Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ozempicin käyttäjiä, BMI 32

Lähettäjä: fatfighter 
Päivämäärä:   23.7.25 10:32:37

Onko täällä joku joka olisi aloittanut Ozempicin lievemmällä ylipainolla? Saa toki muutkin kirjoittaa kokemuksia! :) Mitään "syö vähemmän kuin kulutat-nönnönööö" -saarnaa en tarvitse.

Olen laihduttanut koko elämäni, 5-vuotiaasta alkaen. Olen nyt 45-vuotias.
En ole koskaan ollut sairaalloisen lihava, mutta ylipainoinen kuitenkin.
Olen kokeillut kaikki keinot: Painonvartijat, kaikki mahdolliset dieetit ja nettivalmennukset, personal trainerin valmennus, Cambridge, Nutrilett, Onnikka-valmennus, you name it!
Muistan suunnilleen kaikkien elintarvikkeiden kalorimäärät ja makrot. Tiedän, miten kuuluu syödä. Saan parhaimmillaan 20kg painoa pois ja JOKA kerta kilot ovat tulleet takaisin.
Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja pcos, jotka vaikeuttavat painonpudotusta entisestään.

En syö herkkuja, ongelmana on ilmeisesti ihan tavallinen ruoka, jota syön liikaa.
Olen myös miettinyt, että kaikki nämä vuoden ruoka ja paino on ollut jatkuvasti mielessä. Olen punninnut itseni n. 25 vuoden ajan joka ikinen päivä, lomamatkoja lukuunottamatta.
Kaippa tämä on joku viimeinen keino, mutta lääkäri määräsi Ozempicia. Haluaisin tämän jatkuvan ruokahälinän pois mielestä ja vain alkaa elää normaalia elämää. En edes odota mitään huikean nopeita tuloksia.
Painoin viime vuoden lokakuussa 74kg, joka olisi ollut aivan riittävästi. Nyt, vajaa vuosi jälkeenpäin paino on 86kg. Eli se on noussut yli kilon kuukaudessa.

Liikun 2-3 kertaa viikossa, en nyt mitään ihan himoliikkumista mutta enemmän, kuin esimerkiksi suurin osa omista työkavereistani. Koen olevani fyysisesti ihan ok kunnossa.

Ajattelin maanantaina tuikkasta ekan piikin. Kannattaako ostaa suoraan se 1mg kynä, ilmeisesti se tulee halvimmaksi ja siitä voi annostella 0,25mg?

Re: Ozempicin käyttäjiä, BMI 32

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   23.7.25 10:40:46

Tsemppiä! Tuossa yksi tuttu kertoili että hänellä auttoi eniten että teki päätöksen ottaa lääkityksen ja koska se vie rahaa, hän päätti säästää ruokakuluissa. Jopa niin että jotta söisi pienempiä annoksia, vaihtoi ruokalautaset salaattilautasiin ja kahvikupit vanhoihin pieniin, sen aiemman muumimuki- koon tilalle.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   23.7.25 11:00:00

Sun kirjoitus on kuin omasta kynästä, paitsi että itsellä ei ole mitään sairauksia tai lääkityksiä. Oon ollut viimeksi bmi normaalipainossa eli alle 70kg joskus kolmekymppisenä.

Mulla oli raskausdiabetes ja sen jälkeen homma alkoi lähteä käsistä. Sain kyllä Cambridgella painoa pudotettua 35-vuotiaana 90kg -> 78kg. Se paino pysyi vuoden poissa. Lihon talvisin ja laihduin kesäisin.

Olen koko elämäni liikkunut ja fyysisesti ihan ok kunnossa. Ajattelen koko ajan ruokaa. Illalla nukkumaan mennessä suunnittelen mitä syön aamupalaksi jne. Lisäksi on esivaihdevuodet niin aloin paisumaan yhtäkkiä keskivartalostakin.

Lääkkeen aloituksen jälkeen ruoka ei pyöri enää mielessä yhtään. Ruokakaupassa suorastaan kaikki ruoka ja leipä, jätskit ym.ällöttää.

Sain reseptin kun valitin työterveydessä etten jaksa enää laihduttaa ja mainitsin tuosta radista. Paino on tippunut lyhyessä ajassa suunnilleen 10kg ja jaksan urheilla tosi paljon paremmin.

