Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Strategioita ylensyöntiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.25 20:19:24

Olen ahmimiseen taipuvainen. Iltaisin aina harmittaa kun on tullut ylensyötyä ja kamala olo. Onko mitään ehdotuksia millä itse olette päässyt tavasta eroon?

Re: Strategioita ylensyöntiin

Päivämäärä:   21.7.25 20:37:13

Mä pätkäpaastoan. Esim. nyt lomalla syön aamulla toosi tuhdin aamupalan ja muutaman tunnin päästä toosi tuhdin lounaan (ja jäätelöjälkkärin). Siinä se. Näin saan syödä itseni niin kylläiseksi, että olen tyytyväinen, mutta kun molemmat ateriat sisältävät myös paljon(!) kasviksia, ei kaloreita pysty syömään määräänsä enempää.

Ei varmasti sovi kaikille, mutta oma BMI pysyttelee tällä n. 22:ssa eli normaalipainon alaosassa.

Lähettäjä: tsemppiä 
Päivämäärä:   21.7.25 20:42:46

Melonisalaatti. Eli mitä vaan meloneita, salaattia ja kurkkua.

Lähettäjä: rikra 
Päivämäärä:   21.7.25 22:06:30

"oma BMI pysyttelee tällä n. 22:ssa eli normaalipainon alaosassa."

Öööö... Eihän 22 ole normaalipainon alaosassa vaan puolivälissä. Oikeastaan vähän puolivälin yläpuolella, riippuu käyttääkö alarajana 18,5 vai 19. Yleisempi taitaa olla tuo 18,5.

Minulle ylensyöntiin toimii parhaiten se, että syön vain vhh-ruokavalioon sopivia ruokia ja nekin pyrin syömään vain syömisenä, en esim. telkkaria katsellessa tai jonkun muun tekemisen ohessa. Tuolloin syömiset pysyy paremmin aisoissa, kun ei voi tehdä muuta kuin syödä ja tuijottaa seinää, eikä syöminen ole kovin mielenkiintoista. Jos samalla tekisin jotain ja napostelisin siinä sivussa, niin söisin ihan loputtomasti.

Toinen toimiva keino on syödä vhh-ruokavalioon sopivaa asiaa, mutta se ei ole kovin hyvää, joten sitä ei tule ahmittua. Minulla se on maustamaton rahka tai jugurtti pelkiltään. Ei ole hyvää, vähän irvistyttää, mutta voin syödä sitä. Ja kun tekee mieli syödä niin saan syödä, mutten syö kuin vähän kerrallaan ja taukoja pitäen. On muuten ahmiminen loppunut, kun ei sitä tule ahmittua :D

Kilojakin pudonnut mukavasti, selluliitit siloittuneet ja paino pysyy ongelmitta normaalipainon alaosassa, BMI noin 20.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.25 22:23:15

Mistä se ylensyönti johtuu? Se on aika lailla oleellista. Tunnesyömiseen ja liian vähän energiansaantiin on jokseenkin eri strategiat.

Lähettäjä: diudau 
Päivämäärä:   21.7.25 22:32:02

vhh ja pätkäpaasto. saat sitten syödä mitä haluat ja niinpaljon kuin haluat. no rajoitukset on mutta ikinä ei oo nälkä. makeanhimo häviää. maha täynnä pienemmästä määrästä. winwin. luovut vaikka vain sokerista ja viljasta.

Päivämäärä:   21.7.25 23:35:22

Vhh ei ole kovin tuttu, pitääkin siihen tutustua.

Mututuntumalla ajattelen ahmimisen olevan tunneperäistä. Elämä aiheuttaa huolta ja on ihanaa olla yksin kotona, syödä ja katsoa juurikin telkkaria, siitä tulee kotoisa ja turvallinen olo kunnes syön liikaa ja olo on kaamea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.25 01:16:39

Ylensyö vain iltaisin.

Toisin kuin tuossa jollain yllä, en syö lainkaan aamupalaa, en lounasta, en välipaloja.

Syön vasta illalla ja saan aika lailla ahmia ilman että lihon koska en mätä koko päivää.

