Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko valittaneet lääkärissä

Lähettäjä: unettomuutta? 
Päivämäärä:   22.7.25 10:34:24

Itsellä yöunet ovat jääneet 6 tuntiin, nukun klo 24-06. Aiemmin, tai siis läpi elämäni, olen nukkunut 8 h. Nyt olen koko ajan vähän väsynyt.

Oletteko kertoneet univaikeuksista lääkärille? Millaista suhtautuminen on ollut, ja mitä apua olette saaneet?

Re: Oletteko valittaneet lääkärissä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.25 10:38:42

Muahahhahhahhhaaa! Olisin onnellinen jos nukkuisin 6h. Näillä lämmöillä tuossa ei ole mitään ihmeellistä, palaa asiaan sitten kun nukut 3-4h ja senkin katkonaisesti ja homma kestää minimissään 3kk. Sitä ennen et saa lääkäriltä kuin lämmintä kättä ja kehotuksen vetää (reseptivapaata) melatoniinia illalla.

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   22.7.25 10:43:10

Melatoniinia ja valeriaanaa vedän jo. Tuota vähän pelkäsinkin; ei viitsisi lääkärissä käymisen vaivaa ja kuluja pelkän lämpimän käden takia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.25 10:44:56

Joo kuuden tunnin ”unettomuudella” saanee melatoniinia ja elämäntapa/stressi tarkastus. Kyllä mä ymmärrän että jatkuva 6h/yö tuntuu väsyttävältä jos on tottunut nukkumaan hyvin, mutta monille tuo olisi jo luksusta.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   22.7.25 10:46:41

Olen valittanut, mutta tilanteeni on paljon pahempi. Koettavat tunkea kaikille mirtaa ja keitä, ei kiitos.

Päivämäärä:   22.7.25 10:49:47

Ikä? Vaihdevuosioireita?

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   22.7.25 10:50:48

Minkä ikäinen olet? Olen aina nukkunut hyvin, mutta viime vuosina, ilmeisesti vaihdevuosien takia, nukun huonosti. Nukahdan hyvin ja nukun sikeästi 2-3 tuntia, mutta loppuyö onkin sitten melkein jatkuvaa hereillä oloa. Hormonikorvaushoito on auttanut hyvin muihin oireisiin, muttei huonoon uneen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.7.25 10:52:30

6h ei ole aikuisella unettomuutta. :D Lääkäriltä saat neuvot stressin vähennykseen ja unihygieniaan (pimeä, viileä makuuhuone oikealla värimaailmalla jne, ei illalla laitteiden käyttöä, jne) ja ehkä reseptin melatoniiniin, mutta muuta ei tuolla tipu. Eikä ne oikeatkaan lääkkeet välttämättä auta yhtään mitään; nukahtamislääkettä pitäisi ottaa nukahtamiseen ja sitten rinnalle jotain muuta tasaisemman yöunen saamiseen ettei heräile aamuyöstä.

Sinuna kokeilisin 18-> laitteet pois, kevyt iltalenkki + sauna, hiilaripitoinen iltapala n. 21 (kirsikkamehussa on tryptofaania, kokeile sitä) ja valot pois 22.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   22.7.25 11:01:12

Minulla on ollut elämässäni kolmesti ajanjakso jolloin en pystynyt nukkumaan vaikka olin kunka väsynyt ja aikaakin olisi ollut. Kahdesti se johtui stressistä, yhdellä kertaa siitä että olin olosuhteiden pakosta joutunut valvomaan liikaa, ja siksi elimistöni oli mennyt niin ylikierroksille ettei enää pystynyt rauhoittumaan lepotilaan.