Kannattaa muuten ostaa elektrolyyttijauhetta, koska jos ei muista syödä ja juo vaan helteellä vettä niin se vie ällötyksen tunteen hyvin pois. Ja sitten jotain monivitamiinia, itse otan myös magnesiumia sen lisäksi.

Lääkkeen aloitus avasi kyllä silmiä miten normaalipainoinen, joka ei koskaan ole ollut ylipainoinen ihminen suhtautuu ruokaan. Sellaisen on varmasti tosi paljon helpompi tarkkailla syömisiä ja painoa, jonka kroppa ei huuda koko ajan lisää ruokaa.

Se lääke mitä itse pistän (ei Ozempic, eri vaikuttava aine) säilyy huoneenlämmössä avattuna Max. 30pv. Aloitusannos ekat 4vkoa oli 2,5mg ja sen jälkeen 5mg. Isommasta kynästä jos ottaa pienempiä annoksia niin kynä pitää säilyttää jääkaapissa. Ostaisin varmaan alkuun sen pienemmän kynän ja testaisin miten se toimii.

Lähettäjä: Orkidea 
Päivämäärä:   23.7.25 11:33:27

Ehdottomasti 1mg kynä! Itse pistän 0.25 ylläpitona, säilytän avatun jääkaapissa, ja pistän kynän loppuun asti, riittää muistaakseni 16 viikkoa tai jotain. Ei se aine mene miksikään. Niin kauan kun neste on lasiampullissa kirkasta, niin käytän. Aina uusi neula.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.7.25 11:49:01

Varmaan jo lähitulevaisuudessa ihminen voi päättää, minkä painoinen haluaa olla, ja lääkkeillä pitää sen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.7.25 11:56:48

OT, mutta 2-3 kertaa viikossa liikuntaa (todennäköisesti kevyttä) ei täytä edes heppoisia liikuntasuosituksia eikä kyllä tee kenestäkään ok kuntoista.. vertaaminen vähän liikkuviin työkavereihin ei varsinaisesti myöskään paranna kuntoa. Ts.miksi huijata itseään vai oikeastiko ihan tosissaan kuvitellaan näin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 12:05:20

Kiinnitin myös huomiota tuohon liikuntaan. Enkä sano tätä nyt kettuillakseni vaan oikeasti ajatuksia herättääkseni. Mitä se liikunta on 2-3 krt vko? Kesto, tehokkuus? Kuinka passiivista muu aika on? Jos 2-3 krt vko käy salilla ja muuten on passiivinen (istuminen, autolla töihin ja kauppaan, ei kävelyä, ei portaita, illat sohvalla) niin ei se kovin paljon ole liikuntaa viikossa. JOKA PÄIVÄ pitää liikkua esim. kävellen/pyörällä töihin, 30 min iltajumppa tai reipas kävelylenkki.

Päivämäärä:   23.7.25 12:06:41

Kannattaa olla valmis laittamaan hyvin pieni annos ensin. Itse sain Saxendaa mutta jo normaalia pienemmällä aloitusannoksella olo oli ihan kamala. Lääke kyllä toimii, nimittäin mitään ei tee mieli syödä. Maha on hirveän kipeä, kuin krampissa koko ajan ja vannemainen kipu ympäri kropan. Toki päänsärky vielä kaupan päälle. Kun koko ajan etoo ei tosiaan tee mieli syödä. Kannattaa harkita ihan tosi tarkkaan lähteekö kokeilemaan, jo se kokeilu voi viedä terveyden. Ja muista että eniten lääkkeestä hyötyy lääketeollisuus! Jos painoni alkaisi seiskalla tai kasilla, en aloittaisi. Toki lääkkeen avulla voi opetella tolkullisten määrien syömistä mutta paino keskimäärin laskee 10% ja nousee takaisin lääkkeen lopettamisen jälkeen.

Lihavuus on päävika, tiedän sen nimittäin olen lihava. Kyseessä on samantyyppinen addiktio kuin alkoholismi, ruoka/herkut hoitaa mieltä. Siihen pureutuminen on vaikeaa.

