Lähettäjä: Voiko korjata?
Päivämäärä: 22.7.25 11:53:08
Lapsuudenystäväni kuoli viime syksynä syöpään. Hänet haudattiin paikkakunnalle, jossa vietimme lapsuutemme. Asun nykyään muualla, mutta vanhempani asuvat samalla paikkakunnalla. Osallistuin ystävän hautajaisiin syksyllä. Jouluna kävin hänen haudallaan, mutta silloin oli jo pimeä enkä hautakiveä sen tarkemmin katsonut. Nyt olen kesälomalla ja käymässä vanhempieni luona. Kävin myös ystäväni haudalla.
Huomasin, että hautakivessä ystäväni syntymäkuukaudeksi on laitettu heinäkuu (7) vaikka oikeasti hän on syntynyt tammikuussa (1). Olen siitä varma, kun ystävä oli aina vanhin: pääsi ensimmäisenä baarin, sai ensimmäisenä ajokortin jne.
Ystävän hauta on sukuhauta, hautakivessä on monen muunkin nimet. Ainakin ystävän isoisoisä ja isoisoäiti, isoisä ja sitten ehkä isoisän sisaruksia.
Asia ei minulle tietenkään mitenkään kuulu, mutta pystyykö hautakiven tekstiä muuttamaan jälkeenpäin (oikea syntymäkuukausi) vai onkohan ainut mahdollisuus ostaa uusi kivi, johon kaikkien nimet kaiverretaan uudelleen? Seiskaa kun ei mitenkään saa muutettua ykköseksi, seiskassa on mm. poikkiviiva.
|