Kävin lääkärissä ja sain nukahtamislääkkeitä (en muista minkä nimisiä, siitä on ni paljon aikaa). Ne auttoivat. Muutamana iltana otin yhden ja nukuinkin pitkään, sitten alkoi helpottaa ja aloin saada unta ilmankin lääkkeitä. Nukahtamislääkkeissä on vain se huono puoli, että jos kesken unien herää jostain syystä, vaikka vain käydäkseen vessassa tms, uni ei välttämättä tule uudestaan. Yksi nappi ei auta uneen kuin kerran eikä uuttaa saa ottaa ennen kuin seuraavana ltana. Näin oli ainakin niissä lääkkeissä joita minulle määrättiin, en tiedä onko niitä olemassa sellaisiakin joita voi ottaa enemmän.

Mutta joo, ei tuo 6h minustakaan niin pahalta kuulosta...

Aloittaja, oletko kokeillut pimentää makuuhuoneesi? Usein ihmisiä valvottaa sekin että on lian valoisaa, ja se valoherkkyys voi alkaa häiritä missä iässä vain. Minä en ole koskaan pystynyt nukkumaan valoisassa, tai jos on pientäkin ääntä kuten vaikka pieni tuuletin, se häiritsee niin että on turha yrittääkään nukkua. Eli ellet ole jo kokeillut, kokeile auttaako yhtään jos pimennät huoneen mahdolisimman hyvin ja suljet kaikki ääntä pitävät laitteet esim tuntia enen kuin haluat mennä nukkumaan. Älä katso vauhdikkaita elokuvia tai lue jännittäviä kirjoja, vaan katsele tai lue jotakin rauhallista, tai ellei kumpikaan kiinnosta muttet osaa olla täysin tekemättä mitään, yritä löytää jotain sellaista ajankulua joka ei vaadi aivotoimintaa.

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   22.7.25 11:26:58

Tiedän, ettei tämä 6 h yössä ole maailman pahin tilanne. Tätä vain on jatkunut varsin pitkään, ja tälle ei ole mitään selkeää syytä. Kahvin ja alkoholin olen jättänyt pois, vaihdevuodet on takana, en ulkoile illalla, ja juon viimeisen vesilasillisenkin jo klo 21.

Nytkin on väsynyt ja lievästi kiukkuinen olo, ja mitään ei saa aikaan. Vaikka väsyttää, nukkumaan ei pystyisi millään.

Mutta siis kuten arvelinkin, lääkäri varmaan nauraisi pihalle.

Ehkä tämä on sitten uusi normini.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   22.7.25 11:38:59

Vaikea sanoa mitään, kun et kerro taustoja. Mutta käyppä nyt alkuunsa tuolla: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ omahoito/unettomuuden-omahoito-ohjelma

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   22.7.25 12:36:31

Mä valitin lääkärille unettomuudesta. Hän antoi reseptin Doxepin 3mg. Ohjeessa lukee "1-2 tablettia illalla unen tueksi. Valmistaja Töysän apteekki ja sieltä apteekit tilaavat. Ei ole kolmiolääke, joten riippuvuutta ei tule.

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   22.7.25 13:06:17

mitää: Ei se kolmion puute psyykkistä riippuvuutta estä.

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   22.7.25 13:24:30

RS no riippuvaisuus voi tulla vaikka karkeista tai ruasta, mutta ilman kolmiolääkettä voi elää normaalia elämää esim. autoilla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.7.25 13:56:21

Mulla on ollu unilääkket viimeset 20v. Ei niihin tule riippuvuutta, välillä nukun ilmankin. Ihan tk lääkäri uusii reseptin.

Lähettäjä: Uusimaa 
Päivämäärä:   22.7.25 14:22:41

Olen valittanut ja kokeillut erilaisia lääkityksiä mutta lähtötilanteessa en kyllä nukkunut joko ollenkaan tai max. 2h ja aloin olla psykoosin partaalla. Jos nukut ton 6h suunnilleen yhtäjaksoisesti ja heräät aikaisin niin ei sille ehkä ole lääketieteen keinoin mitään tehtävissäkään.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   22.7.25 14:32:12

Olen. Olen kokeillut ataraxia, triptyliä ja mirtazapiinia. Näistä viimeinen on käytössä tarvittaessa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   22.7.25 14:45:24

Vaihdevuodet takana, eli olet jo hyvinkin yli 5-kymppinen? Iän myötä unen tarve vähenee ja pirstaloituu. Siksi iäkkäämmät ihmiset nukkuu lyhyet yöunet ja parit päikkärit. Sitä kohti olet menossa.