Lähettäjä: Noname 
Päivämäärä:   23.7.25 12:17:07

Kaveri sai Ozempicin diabeteshoidoksi muutama vuosi sitten. On isokokoinen kaveri ja paino putosi nopeasti parikymmentä kiloa, kun ei ollut ruokahalua ja teki fyysisesti raskasta työtä.
Ei käytä enää, kun selvisi haittavaikutukset. Myös nykyinen lääkäri ei suositellut ollenkaan Ozempicia.
Kannattaa varmaan selvittää nuo haittavaikutukset ja punnita sitten, mikä on tärkeää.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   23.7.25 12:26:03

Liikuntaa on helpompi lisätä sitten kun on normipainossa. Huutelijoille vain tiedoksi.

Päivämäärä:   23.7.25 12:32:07

Kiitos vastauksista, mietin pitkään että viittinkö edes kirjoittaa tänne, kun ajattelin, ettei kukaan varmaan ymmärrä sitä millaista on kun ruoka pyörii koko ajan mielessä! Mäkin mietin illalla, että mitä voisin syödä aamulla, mitä ottaisin töihin mukaan tai minne lounasravintolaan menisin. Ruokailun jälkeen mietin, että söin liikaa. Pitäisi syödä vähemmän ja taas epäonnistuin. TÄMÄ on raskas noidankehä, josta haluaisin eroon!

"OT, mutta 2-3 kertaa viikossa liikuntaa (todennäköisesti kevyttä) ei täytä edes heppoisia liikuntasuosituksia eikä kyllä tee kenestäkään ok kuntoista.. vertaaminen vähän liikkuviin työkavereihin ei varsinaisesti myöskään paranna kuntoa. Ts.miksi huijata itseään vai oikeastiko ihan tosissaan kuvitellaan näin."

Ja miten tämä vastasi yhtään mihinkään mun kysymykseen? :D:D
Pelaan 1-2 kertaa viikossa tennistä ja käyn kerran nyrkkeilemässä tai jumpassa, vaikkei tämä asia kuulu sulle yhtään mitenkään. Lisäksi lenkkeilen koiran kanssa päivittäin, mutta se on mielestäni enemmän arkiliikuntaa kuin varsinaista liikuntaa. Mutta ainahan täällä joku tulee jostain olemattomasta syyttämään, tuntuu nyt varmaan TODELLA hyvältä kun sai vähän näpäyttää netissä ihmistä, HYVÄ SINÄ!! :)

Päivämäärä:   23.7.25 12:34:57

Lähettäjä: Orkidea
Päivämäärä: 23.7.25 11:33:27

Ehdottomasti 1mg kynä! Itse pistän 0.25 ylläpitona, säilytän avatun jääkaapissa, ja pistän kynän loppuun asti, riittää muistaakseni 16 viikkoa tai jotain. Ei se aine mene miksikään. Niin kauan kun neste on lasiampullissa kirkasta, niin käytän. Aina uusi neula.
*

Sain reseptin kaikkiin kolmeen (tai en tiedä onko niitä enemmän, mutta kolmeen eri kokoiseen) kynään. Voinko pyytää apteekista suoraan sen 1ml, vaikka on pienempikin määrätty? Vai kannattaako eka ottaa kuitenkin se pienempi, jos ei lääke sovikaan mulle...?
Ja muutkin saa vastata jos Orkidealla ei ole tietoa.

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   23.7.25 12:43:34

Aloitin Ozempicin käytön 2022 ja vaihtui sitten Rybelsukseen mikä on tablettilääke. Painoin silloin 96 kg ja ylipainoa noin 30 kg. Lääkityksen avulla pääsin hyvään alkuun, pystyin selkeästi ajattelemaan mitä ruokia ja paljonko tarvitsen. Tietoahan meillä painon kanssa kamppailevilla on yleensä paljon mutta se ei pääse käytäntöön asti.
Liikunnan määrää en alkuun lisännyt juuri lainkaan, panostin siihen syömiseen. Nyt olen vuoden verran ollut painolukemissa 72-75 kg enkä ole kokenut tarvitsevani lääkettä enää. Mihinkään 65 kiloiseksi en edes tähtääkään, nyt on tärkeintä pitää tämä olotila. Jaksan liikkuakin jo eri tavalla ja mm verenpainelääkitystä on pienennetty sekä kolesteroliarvot laskeneet.

