Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ovatko muut kuin suomalaiset mansikkahulluja?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.7.25 20:18:01

Onko tämä tämmöinen mansikkahysteria vain meidän suomalaisten erikoisuus, vai ollaanko muuallakin maailmassa näin persoja mansikalle?

Re: Ovatko muut kuin suomalaiset mansikkahulluja?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.7.25 22:11:20

Onko muuallakin 5kg mansikkalaatikko-torneja joka kaupassa? Edes Ruotsissa?

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   22.7.25 22:26:08

En muista Pohjoismaista tiedä, mutta ei kyllä Euroopassa missään muualla ole tuollaista mansikkapaniikkia. Suomalaiset mansikat ovat kyllä erittäin hyviä, ehdottomasti parhaimpia, mitä olen koskaan syönyt.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   22.7.25 22:28:11

En tiedä. Onko muualla myynnissä mansikoita kappaleittain? Tätä näes toivoisin. Voisi ostaa vaikka neljä mansikkaa kerralla, tosin ostaisin luultavasti vain kaksi.

Pidän mansikoista, mutta pari kappaletta kerralla riittäisi.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   22.7.25 22:29:22

No englannissa saa mansikoita vuoden ympäri niin miksi ihmeessä olisi kovaa innostusta asiasta.

Suomessa kuitenkin mansikka on aina ollut sellainen kesän alkamisen merkki ja pitkään ainoastaan saatavilla silloin.

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   22.7.25 23:22:09

Etelä-Koreassa kovasti hehkutettiin mansikoita. Olisi voinut jopa maksaa kierroksesta, jossa pääsee itse poimimaan niitä. En mennyt.

Lähettäjä: - --- - 
Päivämäärä:   22.7.25 23:59:09

"Onko tämä tämmöinen mansikkahysteria vain meidän suomalaisten erikoisuus, vai ollaanko muuallakin maailmassa näin persoja mansikalle?"

Ei pohjoisessa kasvaneita marjoja voi mitenkään verrata etelämmässä kasvaneisiin. Ne ovat aivan eri tuote. Onhan suomalaisen/ruotsalaisen/norjalaisen mansikan maku jotain ihanaa samoin kuin mustikan.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   23.7.25 01:52:56

Mulla käy kesän kauppareissut kalliiksi kun lähes joka kerta lähtee vähintään puolen litran mansikkarasia matkaan. En osta laatikoita koska en halua mansikoita pakkaseen vaan syön ne heti. Mansikat on best <3

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.25 02:29:43

Syön mansikoita tuoreeltaan kun kausi on mutten ymmärrä sitä pakastamishommaa. Kotipakastin ei tarpeeksi nopeasti pakasta mansikkaa ja kas kun sulatetaan ovat sellaisia löllöjä.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   23.7.25 06:15:13

Mä juuri pakastin mansikoita puuron päälle laitettavaksi talvella. En kyllä ajatellut olevani mitenkään hysteerinen asian kanssa. Enkä huomannut muidenkaan ostajien olevan.

Mansikan satokausi nyt vaan on meillä aika lyhyt ja sitä kypsyy paljon kerralla eikä säily hyvänä montaa päivää. Tottakai niitä myydään kaikki silloin kun ovat juuri poimittuja. Ja tottakai ne käydään silloin ostamassa kun niitä on tarjolla. Mutta en nyt ymmärrä miksi aloittaja kokee sellaisen hysteriana.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   23.7.25 06:15:48

Melkein kaikkialla Suomea etelämmässä tosiaan saa mansikkaa edullisesti ympäri vuoden, joten samaa paniikkia ja intoa ei tietenkään ole :)

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.7.25 07:04:22

Ja jos nyt joku oikein ulkomaalainen sattuisi pitämään mansikoista, niin se ei olisi hulluutta, hysteriaa tai paniikkia. Vaan se olisi hienoa! Olisi jopa hienoa, jos Ulkomaalainen lennättäisi mansikoita varta vasten juhliinsa.

