertaa vuodessa. Kynsi- tai ripsihuoltoa tms. en käytä oikeastaan koskaan. Ulkona syön harvakseltaan, keskimäärin ehkä kerran kuussa.

Oma "paheeni" sen sijaan on jossain määrin kotiin kuljetettavat ruoat. Niitä tilaan pahimmillaan jopa parikin kertaa viikossa, koska koen olevani liian väsynyt tai kiireinen kokkaamaan mitään itse. Hetkittäin niiden hinnat hirvittävät, mutta eivät tarpeeksi että olisin ainakaan vielä oleellisesti vähentänyt niiden käyttöä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 12:51:00

Olen lähtökohtaisesti pihi, mutta jos oikein tekee mieli jotain niin ostan sen.

Sijoituksissa on vajaa 20 tonnia, säästötilillä noin 10 tonnia. Sijoituksiin menee 200-300 € kuussa. Käyttötilillä on tonneja ainoastaan palkkapäivänä. Semmoisella välitilillä on muutamia tonneja. Se on paikka, mihin tilipäivänä jemmataan ylimääräiset, mutta kummasti ne sieltä myös häviää, kun kissa, hevonen, auto tai joku muu asia hajoaa. Kriiseilemään rupean vasta jos pitää kajota säästötiliin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 12:57:51

Lapsen harrastukseen käytän melko vapaasti rahaa, katson että se on hyvä sijoitus.
Pihistellään sitten muusta, ruokakulut pidetään pieninä, pörssisähkö säästää ja vaikka kuljetaan merkkivaatteissa, ne ostellaan alesta tai käytettynä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.7.25 13:03:12

Pidän X määrää säästössä (muutamia tuhansia) ja niin kauan kuin tämä summa on tilillä käytän rahaa suht huolettomasti.

Eli en harkitse jotain ulkona syömisiä tai vastaavia sen kummemmin sanoisin että n. 100€ on rajaan asti. Tällaiset kulut ei tietenkään ole mitenkään jokapäiväisiä eli ei minulla todellakaan ole mitään 100€ törsäilybudjettia.

Eli sanoisin että olen huolettoman säästäväinen, eli haluan että minulla on säästöjä isompia (yllättäviä) menoja varten mutta samalla en tiedä tai seuraa esim. pankkitilini saldoa välttämättä satojenkaan eurojen tarkkuudella.

Palkkani vaihtelee jonkin verran enkä ole todellakaan rikas, mutta en myöskään aktiivisesti törsäile eli ostele vaikka vaatteita tai kosmetiikkaa kuukausittain eikä ole kalliita harrastuksia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.7.25 13:04:49

^ Piti lukea että ei ole mitään _päivittäistä_ 100€ törsäilybudjettia.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   24.7.25 13:13:53

Olen opettelemassa järkevämpää rahankäyttöä. Säästöön menee rahaa vasta 200 €, mutta haluaisin nostaa summaa pikkuhiljaa kohti viittäsataa.

Budjetoin ja pidän kisakuluihin ja ruokaan erillistä tarkemmin seurattavaa budjettia. Valitettavasti treenaaminen ja kisakuvien ostelu syö helposti kaiken ylimääräisen rahan. Olen ostolakossa, joten tavaraa ei tule ostettua. En käytä rahaa juurikaan muuhun kuin harrastuksiin ja polttoaineeseen. Ei siis kampaajia, baarireissuja yms.

Haluaisin oppia muussakin rahankäytössä yhtä hyväksi kuin ruoan suhteen olen. Ruokaan menee viikossa 15-20 € ja olen oikein tyytyväinen määrään ja laatuun.

Lähettäjä: sääs 
Päivämäärä:   24.7.25 13:22:27

Käytän rahaa todella harkiten. Ostan kaupasta kilohinnaltaan halvinta ruokaa, hyödynnän tarjouksia ja punalaputettuja tuotteita ja teen leivät ja hillot itse. Ulkona syön harvoin, mutta joskus tulee sitäkin tehtyä, esimerkiksi juhlapäivinä tai jos muuten vaan haluan hemmotella itseäni.

En osta vaatetta tai tavaraa juurikaan muuhun kuin tarpeeseen ja pyrin ostamaan käytettynä sen minkä pystyn. Tulee silti turhaakin tavaraa ostettua, esimerkiksi keräilyesineitä. Harkitsen kuitenkin jokaisen ostoni hyvin tarkkaan ja mietin haluanko tavaran X oikeasti niin paljon, että maksaisin siitä hinnan Y, vai pärjäänkö ilmankin ja käytän säästyneen rahan tulevaisuudessa jonkin isomman asian ostoon.