LähettäjäLinnanneito 
Päivämäärä:   23.7.25 12:43:55

Se 1mg kynä on saman hintainen kuin pienemmät. Eli jos jää käyttämättä niin et menetä rahaa yhtään enempää.
Ja kun sulla on resepti, niin voit suoraan ostaa sen 1mg kynän.
Kun aloittaa, niin pahoinvointia, päänsärkyä, mahakipua, huimausta voi ekan 2 viikkoa olla. Ummetusta myös, ja ennakoi sitä juomalla riittävästi, ja tarvittaessa laksatiivilla.
Moni aloittava valittaa haittavaikutuksena, että ei ole ruokahalua, tai että voi syödä vain pikkuvauvan annoksen. Ei ole haitta, vaan ominaisuus! Aikatauluta ja suunnittele syömiset, punnitse ja laske kalorit. Muista juoda reilusti vettä.

Päivämäärä:   23.7.25 12:49:31

Linnanneito: Aivan, ainetta menee hukkaan muttei euroja, kiitos! Ummetus on varmaan 100% tulossa, koska kilpparin vajaatoiminnan yksi pahimmista oireista mulla on ummetus, eli siihen olen valitettavasti tottunut. Täytyy ottaa vähän Pecorionia ja Visibliniä.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   23.7.25 12:53:17

Miksi olet mennyt sinne lääkäriin, jos et meinaa käyttää lääkettä lääkärin ohjeen mukaisesti vaan alat heti kikkailemaan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.7.25 12:54:50

Hah, ja herneet nenukkiin :D En muuten ollut ainoa, joka tuota vähäistä liilunnan määrää ihmetteli... Mut ihan miten vain, kun ne lääkkeet ei kaikkeen auta vaan jotain täytyy itsekin tehdä ;) Liikuntalajitkaan ei kerro kaikkea, kun niitä voi harrastaa aika monella tasolla.

Päivämäärä:   23.7.25 12:56:06

Miksi olet mennyt sinne lääkäriin

No siksi pitää mennä lääkärii kun ei sitä lääkettä myydä ilman reseptiä.
Otettiinko teiltä mitään labroja ennenkuin antoi reseptin?

Lähettäjä: Niinpä niin 
Päivämäärä:   23.7.25 13:28:24

Tuohon liikuntaan sanoisin sellaisen asian, että kummasti siihen kuuluisaan ennen vanhaan juuri kukaan ei varsinaisesti harrastanut liikuntaa ja silti oltiin hoikkia. Naisten liikunta oli lähinnä lasten kaitsemista ja kevyitä kotitöitä, miehet eivät välttämättä harrastaneet muuta kuin ehkä nurmikon leikkuu. En muista vanhempieni harrastaneen liikuntaa sen takia, että sitä pitäisi harrastaa, joskus talvella isäni kävi hiihtämässä, kun oli oikein hieno ilma.

Päivämäärä:   23.7.25 14:03:22

Niin. Ei paino putoa liikkumisella, se ravinnon merkitys on paljon suurempi. Painonhallintaan toki sitten hyvä liikkua ja muun terveydentilan takia. Lisäksi lihasmassa ei pysy jos ei myös liiku.

Päivämäärä:   23.7.25 14:14:51

"Lähettäjä: RS
Päivämäärä: 23.7.25 12:53:17

Miksi olet mennyt sinne lääkäriin, jos et meinaa käyttää lääkettä lääkärin ohjeen mukaisesti vaan alat heti kikkailemaan?"

Siis totta kai otan ohjeen mukaan. Lääkäri itse sanoi kirjoittavansa kaikki kolme reseptiä, niin saan itse päättää miten teen, lääkeannosta tietysti noudatan.

Päivämäärä:   23.7.25 14:17:20

"Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 23.7.25 12:54:50

Hah, ja herneet nenukkiin :D En muuten ollut ainoa, joka tuota vähäistä liilunnan määrää ihmetteli... Mut ihan miten vain, kun ne lääkkeet ei kaikkeen auta vaan jotain täytyy itsekin tehdä ;) Liikuntalajitkaan ei kerro kaikkea, kun niitä voi harrastaa aika monella tasolla."

