Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiralla hammaskiveä ja rahaa ei vielä ole..

Lähettäjä: Ooo... 
Päivämäärä:   22.7.25 19:01:47

Nyt on paska koiranomistaja -fiilis. Vasta syys-lokakuussa taloustilanne sallii viedä koiran taas hammashoitoon parin vuoden tauon jälkeen. Hammaskiveä on ja ienraja pieneltä matkalta hieman punertaa. Surkeasti olen järjestänyt asiat!

Re: Koiralla hammaskiveä ja rahaa ei vielä ole..

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   22.7.25 19:04:17

Ei ne vaivat yleensä tuossa ajassa käsiin räjähdä.

Lähettäjä: Munkki 
Päivämäärä:   22.7.25 19:08:37

No meillä hoidettiin ensin kodinvaihtajalla puoli vuotta perussairautta tasapainoon että ell uskalsi nukuttaa, oli tosi kamalat hampaat ulospäin mutta lopulta poistotarve oli vain kahdessa takahampaassa. Sinuna rauhoittuisin ja veisin sen koiran hyvillä mielin sitten syksyllä hammashoitoon.

Lähettäjä: Äksy 
Päivämäärä:   22.7.25 19:10:36

Poista itse mitä voit. Loput sit Ellillä kun varaa on.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.7.25 19:12:09

Pari kuukautta on lyhyt aika. Ulkomailla asuessa tuon sai aina vähintään odottaa että sai vapaan ajan mihinkään hampihoitoon, enkä kyllä koskaan ajattelut olevani huono omistaja sen vuoksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.25 19:13:19

Jos hammaskiveä lähtee itse sörkkimään niin voi olla että aiheuttaa vain sen, että jatkossa sitä kertyy entistä helpommin :D

Mutta joo. Monella koirat elää hammaskiviensä kanssa vuositolkulla, ei kaikki koiranomistajat katso ikinä sinne koiransa suuhun. Että siihen nähden en olisi huolissani jos koira nyt pari kuukautta hammaskiven kanssa odottelee, etenkin jos ientulehdus on todella lievää vasta.

Päivämäärä:   22.7.25 19:14:11

Jos pitää lemmikkejä, niin kyllä tuollaiseen pitää olla varaa. Maksaa jotain 200 e ellei vähemmänkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.25 19:24:05

Onko iso vai pieni koira?

Päivämäärä:   22.7.25 19:43:45

Kannattaisi harjata niitä hampaita, täällä on kyllä varaa hoitaa, mutta ei ole tarvinnut kun kotihoito on jokapäiväistä harjausta. Eläinlääkärit ihmettelee joka kerta, että eikö ole ikinä tarvinnut hammaskiveä poistaa.

Lähettäjä: Liiu 
Päivämäärä:   22.7.25 20:13:51

Pari kuukautta menee kyllä odottaen. Jatkossa kannattaa tosiaan alkaa harjailemaan niitä koiran hampaita, voi säästyä pitkä penni.

Lähettäjä: Muhveli 
Päivämäärä:   22.7.25 20:24:43

Ei taida vielä kun ehkä puolet Suomen koirista päästä hammashoitoon että pieni viive vaikeassa taloustilanteessa ei tee sinusta huonoa koiranomistajaa

Lähettäjä: Nimimerkki 
Päivämäärä:   22.7.25 20:31:39

lol

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   22.7.25 20:31:48

Hei höpöhöpö, nyt on kesäaika, sä tuskin edes saat aikaa sen nopeammin mistään. Ihan turha tuntea siitä huonoa omaatuntoa. Aivan eri asia jos koiralla olisi jotain akuuttia, hammaskivi ei ole sellaista.

Lähettäjä: Saija 
Päivämäärä:   22.7.25 20:41:52

15 vuotta sitten lähes kukaan ei poistattanut koirilta hammaskiveä. Että eiköhän tuo hengissä pysy syksyyn asti.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   22.7.25 21:36:55

Omiltani olen huoltanut hampaita sen 40 vuotta. Yksi collie oli sellainen että kertyi helposti hammaskiveä. Antoi hoitaa hyvin ja vanha kunnon tennissukka oli paras väline puhdistaa. Juu kymmenen vuotta sitten kukaan ei poistattanut varsinkaan vanhoilta koirilta hammaskiveä. Nukutus aina iso riski.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.7.25 21:42:16

Missäpäin? Ell Satu Olkkonen auttaa vähävaraisia lemmikin omistajia, kts facebook

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.7.25 21:55:33

Kaksi kuukautta on lyhyt aika. Kyseessä ei ole mikään akuutti sairastuminen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.25 22:54:07

Mitä te syötätte niille, kun kiveä kertyy

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.7.25 07:02:15

Sanotaankos nyt näin...
Se koira ei kuole siihen, että odottaa hammaskiven poistoa sen 2kk.
(Mikäli se on ainut syy mennä sinne ell.)

