Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ottaisitko töihin/ vuokraisitko asunnon...

Lähettäjä: Vuokranantaja 
Päivämäärä:   21.7.25 20:14:03

.. jos töitä/asuntoa kysyisi työn/asunnon hakijan puolesta joku toinen henkilö, kuten vaikka äiti?

Sain ilmoitukseeni kyselyä mahdollisen vuokralaisen äidiltä ja pyysin, että antaa yhteystietoni lapselleen ja hän saa itse kysyä asiasta. Ei yllättänyt, kun ei kuulunut mitään enää.

Eikö aikuiset ihmiset hoida nämä asiat itse? Tässäkin tämä lapsi oli lähemmäs 30 v. Jos ei edes asuntoa hae oma-aloitteisesti, niin maksaako vuokraakaan...

Ja tämä ei ollut ainoa vastaava yhteydenotto aiheen tiimoilta.

Re: Ottaisitko töihin/ vuokraisitko asunnon...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.25 20:15:27

Asunnon vuokrausta voisin harkita jos asuntoa etsivä olisi joku 18v tai alle. Töihin en ottaisi edes 15-vuotiasta joka ei uskalla itse työpaikkaa kysyä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.7.25 20:20:38

Ehdoton ei molempiin. Töitä hakee ihminen itselleen, ei tämän isä tai äiti. Ei osoita kummoista motivaatiota, jos ei itse osata kysyä duunia.

Asunto... Vielä enemmän iso EI, kun huonosta vuokralaisesta ei pääse oikein millään eroon. Sen kyllä ymmärrän, jos nuorella tai ensiasuntoa etsivällä on vanhempi mukana näytössä, pitäisin jopa ihan hyvänä asiana, että vanhemmat katsovat vähän nuoren perään, että minne muuttaa jne.

On vaan asioita, jotka pitäisi osata hoitaa itse. Työnhakuja asunnonhaku ovat näitä juttuja ja antaa aika negatiivisen kuvan, jos äiti/isä soittelee läpi paikkoja kyselläkseen, että olisiko meidän Eliakselle tai Emmalle tarjota töitä.

Päivämäärä:   21.7.25 20:26:10

Vähän asian sivuun. Mulla puhelin makaa pöydällä, itse saatan olla pihalla. Saan tolkuttaa ihmisille että soitan takaisin heti kun olen puhelimen lähellä ja numero näkyy. Silti vaikeeta joskus...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.7.25 20:26:12

Jos asuntoa kysyisi alle 18-vuotiaan, opiskelukämppää hakevan nuoren vanhempi, niin saattaisin ottaa vuokralaiseksi.
Toki haluaisin nähdä sekä nuoren että vanhemman ensiksi ihan kasvokkain.

Ketään täysi-ikäistä, pl. kehitysvammaista, en edes harkitsisi vuokralaiseksi, jos hän ei itse asuntoa hakisi.

Meidän yhdessä sijoituskämpässä on kohta kolme vuotta asunut kehitysvammainen nuorinainen, jonka äiti soitti ja kysyi asuntoa.
Tulivat yhdessä asuntoa katsomaan, ja tykästyimme heihin heti.
Tyttö käy tuetusti töissä, ja saa lisäksi jotain eläkettä.
Parempaa ja siistimpää vuokralaista saa etsiä.
Hän postaa viikoittain someen siivouksensa ja kalusteidensa järjestyksen. Ja siivous on todella tarkkaa.

Yhtään mihinkään työhön en ottaisi ketään, joka ei itse töitä hae.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.7.25 20:30:04

En missään nimessä. Äiti etsimässä asuntoa kolmekymppiselle viittaa siihen että asunnon tarvitsija on jollain lailla vajaakuntoinen, eli epäily siitä miten sujuu vuokranmaksu tai asunnon kunnosta huolehtiminen olisi iso.

Rekryissä ei ole koskaan tullut vastaan että paikkaa kysyttäisiin lapselle, vaikka työskentelen alalla joka on monen nuoren ensimmäisiä kesätyöpaikkoja. Sen sijaan harjoittelupaikkoja kysyy välillä opettaja tai vanhempi, ja silloin vastaan aina että ellet ole itsellesi hakemassa harjoittelupaikkaa niin ei jatketa pidemmälle, nuori ottaa itse yhteyttä jos on kiinnostunut.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   21.7.25 20:31:04

En, koska nämä asiat pitää hoitaa itse. Jos siihen ei pysty, ei varmastinpysty huolehtimaan vuokristaankaan tai työnteosta. Ehdoton red flag siis.