En meikkaa ja hiustenleikkuun suorittaa kampaajan koulutuksen käynyt tuttuni hyvin edullisesti. Harrastukseni ovat myös kaikki melko edullisia.

Rahaa on kertynyt säästöön muutamia kymmeniä tuhansia euroja, joka on sairaseläkkeellä elävälle ihan hyvä saavutus. Säästöni ajattelin tulevaisuudessa käyttää oman talon ostamiseen.

Lähettäjä: Leena 
Päivämäärä:   24.7.25 13:55:28

Säästäväinen aina, äitini opetti. Kun oli pakko laittaa käsiraha uuteen autoon (vanhan hajottua), se tarkoitti lomamatkan perumista. Ostan lähes kaiken käytettynä, jotain kodinkoneita lukuunottamatta. Varallisuutta on asunnon lisäksi rahastoissa, reilut 200 tuhatta. Emme tee ulkomaanmatkoja, harrastuksista maksaa vain kuntosali, jonka senkin maksan epassilla.Törsään vain kampaajaan, käyn vähintään 2 kuukauden välein.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   24.7.25 14:50:32

Ihanan ja ihailtavan paljon rahaa Leenalla. Vaan muutoin ei kyllä kuulosta yhtään elämän makuiselta elämältä. Tai no kuka mä oon sanoon mistä Leena tykkään, mutta itse mieluusti käytän paljonkin rahaa rakkaisiin asioihin ja elämästä nauttimiseen.

Matkustelen 1-2 reissua vuodessa, omistan 4 hevosta ja pienen tallin, kilpailen yhdellä hevosella, valmentaudun sen mitä haluan ja jaksan töiden päälle, mökkeilen sukulaisten mökillä, käyn leffassa, ajan kivalla autolla jne. Olin kans joitakin vuosia sitten rahan hilloaja ja tosi pihi kaikessa. Se kuormitti ihan hirveesti kun arjen jokainen pieni tai iso valinta piti aina miettiä rahan kautta eka. Lopulta kun se meni hulluuden puolelle, rahaa alko olla säästöissä lähemmäs 40 000 e mutta en voinut ostaa pullaa alennuksesta koska se 2€ laskiaispullasta oli liikaa ja aloin stressata mulle niin rakasta harrastusta rahan menon takia, tajusin et tän on loputtava.

Nyt suhtautuminen rahaan on terve. Suunnittelen miten haluan kisata ja treenata ja teen sen miettimättä rahaa. Ostan kisoista valokuvia muistoksi hienoista reissuista miettimättä mistä se raha pitää säästää että ansaitsen sen. Ostan uudet jalustimet jos tarvin ne. Mutta harkitsen silti tarkkaan tarvinko hienoa satulahuopaa tai uutta paitaa. Ostin uuden hevosen 12 000€ koska koin tarvitsevani sitä päästäkseni harrastuksessa minne haluan ja halusin sen. Rahaa on huvennut säästöistä paljon kun olen ahkerasti uusinut vuosikausia jo vaarallisen rikkinäisenä olleita varusteita ym, mutta samalla olen säilyttänyt tolkun. Säästän joka kk vähintään 500€ säästöön, pyrin saamaan jopa 800€ jos vaan hyvä kuu. Seruraan vuositasolla säästötilin saldoa, koska sieltä tulee väkisinkin maksettua isoja ostoja, auton remonttia ym ja pidän huolen että säästötilin saldo kasvaa eikä hupene (pl. toki tollaset hevosen ostot)

Päivämäärä:   24.7.25 15:51:29

Rahaa tällä hetkellä n 24te josta joku 5te käyttötilillä. Ei velkoja. En ole yhtään säästäväinen, jos tarvitset jotain ostan sitä mitä haluan enkä mieti hintaa, jos suuruusluokka on oikea. Onneksi en kovin usein tarvitse mitään, joten säästöihin jää useimpina kuukausina n 1te. Niitä sitten käytetään isompiin hankintoihin. En ole koskaan ostanut mitään, mitä varten olisi erikseen pitänyt säästää tai ei olisi ollut varaa.

Päivämäärä:   24.7.25 15:59:54

Minä en koskaan tee heräteostoksia. Ostan kaiken tarpeeseen.

Ruoka kauppaan menen ostoslistan kanssa. Jos vaateliikkeestä ei löydy tarvitsemaani, lähden pois. Luulen, että minulla on yksi pienimmistä vaatevarastoista. Esim. Ratsastushousuja kolmet: kesä, tarvi, kisa. Yläosia 2: tpaita ja kisa. Kylmän tullen fleece ja toppa.
Minulla ei ole mitään juhlavaatteita. Menen kaikkialle samoissa työvaatteissa. Kotona kollarit.