KYLLÄ! Vitüttaa aivan suunnattomasti kaltaisesi ihmiset! Et vastaa kysymykseen, vaan ainoa tarkoitus on nälviä. Mut mee nyt jatkamaan urheilua, ei me tarvita sua täällä, kiitos!

Päivämäärä:   23.7.25 14:21:33

Lisään vielä, että multa otettiin kaikki perus labrat: verenkuva, kalium. natrium, hb, kreatiniini, punasolut ym. mitä siihen kuuluu sekä pitkä sokeri. Lisäksi mittasin verenpainetta kotona vajaa parin viikon ajan, koska toinen vaihtoehto oli Mysimba ja se saattaa nostaa verenpainetta, joten sitä ei käsittääkseni määrätä mikäli verenpaine on koholla.
Mysimbassa kuitenkin oli niin paljon kaikkia haittavaikutuksia, että päätin testata ensin Ozempicia ja vaihdetaan sitten mikäli ei sovi.
Periaatteessa lääkäri kehotti tutustumaan itse asiaan ja miettimään mikä valmiste tuntuisi parhaalta.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   23.7.25 14:46:42

Liikunnasta ei tosiaan laihdutuksessa hirveästi hyötyä ole, terveyden kannalta toki muuten. Lepo- ja perusaineenvaihdunta kuitenkin kattavat 80% ihmisen kokonaisenergiankulutuksesta. Painonhallinnassa liikunta tutkimusten mukaan auttaa kylläkin, siis kun tavoitepaino on saavutettu.

Vähän huvittaa, kun tuli ostettua sen verran kallis salijäsenyys kesäksi että olen nyt 3kk käynyt siellä _joka ainoa päivä_ (tavallisesti käyn kerran viikossa). Salille on 10km matka, sen kuljen pyörällä, lisäksi siis joko 1h treeni painoilla tai tunnin aerobinen porraskoneessa/krossarilla. Ruokavalio on pysynyt samana... samoin paino. :D Johtuu lähinnä siitä, että tuon päivittäisen treenin jälkeen en jaksa tehdä enää mitään muuta kuin istua koneella tai sohvalla, jolloin kokonaisenergiankulutus ei ole kasvanut mihinkään tappavasta treenitahdista huolimatta.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   23.7.25 15:08:48

Fatfighter aika jännä homma, koska mulle työterveydessä ei määrätty mitään labroja eikä otettu edes verenpainetta. Edes painoa ei kysytty tai punnittu. Oon kyllä kotona huvin vuoksi mittaillut verenpaineita. Lääkäri vaan määräsi tuon lääkkeen, koska kuulemma itsekin käyttää sitä ja se on tehokas.

Ja noille liikunnasta napiseville tiedoksi, että 2-3krt hikiliikuntaa + päälle kävelylenkit koiran kanssa viikoittain tasan on kaikkien suositusten mukaan tarpeeksi.

Siinä vaiheessa kun sulla on työmatka suuntaansa 30km, kotona lauma lapsia ruokittavana ja ne pitää kuskailla harrastuksiin arkena niin alkaisi kyllä vuorokaudesta tunnit loppumaan kesken jos kävelisin tai pyöräilisin töihin. Että siinä on ruhtinaalliset 1-1,5h illassa aikaa tehdä ne omat liikuntasuoritukset sillä aikaa kun lapset on treeneissä. En usko, että kukaan ylipainoinen tässä keskustelussa tähtää mihinkään ultramaratoonille, triathlon-kisoihin tai bikinifitnekseen.

Lähettäjä: nollis 
Päivämäärä:   23.7.25 15:08:59

Uutisissa joku aika sitten kerrottiin, että tulevaisuudessa laihdutuslääkkeet ovat ihan samanlaisia, tavallisia lääkkeitä kuin esim. verenpaine- tai kolesterolilääkkeet.
Kummatkin ovat sairauksia, joita voidaan hoitaa elintapamuutoksilla. Kaikilla nuo muutokset eivät kuitenkaan onnistu/ole mahdollisia, silloin otetaan lääkkeet apuun. Tuskin täällä kukaan kritisoi verenpainelääkkeitä syöviä, että ei mikään pilleri auta vaan pitää itsekin jotain tehdä.
Toivon, että kaikki ylipainosta kärsivät hakisivat ja saisivat apua, sehän ei ole keneltäkään meiltä muilta millään tavalla pois!

