Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies heitti minua repullaan (OM)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.25 19:23:43

Mies suutuspäissään heitti voimalla painavan reppunsa jalkoihini, ikävä kyllä osuen jalkapöytääni ja kipu on edelleen kova, vaikka tapahtuneesta on jo muutama tunti aikaa… Reppu oli täynnä tavaroita, läppäriä yms. Ja isku oli kova. Hän pyysi anteeksi ja sanoi tapahtuneen olleen vahinko. Enempää asiasta ei selkeästi voida keskustella, eikä miehellä enempää keskusteltavaa taida ollakaan. Hän kyllä huutoitki aikansa tapahtuneen jälkeen kun itse vetäydyin makuuhuoneeseen. Meillä itketään aika usein, mies saattaa vaipua tuohon mielentilaan useamman kerran viikossa. Kritiikkiä kestää jonkin verran, mutta jotkin puheenaiheet saavat hänet hyvin sekavaankin mielentilaan. Hän halusi kyllä keskustella sen jälkeen kun oli itkenyt aikansa, mutta enemmänkin asioista jotka ovat minussa vikana. En todellakaan ollut kyvykäs keskustelemaan, minulla on ollut väkivaltainen parisuhde ja selkeästi traumoja on. Miehellä on traumaattinen lapsuus, muusta en tiedä.

Miehellä on ongelmia vihanhallinnan kanssa, muttei ole koskaan aiemmin satuttanut minua fyysisesti. Olemme reilu vuosi sitten käyneet muutaman kerran pariterapiassa ja mies tuolla lupasi ottaa yhteyttä ensi- ja turvakotiin vihanhallintakurssille päästäkseen. Lupailuja on edelleen, mutten enää kyllä henkeäni pidätä odotellessa.

Paljon on vikaa minunkin puolellani, mutta tiedän ettei mikään oikeuta väkivaltaan.m. Nyt en tiedä miten suhtautua tähän asiaan. Tavaroiden nakkelua esiintyi yhdessä välissä todella paljon, vaikka olen selkeästi tuonut esille että tuo tavaroiden paiskominen on todella suuri traumatriggeri minulle. Tilanne on ollut parempi kuitenkin pariterapian jälkeen, mutta satunnaisia kertoja on ollut.

Mies on jonossa ADHD testeihin. Olenko täysi idiootti jos painan asian villaisella osittain tämän takia, että hän varmaankin on nepsy ja saa siksi raivokohtauksia. Tilanne on ollut paljonkin rauhallisempi viimeisen vuoden aikana, jos ei lasketa tuota että mies helposti alkaa itkemään ja korottamaan ääntään.

Huolissani olen, ei hän aina ole ollut tällainen. On puhuttu lääkäriin menosta ja ties mistä. Stressiä varmaankin on, eikö meillä kaikilla? Miehellä on paljon vapaa aikaa ja mukava työ, mutta kotona masentunut puoliso (olen burniksen takia sairauslomalla).

Anteeksi sekava kirjoitus! Olen aika sekavassa mielentilassa ja kovin huolissani niin itsestäni, miehestä kuin parisuhteestamme. Kyyneleiden keskeltä täällä kirjoitan…

Kaikki neuvot, mietteet ja ajatukset ovat tervetulleita

Re: Mies heitti minua repullaan (OM)

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   22.7.25 19:26:58

Ainoa vika sinussa on se että et ole vielä lähtenyt

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   22.7.25 19:34:41

Joskus kahden ihmisen ongelmat vain pahentavat toisiaan ja kierre on valmis.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.25 19:42:04

Mikä @!#$ saa ihmiset olemaan tuollaisissa parisuhteissa.
Arvostakaa itseänne.

Mun isä tolkutti mulle jo ihan lapsena, että yhdenkään ihmisen et anna fyysisesti loukata sinua. Välittömästi pitää lähteä sellaisesta kaveruudesta/ystävyydestä/parisuhteesta pois, jos toinen edes yrittää mitään fyysistä pahaa.
Eikä tavaroiden paiskomista hyväksytä edes taaperoilta, saati aikuisilta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   22.7.25 19:45:13

Mistä te riitelitte/ yleensä riitelette?

Itselleni pitäisi olla todella hyvät syyt, jotta jaksaisin paiskovaa ja huutoitkevää miestä.

Vaikka on kirjolla, useimmiten hallitsee vähän käytöstapoja. Jos pystyy käymään töissä ja olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, se että on nepsy EI ole synonyymi sille, että voi käyttää puolisoaan negatiivisten tunteiden roskakorina.

Päivämäärä:   22.7.25 19:51:09

Ai niin, ja se mies myös jotenkin aivovammainen.

Huutoitkevä ihminen, ja sinä olet hänen kanssaan parisuhteessa.

Kai tämä on edes provo?

Siis itkeminen on tietenkin normaalia, mutta huutoitkemisen ymmärrän vain suuressa surussa. Esim. kun joku läheinen on kuollut yllättäen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.25 19:58:19

Provohan tämä. Sama tapaus jota mies lyö selkään kylässä ja mitä näitä nyt oli…

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.7.25 20:01:22

Mun lapsuus oli erittäin traumaattinen enkä minä silti heittele tavaroita, huutoitke tai raivoa. Suositten eroa, seuraavaksi tuleekin sitte nyrkistä ja senhän sinä jo tiedätkin.

Päivämäärä:   22.7.25 20:01:57

"Paljon on vikaa minunkin puolellani"

Jos miehelläsi on neuropsykiatrisia haasteita mutta sinä et osaa ottaa niitä huomioon, niin miksi ette ole hakeutuneet parisuhdeterapiaan jo aikoja sitten?
Luettelet kyllä vikoja miehestäsi mutta harvoin nuo tapahtumat ihan itsekseen kehittyvät. Niille on yleensä selkeä laukaisija. Sitä kuormitusta ja stressiä on opeteltava säätelemään ja hallitsemaan aktiivisesti yhdessä. Haetko huomiota negatiivisin keinoin, vai mikä kommunikaatiossa ei toimi? Kieltäydytkö usein asiallisesta keskustelusta vanhoihin traumoihin vedoten?

Ei parisuhdeongelmien ja käytösmallien korjaaminen ole yhden ihmisen vastuulla. Se on liitto myötä- ja vastamäessä, vaikka ei naimisissa oltaisikaan.

Päivämäärä:   22.7.25 20:03:45

*, kysytkö ihan tosissaan? Vastaan kuitenkin: Itsekinhän sen sanoit, sinulla on ollut isä joka on opettanut sinulle noin. Minun isäni opetti minulle korkeintaan sen, että olen arvoton ja ainoa roolini maailmassa on olla miehen tuki ja turva, eikö erota voi tai edes saa juuri mistään hinnasta. Väkivaltaa olen katsonut jo nuorena, siten kai meitä läheisriippuvaisia pääsääntöisesti tuleekin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.7.25 20:12:32

Oletko lukenut ja opiskellut miten hoitamaton ADHD voi vaikuttaa parisuhteeseen? Joko otat asiasta kunnolla selvää, perehdyt siihen ja tuet toista, tai luovut parisuhteesta. On selvää että yhteiselo ei onnistu ilman muutoksia. Vaikuttaa siltä että te ette yksinkertaisesti ole sopiva pari.