Säästöjä n 30t€.

Päivämäärä:   24.7.25 16:39:37

Olen kyllä aika holtiton. Laitan säästöön rahaa, mutta ostelen myös kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta. Ruokakaupassa en kyttää tarjouksia tai hintoja ylipäätään.

Lähettäjä: Pihtaaja 
Päivämäärä:   24.7.25 17:04:50

Mietin mitä ostan ja ostan lähes kaiken kunnon aleista tai käytettynä esim kirpparilta. Saatan jahkailla pitkään ostopäätöstä ja sitten harmittaa vielä vuoden päästäkin kun en ottanutkaan.

Ruokaostokset sitten taas menee sillai että ostan vain hyviä enkä pelkkiä halpatuotteita. Monesti kuitenkin -60% tuotteita saattaa sattumoisin olla ja se tuo raha-ahdistukseen lohtua kun olen juuri ostanut 5e tuorepuristettua appelsiinimehua.

Nettiostoksissa tähtään tuetty aleihin ja koitan kaivaa alekoodeja joilla saa vielälin halvemmalla. Toisinaan koodeja löytyy todella helpostikkin...

Viimeisimmät hyvät ostokset kirpparilta maksoi yht 20e ja tavaraa 200e edestä (kalliit lautaset mm joita sai 5e kpl vaikka oikea hinta 40e kpl)
Sitten netistä marimekko aleista pari isoa mukia ja pari tyylikästä pikkupyyhettä yhteensä 20e. Cittarin marimekko alesta isot raita kylpypyyhkeet 19e kpl. Finlayssonilta ihanat kesälakanat (näyttää ihan marimekon) 20e kpl. I CAN I WiLL -70% aleista urheilupaidat 5e kpl...
Nämä kaikki tuli tarpeeseen joten kannatti odotella aleja. :)

Päivämäärä:   24.7.25 17:23:45

Ostan täysihintaisena vain ruokaa ja tietyn urheilumerkin vaatteita, jotka ei ikinä tule oikeassa koossa aleen. Vaatteet kestävät vuosia. Muut Vaatteet Ostan aina alesta ja ajattomina niin että niitä voi käyttää vuosia. Rahaa menee vain normaali elämään, ei ole autoa tai muita kuin ilmaisia harrastuksia. Laitan sijoituksiin pienen summan joka kuukausi. Harkitsen kaikkia ostoksia pitkään ja kulutan kaikki tavarat ja vaatteet täysin loppuun.

Päivämäärä:   24.7.25 17:37:17

Olen melko pihi ja suunnitelmallinen rahan käyttäjä. Impulssi ostoksia teen enää harvoin. Jos johonkin törsään niin yleensä lapsiini. Toki ravintoloissa/kahviloissa käydään melkein kuukausittain nautiskelemassa jotain. Koen etten tarvitse esim uusia vaatteita, yleensä ostan ne kirpparilta.
Olen pitänyt kirjaa omista laskuista sekä kuluista. Säästän myös säännöllisesti. 3 vuotta sitten aloitin kaiken nollasta kun tuli asumusero miehen kanssa. Kohta säästössä ja sijoituksissa on 15 000€ ja aijon jatkaa tätä samaa rataa jotta tulevaisuudessa minun ei tarvitsisi murehtia raha asioita ja voisin vaikka vähentää työntekoa.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   24.7.25 17:44:35

Erittäin holtiton jos tarkkoja ollaan. Hevosiin ja muihin lemmikkeihin on mennyt rahaa jokusen talon ja (paremman) auton verran. Toisaalta olen esimerkiksi ruokakaupassa erittäin hintatietoinen enkä liikoja laita rahaa itseeni.

Päivämäärä:   24.7.25 19:50:40

Säästeliäs, mutta mukavuus edellä. Kulut ovat äärimmäisen pienet ja järjestän elämää niin, että rahaa säästyy omaan taloon vauhdilla. Mutta koska kulut on pienet, voin samalla aika rennosti hemmotella itseäni, pari kertaa viikossa esim. erikoiskahvi, ulkona syömässä, tai vaikka poltan 50€ kirpparilla.