Ja liikuntaan... Mäkin olin aiemmin oikea salihirmu, kävin 3 -4 krt salilla ja tein 2 aerobista harjoitusta viikossa. Lisäksi lenkkeilin joka päivä.
Mulla on koko ajan kremppaa jossain. Jos ei sattunut polvi, lonkka tai olkapää, särki nivelet öisin. Kroppa ei tottunut siihen edes ajan saatossa, mutta itse aloin tottua, että jatkuvasti johonkin koskee. Lopulta havahduin, että eihän tässä ole mitään järkeä! Ei ihmisen kuulu olla päivästä toiseen jostain kipeä. Lopetin salilla käymisen ja nykyään teen kehonpainolla mm. kuntopiiriä, joka on kyllä rankkaa, mutta ei koskaan tule mitään kremppoja, tavallista lihaskipua lukuunottamatta. Sopii paljon paremmin itselleni vähän kevyempi meno.

Lähettäjä: Sudenkorento 
Päivämäärä:   23.7.25 15:12:35

Lähettäjä: nomadi
Päivämäärä: 23.7.25 11:49:01

Varmaan jo lähitulevaisuudessa ihminen voi päättää, minkä painoinen haluaa olla, ja lääkkeillä pitää sen.

Uskon myös tähän. Ja odotan tätä innolla, että ihan näin hoikkanakin alkaisi saada Ozempicia käyttöön kuten julkkikset jo nyt saa ulkomailla. Olisi elämä huomattavasti kivempaa, jos ei tarvitsisi miettiä ruokaa tai vastustaa mielitekoja pitääkseen nämä linjansa ja matalan painon yllä. ”Ruokamelu” on hiton raskas elämänkumppani…

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.7.25 18:38:38

Voin kertoa, että kyseessä on sitten loppuelämän valinta. Jossain välissä tuntuu, ettei lääke tehoa. Olen pari kertaa pitänyt parin kuukauden tauon. Silloin alkaa järkyttävä ahmiminen. Enkä ole kyllä luonnostani mikään ahmija. Paino nousee hurjasti hetkessä.

Päivämäärä:   23.7.25 18:42:31

Millä muulla sen jatkuvan ruokahälyn ja makeanhimon saa taltutettua?

Päivämäärä:   23.7.25 19:58:19

Se on kai yksilöllistä miten lääke vaikuttaa. Oma kokemus on että pieni määrä riitti parin vuoden ajan. Paino putosi lähemmäs 30 kiloa ja nyt olen ollut yli vuoden käyttämättä, paino on pysynyt muutaman kilon vaihtelulla samassa. Voi toki olla että siihen joutuu palaamaan mutta nyt on mennyt hyvin ilmankin.

Päivämäärä:   23.7.25 20:01:28

Mi mikä sun lähtöpaino oli?

Päivämäärä:   23.7.25 20:06:01

Noin 100 kiloa.

Päivämäärä:   23.7.25 20:14:13

Voihan se olla, ettei lääke sovi mulle ollenkaan. Se voi myös reagoida tyroksiinin kanssa.
Eihän sitä tiedä ellei kokeile. Eniten odotan sitä, että saisin jonkinlaisen päänsisäisen rauhan, vihdoinkin! Tajusin vähän aika sitten, että olen onnistunut laihtumaan aina, kun joku muu on määrännyt mitä syön. Eli toisin sanoen olen koko ajan miettinyt mitä saan syödä tai mitä pitää syödä seuraavaksi, punninnut asioita, demonisoinut ihan tavallisia ruokia. Esimerkiksi banaanilla on edelleen sellanen klangi, ettei kenenkään kuuluisi sitä syödä, hirveen lihottavaa! :D Väitän, että banaani on mun laihdutustaipaleen pienin kompastuskivi...