"Olemme reilu vuosi sitten käyneet muutaman kerran pariterapiassa"

Miksi lopetitte?

Mitä apua olet saanut burnouttiin ja masennukseesi? Se johtaa mm. empatiakyvyttömyyteen, joka ei paranna tilannetta.

On ihan selvää että jos kummallakin on mielenterveysongelmia, niihin tarvitaan ammattiapua. Jos mies on jo jonossa, niin hyvä.

Lähettäjä: AM 
Päivämäärä:   22.7.25 20:14:26

Sinulla ei nyt ole resursseja parisuhteeseen joka vaatii työtä, joten se on parempi päättää. Muuta muualle ja hoida ensin itsesi kuntoon.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   22.7.25 20:20:39

Adhd-oireiden kanssa kamppailu voi olla usein hyvin stressaavaa. Adhd-oireinen on herkkä, ja usein hänellä on huono itsetunto useiden epäonnistumisten tähden. Itkeminen voi johtua siitä, etenkin jos tilanteeseen liittyy erolla uhkailua tms.
Puolisosi adhd-oireet voivat helpottua, mutta ne eivät häviä koskaan kokonaan. Joko hyväksyt, ja sopeudut niihin, tai on parempi etsiä uusi kumppani.

https://adhd-liitto.fi/adhd-julkaisut/adhd-ja-parisuhde/

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   22.7.25 20:21:23

Naiset on hulluja kun hukkaavat elämänsä tommoisiin äijiin. Siinähän kärsitte sitten.

Päivämäärä:   22.7.25 20:30:35

Nyt on jo ylitetty sellainen raja, että tosta ei ole pitkä matka siihen että tavarat lentelee useamminkin. Ihmiset , jotka eivät pysty kontroloimaan itseään eivät kuulu parisuhteeseen. Aloituksesta saa kuvan, että tämä ongelma on ollut jo pitkään ja te molemmat tiedätte mikä se ongelma on. Aloittaja päättää itse mitä tekee, mutta itse en jäisi tuollaiseen suhteeseen elämääni tuhlaamaan. Mies voi saada joskus päänsä kasaan mikä vie kuukausia tai jopa vuosia. Meinaatko sen aikaa itse kärsiä ja vain aina ymmärtää?

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   22.7.25 20:32:41

"Ja isku oli kova. Hän pyysi anteeksi ja sanoi tapahtuneen olleen vahinko. Enempää asiasta ei selkeästi voida keskustella, eikä miehellä enempää keskusteltavaa taida ollakaan. Hän kyllä huutoitki aikansa tapahtuneen jälkeen kun itse vetäydyin makuuhuoneeseen. Meillä itketään aika usein, mies saattaa vaipua tuohon mielentilaan useamman kerran viikossa. Kritiikkiä kestää jonkin verran, mutta jotkin puheenaiheet saavat hänet hyvin sekavaankin mielentilaan. Hän halusi kyllä keskustella sen jälkeen kun oli itkenyt aikansa, mutta enemmänkin asioista jotka ovat minussa vikana. En todellakaan ollut kyvykäs keskustelemaan, minulla on ollut väkivaltainen parisuhde ja selkeästi traumoja on. Miehellä on traumaattinen lapsuus, muusta en tiedä."

Sinulla on nytkin väkivaltainen parisuhde.

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   22.7.25 20:39:54

Olisi kiva kuulla mikä tilanne repun heittoa edelsi, miten aloittaja esittää kritiikkiä, ja miksi esiinnyt täällä väkivallan uhrina jos kyseessä oli vahinko.

Kyllä, maailmassa on ihmisiä joilla on vaikeuksia tunnesäätelyn kanssa.

"Nyt en tiedä miten suhtautua tähän asiaan."

Joko opettelet elämään nepsyn kanssa ja otat selvää mistä siinä on kyse. Tai jatkat elämääsi muualla. Ei tuo nyt sen vaikeampaa ole. Tämän aloituksen perusteella on hyvin vaikea nähdä miksi teidän kannattaisi jatkaa yhdessä koska ette selvästikään tee hyvää toisillenne, eikä toisten välistä kunnioitusta löydy. Vaikka mies ajan kanssa saisi diagnoosin ja lääkityksenkin, voi olla että äkkipikaisuus ei mihinkään häviä. Ja jos sinä et ymmärrä että se ei ole mitään vakavaa, vaan joku trauma aktivoituu niin ei tuossa ole enää edellytyksiä jatkaa. Pidemmän päälle ette ole yhteensopiva pari, eikä sitä mikään määrä terapiaa ja keskustelua miksikään muuta. Jos olet vielä läheisriippuvainen se kuormittaa suhdetta entisestään ja nämä ongelmat on sinun hoidettava. Nepsy-oireista kärsivä ei pysty säätelemään käytöstään kuten normaali ihminen, vaikka kuinka haluaisi, ja se tulee aiheuttamaan sinulle jatkuvaa turvattomuuden tunnetta.

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   22.7.25 20:43:58

ADHD-naisena mietin että miksi kukaan heittäisi läppärinsä kovaa lattialle ellei kokisi että se on ainoa keino puolustautua?

Hoidatte traumanne erillään, eri osoitteissa. Ja sitten katsotte uudet puolisot.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.7.25 21:05:20

Nepsy-oireet eivät oikeuta väkivaltaan. Eikä hoitamaton nepsy-ongelma ole tekosyy käyttää väkivaltaa sekään. Tuo on ihan klassinen perheväkivaltakaava, ensin paiskotaan tavaroita rikki, seuraavaksi paiskotaan niitä kumppanin päälle. Ensi kerralla se lyö sinua, aloittaja.

Päivämäärä:   22.7.25 21:09:40

"Meillä itketään aika usein, mies saattaa vaipua tuohon mielentilaan useamman kerran viikossa. Kritiikkiä kestää jonkin verran, mutta jotkin puheenaiheet saavat hänet hyvin sekavaankin mielentilaan."

Tämä kuulostaa todella erikoiselta. Kritiikkisi saa miehen pois tolaltaan, mutta vaan jatkat näitä "puheenaiheita" jotta näin tapahtuu useita kertoja viikossa..? Ja kun toinen haluaa pyytää anteeksi ja keskustella, sinä teet teatraalisen vetäytymisen?

Tuliko ADHD-epäily mainituksi parisuhdeterapiassa? Minkälaisia lupauksia sinä teit?

"Stressiä varmaankin on, eikö meillä kaikilla?"

Ymmärrän kyllä että sinulla on haasteita omankin tunne-elämän kanssa, mutta tällaisessa lauseessa ei kyllä ole mitään kunnioittavaa. Sinulla on poikkeuksellisen herkkä ja tunteellinen mies, jota et selvästi ymmärrä lainkaan. Mutta haluatko edes ymmärtää?