Eli elämään mahtuu kivoja asioita mutta ei luksusta tai hevosta, ei ennen kun on se oma talo ja piha :)

Päivämäärä:   24.7.25 20:22:09

Perus arjessa ostan vain mitä tarvitsee. Eläimiin ja lapsiin tuhlaan, niissä en säästele, mutta olen onnistunut saamaan perusmenot niin alas, että säästöönkin jää vaikka tehdään paljonkin asioita. Vaatteita en juuri osta, ruoka ostetaan halvimman mukaan. Toivon, että joskus tällä tyylillä on varaa "tehdä mitä tahtoo, millon tahtoo", vaikka vielä se ei ihan ole mahdollista. Pikkuhiljaa kartutat kuitenkin säästöjä, olen ostanut sijoitusasunnon jne. Vielä on toki talolainaa paljonkin, mutta kyllä sekin pikkuhiljaa vähenee ja tulevaisuudessa on todennäköistä, että omat tulot kasvavat. Säästeliäästi kun elää niin pienemmät tulotkaan eivät ole haitannut ikinä ja kun on aikanaan lähtenyt sieltä köyhyydestä, nykyään tuntuu jo näin keskituloisena varakkaaltakin aika ajoin! Ostan pakolliset, en käy kampaajalla, mutta sijoitin kunnon saksiin, että saadaan kaikki pitkätukat pidettyä siisteinä. Vaatteita en juuri ostele ja kaikki käytetään loppuun.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.7.25 22:21:31

"
Olen lähtökohtaisesti pihi, mutta jos oikein tekee mieli jotain niin ostan sen.

Sijoituksissa on vajaa 20 tonnia, säästötilillä noin 10 tonnia. Sijoituksiin menee 200-300 € kuussa. Käyttötilillä on tonneja ainoastaan palkkapäivänä. Semmoisella välitilillä on muutamia tonneja. Se on paikka, mihin tilipäivänä jemmataan ylimääräiset, mutta kummasti ne sieltä myös häviää, kun kissa, hevonen, auto tai joku muu asia hajoaa. Kriiseilemään rupean vasta jos pitää kajota säästötiliin."

Tasan sama, välitiliä myöten. XD
Jos välitilille kertyy reilumpi summa, siirrän sen säästötilille, mutta yleensä sieltä käyttää sen verran, ettei ole siirrettävää.

Lähettäjä: Laatua 
Päivämäärä:   25.7.25 00:57:31

Kaikesta muusta voi pihistää mutta ruoasta, terveestä asunnosta tai järkevästä työajasta/työstä ei. Esim oliiviöljyn ja fetan oltava aina kreikkalaista laatumerkkiä muuten menee maku ruoasta ja sitten jää syömäti. Myös mm tuoremehut, jugurtit, maito, juusto, leipä, kahvi, pasta oltava aina laadukkaita. Lihaa olen aina kuluttanut vähän ja nyt vielä vähemmän mutta silloin kun ostan niin suosin tiettyjä kotimaisia lihatiloja/teurastamoja joista olen ottanut selvää.

Lähettäjä: Jessi 
Päivämäärä:   25.7.25 09:31:35

Täältä löytyi hengenheimolaisia! Voisin kopioida monen edellä kirjoittaneen tekstejä, että ajattelen ja/ tai toimin samoin. Asioita ostetaan vain tarpeeseen eikä tuhlailla turhuuksiin. Puhelin voi hyvin olla 7 tai 8 vuotta vanha, koska se toimii. Auto voi olla lähemmäs 20 vuotta vanha, koska se toimii. Minulla on yksi klassisen kaunis nahkainen Ralph Laurenin laukku, jota käytän niin töissä kuin vapaalla. Sen ostaminen kirpaisi (vaikka kyttäsin siihen hyvän alennuksen), mutta eipä tarvitse ostaa toista varmaan ikinä. Tämän kaltainen toiminta tulee luonnostaan, en yritä mitenkään pihistellä.

Olen lapsesta asti ollut säästäväinen ja kokenut saavuttaneeni jotain hienoa, kun olen päässyt siihen säästötavoitteeseen. Meillä ei ollut juurikaan ylimääräistä rahaa, kun olin lapsi, joten esim. ratsastusleirille pääsin vain jos sain säästettyä puolet sen hinnasta itse. Minähän innoissani säästin ja näin jälkikäteen huvittaa se ruutuvihkokirjanpito, johon kaiken merkitsin. Olen jo vuosia kirjannut kaiken exceliin, joten tuo on selvästi ollut sen esiaste :) .

Olen siitä huono kansalainen, etten laita rahoja kiertoon, kuten pitäisi. Bruttopalkka on noussut 1.700 eurolla kuussa nyt vajaan 3 vuoden aikana ja minä olen vain nähnyt siinä tilaisuuden saada entistä enemmän säästöön, en suinkaan kulutukseen. Täälläkin esiin tullut termi "hilloaminen" kuvaa täysin omaa tapaani säästää. Palkkapäivänä lähtee sekä sijoitus- että säästötilille tietyt summat ja minä hölmö silmät kiiluen tuijotan saldojen kasvamista. No joo vähän liioittelen, mutta oikeasti saan jotain nautintoa tuosta hilloamisesta. Että näen niiden tilien kasvaneet saldot. Jotain Roope Ankan vikaa lienee päässä.