Lähettäjä: Uusimaa 
Päivämäärä:   22.7.25 14:47:05

Vakavastiottaen jos aloittaja kokee nykyisen tilanteen olevan liian hankala itselleen, niin lääkäriin kannattaa kyllä mennä. Sitä ennen on kumminkin omatoimisesti kokeiltava läpi kaikki itsehoitomenetelmät ettei käynti pääty siihen että lääkäri kehoittaa hankkimaan pimennysverhot ja vähentämään kahvinjuontia.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   22.7.25 14:57:23

Minulle kävi pari kymmentä vuotta sitten sellainen combo että en pystynyt nukkumaan. Menin silloiseen työterveyteen ja sattumalta tunsin lääkärin harrastuksen kautta. Hän kuunteli tilannetta, 3 viikkoa käytännössä nukkumatta ja työkyky siis noin nolla. Lääkäri kysyi silloin että kumpaa haluan että lähdetään hoitamaan: oireita vai syytä? Se pysäytti ja siinä sitten meni uusiksi moni asia. Opetus että itse voi tehdä paljon sellaisia valintoja, että kroppa ei vaan tasaannu lepoon ja nukkumiseen. Otin sen kannan että kokeilen sitkeästi ohjeita sen 4 viikkoa ja en ala soveltaa mitään itse. Auttoi ja on tietyssä mielessä pelastanut terveyteni, urani ja oikeastaan koko olemisen. Olen äärettömän kiitollinen tuolle lääkärille, ja olen sen hänelle sanonut. Suomessa painavalle ihmiselle lääkäri ei sano että polvikipu helpottaa kun vähennät elopainoasi ja vahvistat lihaksia. Eikä unettomalle että lopeta piristävuen aineiden käyttö ja väsytä fyysisesti järkevässä aikataulussa kroppaa. Sängyn tulee olla hyvä, lämpötila sopiva jne jne. Jos nukkuu klo 24-06 olisiko ihan eka että malttaa mennä nukkumaan jo aiemmin? Olla ilman älylaitteita esim klo 19 jälkeen? Syödä ja juoda nukkumista edistäen? Ja jos on uniklinikkaa tms mahdollista hyödyntää, se kannattaa ehdottomasti tehdä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.25 15:00:46

Olen, mutta ei siitä mitään hyötyä ollut, melatoniini kun ei auta. Nukun keskimäärin 3h yössä, heräilen useasti. Nukahtaminen kestää kauan. Vapaapäivinä yöt menee pitkälti valvoessa, kun ei saa nukuttua. Nukahdan siinä aamuyöstä joskus viiden kuuden välillä ja herään parin kolmen tunnin päästä.

Päivämäärä:   22.7.25 15:05:17

Mä en edes valittanut unettomuutta, eikä mulla siis silloin unettomuutta ollut, mutta sain silti unilääkereseptin. Et on näitäkin lääkäreitä, jotka ei yhtään kuuntele.

Menin siis uupumuksen takia lääkäriin ja nukuin silloin 12h yössä, mutta silti päivisin olin _uupunut_.

Päivämäärä:   22.7.25 15:10:18

Syömisen ajoitus kohdallaan ja ei liikaa sokeria jne ? Ja se kofeiini ihan totaalisesti pois, ei vihreää teetä tai mitään tuotetta jossa sitä on. Kofeiiniton kahvi sisältää kofeiinia, kuten moni muukin juoma. Ei tupakkaa. Maks 1 keskiolut per vko Alkoa Ja harrastat sykettä oikeasti nostava, rasittavaa liikuntaa säännöllisesti? Siis että syke käy ylhäällä ja hengästyt kunnolla? Vain fyysinen työ väsyttää lihakset ja kropan, vaikka ei sitä aina uskoisi.