Kirjoitat että olet läheisriippuvainen. Tällainen ihminen on itsekeskeinen manipuloija joka yrittää pitää sekä oman että muiden elämän hallinnassa. Ei teidän parisuhde silloin ole kahden ihmisen välinen tasavertainen, kunnioittava kumppanuus, vaan sinä tuhoat toisen elämän. Rakkaus toista ihmistä kohtaan on kunnioittamista ja hyväksymistä, se on pyyteetön pyrkimys antaa toiselle tilaa olla oma itsensä. Mutta sinä et tähän pysty vaan kuvittelet "uhraavasi" itsesi toisen hyväksi. Tyypillistä on myös se, että läheisriippuvaisen parisuhde on valtapeliä, joka pyörii kaavalla tule tänne - mene pois. Se on hyväksynnällä ja hylkäämisellä pelaamista.
Kirjoitat että olet aika sekavassa mielentilassa, ja on tavallista että läheisriippuvaiselle on epäselvää, kuka hän on ja mitä haluaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.7.25 21:11:43

Olet siis taas väkivaltaisessa suhteessa, niin henkisesti kuin nyt jo fyysisestikin. Tämä on fakta, älä kiertele.

Olet myös itse burniksessa ja mahdollisuus siinä on sairastua myös masennukseen ja vähän vinosti myös läheis- ja moni muu riippuvuus saa pontta näistä asioista. Keskity hoitamaan itsesi kuntoon ! Terapiaa, lääkitystä, itsetutkiskelua ja -hoitoa ja paljon ! Sitten vasta voit olla tasapainoisessa parisuhteessa tai tuki kenellekään kuka sitä tarvitsee. Ajoittain, koko ajan vain tukea tarvitsevan kanssa ei muuta kuin sairastu itse.

Huutoitkevä mies olisi itselleni jo ihan liikaa (tai tarkemmin sanottuna liian vähän.. kyllä miehen pitää vastoinkäymisiä kestää ja olla myös vahva, ei mikään ongelmainen tossu), narsistisin viittein oleva henkinen väkivalta ei jatkuisi kanssani montaa päivää ja yhden painavan repun arvokkainen tavaroineen kun heittäisi päälleni niin ovi aukeaisi toiselle samantien. Asioita mitkä olen päättänyt jo parikymppisenä etten koskaan katso, en yhtään, koska olen arvokkaampi ! Jokainen nainen on ! Ja sitten takaraivoon se kysymys: oletko koskaan halunnut lapsia... tuollaiselle miehellehän ne eivät saa syntyä ! eivät tuollaiseen suhteeseenkaan.

Nyt nainen HERÄTYS !

Päivämäärä:   22.7.25 21:26:12

?? : mene hoitoon. Teet ihan ihme analyyseja tuntemattomista ihmisistä.

Päivämäärä:   22.7.25 21:40:49

"Tuo on ihan klassinen perheväkivaltakaava"

Mutta mihin suuntaan. Läheisriippuvainen valehtelee ja kaunistelee asioita omaksi edukseen automaattisesti ja oikeuttaa toimintansa itselleen. Kaikille riippuvuuksille on tyypillistä pakonomainen käyttäytyminen joka jatkuu negatiivisista seurauksista huolimatta. Jos läheisriippuvainen ei lopeta toisen ihmisen pakonomaista kontrollointia, tämä ihminen ihminen joutuu elämään rajoittavassa, haitallisessa ja ahdistavassa ympäristössä, jossa lopulta tahtomattaankin omaksuu erilaisia toimintamalleja joiden tavoitteena on välttää negatiivisia kokemuksia ja helpottaa omaa oloa.

"siten kai meitä läheisriippuvaisia pääsääntöisesti tuleekin"

Koska aloittaja kertoo että läheisriippuvuuden taustalla on kasvaminen turvattomassa ympäristössä, siitä on saattanut muovautua hänelle identiteetti, jota on myöhemmin enää vaikeaa kyseenalaistaa. Tyypillisesti läheisriippuvaisen on hyvin vaikea lähes mahdotonta pitää omista rajoistaan kiinni jonka vuoksi hän kokeekin usein itsensä uhriksi. Ja vaikka tässäkin tilanteessa hän olisi itse tarkoituksellisesti aloittanut konfliktin, hän ei itse tätä toimintaa ja sen laukaisevia tunteita tunnista.

Päivämäärä:   22.7.25 22:55:17

Koitan vastailla parhaani mukaan järkeviin kysymyksiin.

Riitelemme loppujen lopuksi niistä ”vanhoista asioista”. Sain siis itse pahan burnoutin parin vuoden seurustelun jälkeen, johtui haastavasta työstä mutta kuormitusta lisäsi mm. neljät läheisen ihmisen hautajaiset (yksi menehtyi itsemurhaan, asian kanssa on edelleen hankalaa elää), perhevälit, omasta terveydestäni paljastui sivulöydöksenä ikäviä uutisia, suht nuori hevoseni jouduttiin tapaturman takia lopettamaan, yhden läheisen päihdeongelmat jne jne.. listas voisi jatkaa loputtomasti.) Noihin aikoihin ajoin itseni aivan ylikierroksille, en nukkunut kuin 0-3 tuntia yössä ja olin suoraan sanottuna aivan sekaisin päästäni. Olin rähähdysherkkä ja hyvin epäluuloinen, vanhat traumat aktivoituivat (terapeuttini mielestä) ja aloin syytellä miestä mm. toisten naisten pyörittämisestä ja ties mistä. Olin todella kammottava puoliso liian pitkän aikaa. Nyt on työkyvyttömyyteni takia toki hieman huolta rahasta (olin se huomattavasti paremmin tienaava), on tullut vastaan isoja pettymyksiä (esim. meillä on edelleen tontti mihin olisi ollut tarkoitus rakentaa talo, myytyä ei saa eikä lainaa talonrakentamista varten ei nyt enää saada). Oikein mikään ei tunnu sujuvan, ei sinäänsä toisiamme syytellä mutta käsitellään edelleen tuota kaikkea. Eikä varmasti oikein… Pettymys koen olevani myös ihan itse ihmisenä, kun sairastuin burn outin jälkeen myöhemmin kliiniseen masennukseen ja ahdistuneisuushäiriöön. Energiatasoni ovat lähes nolla ja en oikein saa autettua miestä kotihommissa. En nyt oikein ennenkään auttanut kun olin aina töissä. ”Kaikki” kaatuu miehen niskaan. Itse koen jonkinlaista ärsytystä nykyään kyllä siitä, että mies ajaa minun autollani (maksoin jopa ajokortin hänelle), asuu minun omistamassani asunnossa ilmaiseksi, käyttää minun rahojani kuin omiaan jne. ja silti saan kuulla siitä kuinka kurjaa on kun en ole töissä ja en tienaa. En itse ole herkästi huutavaa sorttia, mutta minulla on myrkyllinen suu mistä koitan päästä eroon... Kovasti meidän suhdetta rassaa iso ero ”älykkyydessä” kuin siinä, että mies on kykenemätön keskustelemaan ja purkittaa pahaa oloaan joka sitten räiskyy tällä tavoin (nämä ovat enemmänkin minun aatteitani asiasta). En minäkään nyt ilman syytä sylje myrkkyä suustani, mutta tarpeeksi pitkän ärsytyksen jälkeen ”annan takaisin”. Mutten huuda, korota ääntäni, kiroile ja koitan korjata omaa toimintapaani. Joskus mies on sanonut, että olisi helpompaa jos huutaisin ja kiroaisin. :(

-

ADHD aiheena on minulle hieman tuttu, siis paperilla. Autismi taas huomattavasti tutumpi… Oma veljeni on autisti ja hänellä tapahtuu vastaavia ”melt downeja”. Se saa minut pohtimaan voisiko nytkin olla vastaava ilmiö päässyt jollain tavoin liekittymään. Kuten liiallisesta kuormituksesta. Veljeni on esim. niin ääniyliherkkä että voi ”naksahtaa” jo siitä ettei pääse jotain ääntä karkuun. Aikuinen hänkin.