Päivämäärä:   23.7.25 20:35:15

Mulla hävisi älytön ruokahimo kun olin ketolla hetken aikaa.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   23.7.25 21:01:09

Minulla oli painoa noin 100 ja mietin, että vaihtoehdot on joko lääke tai keto. Ketolla olen ollut nyt vuoden ja paino pudonnut noin 25 kg. Ei ole ruokahälyä enää, vaikka pieniä poikkeuksia olen ruokavaliosta esim. juhlissa ja lomamatkoilla pitänyt. Enää edes niin maistu leipä ja pasta niin hyvältä, vaikka ennen rakastin niitä.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   23.7.25 21:49:31

Tunnustan tyhmyyteni koska en ole koskaan kuullut termiä ruokahäly. Varsin kuvaava.
Mutta eikö se ole addiktio siinä missä muutkin? Eikö siihen tarvita myös päähoitoa joidenkin vippaslääkkeiden kanssa?

Nyt luen, että kaikenlaista dieettiä on kokeiltu ja nyt sitten on keksitty lääke, jolla riippuvuuden voisi saada hallintaan.

Oikaiskaa, jos olen ihan hakoteillä tässä. Omaa kokemusta kun ei ole.

Lähettäjä: ejw 
Päivämäärä:   23.7.25 22:48:32

Kirjoitin tämän pätkän toiseen ketjuun, laitan tännekin:

"Myo-inositoliinia käytetään lääkkeenä esim. pcos:n hoitoon ja moni sanoo sen toimivan myös painonhallinnassa kuin ozempic, mutta ilman pahoinvointia. Sitä saa lisäravinteena monista paikoista, jopa ihan K-supermarketeista ja luontaistuotekaupoista ja apteekeista. Aloitin itse sen käytön tänään, joten en osaa juurikaan sanoa sen käytöstä vielä mitään. Mutta jos joku muukin sitä kokeilee, niin kertokaa kokemuksia, auttoiko. Tulen itsekin myöhemmin kertomaan, oliko apua vai ei."

En ole kovin ylipainoinen, joten mistään ozempicista on turha haaveilla, mutta jos saisin hormoniongelmiin apua ja painonhallintakin alkaisi onnistua.

Onko joku muu kokeillut inositoliinia ja millä tuloksilla?

Googletin asiaa ennen kuin itse ostin ja kokemuksia laidasta laitaan. Moni sanoi, että on auttanut, mutta jotkut sanoivat, ettei ollut mitään vaikutusta ja jorkut, että oli ollut jotain haittaakin. Tulen kyllä kertomaan kokemuksiani sitten kun olen jonkun aikaa tuota valmistetta käyttänyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.25 22:50:11

Oon käyttänyt inositolia, mulle sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Päivämäärä:   23.7.25 23:31:55

Keto, myös sen aiemmat nimitykset Atkins ja karppaus, kokeiltu :D Sain jäätävän ummetuksen ja siinähän vasta ruoka pyöri mielessä kun koko ajan piti miettiä mitä voi syödä!
Inositoli olen myös ottanut, en ole huomannut mitään vaikutusta. Mulla on pcos diagnosoitu 20 vuotta sitten eikä sille ole koskaan varsinaisesti tehty mitään.

Lähettäjä: ejw 
Päivämäärä:   23.7.25 23:51:11

Millä annoksella olette inositolia käyttäneet?

Ostin 500 mg kapseleita ja ajattelin käyttää niitä yhden aamuin illoin eli 1000 mg päivässä.

Päivämäärä:   23.7.25 23:57:15

The cowgirl, minulla painonhallinta aloitettiin Terveyskylän nettikurssilla, lääkäri kirjoitti sinne lähetteen. Siellä käytiin paljon asioita läpi omaan syömiseen ja muihinkin asioihin liittyen. Myös monenlaista tietoa stressistä, palautumisesta jne asioista mitkä vaikuttavat syömiseen. Ihan tuttuja juttuja siis mutta kun on asian äärellä ohjatusti niin auttaa vähän. Koin kuitenkin etten saanut siitä riittävää potkua niin aloitin lääkkeen käytön siinä samalla. Nämä yhdessä varmaan sitten tehosivat.

Lähettäjä: kdek 
Päivämäärä:   24.7.25 00:33:43

Olen useamman kerran lukenut laihdutuslääkkeiden käyttäjien kertovan, että "läskit vain suli pois". Kiinnostaisi tietää, missä ajassa se tapahtui ja paljonko lähti? Eli kauanko se läskien "sulaminen" vei ja montako kiloa se sisälsi?

