Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 22.7.25 11:01:12
Minulla on ollut elämässäni kolmesti ajanjakso jolloin en pystynyt nukkumaan vaikka olin kunka väsynyt ja aikaakin olisi ollut. Kahdesti se johtui stressistä, yhdellä kertaa siitä että olin olosuhteiden pakosta joutunut valvomaan liikaa, ja siksi elimistöni oli mennyt niin ylikierroksille ettei enää pystynyt rauhoittumaan lepotilaan.
Kävin lääkärissä ja sain nukahtamislääkkeitä (en muista minkä nimisiä, siitä on ni paljon aikaa). Ne auttoivat. Muutamana iltana otin yhden ja nukuinkin pitkään, sitten alkoi helpottaa ja aloin saada unta ilmankin lääkkeitä. Nukahtamislääkkeissä on vain se huono puoli, että jos kesken unien herää jostain syystä, vaikka vain käydäkseen vessassa tms, uni ei välttämättä tule uudestaan. Yksi nappi ei auta uneen kuin kerran eikä uuttaa saa ottaa ennen kuin seuraavana ltana. Näin oli ainakin niissä lääkkeissä joita minulle määrättiin, en tiedä onko niitä olemassa sellaisiakin joita voi ottaa enemmän.
Mutta joo, ei tuo 6h minustakaan niin pahalta kuulosta...
Aloittaja, oletko kokeillut pimentää makuuhuoneesi? Usein ihmisiä valvottaa sekin että on lian valoisaa, ja se valoherkkyys voi alkaa häiritä missä iässä vain. Minä en ole koskaan pystynyt nukkumaan valoisassa, tai jos on pientäkin ääntä kuten vaikka pieni tuuletin, se häiritsee niin että on turha yrittääkään nukkua. Eli ellet ole jo kokeillut, kokeile auttaako yhtään jos pimennät huoneen mahdolisimman hyvin ja suljet kaikki ääntä pitävät laitteet esim tuntia enen kuin haluat mennä nukkumaan. Älä katso vauhdikkaita elokuvia tai lue jännittäviä kirjoja, vaan katsele tai lue jotakin rauhallista, tai ellei kumpikaan kiinnosta muttet osaa olla täysin tekemättä mitään, yritä löytää jotain sellaista ajankulua joka ei vaadi aivotoimintaa.
|