-

Tilanne mikä johti tuohon repun paiskomiseen? - Halusin hakea pankkikorttini hänen lompakostaan (mikä on normaalisti ollut ihan ok) hieman tuohtuneena siitä että sovitut jutut peruuntuivatkin. Mitään huutoa tai haastamista ei esiintynyt minun eikä miehenkään puolelta. Luulin että on sitten okei, että otan oman pankkikorttini ja autoni ja lähden sovittuihin menoihin yksin. Mies tuli repimään reppunsa käsistäni kiroillen ja itse kummastuin asiaa todella kovasti ja kysyin että ”onko sulla jotain salattavaa vai”. Sen jälkeen mies otti ja paiskasi reppunsa jalkoihini.

-

??, nyt kyse ei ollut antamastani kritiikistä. Olisin kirjoittanut niin jos olisi, vaan koitin selventää että mies kyllä kestää kritiikkiä jota nyt jokaisella puolisolla joskus on antaa. Toki joskus olen sanonut liian pahasti, en tässä ala mitään pyhimystä teillekään esittämään, ja ne kerrat olen minä ollut pyytämässä anteeksi. Tämä on ensimmäinen kerta kun olen vetäytynyt omaan ”ylhäisyyteeni” koska säikähdin todella paljon sitä, että mieheni satutti minua. En kai minäkään voi esimerkiksi silmät kiinni paiskata miestä päin tavaraa ja pitää vahinkona sitä että häneen osui?

Tulipa käytettyä sanaa läheisriippuvainen nyt kyllä omasta mokastani ilman lainausmerkkejä. En ole diagnosoitu, mutta jostain syystä minä olen aikaisemmin jäänyt n. vuodeksi väkivaltaiseen suhteeseen. Olen tästä kyllä puhunut terapeutilleni, muttei hän nähnyt minussa tarpeeksi viitteitä läheisriippuvaisuuteen. Mutta myönnän, että jotain vikaahan mun päässä täytyy olla.

En tarkoittanut että olen sekavassa mielentilassa jatkuvasti tai useinkaan, jos unohdetaan tuo burnis ja sen tuomat ongelmat. Nyt sekava tilani johtui täysin siitä, että koin ensimmäistä kertaa oikeaa hätää tässä suhteessa.

Myöskään mulla ei ole tarvetta kaunistella asioita, ei etenkään tuntemattomille anonyymina. Kannan kyllä vastuuni omista tekemisistäni. En ole täydellinen, eikä masentunut ihminen nyt todellakaan sellaista kuvittelekaan. En ole kontrolloiva, vaan enemmänkin sitä tyyppiä joka ”hakeutuu tossun alle”. Olen hyvin itsenäinen, nautin omasta ajastani ja en vahdi miestä millään tapaa. Hylätyksi tulemista kyllä osin pelkään, mutten ole tässä suhteessa tuntenut tuota pelkoa. Petetyksi tuleminen on minulle se isoin pelko, koska olen (selkeästi hyvän miesmakuni vuoksi) joutunut sitä kokemaan useampaankin kertaan. En silti sitten burniksen laukeamisen jälkeen kyllä tuotakaan epäillyt että mieheni olisi kalastelemassa muita naisia.

Olen luullut, että konfliktit kuuluvat ihmissuhteisiin. Entä sitten vaikka olisin aloittanut? Onko se heti oikeutus toiselle toimia väkivaltaisesti? Mitä en nyt ymmärrä tekstistäsi?

Päivämäärä:   22.7.25 23:25:40

Kyllähän paljon tuossa kirjoituksessasi kertoo nimenomaan läheisriippuvaisen käytöksestä.

Kukaan ei täällä näe mitä tapahtui ja mitä ei. Mutta eihän tuossa ole normaalia ja kunnioittavaa käytöstä kummankaan puolelta. Yksittäinen repun spontaani pudottaminen noin älyttömän kysymyksen yhteydessä ei nyt vielä ole mitään väkivaltaa. Sinun jatkuvista asattomista syyttelyistä ja epäilyistä lienee tullut se mikä laukaisee turhautumisen.

Lisäksi olet vuosia asunut miehen kanssa jolla todennäköisesti on isoja neuropsykiatrisia haasteita, mutta et ole vaivautunut ottamaan asiasta selvää enempää kun "hieman"..?

Mitä apua olet nyt hakenut omaan masennukseen ja burnouttiisi?

Te että pysty tukemaan toisianne, ettekä kommunikoimaan normaalisti. Siis miksi jatkaa tuollaista suhdetta?

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   22.7.25 23:28:41

Jää tuohon paskaan vaikka loppuiäksi, mutta elä laita viattomia lapsia maksamaan siitä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   22.7.25 23:32:51

"Naiset on hulluja kun hukkaavat elämänsä tommoisiin äijiin. Siinähän kärsitte sitten."

Samaa mieltä.

Miksi näiden autettavien annetaan holtittomasti lisääntyä kaikkien repunnakkaajien ja sosiopaattien kanssa?

Päivämäärä:   22.7.25 23:34:37

Mistä ihmeen lapsista nyt satuilet.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   22.7.25 23:45:59

Vahinkoja sattuu ja tapahtuu. Hermot menee. Sellaista on elämä.

"Hän pyysi anteeksi ja sanoi tapahtuneen olleen vahinko. Enempää asiasta ei selkeästi voida keskustella, eikä miehellä enempää keskusteltavaa taida ollakaan."

"Hän halusi kyllä keskustella sen jälkeen kun oli itkenyt aikansa, mutta enemmänkin asioista jotka ovat minussa vikana. En todellakaan ollut kyvykäs keskustelemaan, minulla on ollut väkivaltainen parisuhde ja selkeästi traumoja on."

Kirjoittelet siis mielummin tänne kuin käyt asiallisesti keskustellen tapahtuneen läpi miehesi kanssa? Tuossa ei nyt oikeasti ole tapahtunut mitään niin isoa ja ihmeellistä että tuollaiseen teatteriin olisi mitään syytä. Turhaa draamaa. Ja tässä taitaa olla taustalla jotain ihan muuta.

Minusta on ihan kamalaa että näet sen vikana että joku on itkuherkkä, muutenkin etsit pelkkiä vikoja ja virheitä, ja ilmeisesti haluat koko foorumin kirjoittavan sinulle että "jätä se paska" jotta voisit paremmilla mielin siirtyä eteenpäin. Jos rakkautta ei ole, ei ole kunnioitusta. Että se siitä sitten.

Päivämäärä:   22.7.25 23:54:16

Siis mitä ihmeen salattavaa epäilit miehellä olleen kun tuollaista kysyt?

