Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin lajiin voisin hurahtaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.25 19:38:19

En ole oikein koskaan nauttinut liikunnasta. Olen juuri se kömpelö ja osaamaton. Minulla on hypermobiliteettisairaus ja liikkuminen on ollut aina enemmän tai vähemmän kivuliasta, se varmaan osin on aiheuttanut tämän etten osaa edes kuvitella nauttivani liikunnasta. Ratsastus on ollut ainoa laji missä en ole aivan toivottoman huono, mutta tällä hetkellä talous ei anna myöten aloittaa ratsastustunteja.

Tällä hetkellä ainoa liikuntamuotoni hyötyliikunnan ohella on oikeastaan lenkkeily. Tykkään metsäkävelyistä etenkin, mutta asun kaupungissa ja metsään ei siis pääsekään ihan milloin huvittaa kun en omista autoa. Työmatkat kuljen kävellen ja kesäisin pyörällä.

Olen koittanut jo vuosia kiinnostua edes jostain lajista, mutta ei ota sopivaa löytyäkseen. Liikuntakeskuksien isot ryhmäliikuntatunnit eivät niinkään kiinnosta, mutta kotona olisi hyvin tilaa jumpata. Tarvitsisin varmasti lajin joka kasvattaisi lihaskuntoa ja haluaisin saada tukilihakset parempaan kuntoon. Joogaa olen kokeillut useammankin kerran ja se ei nyt sentään inhottanut niinkuin monet muut lajit, mutta täysin omalta sekään ei tunnu. Olen haaveillut usein tanssitunneista, mutta olen tosiaan erittäin kömpelö!

Mihin lajiin voisin hurahtaa?

Re: Mihin lajiin voisin hurahtaa?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   23.7.25 19:46:34

Itselle tuntematon tuo sairaus, ja voi olla, että ehdotan ihan surkeita lajeja.

Uiminen, vesijuoksu, vesijumppa, pilates, jooga. Sitten nuo kuntosalien tanssilliset tunnit: baila latino, latinomix, just dance... Millä nimillä ne nyt lähisalilla on. Siellä kaikki kuitenkin tekee ryhmässä itsekseen.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   23.7.25 20:00:01

Jos tanssiminen kiinnostaa, kannattaa ainakin käydä kokeilemassa!

Niinkin hassulta kuin kuulostaa, ehdotan balettia. Itse kävin jonkin aikaa aikuisbaletti tunneilla, kävisin edelleen jos välimatka ei olisi niin pitkä.

Ainakin tuo aikuisbaletti missä kävin, oli tosi kivaa ja leppoista. Joukossa oli monen kokoista väkeä eikä tosiaankaan kaikki olleet laihoja ja notkeita. Itsekin olen hyvin jäykkä ja ylipainoinenkin. Tykkäsin baletissa erityisesti siitä, että tahti oli rauhallinen, ei sellaista hikijumppahyppimistä, vaan pikemminkin keskityttiin siihen että liikkeet tehtiin oikein ja tahdissa. Jokainen tietysti suorittaa liikkeet omalla tasollaan, jos jalka ei noussut 10cm enempää irti maasta, sitten se ei noussut. Eikä se kaikilla oikeasti tosiaankaan noussut.

Ja kaikkea pystyi tietenkin soveltamaan ihmisten kunnon ja kykyjen mukaan. Paremmin pystyvät tekivät vähän vaativammin ja aloittelijat ja ne joilla ei niin kykyjä, teki sitten helpommin. Nopeasti tuossa kyllä kehittyi just ne keskivartalon tukilihakset ja notkeuskin ainakin jossain määrin. Joka tunnilla me tehtiin aina hieman lihaskuntoa ja venyttelyä.

Esiintyminenkään ei ollut pakollista, vaikka ryhmällä olikin joulu- ja kevätjuhlassa aina näytös (itse en koskaan esiintynyt).

Mutta totta kai tuo laji vaatii sen, että hyväksyy omat rajoitteensa. Tunneilla voi olla niitä, jotka on hoikempia, notkeampia ja nopeammin oppivia. Joku on aina se tunnin isokokoisin tai kömpelöin tai jäykin, itse olin usein juuri tämä henkilö. Eli sen kanssa pitää vaan pystyä elämään, eikä verrata itsään muihin.

Baletista vielä helpompi voisi olla kuntosalien baletilliset tunnit, onko nimi barre tms. jossa käsittääkseni tehdään baletista inspiroituneita liikkeitä, mutta ei varsinaisesti ole balettia.

Itselle baletti antoi myös intoa käydä katsomassa balettia mm. kansallisoopperalla. Eli laji oli sellainen että siihen sitten uppoutui enemmänkin, kun pystyi sitten käydä sitä myös katsomassa.