Päivämäärä:   23.7.25 07:32:07

Onko tällä hetkellä menossa myös mustikkahysteria ja kantarellihysteria, kun niitäkin ihmiset tuntuvat käyvän keräämässä ämpärikaupalla ja niitä on myynnissä paljon ja joku hysteerinen paniikissa myös ostaa niitä.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   23.7.25 07:40:23

Tykkään hirveästi mansikoista ja kasvimaallani on 100 puskaa mansikkaa, mutta olenko oikea mansikkahullu, kun en ole paniikissa eli pakokauhussa? Mihin pitäisi paeta? Olen myös yrittänyt olla hysteerinen, mutta mieheni rakastaa minua niin paljon, ettei välitä siitä. En tiedä, osaanko koskaan olla oikea mansikkahullu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.25 08:19:59

Eipä nuo ulkomaiset mansikat maistukaan miltään.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.7.25 08:29:17

Tässä yksi suomalainen, joka ei erityisesti välitä mansikasta. Nykyhinnoilla ei tulisi mieleenkään ostaa.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   23.7.25 08:57:01

Samoin

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   23.7.25 09:34:23

” Eipä nuo ulkomaiset mansikat maistukaan miltään.”

Täysin samaa mieltä. Mustikat ovat vielä tylsempiä makumaailmaltaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.7.25 09:40:17

Ei pitäisi yleistää, että suomalaiset mansikkahulluja, kun on paljon niitäkin jotka ei syö mansikoita ollenkaan.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   23.7.25 10:35:03

Onkohan tämä mansikka-asia sukupolvi juttu? Omat isovanhempani eivät mitään 5 kilon laatikoita ostaneet vaan litran tai pari torilta, ellei omasta pienestä mansikkamaasta tullut tarpeeksi esim. hilloon satoa. Eivät paljastaneet. Omat vanhemmat ja heidän ystävänsä ovat kaikki yhä reilu 70-vuotiaina todella näiden laatikoiden perään. On ostettava yksi laatikko mansikkaa syötäväksi ja toinen, ja jopa useampi että pakastavat. Eivät usko että kotimaista mansikkaa saa talvella marketin pakastelaarista. Itse ja ystäväni emme pakasta mansikkaa, nyt lakkaa olen pakastanut ja mustikkaa aioin pakastaa sen mitä kerään.

Lähettäjä: 30v 
Päivämäärä:   23.7.25 11:22:08

Eilen pakastin 10kg mansikkaa, mietinnässä ostaakko vielä 5kg lisää. Se on varma ettei tuo pakastettu määrä riitä kuin ehkä kevääseen, mieluummin pakastan itse kuin ostan kaupasta pakasteena. 10e/kg maksaa pakasteesta, eilen ostin 30e/5kg.

Lähettäjä: tropical 
Päivämäärä:   23.7.25 11:27:30

Muualla Euroopassa Skandinaviaa lukuunottamatta, riittää mansikoita suunnilleen ympäri vuoden joten hysteriaan ei ole aihetta. Vai luuleeko ap että ihan vaan meitä varten viljelijät kasvattaa mansikoita ympäri vuoden Hollannissa ja Espanjassa XD

Täällä kasvukausi on lyhyt ja yleensä suurin osa mansikoista kypsyy kerralla parin viikon sisällä. Kiirehän siinä tulee, sekä viljelijälle että kuluttajalle. Onhan ne kotimaiset, auringossa kypsyneet ja makeat marjat ihan muuta kuin mauttomat tuontimansikat jotka poimitaan raakana ja kypsytetään varastohalleissa.

Päivämäärä:   23.7.25 12:22:07

"Eivät usko että kotimaista mansikkaa saa talvella marketin pakastelaarista"

Yhden talven olin pakastelaarimansikoiden varassa ja toista kertaa en aio olla. Eivät minkään makuisia, vaikka suomalaisia olivat ainakin olevinaan. Ja hintaa tuplaten itse pakastettuihin verrattuna.

Lähettäjä: -a- 
Päivämäärä:   23.7.25 13:03:04

Kuten moni jo sanoi, tähän on syytä meidän maapläntin sijainti

-meillä kotimainen mansikka maistuu eriltä kun ulkomaan tuonti. Oletan, että kuljetuksen keston takia meille tuodaan mansikkaa raakana ja lajikkeita jotka eivät ole kaikken mehevimpiä.
-kotimaisen mansikan pääsato on lyhyt, ja aikoinaan ollut vielä lyhyempi. Lajeja on nyt jalostettu, niin että osa tuottaa aikaisemmin ja osa myöhemmin satoa. Joka tapauksessa se sato tulee suht kerralla.

Eli rajallinen saatavuus ja tuotteen laatu vrs ulkomaalainen aiheuttaa "hysterian".

Jo hieman etelämpänä, mansikan satokausi on pidempi, ja tuontimatka taas vielä etelemäpää lyhyempiä. eli hyvää marjaa saa pidemmän ajan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.