Päivämäärä:   22.7.25 23:55:55

"ilmeisesti haluat koko foorumin kirjoittavan sinulle että "jätä se paska" jotta voisit paremmilla mielin siirtyä eteenpäin."

Ei kun aloittaja haluaa kuulla että mies on kohtuuton, väärässä ja hänen pitäisi parantaa tapansa ja kohdella aloittaja paremmin. Aloittaja ei aio jättää miestä koska on omien sanojensa mukaan läheisriippuvainen ja se tarkoittaa, että erota ei voi.

Päivämäärä:   22.7.25 23:58:19

"Mies suutuspäissään heitti voimalla painavan reppunsa jalkoihini"

Eli aiheetta epäilit miestä jostain salailusta, hän ärsyyntyi ja heitti repun sinulle jotta voit penkoa sitä rauhassa, mutta reppu lensikin liian pitkälle ja putosi toisen jalkapöytäsi päälle? Mies pyysi heti anteeksi ja sanoi että tämä oli vahinko. Mutta sinulle tämä ei riittänyt, siksi että?

Päivämäärä:   23.7.25 00:08:47

"Ei kun aloittaja haluaa kuulla että mies on kohtuuton, väärässä ja hänen pitäisi parantaa tapansa ja kohdella aloittaja paremmin."

Ilmeisesti. Vaan jos aloittaja olisi vuosien varrella viitsinyt tutustua ADHD:hen pintaa syvemmältä, hän ymmärtäisi että mitkään kommentit, lupaukset, toivomukset, ja tuskin käyttäytymisterapiakaan saa miestä muuttumaan hänen mieleisekseen. Se on käytöstä ohjaava "aivovaurio" joka on ja pysyy.
Tavaroiden paiskominen voi olla hyvä tapa purkaa paineita eikä se ole mitään henkilökohtaista. Mutta jos sen kaiken ottaa liian tosissaan, kokee itseensä kohdistettuna väkivaltana mikä aktivoi jotain vanhoja traumareaktioita, niin ettei enää pysty edes puhumaan, niin ei tuossa ole mahdollisuutta päästä eteenpäin tai edes asua samoissa tiloissa.

"Kovasti meidän suhdetta rassaa iso ero ”älykkyydessä”"

En edes halua arvuutella mitä tällä ja "myrkyn sylkemisellä" tarkoitetaan, mutta kaikki tyyni, on täysin selvää että ette ole henkisesti kypsiä ja terveitä elämään parisuhteessa.

Päivämäärä:   23.7.25 00:26:28

Mies on entinen päihderiippuvainen, joten kyllä ajatus kiersi heti siihen että repussa onkin minigrippejä vastassa… Vaikka nyt tässä hetkessä ajatellen luotan kyllä ettei olisi ollut, mutta epänormaalireaktio säikäytti. On ollut kuivilla jo monia vuosia, joitain retkahduksia lukuunottamatta. En mä nyt epäillyt että siellä pommi vieras nainenkaan olisi?

Repun olisi voinut minulle ojentaa, olin aivan miehen vieressä, mutta reppu piti jostain syystä paiskata jalkoihini VOIMALLA. En usko että kyseessä ei olisi ollut vahinko, en kai missään vaiheessa kirjoittanut että mies olisi tahallaan halunnut satuttaa minua? Uskon kyllä, ettei tarkoitus ollut osua minuun. Halusi varmaan pelotella, kiukunpurkamisen olisi voinut suorittaa mihin tahansa muuhunkin ilmansuuntaan.

MUTTA onko tämä hyväksyttävää käytöstä? En tiedä. Se on se syy miksi kirjoitan tänne. Ystäville ei oikein huvita puhua, kun minulla on siellä kuoro laulamassa ”jätä se sika”, joten en myöskään etsi täältä tukea eroamiseen.

Uskon kyllä, että meistä kenellä vain voi hermo pettää ja pahasti kun tilanne on ”oikea”. Kuten kirjoitin, ennen burnista olin aika karmeessa kunnossa mentaalisesti ja en todellakaan ylpeä käytöksestäni.

Pariterapia loppui siihen, että mies kävi useamman kerran yksin terapeutilla ja sit kun nähtiin molemmat terapeuttia ja terapeutti koki että lyhytterapia voidaan lopettaa, mies hakeutuu vihanhallintakurssille ja jatkaisimme siitä sitten kai elämää onnellisina loppuun asti. Olen ehdotellut uudestaan pariterapiaan menemistä, mutta mies kokee sen liian isoksi kulueräksi.

En tietääkseni ole väittänyt, etten voisi erota. Kyllä erokin on tänään mielessä käynyt.

Päivämäärä:   23.7.25 00:29:20

No jos tuollaisesta tykkää: ihmiset heittelee tavaroilla toisiaan ja vietetään aikaa miettimällä, kuka on läheisriippuvainen, masentunut, kirjolla, diagnosoimaton ADHD ja vaelletaan ajassa hakeamassa jotain tukea ihan kaikilta. Siinä kuormitetaan ystävät, sukulaiset, terveydenhuolto ja yhteiskunta.

Kouluta aloittaja itseäsi ja opettele hyväksymään, että joku mies ei tykkää sinusta niin paljon, kuin haluaisit. Ja että elämä ei kaadu siihen.

Lähettäjä: Aivu 
Päivämäärä:   23.7.25 00:41:17

Älä ainakaan hommaa lapsia siihen, että saatte siirtää niitä geenejä ja kulttuuria eteenpäin ja ylläpitää jotain "ylisukupolvisia traumoja" ihan vaan kohtalon uhreina ja kyvyttömänä tekemään itse yhtään mitään..

Päivämäärä:   23.7.25 01:01:20

"MUTTA onko tämä hyväksyttävää käytöstä?"

Sitähän me täällä ei voida sanoa, eikös se ole ihan sinusta kiinni hyväksytkö tuollaista vai et omassa suhteessasi.

Minulle tulee noista kuvailuistasi kovasti mieleen eräs vuosien takainen suhteeni. Mies oli kiva, koen että olen itsekin ihan kiva, mutta voi luoja, että tuotiin toisistamme huonot puolet esiin. Emme siis sopineet yhteen, eikä ehkä kuulosta että tekään sovitte kovin hyvin.

Päivämäärä:   23.7.25 01:54:14

Ei pelkoa lisääntymisestäni, en voi saada lapsia. Enkä tässä elämäntilanteessa sellaisia toivokaan.

Olen täällä kirjoituksissani suoraan viitannut käyväni terapiassa. Sen lisäksi koitain monin muin keinoin ”parantaa traumani”, joten en nyt oikein osta tuota että pitäisin itseäni kyvyttömänä parantumaan. Enhän mä niissä terapioissskaan huvin vuoksi juokse! Jos kokisin etten voi parantua säästäisin ajan lisäksi aika mukavan summan rahaa. Ei terapia ole mukavaa.