Ja sitten kun varataan matka, käydään siis kerran vuodessa jossain ulkomailla miehen kanssa, niin kyllähän se vähän kirpaisee käyttää niitä rahoja. Etenkin jos lähtee sen verran, että se vie saldon juuri jonkun kauniin tasaluvun alle!!! Vaikka tiedän, että pian se on taas kuitattu ja ylikin. Tämä on sellainen aivohärö, josta haluaisin päästä ihan vaan eroon.

Lähettäjä: Liia 
Päivämäärä:   25.7.25 09:57:09

Ihan todella huono. Ei mitään säästöjä, en niitä rahoja saa hautaan mukaan kuitenkaan.

Rahaa menee paljon ratsastukseen. Myös lapsi ratsastaa. Ostan ratsastuskamppeet vain laatumerkeiltä, niin kestävät vuosia. Myös käytettynä ostan vaatteita kirppiksiltä ja netistä.

Ajan vanhalla autolla, josta ei ole lainaa. Autoilun kulut vuodessa varsin maltilliset, suurin osuus diesel vero.

Ruuasta pihistelen. Juoksen tarjousten perässä ja teen kotona ruokia, leipää jne. itse. En ikinä tilaa mitään noutoruokaa. Töissä saan ruuat työpaikan puolesta. Ravintolassa syödään silloin tällöin. Alkoa en käytä tai tupakoi, niin siitäkin iso säästö.

En käy kampaajalla kuin ehkä kerran vuodessa ja hiukset värjään itse. Joskus saatan käydä vaikka jalkahoidossa. Meikit ostan halvoilta merkeiltä.

Matkusteluun menee rahaa, tehdään yleensä joku ulkomaan reissu kesäisin. Lasten harrastuksiin menee rahaa paljon. Ostan lapsille mielummin hyvät lenkkarit kuin jotkut muoviset halpikset. Itselle samoin.

Meillä on ihan ok tulot ja mieheni on tosi säästäväinen. Kerään lasten omille tileille pesämunaa sitä varten kun muuttavat pois kotoa ja joskus laitan rahastoon jotain ylimääräisiä hiluja.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   25.7.25 10:04:14

Mulla on säästössä melko hyvin varoja, vähän vajaa 70000 euroa. Siltikin olen pikkasen tuhlari.. En mieti aina 30e vaatteen ostamista.
Meikkejä ostelin aiemmin aika holtittomasti, mutta siihen olen saanut vähän malttia. Käytän ensi vanhat loppuun.

Päivämäärä:   25.7.25 11:35:03

Alle 700 ostokset ostan ilman sen kummempaa harkintaa, isompia mietin jonkin verran. Tavanomaisia isompia (autot, hevoset) en mieti juurikaan. Jos kyseessä on ostos jota minulla ei ole aiemmin ollut ja se tulisi aiheuttamaan jatkuvia (vaikka pieniäkin) kuukausikuluja, niin tällaisia harkitsen eniten. Voin ostaa isonkin kertaostoksen sen kummemmin miettimättä, mutta olen hyvin kriittinen toistuvia kk-kuluja kohtaan.

Säästössä yleensä noin kymppitonni ja jos säästöt laskisivat viiteen tonniin, niin kulutushanat sulkeutuisivat.

Päivämäärä:   25.7.25 12:02:16

"Tai no kuka mä oon sanoon mistä Leena tykkään, mutta itse mieluusti käytän paljonkin rahaa rakkaisiin asioihin ja elämästä nauttimiseen."

En ole Leena, mutta kysehän on KAIKILLA siitä, mihin rahaa haluaa tai ei halua käyttää. Esim. matkustaminen tai jatkuva vaateostelu ei ole kaikille asia, johon haluaa käyttää rahaa. En ihan itsekään ymmärrä tuttavaa, joka ajaa vanhalla rämällä autonromulla ja matkustelee, koska jos minulla olisi tilanne että pitäisi valita kunnollinen uusi/uudehko auto tai matkustelu, niin todellakin valitsisin arjessa tärkeämmän kunnon auton, josta sentään on käytännön hyötyä päivittäin. Mutta koska arvostusasioita, niin jokainen tehköön miten haluaa. Muutama viikko lomailua vs. hyvä auto, ei tarvitsisi miettiä, mutta ei tarvitse tuttavankaan :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.