Luontaisesti pätkäpaastoan ainakin 14 tuntia mutta usein jopa 20 tuntia.

Lähettäjä: Copypaste 
Päivämäärä:   22.7.25 01:38:10

Mulla Rybelsus lopetti kaikenlaisen turhanpäiväisen syömisen, napostelun, karkinhimon ja santsaamisen tai liian isot ruoka-annokset.
Et kerro aloituksessa oletko ylipainoinen, mutta jos olet niin suosittelen tutustumaan aiheeseen suolistohormonit ja semaglutidi. Tai sitten vanhan kaavan mukaan: mieti miksi syöt, älä osta lohturuokaa kotiin, vaihda syöminen johonkin sijaistekemiseen.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   22.7.25 02:55:30

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/ahminnan-omahoito-ohjelma

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   22.7.25 07:36:25

Käsityöt auttaa tuohon! En ole itse mikään käsityö ihminen, mutta opettelin ensin virkkaamaan ja sitten neulomaan. Iltaisin (varsinkin talvisin) kudon sukkaa telkkaria katsellessa niin käsille on tekemistä eikä tarvetta napostella.

Minun ylensyöntini johtuu siitä, että syön liian nopeasti ja kylläisyyshormonit toimivat minulla todella hitaasti jos toimivat ollenkaan. Tätä olen lähtenyt työstämään niin, että syön aina ennen ateriaa ensin keitetyn kananmunan, sitten alan vasta tehdä ruokaa. Näin hidastunut hormonitoiminnan saa vähän etumatkaa. Lisäksi lasken joka suullisen jälkeen aterimet pois käsistä, jotta muistan pureskella rauhassa.

Minulla on muutenkin vaikea ruokasuhde, jota olen joutunut työstämään myös henkisesti. Tämä yhdistettynä tuohon hormoonimylläkkään niin olen saattanut syödä "huomaamattani" niin paljon, että olen oksentanut (en siis bulimia tyyppisesti pakotetusti vaan ihan spontaanisti koska keho ei ole pystynyt käsitellä sitä määrää minkä olen syönyt).

Näillä BMI on pudonnut 31 -> 28. Töitä on vielä tehtävänä, mutta suunta on oikea!

Päivämäärä:   22.7.25 08:35:50

Pätkäpaasto mulla keinona. Jos haluan pudottaa painoa, yhdistän sen ketoon.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   22.7.25 08:47:00

Jatkat iltasyömistä, ja ilmoitat, että harrastat välimerellistä ruokarytmiä. Sielläkin syödään illalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.25 08:53:20

"Ylensyö vain iltaisin."

Pakota itsesi syömään aamulla. Ylensyöt illalla, koska sullla on niin kova nälkä

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.7.25 10:09:06

"Käsityöt auttaa tuohon! -- Iltaisin (varsinkin talvisin) kudon sukkaa telkkaria katsellessa niin käsille on tekemistä eikä tarvetta napostella."

Tämäkin on oikeasti hyvä vinkki!

Lähettäjä: Beth 
Päivämäärä:   22.7.25 11:02:02

Virallisestihan ahmiminen tosiaan johtuu siitä, että elimistö ei ole saanut riittävästi tarvitsemaansa ravintoa ja ravintoaineita, eli tuo ahmimisreaktio sammutetaan syömällä terveellistä, monipuolista ruokaa niin paljon ja niin kauan, että tarve ahmimiselle häviää.

Omilla läskigeeneilläni se valitettavasti ei häviä milloinkaan, joten käytän erilaisia kikkakolmosia, kuten että syön liikaa proteiinia heti aamusta ja aamupäivästä, mikä vie ruokahalun, koska liika proteiini on elimistölle myrkkyä.

Jos kuitenkin haluan jostain syystä nautiskella elämästä enemmän, niin noudatan Yellowstonen Bethin dieettiä, eli ennen puoltapäivää vain kahvia, kahdentoista jälkeen voin syödä ihan mitä v*ttua haluan, ja kuudelta alkaa juominen. :'D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.