-

Hyvä pointti tuo kyllä, en tiedä miksi täältä kyselen onko asia hyväksyttävää vai ei. Kai pohdin sitäkin, onko minun syytö huolestua miehen voinnista (kun on niin rähähdysaltis ja itkuherkkä nykyään), omasta hyvinvoinnistani vai mistä vai mistään. Oma pääni pelkää osin että olen herkistynyt väkivallalle niin paljon että liioittelen tätä tilannetta, kuin myös osin että olen niin turtunut väkivallalle etten reagoi asiaan riittävästi.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   23.7.25 02:09:09

Tämä on todella sekavaa. Tuosta on nyt jo aika monta tuntia ettekä vieläkään ole sopineet?

Ei ole mitään kenenkään ylikuormittamista hoitaa omaa mielenterveyttään.

Nyt sinua ei enää olekaan heitetty repulla, vaan reppu on paiskattu jalkoihisi. Uskot että kyseessä oli vahinko, eikä mies halunnut tahallaan satuttaa sinua tai osua sinuun, mutta silti kirjoitat täällä sinuun kohdistuneesta "väkivallasta".
En nyt yhtään ymmärrä mitä tuossa pitäisi erikseen hyväksyä. Olet selvästi loukkaantunut, mutta vaikuttaa siltä että suurentelet asiaa. Se nyt on hyväksyttävä että et elä normaalin puolison kanssa, yhtälailla kun olet elänyt veljesikin haasteet hyväksyen. Miehesi on sinut hyväksynyt vaikka olet ollut "aika karmeassa kunnossa mentaalisesti" ja se on varmasti heijastunut käytökseesi todella ikävästi. Nyt tuolle tämänpäiväiselle purkaukselle on kuitenkin aika selvä selitys ja mies on apua hakemassa. Mitä muuta tarvitaan?

Et missään vaiheessa sano että rakastat miestäsi, tai sanonut hänestä mitään hyvää. Miksi ihmeessä tuollaista suhdetta kannattaisi jatkaa. Tottumuksesta?

Minkälaisessa hoitosuhteessa siis olet nyt itse? Eikö siellä oteta läheisiä mukaan ja käydä läpi myös parisuhdetta? Oletko puhunut terapeutillesi että miehesi on hakeutunut ADHD-testeihin ja siellä keskusteltu miten tämä häiriö vaikuttaa parisuhteeseen?

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   23.7.25 03:34:15

"Ystäville ei oikein huvita puhua, kun minulla on siellä kuoro laulamassa ”jätä se sika”, joten en myöskään etsi täältä tukea eroamiseen."

Miksi ihmeessä ystäväsi tuollaista laulaisivat? Eivätkö he ole tavanneet miestäsi?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.7.25 08:01:17

Siis se oli mies, joka huutoitki, kun satutti sinua? Ja huutoitkee monta kertaa viikossa muutenkin.
On kerrassaan niin outo tapaus, että ota heti yhteyttä mielenterveyspalvelun akuuttipäivystykseen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   23.7.25 08:17:25

No eihän tuosta tule lasta eikä paskaakaan. Molemmat sekoilee siellä ihan huolella, kumpikin omalla tavallaan. Kaksi noin moniongelmaista ei voi saada toimivaa parisuhdetta keskenään. Nyt hop hop lusikat jakoon ja parantelette itseänne erikseen.

Päivämäärä:   23.7.25 10:13:04

@!#$ mitä paskaa täynnä koko ketju.

Jokainen hoitakoon päässä kuntoon ennen kuin aloittaa parisuhteen.

Näpsyihin, nepsyin ja mt-ongelmaisiin perhtykööt heidän vanhempansa ja isovanhempansa.
Aivovammaiset kasvatetaan niin kuin terveetkin.
Edes aivovammaisten lasten sisarusten ei tarvitse kotonaan pelätä mitään.
Ei sellainen ihminen ole parisuhdemateriaalia, jonka käytöstä täytyy analysoida ja ymmärtää. Eikä sellaisen kanssa pidä kenenkään alkaa parisuhteeseen.
Parisuhde ei ole hoitosuhde, pl. tietenkin jossakin määrin silloin, kun kumppani sairastuu tai vammautuu pitkän suhteen aikana.

Lähettäjä- 

Päivämäärä22.7.25 20:03:45

*, kysytkö ihan tosissaan? Vastaan kuitenkin: Itsekinhän sen sanoit, sinulla on ollut isä joka on opettanut sinulle noin. Minun isäni opetti minulle korkeintaan sen, että olen arvoton ja ainoa roolini maailmassa on olla miehen tuki ja turva, eikö erota voi tai edes saa juuri mistään hinnasta. Väkivaltaa olen katsonut jo nuorena, siten kai meitä läheisriippuvaisia pääsääntöisesti tuleekin.

Ja sinunko isäsi siis opetti sinut oikein, ja minin isä väärin.

Niistä opituista malleista voi pyrkiä pois, jos huomaa niiden olevan vääriä.

Arvostakaa nyt ihmiset itseänne.

Parisuhteessa molemmilla osapuolilla kuuluu olla hyvä olla, ja koti on ihmisen turvapaikka. Kotona jaa tukea ja turvaa.
Ei siellä analysoida toisen mielentiloja ja pelätä sanoa mitään, ettei toinen ala huutoitkeä ja paiskoa tavaroita.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   23.7.25 11:09:38

Tavaroiden heittely on väkivaltaa!

Kyllähän tuo nyt siltä kuulostaa, että mies on saatava lääkäriin niinkuin olit jo ilmeisesti yrittänyt tehdä. Itkuisuus voi hyvin olla merkki esim. masennuksesta, ylikuormituksesta. Muutenkin jos käytöksessä ilmenee isoja muutoksia olisi hyvä hakeutua avun piiriin. Voihan olla, että miehesi on hyvin stressaantunut koska on varmaankin joutunut olemaan sinulle tukena burn outtisi ja muiden vastoinkäymisien kohdalla. Keskusteluyhteys teillä vaikuttaa olevan rikki ja pariterapiaan palaaminen ei olisi huono idea.

Onko miehellä tapana lupailla ja pettää lupauksensa? Tuonne vihanhallintakurssille on varmasti hyvä mies saada, kun sitä teille on terapeuttikin suositellut. Miksi mies ei ole saanut aikaiseksi mennä sinne vaikka on luvannut?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   23.7.25 11:19:05

Ei aloittaja halua turvallista kotia vaan harrastuksena analysoida omia ja kumppanin ongelmia ja vatuloida niitä hamaan tappiin asti. Elämä on paljon kiinnostavampaa kun voi teoretisoida mitähän mies kenties OIKEASTI tarkoitti tehdessään sitä tai tätä. Aloittaja on tässäkin ketjussa keskittynyt lähinnä tulkitsemaan jotain olettamiaan sanattomia viestejä mieheltä sen sijaan, että katsoisi tämän todennettavissa olevia tekoja tai sanoja. Käytännössä sama kuvio kuin salaliittoteorioihin hurahataneilla. On paljon jännempää luoda kuvioita satunnaisista ärsykkeistä kuin elää reaalimaailmassa, missä todennäköisin syy on yleensä oikea.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   23.7.25 11:48:10

"Sinulla ei nyt ole resursseja parisuhteeseen joka vaatii työtä, joten se on parempi päättää. Muuta muualle ja hoida ensin itsesi kuntoon."