Lähettäjä: Copypaste 
Päivämäärä:   24.7.25 06:31:33

”Lääkkeen aloitus avasi kyllä silmiä miten normaalipainoinen, joka ei koskaan ole ollut ylipainoinen ihminen suhtautuu ruokaan. Sellaisen on varmasti tosi paljon helpompi tarkkailla syömisiä ja painoa, jonka kroppa ei huuda koko ajan lisää ruokaa.”

Allekirjoitan niin tämän aiemman kommentin! Miten helpottavaa on nykyään se, että tuntee kylläisyyden tunteen. Ja että koko ajan ainoa vallitseva tunne ei ole jatkuva nälkä ja verensokerin heittelyyn liittyvät nousut ja laskut. Siis mitä ihmettä!

Mulla kans aloittajan kans melko samanlainen tarina mut oon perusterve. Bmi 32 paikkeilla kun aloitin Rybelsuksen. Nyt vajaa 3kk takana ja paino pudonnut hitaasti mut varmasti 6-7kg. Annoskoot pienempiä, vähätkin ylimääräiset herkut jääneet pois ja rasvainen ruoka tökkää. Into säännölliseen liikkumiseen palailee pikkuhiljaa.
Vielä Noin 20kg pudotettavaa sellaiseen ok painoon jossa olen aikuisena ollut ihan tyytyväinen. Lähtöpaino liki 100kg, pituutta 164, ikää 39.
Kaduttaa etten aloittanut lääkettä aiemmin.

Päivämäärä:   24.7.25 06:38:55

Joku kertoi että oli helppo olla miettimättä ruokaa ja laihtuikin kun joku muu huolehti ruokahuollosta.
Minulla sama, normiarki on täynnä ruokahuoltoa aamusta iltaan ja olen alkanut vihata sitä.
Koko ajan pitää miettiä ostoslistaa, aterioiden valmistusta ja terveellisyyttä ja kaikki ne pitää tehdä muiden askareiden (lypsykarjatila) lomassa, ei todellakaan mene ihan vasemmalla kädellä.

Joskus sitten olin kuntoutuksessa 2 viikkoa ja sain kaiken valmiina, olipa helppoa! Sitä ei voi käsittää kuinka paljon tämä ruokahuolto rasittaa ja ruuan ympärillä pyöriminen aiheuttaa. Sitten vielä tv mainokset täynnä kaikkea.....

Päivämäärä:   24.7.25 07:03:57

Olen samaa mieltä, valmiiden annosten kanssa olisi niin helppoa. Ostan usein isommassa kaupassa käydessä delisalaattia. Jos olisin rikas, söisin sitä joka päivä. Purkillinen maksaa mun valinnoilla yli kympin ja siitä syö kaksi kertaa. Kun ostaa lähikaupasta viisi avokadoa, niistä neljä on syömäkelvottomia, delistä saa mättää täydellistä vaaleanvihreää kuutiota rasiaan. Kaikki on pilkottu ja on useita makuja, ihan parasta. Ei niitä kaikkia aineksia viitsi ostaa kotiin kun osa jää käyttämättä. Pikkukurkkuja otan esim vain pari, pikkumozzarellaa muutaman. Nää salaattibuffat on taivas.

Päivämäärä:   24.7.25 07:26:07

Hain eilen 1mg kynän ja piikitin tänään aamulla 16 naksausta siitä. Hassua. Voin tulla kertomaan fiiliksiä jos jotakuta kiinnostaa

Tuo salaattihomma on kyllä niin totta! Avokadot ovat nyt kovia ja 3h päästä kaikki sisältä ruskeita.
Plus että kun ostaa valmissalaatin, jää kaikki kuoriminen ja pilkkominen pois. Eikä jää mitään fetajuuston pohjia jonnekin rasiaan. Periaatteessa olisi tuohon mahdollisuus - syön kuitenkin joka päivä lounaan joka maksaa 12-13,70€

Päivämäärä:   24.7.25 07:29:59

Kiitos jos kerrot kuulumisia, meitä on varmasti monia täällä jotka miettii omalle kohdalle tuon sopivuutta. Minä esimerkiksi, haluaisin jättää tämän raskaan kuorman jo taakseni mutta en millään löydä oikeaa polkua. Meidän terveyskeskukseen ei niin vain saa aikoja, miten te olette päässet lääkäriin, vai menittekö suoraan yksityiselle?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.