Päivämäärä:   22.7.25 15:10:39

Kuudeltahan on ihan inhimillinen aika herätä eli minäkin panostaisin tuohon nukahtamiseen. Älylaitteet pois ihan viimeistään kello 20 ja silloin se viimeinen vesilasikin.
Sitten lainaat kirjastosta kasan sinua kiinnostavia kirjoja matalalla kynnyksellä, jotain jota tulee oikeasti luettua. Kello yhdeksältä viimeistään sängyssä lukemassa kirjaa.

Voi toki olla myös uusi normisi mutta voi olla myös vaihe joka tasottuu jonkun ajan päästä. Mutta tuollaiseen jos lähtee jotain pillereitä napsimaan niin luot vaan ongelman jota sinulla ei ollut.

Päivämäärä:   22.7.25 15:13:06

Ja jos mahdollista niin päivittäin uinti luonnossa/hallissa.

Päivämäärä:   22.7.25 15:14:00

Ai niin ja tosiaan tuo sokeri, mulla se toimii yhtälailla kun kofeiini eli en koske sokeriin puolenpvn jälkeen!

Päivämäärä:   22.7.25 15:20:48

. Komppaan mutta tuo vesilasi voi olla sellainen asia, että pitäisi tsekata. Itse esim. syön hiilihydraatteja sisältävän iltapalan klo 20 tienoilla mutta tämä käytäntö löytyi vasta kokeilemalla. Omalla kohdallani myös se että jos herään klo 05:30 niin herään ja aloitan päivän, en jää tuskailemaan liian lyhyeksi jääneitä yöunia. Illasta olen tarkka ja jos en ole, menee melkein viikko päästä takaisin hyvään rytmiin. Rytmi ja rutiinit tärkeää. Kerran menin kauppaan klo 20:30 ja virkisttyin siitä niin että käytännössä valvoin koko yön. Heikot hermot, ei voi kun kiltisti palata rytmiin.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   22.7.25 15:49:58

Mulla unen laatu meni vaihdevuosien myötä ihan olemattomaksi. Eipä se kuusi tuntia silmien lepuuttelua tuota virkeitä päiviä.

Päivämäärä:   22.7.25 15:52:05

Olen valittanut ja saanut mirtazapin -reseptin. Auttaa hyvin nukahtamiseen, mutta turvottaa välillä naaman sen näköiseksi, kuin olisin ammattijuoppo. 1/4 tabletin annostuksella turvotus on onneksi yleensä vähäistä. Nukahtaminen on helpottunut, joten ei tarvitse käyttää usein. Uusi ongelma on vaihdevuosien aiheuttama aamuyön heräily. Sen ja muiden oireiden vuoksi aion aloittaa hormonikorvaushoidon.

Lähettäjä: Mnb 
Päivämäärä:   22.7.25 16:03:39

Unilääkäriltä saatu hyvä ohje, joka on tuonut parempaa unta laadullisesti. Herää aina samaan aikaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.25 17:05:28

Ootteko kuinka jumissa? Itellä heräili alkoi samaan aikaan kuin hampaiden pureminen. Nukahtaminen vaikeaa, mutta heti kun rentoutan leuat todella, saan unen päädtä kiinni. Ranka jäykkä aamuisin, uskoisin että hengitys katkeilee myös toisinaan. Nyt testissä aamu ja ilta veryttelyt. Sali treeni pahentaa unettomuutta kum siellä hengittää pinnallisesti.
Harrastatko jotaim urheilua missä hengität pintahengityksellä? Juoksu? Ridaus?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.