Itsellä on katastrohvi rahasto, jonne pistän sivuun rahaa: auton korjauksiin (osat ym. kalliita tähän merkkiin) ,kodinkoneiden mahd. Vaihto ja eläinten hoitokustannuksia varten.
Suosittelen tämmöistä muillekkin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.7.25 08:05:26

1-2kk joutuu muutenkin odottamaan aikaa hammashoitoon. Itse jouduin koiran murtuneen hampaan kanssa jonottamaan 1kk, kun mistään ei saanut aikaa. Käskivät mennä päivystykseen, jos tilanne "eskaloituu".

Päivämäärä:   23.7.25 08:08:34

Mä käytin koiran viime vuonna kaupungin ell ja hammaskiven poisto + yhden hampaan poisto maksoi 150 euroa.

Yksityisillä klinikoilla lähtöhinnat olivat sitten useampaa satasta hammaskiven poistoon, joten kannattaa kyllä mahdollisuuksian mukaan mennä kaupungille.

Toki kuukausi tai pari sinne tänne, ei ole akuutti asia.

Päivämäärä:   23.7.25 09:09:14

"Yksityisillä klinikoilla lähtöhinnat olivat sitten useampaa satasta hammaskiven poistoon, joten kannattaa kyllä mahdollisuuksian mukaan mennä kaupungille."

Se riippuu sitten taas siitä mistä haluaa maksaa. Itse maksan mielelläni satasen tai vaikka parikin extraa turvallisesta nykyaikaisesta inhalaatioanestesiasta ja siitä, että toimenpiteessä on mukana hoitaja nukutusta ja koiran vointia seuraamassa. Se lisää huomattavasti toimenpiteen turvallisuutta.

Lähettäjä: .............. 
Päivämäärä:   23.7.25 10:44:29

Se hammaskiven raaputin ei paljoa maksa, poista itse. Kunnallisella hammaskiven poisto maksaa muutamasta kympistä sataseen. Jos olet hoitanut asiasi hyvin, kysy voitko maksaa osissa.

Päivämäärä:   23.7.25 11:04:13

Voihan sitä itse hammaskiveä raaputella juu niin koiralta kuin itseltäänkin. Ja sen jälkeen sitten miettiä miksi sitä hammaskiveä kertyy entistä useammin ja enemmän jos onnistuu hiemankin vaurioittamaan kiillettä siinä samalla. Ja se vaurioituu muuten aika helposti.

Päivämäärä:   23.7.25 12:40:36

Jep, kantapään kautta opin että se miltä hampaat näyttää päällepäin, ei kerro mitään.

Kaikki ell:it kommentoivat että hampaat näyttää hyvältä, ei hammaskiveä, no tuo yksi kulmuri kuluu että jossain kohtaa se hyvä tarkastaa.

Poistotarpeisia hampaita oli 6, mm. takahammas murtunut :( Kukaan ei kehoittanut hammasröntgeniin, ei ennen kuin vein oireilevan koiran ell. Sielläkin päältäpäin hyvän näköinen, mutta röntgen paljasti vaikka ja mitä. Oli varmasti ollut pitkään suu kipeä.

Viekää ne koirat hammasröntgeniin, _etenkin_ kodinvaihtajat. Koskaan ei voi tietää mitä historiassa on tapahtunut, on voinut vaikka nuorena ottaa kovaa osumaa.

Päivämäärä:   23.7.25 13:03:10

Joo se hammasröntgen olisi ihan fiksua kaikilta koirilta jossain vaiheessa elämää ottaa. Mä luustokuvautan kaikki koirat siinä parin vuoden kieppeillä ja siinä saa näppärästi hammasröntgenin samalla. Välillä löytyy yllätyksiä nuorenkin koiran suusta, etenkin kun oma rotu käyttää suuta ja hampaitaan paljon. Tai jos vie koiran vaikka streriin/kastraatioon tai muuhun toimenpiteeseen niin sen voi sellaisenkin yhdeydessä ottaa jos ei näkyvää tarvetta hammashuollolle ole.

Hampaiden harjaus on ihan fiksua hommaa sekin, mutta toisille koirille kertyy hammaskiveä siitä huolimatta. Eipä meidän ihmistenkään suut aina hammaskivettöminä pysy vaikka miten kaksi kertaa päivässä harjaisi. Mulla on keskikokoisille koirille lasten sähköhammasharja, hyväksyivät sen tavallista harjaa helpommin. Sitä kun voi pitää hetken paikoillaan jokaisen hampaan kohdalla hankaamisen sijaan, niin tuntuu ehkä sitten mukavammalta. Ja koska namipalkka seuraa perässä, on sähköhammasharjan käynnistäminen myös hyvä luoksetulokäsky, kilpaa juoksevat paikalle :D

Päivämäärä:   23.7.25 13:26:18

Pari kuukautta ei juurikaan vaikuta mihinkään ei akuuttiin hammasjuttuun. Eroa on minimaalinen jos ollenkaan parin kuukauden päähän eli rauhassa säästä vaan.

Päivämäärä:   23.7.25 13:31:09

Minkalaisella vehkeellä voi itse sitä hammaskiveä rapsuttaa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.