Päivämäärä:   23.7.25 20:43:28

Minäkin ehdottaisin balettia! Tai barrea joka on baletin ja pilateksen yhdistelmä. Olen itse hurahtanut siihen nyt. :)

Minä olen myös kömpelö ja koululiikuntatunnit jättivät jonkinlaiset jäljet, arkailin kovasti aikuisbalettiin menemistä mutta aivan turhaan! Meitä oli niin monenlaisia ja erilaisista lähtökohdista lähdettiin etenemään. Minua helpottaa se ajatus, että vaikka itse töppäilisinkin niin en haittaa muiden suorittamista. :)

Olet varmasti ainakin jotenkuten notkea kiitos hypermobiiliytesi, joten voisiko ilma-akrobatia kiinnostaa? Riippuen missä asut tietty. Aerial hoop on hauskaa, ilmajooga myös! Jos tavan jooga käy liian tylsäksi kannattaa kokeilla tuota ilmajoogaa kuitenkin.

Kiipeily myös on tosi kivaa! Jos se on mahdollista kotikaupungissasi niin suosittelen kokeilemaan. Lihas kasvaa ihan huomaamatta! Kiipeily on suhteellisen helppoa, saa tehdä omaan tahtiin jne.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.7.25 20:45:55

Olen maailman kömpelöin ja nykyään lihavakin mutta tuo aikuisbaletti kiinnostaa! Oisko se vähän niin kuin pilatesta pystyasennossa?

Päivämäärä:   23.7.25 20:49:41

Nia on kivaa!

<Nia Finland https://share.google/PduehZiOQ0hX6Yg1u>

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.7.25 20:50:49

Onko sulla aloittaja samanlaista kipua kuin mulla, eli kaikenlainen "oman kehon päällä" oleminen sattuu? Siis polvillaan, selällään, kyynärpäiden varassa?

Päivämäärä:   23.7.25 20:52:14

Tässä linkki, joka äsken piti Niasta laittaa:

https://niafinland.fi/

Päivämäärä:   23.7.25 21:17:31

"Olen maailman kömpelöin ja nykyään lihavakin mutta tuo aikuisbaletti kiinnostaa! Oisko se vähän niin kuin pilatesta pystyasennossa?"

Baletissa on tietyt liikkeet, joista tanssi muodostuu. Käytännössä samoja liikkeitä treenataan ihan alkeistasolta sinne maailman parhaisiin asti. Toki paremmat sitten harjoittelee paljon enemmän erilaisia liikkeitä.

Voisi verrata kouluratsastukseen. Kouluratsastus koostuu tietyistä liikkeistä, joita treenataan ja niitä sitten suoritetaan sarjoina, joista muodostuu koulurata. Baletissa tavallaan sama, ainakin näin yksinkertaistettuna.

Aikuisbaletissa ihan alkeista lähtien harjoitellaan näitä oikeita baletin liikkeitä. Eli on musiikkia ja liikkeitä tehdään sen tahdissa sarjoina, kuin tanssissa, vaikka eipä se ainakaan minulla kauheasti tanssimista muistuttanut, kun oli niin jäykkää :'D Verrattuna siis pilatekseen, joissa liikkeitä tehdään kuitenkin vähän vapaammin ja liikkeet on pidempiä ja venytttävämpiä.
Mutta samalla tavalla baletti kasvattaa just kehonhallintaa.

Päivämäärä:   23.7.25 21:26:35

Baletti kyllä kiinnostaa! Lapsena muistan haaveilleeni siitä että olisin baletttitanssija.

Pitäisi vain rohkaistua ja mennä tunneille. Minullakin on jonkinlaista ”traumaa” koululiikuntatunneilta, mutta ehkä niistä olisi nyt aika päästä yli!

Kipuja minulla on aika kaikenlaisia… Pahenevat etenkin jos pitää seistä pitkään paikallaan. Kävellessä on helpompaa. Tukilihakset nyt selkeästi puuttuu tästä paketista. Joogatessa jotkin asennot ovat jopa tuskallisia. Helposti menevät paikat sijoiltaankin. Nykyään tilanne on paljon pahempi, mitä silloin kun aktiivisesti ratsastin.

Vauhdikkaat lajit hieman arveluttavat, kun pelkään että joku paikka menee taas sijoiltaan. Baletti voisi siinäkin mielessä olla minulle sopiva laji. Kehonhallintaa haluaisin oppia!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.7.25 22:49:38

Laitepilates

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   24.7.25 06:00:17

Lopetin nuorempana ratsastuksen kokonaan pariksi vuodeksi ja ensin hurahdin uintiin. Siinä kun huomaa kunnon kehittyvän ja hallille voi mennä silloin kun itselle sopii. Sen jälkeen menin opiskelukaverin houkuttelemana ryhmäliikuntatunnille ja jäin heti koukkuun. Aluksi olin ihan surkea ja menin väärään suuntaan jne. Tanssilliset tunnit oli omia lemppareita ja vihasin joogaa.

Raskausaikana kävin Zumbassa (se oli hitti silloin) ja raskausjoogassa.

Sitten innostuin vesijumpasta. Meillä oli työpaikan kautta ihan ohjattuja tunteja. Niissä lähti nesteet hyvin liikkeelle. Nythän monessa uimahallissa voi tehdä niitä vesijumppia videon avulla ja tykkään niistä kovasti. Vesijuoksussa mulla tulee kylmä ja se on tylsää.

Toinen juttu mihin keski-ikäisenä erittäin pahasti hurahdin on sienestys. Siinä tulee kyykittyä ja metsä rauhoittaa työpäivän jälkeen.

