Lähettäjä: x
Päivämäärä: 23.7.25 20:00:01
Jos tanssiminen kiinnostaa, kannattaa ainakin käydä kokeilemassa!
Niinkin hassulta kuin kuulostaa, ehdotan balettia. Itse kävin jonkin aikaa aikuisbaletti tunneilla, kävisin edelleen jos välimatka ei olisi niin pitkä.
Ainakin tuo aikuisbaletti missä kävin, oli tosi kivaa ja leppoista. Joukossa oli monen kokoista väkeä eikä tosiaankaan kaikki olleet laihoja ja notkeita. Itsekin olen hyvin jäykkä ja ylipainoinenkin. Tykkäsin baletissa erityisesti siitä, että tahti oli rauhallinen, ei sellaista hikijumppahyppimistä, vaan pikemminkin keskityttiin siihen että liikkeet tehtiin oikein ja tahdissa. Jokainen tietysti suorittaa liikkeet omalla tasollaan, jos jalka ei noussut 10cm enempää irti maasta, sitten se ei noussut. Eikä se kaikilla oikeasti tosiaankaan noussut.
Ja kaikkea pystyi tietenkin soveltamaan ihmisten kunnon ja kykyjen mukaan. Paremmin pystyvät tekivät vähän vaativammin ja aloittelijat ja ne joilla ei niin kykyjä, teki sitten helpommin. Nopeasti tuossa kyllä kehittyi just ne keskivartalon tukilihakset ja notkeuskin ainakin jossain määrin. Joka tunnilla me tehtiin aina hieman lihaskuntoa ja venyttelyä.
Esiintyminenkään ei ollut pakollista, vaikka ryhmällä olikin joulu- ja kevätjuhlassa aina näytös (itse en koskaan esiintynyt).
Mutta totta kai tuo laji vaatii sen, että hyväksyy omat rajoitteensa. Tunneilla voi olla niitä, jotka on hoikempia, notkeampia ja nopeammin oppivia. Joku on aina se tunnin isokokoisin tai kömpelöin tai jäykin, itse olin usein juuri tämä henkilö. Eli sen kanssa pitää vaan pystyä elämään, eikä verrata itsään muihin.
Baletista vielä helpompi voisi olla kuntosalien baletilliset tunnit, onko nimi barre tms. jossa käsittääkseni tehdään baletista inspiroituneita liikkeitä, mutta ei varsinaisesti ole balettia.
Itselle baletti antoi myös intoa käydä katsomassa balettia mm. kansallisoopperalla. Eli laji oli sellainen että siihen sitten uppoutui enemmänkin, kun pystyi sitten käydä sitä myös katsomassa.
|