Tämä. Ja kun kerran sinä omistat asunnon, niin ilmoitat miehelle, että hänen on nyt etsittävä itselleen asunto ja jos ei ymmärrä toimia, niin sitten käräjäoikeudelta hakemaan häätöpäätöstä.

Mitään tervettä ei teidän suhteessanne ole ja jos ette eroa, niin se päättyy todennäköisesti henkirikokseen.

Päivämäärä:   23.7.25 11:53:42

Jos aloittaja on oikeasti läheisriippuvainen, ei hän noin pienestä syystä eroa. Siinä pitäisi jo veren lentää.

Mielenkiinnosta: jos joku isompi kaveri heittäisi miestäsi läppärillä, miten hän reagoisi?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.7.25 12:21:44

Siis mies huutoitkee jonkun tuollasen asian takia ... Huh...

Päivämäärä:   23.7.25 13:59:20

Kasva aikuiseksi.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   23.7.25 14:01:01

Mielenkiinnosta: jos joku isompi kaveri heittäisi miestäsi läppärillä, miten hän reagoisi?

^ Huutoitkulla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.25 14:08:09

Ette taida sopia toisillenne. Parisuhde on ihana silloin kun toisistaan saa parhaimmat puolet esiin, teillä ei nyt selvästi ole niin. Väkivaltaisena en miestäsi näe tämän perusteella mutta eihän tuosta enää väkivalta ole kaukana, jos sama meno jatkuu niin vielä voi koittaa päivä kun miehen itsehillintä pettää.
Tiedän ettei tämä ole suosittu mielipide mutta kaikki väkivaltaiset ihmiset eivät ole kaikissa suhteissa väkivaltaisia, joskus väkivalta johtuu siitä että persoonat vain ärsyttävät toisiaan liikaa. Älä odota että miehesi kilahtaa täysin vaan etsikää paremmat puolisot.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   23.7.25 14:23:33

Ei oo todellista et täällä tämän perusteella aloittaja leimataan jo ihan joksikin salaliittoteoreetikoksi! :D

Jotku ihmiset vaan analysoi asioita enemmän ja ylipäätänsä ajattelevat enemmän. Minulla tulee kuva, että aloittaja on fiksu mutta keskeneräinen ja hukassa. Tiedän minäkin että C-PTSD on rankka juttu ja sen kanssa eläminen on yhtä selviytymistä. Miehelles pitäs saada muutakin mt-apua kuin tulevat adhd kokeet. On tuossa muustakin kyse kuin adhd:sta vaikka uskon kyllä että mahdollinen adhd hankaloittaa asioita entisestään. Oletteko keskustelleet ollenkaan näistä miehen kohtauksista? Jos ette niin nyt heti tänään keskustelette.

Ap toimi oikein kun vetäytyi tilanteesta. Jos joku saa melttarit niin ei sitä kannata katsomaan jäädä! Melttareita esiintyy niin adhd kuin autismin kirjolla ja voivat olla samankaltaisia. Siksi varmaan mietitkin onko kyse näistä nepsyhaasteista tai muista? Kannattaisi kyllä mennä lääkäriin miettimään asiaa tämän foorumin sijasta.

Kyllä näistä tilanteista voi selvitä. Yhdessä tai erikseen. Erillään asuminen ei oo huono idea. Vaikka vuosi vain. Kummatkin koittaa selvitellä omat ongelmansa paremmalle tolalle sillä aikaa. Jos muutosta ei tapahdu niin älkää nyt ainakaan tällaista suhdetta uudestaan aloittako!

Päivämäärä:   23.7.25 16:08:48

Oletko varma että on kuivilla? Noin iso reaktio, joka tulee puskista kun ennen on ollut sallittua käydä miehen repulla.. Huutaa kyllä vähän sitä että salattavaa on. Mitä käytti ennen?

Kuinka pitkä suhde teillä on takana? Millaista arki on teillä?

Käyt itse terapiassa, joten mikset ole ottanut miestä mukaan? Mitä mieltä terapeutti on tilanteestanne?

Onko mies aiemmin ollut väkivaltainen? Onko kuinka tulista sorttia? Entä sinä? Sanot olevasi paha suustasi, mitä tämä tarkoittaa? Loukkaatko tai haastatko toista jatkuvasti? Eihän sellaista kenenkään hermot kestä.

Päivämäärä:   23.7.25 16:30:36

Aloittaja voi valikoiden kirjoitella täällä ihan mitä tahansa. Kukaan ei voi tietää mitä seinien sisällä oikeasti tapahtuu. Miksi ihmeessä kirjoitat "Entä sitten vaikka olisin aloittanut?", ei tuollainen ole normaalia.
On ihan normaalia että jos todella kokee epäonnistuneensa jossain, vaikkapa puolisona, että purskahtaa itkuun. Ja jos tämä aiheuttaa sinussa ihmetystä ja halveksuntaa ymmärryksen ja empatian sijaan niin miksi ihmeessä jatkat suhdetta?
Tosi ikävää miten toisiaan täysin ymmärtämättömät ja yhteensopimattomat puolisot elävät saman katon alla. Menee kummankin elämä hukkaan. Jos jatkuvalla syötöllä käyttäytyy itsekkäästi eikä osaa antaa toiselle tarvitsemaansa tilaa, niin kyllä alkaa seinät kaatua päälle ja hermot menee.

Päivämäärä:   23.7.25 18:49:10

Ei herranen aika kun täällä joutuu vääntämään rautalangasta. En hyväksy väkivaltaa edes siinä tapauksessa, että toinen olisi ärsyttänyt. En minäkään miestä pelottele millään väkivaltaisilla teoilla vaikka hän kuinka kävisi hermoilleni. Mieluummin lähden tuulettamaan päätäni ulos lenkille, kuin alkaisin riehumaan kotona.

En ole kirjoittanut missään vaiheessa ettei riitaa olisi sovittu, tilanne oli jo ns ”sovittu” ennen kuin kirjoitin tänne. Mieshän pyysi anteeksi ja anteeksi annoin sen että reppu osui minuun, mutta silti haluan vielä keskustella ja koittaa ymmärtää mikä ajoi miehen ylipäätään paiskaamaan reppuaan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun mies paiskasi tavaraa minua päin - ei sillä että muutenkaan voisin hyväksyä aikuiselta ihmiseltä tuollaista tavaroiden nakkelua. Luulin että tästä oltiin jo päästy yli.

En voi tietenkään satavarmaksi sanoa, ettei mies käyttäisi päihteitä. Uskon kuitenkin ettei käytä. Mies on ollut kuivilla jo ennen kuin aloimme tapailemaan, joten en tiedä millainen on silloin kun käyttää.

Meidän kotona saa itkeä niin mies kuin saan minäkin. Meillä ei ylläpidetä noita toksisia sukupuolirooleja ollenkaan. Ehkä huutoitku on vähän väärä sana kuvaamaan, mutta kyllä itkeä saa ihan ääneenkin. Kurkku suorana kiljumisesta huolestuisin tietenkin kovasti. Ymmärrän miestäni, joka on purkittanut lapsesta asti kaikki tunteensa vaikka elämässä on joutunut kohtaamaan todella ikäviä asioita. Kun sitten viimein pääsee tilaan missä on turvallista ja luvallista tuntea, niin niitä tunteita voi tulla paljonkin. Tiedän, etten voi mieheni terapeuttina toimia mutta olkapäänä haluan olla. Nyt olen huolissani koska itkuisuutta on alkanut olla yhä useammin ja mies myös tulkitsee sanomisiani nykyään todella väärin ja loukkaantuu tai säikähtää - hän ei ehkä osaa tuoda ajatuksiaan ilmi tällä hetkellä muuten kuin tuon itkun avustamana.