Siihen aina vihaamaani joogaan sain innostuksen, kun löysin todella hyvän ohjaajan ja voimajoogan. Kävin tunneilla 2krt viikossa ja sain todella paljon notkeutta tähän jäykkään vartalooni. Sellaiset joogat, joissa ollaan 5min yhdessä asennossa ei ole yhtään oma juttu. Eikä kyllä pilateskaan. Laitepilatesta haluaisin kokeilla, mutta tunnit on kalliita.

Les Mills-tunneista Body Balancea kannattaa myös kokeilla. Voi aluksi tuntua raskaalta ja mahdottomalta, mutta siinäkin oman kehittymisen huomaa nopeasti.

Kävin korona-aikana kokeilemassa aikuisten telinevoimistelua alkeisryhmässä. Se oli älyttömän kivaa ja meitä oli siellä monen tasoisia ja kokoisia. Todella hyvä laji ratsastusta tukemaan. Kehittää keskivartaloa tasapainoa ja yläkroppaa. Ja jokainen voi tehdä kuitenkin omalla tasollaan.

Syksyisin monessa lajissa voi käydä ilmaiseksi ensimmäisen tunnin kokeilemassa.

Lähettäjä: ys 
Päivämäärä:   24.7.25 08:09:03

Pyöräilet töihin - miten olisi pyöräily? Tai pyöräily metsään, jossa pääset poluille?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.7.25 09:44:55

Käy avoimin mielin katsomassa tanssillisia jumppia ja nuo joogat ja pilatekset, missä ei valitettavasti ole musiikkia. Elokuussa pitää olla tikkana, kun on ilmaiskerrat.

Zumba on kivaa, ja lavikset, ja muut rennommat jumpat. Katsele vähän ilmapiiriä; jos tunnilla kaikki ovat todella treenattuja, tiukkailmeisiä ja tarkkoja omasta paikastaan, mene toiseen ryhmään.

Baletista saat enemmän irti, jos ensin vuoden verran nostat perusliikkuvuutta ja musiikissa pysymistä muilla jumpilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 09:57:25

Kuntonyrkkeily! Kiva aerobinen laji, kunto nousee ja niskahartiaseutu vetristyy. Ei tartte olla kevyt ja ketterä kun tekee omalla kyvyllä. Eri iskujen harjoittelu ja väistely on koordinaatiota ja onhan se aika terapeuttista välillä mäjäyttää säkkiin oikein kunnolla :D

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   24.7.25 10:02:09

Ääni vesijumpalle jos oma kömpelyys ujostuttaa. Siellä ei muut jumppaajat näe mitä hassua siellä veden alla teet. Sinusta näkyy muille vain pää. Lisäksi vedessä liikkuminen ei ainakaan mulle aiheuta samalla tavalla kipua kuin muut jumpat

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   24.7.25 10:07:51

Niin ja ohjattu vesijuoksu oli myös kivaa. Siinä ohjaajan ohjeiden mukaan mentiin milloin milläkin tyylillä. Ei ollut sitä puuduttavaa samaan tahtiin ringin kiertämistä. Harmi kun meidän hallista loppui se ryhmä.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   24.7.25 10:10:00

"Tykkään metsäkävelyistä etenkin, mutta asun kaupungissa ja metsään ei siis pääsekään ihan milloin huvittaa kun en omista autoa."

Et sitten varmaan Suomessa asu?
Itse sun suomen kolmanneksi suurimmassa kaupungissa 4 km keskustasta ja metsää löytyy ihan vierestä. Ja jos ihan umpimetsään haluaisin niin riittäisi muutama pysänkinväli bussilla eteenpäin mennen. Eli keskustastakin pääsisi todella helposti. Ei taida suomesta sellaista kaupunkia löytyä missä et ilman autoa metsään pääsisi edes julkisilla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 10:19:29

Itse koukutuin tässä vähän aikaa sitten Calistree-nimiseen sovellukseen. Siinä siis kehonpainolla tehtäviä lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteita. Koukuttavaa siinä on se, että voi laittaa tavoitteita (esim. leuanveto, spagaatti), ja sovellus sitten generoi niihin ohjaavan ohjelman. Liikkeitä voi myös helposti ohjelmasta vaihtaa helpompaan/vaikeampaan varianttiin jos taso on väärä. Sovellus kertoo mitä ominaisuutta mikäkin liike kehittää, ja helppo hakea samanlaisia liikkeitä. Siihen saa myös merkittyä mitä välineitä kotoa löytyy, jos niitä haluaa hyödyntää. Lisäksi joka treenin jälkeen taitotaso liikkeestä kasvaa ja kun liikkeen on saanut "master"-tasolle, se ehdottaa haastavampaa liikettä. Tuntuu vähän kuin pelaisi videopeliä!

En tiedä olisiko tämä yhtään sun juttu, mutta voisi auttaa siihen lihaksistoon ja helppo tehdä kotona ilmaiseksi. Ja jos haluaa enemän ominaisuuksia (esim. usean erilaisen treenin viikossa), niin muistaakseni premium tyyliin 6€/kk.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.