Kukaan ei varmasti usko, jos sanon että arki on meillä muuten mukavaa ja helppoa. Vietetään paljon aikaa yhdessä, läheisyyttä on paljon. Jutellaan, pohdiskellaan, harrastetaan taiteita, mökkeillään, lenkkeillään, vaelletaan jne. Tällä hetkellä olemme molemmat aikamoisia kotihiiriä, mutten saa miestä houkuteltua oikein tapaamaan ystäviään. Minun kanssani lähtee kyllä mihin vain. Viihdymme toistemme kanssa, jaamme paljon samoja arvoja ja tuemme toisiamme. Keskusteluyhteys meillä on (ainakin ollut) olemassa, kyetään puhumaan hyvin rankoistakin asioista ja kyetään järkevään keskusteluun yleisesti ottaen aika hyvin. Jostain syystä mies on kuitenkin nyt tämän vuoden puolella alkanut sulkeutumaan/välttelemään keskusteluja.

Tänään on keskusteltu ja mies ihan itse otti puheeksi sen, että haluaisi terapiaan. Siitä nyt on minustakin hyvä jatkaa.

Hieman hämmentää tuo, että nytkö meidän pitäisi erota koska miehellä on jonkinlainen haastavampi jakso elämässään menossa? Vai olisiko meidän pitänyt erota koska minä sain burn outin? Kuinka moni heittäisi kolmen vuoden hyvän suhteen pois koska kumppani sairastuu? Tai no nyt siis jo viidettä vuotta yhdessä kärsitään toisistamme.

Ei minulla ole tarvetta edelleenkään esittää pyhimystä tai kirjoitella satuja/parannella omaa osuuttani nettiin anonyymina, mitä ihmettä minä siitä hyötyisin? En toki ymmärtänyt, että minun pitäisi osata kirjoittaa aivan kaikki suhteestamme ettei ihmiset luulisi että tuossa on selkeä läpileikkaus parisuhteestani. Kirjoitan, koska olen halukas ymmärtämään tätä tilannetta myös ulkopuolisen silmin. En usko, että ensimmäinen pari ollaan jolla on vastaavanlaista ja luonnollisesti neuvoja otan vastaan. En ole ihmisenä täydellinen tai valmis, saatan tarvita muiten ihmisten mielipiteitä koska olenhan itse liian lähellä tilannetta luottaakseni siihen, että osaan ottaa kaikki tarpeelliset asiat huomioon.

Olen terapeuttini kanssa keskustellut näistä asioista ja on ollut puhetta, että ottaisin miehen jollekin terapiakäynnille mukaan. Mies on ollut vähän vastahakoinen, haluaisi kuulemma ennemmin ihan ”oikealle pariterapeutille”. Tällä hetkellä terapiani on kesätauolla, mikä nyt toki harmi kun tilanne parisuhteessa on nyt näin kärjistynyt.

Missä ihmeen välissä olen sanonut että halveksin miestä koska hän itkee? Lukekaa ajatuksen kanssa ennen kommentointia. Olen HUOLISSANI siitä, että mies itkee nykyään niin usein ja niin lohduttomasti. Yleensä lohdutan häntä, mutta nyt kun oma mielentilani kääntyi shokin puolelle en kyennyt kuin piiloutumaan peiton alle. En minäkään kaikkea kestä, jopa minulla on omat traumani ja ikävä kyllä tuo tavaroiden paiskominen toimii triggerinä.

Kun oma burnikseni oli pahimmillaan, se olin minä joka itki jatkuvasti. Mies osasi olla tukenani tuolloin pääosin todella hyvin, mutta tottakai hänellekin tuo aika oli raskasta. Haluaisin osata olla miehelle yhtä hyvä tuki, muttei mies itsekään tiedä mitä toivoisi minulta noissa hetkissä kun alkaa itkemään lohduttomasti. Ollaan siis tietenkin juteltu näistä asioista.

Päivämäärä:   23.7.25 20:56:04

Olen ihan varma siitä, että aloittaja on tässä se myrkyllinen. Juuri tuota pahinta sorttia vieläpä! Sen verran fiksu että voi pyöritellä asiat aina edukseen ja kykenemätön näkemään että itsessään olisi vikaa. On noita myrkyllisiä suita nähty. Sehän se onkin kivaa kun jyrätään päälle älyllä, ei tarvitse kirota eikä huutaa kun osaa sanoa ne kaikista pahimmat asiat ja satuttaa syvimmin niillä. Ihmekö mies ei kestä ja itkee kotona viikottain!! Aloittaja varmaan saa jotain mielihyvää siitä, että mies on noin kurjassa kunnossa.

On minullakin ollut tuollainen puoliso. Oikea piilonarsisti. Jätti minuun todella syvät arvet. Ei siinä auttanut pariterapiat yhtään mitään, ex kyllä vaikutti hyvin sitoutuneelta terapiaan ja antoi terapeutillekin hyvän kuvan ja minä vaikutin joltain sekopäältä joka ei edes yritä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   24.7.25 11:11:04

Olen edelleen sitä mieltä, että aloittaja ja mies vain pahentavat toistensa ongelmia. Ihan sama kumpi heistä on pahempi, tässä on tullut jo niin monta esimerkkiä esille. Viisi vuotta kärsitty yhdessä... Nimenomaan, kärsitty.

Päivämäärä:   24.7.25 11:19:56

"Sehän se onkin kivaa kun jyrätään päälle älyllä, ei tarvitse kirota eikä huutaa kun osaa sanoa ne kaikista pahimmat asiat ja satuttaa syvimmin niillä. Ihmekö mies ei kestä ja itkee kotona viikottain!! Aloittaja varmaan saa jotain mielihyvää siitä, että mies on noin kurjassa kunnossa."

Tämän voi ratkaista helposti niin, että ottaa itseään tyhmemmän puolison...

Oikeasti: ero on aina vaihtoehto, jos kumppani on väkivaltainen tai myrkyllinen.

Päivämäärä:   24.7.25 13:10:26

Minulle ei ole tullut mieleen, että olisi aikuisia, jotka huutoitkevät. Mutta tietenkin on, jos heidät jo lapsena totutetaan siihen, että huutoitku ja maahan heittäytyminen ovat ihan asinmukaista tunteenilmaisua. Tämähän on sallittu jo muutaman vuosikymmenen ajan.

Nyt meillä on sitten näitä vauvamiehiä ja varmaan myös vauvanaisia, jotka toteuttavat itseään tällä tavalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 13:21:59

Huutoitku on yksi keino päästä pälkähästä, mies käyttäytyi väkivaltaisesti ja sai sitten tilanteen käännettyä siihen että hän olikin kärsivä osapuoli eikä tilannetta tarvinnut käydä läpi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.