Päivämäärä:   21.7.25 20:35:08

Ja vähän ohi aiheen, niin viimeiset 10 vuotta ihan joka kevät on vähintään yksi äippä soittanut, että meidän Minnastiina valmistuu nyt toukokuussa lähihoitajaksi, että pääsisikö hän teidän sairaalaan töihin?
No ei kuule pääse. Onnea vaan Minnastiinalle työnhakuun, ja tipsinä, että laitapa se lapsi itse soittelemaan, niin mahdollisuudet työpaikan saamiseen moninkertaistuvat.

Ps. Eikä sairaaloihin enää juuri lähäreitä palkata. Meidän sairaalaan ei lainkaan.

Päivämäärä:   21.7.25 20:37:25

En ottaisi töihin jos kyseessä on normaalilla älykkyydellä varustettu ihminen.

Jos joku kysyisi asuntoa niin kysyisin miksi äiti soittaa minulle, eikä lapsi itse. Voihan olla, että kyseessä on esim mt ongelmista kärsivä ihminen, joka ei kestä sosiaalisia kontakteja. Mikäli äitinsä takaa vuokranmaksun, luottoiedot on kunnossa molemmilla ja äiti pitää lapsestaan huolta niin miksi ei. Toki haluaisin esitellä asunnon henkilökohtaisesti, jotta pääsisin tapaamaan molemmat.

Päivämäärä:   21.7.25 20:41:06

Piste, mt-ongelmaiset eivät asuntoja pidä hyvässä kunnossa.
Ehdoton red flag meille vuokralaisia valitessa.
Samoin nuoret yh-äipät, joilla ei ehdottomasti ole lemmikkejä.

Lähettäjä: Mie kans 
Päivämäärä:   21.7.25 20:41:57

Voikun tietäs * hden sairaalan niin osais poikotoida kyseistä perheyritystä.

Päivämäärä:   21.7.25 20:55:01

"Jos joku kysyisi asuntoa niin kysyisin miksi äiti soittaa minulle, eikä lapsi itse."

Näin minäkin tekisin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.25 20:56:55

Yksi Ällön mieliaiheista.

Päivämäärä:   21.7.25 20:57:48

*, ehkä teille ahdasmielisille. Toki sinulla ongelmana, että normaalit ihmiset kiertävät kaukaa.

Päivämäärä:   21.7.25 21:10:03

Mikä tähden vastauksissa närästää?

Lähettäjä: Ketois 
Päivämäärä:   21.7.25 21:32:02

"Piste, mt-ongelmaiset eivät asuntoja pidä hyvässä kunnossa. "

Itse asiassa saattavat pitää erinomaisessa kunnossa, riippuu mielenviasta. Tiedän useita tällaisia. Työelämään heistä ei ole mutta kämppä on tip top.

Aloittajan juttuun viitaten, en vuokraisi todellakaan jos äippä soittelee lapsen puolesta. Enkä todellakaan palkkaisi ketään joka ei kykene itse ottamaan yhteyttä. Kysyisin kyllä että mikä on syy että äippä kysyy.

Jos häätäminen olisi helpompaa, voisin luistaakin tuosta mutta niin kauan kun ei, niin periaatteena on että äiti ei soita. Äitini omistaa jokusen asunnon joissa vuokralainen ja yksi tuttu wt-äippähän sieltä poikansa täytettyä 18, soitteli kämppää. Sossu maksaa. Poika ei olisi pystynyt pitämään huushollia kuosissa koska oli vähän heikkolahjainen, mutta mutsin oli paine saada jäbä pois kotoa.. ei tippunut kämppää.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   21.7.25 21:59:02

Mun kaksi parasta vuokralaista on mt ongelmaisia. Näiden kohdalla vanhemmat aktiivisesti hoitavat asioita, kämpät on loistavassa kunnossa. Käyn vuosittain katsomassa tilanteen. Toinen asunut jo 13 vuotta, toinen 5 vuotta. Työelämään heistä ei ole, mutta kummallekin koti on tärkeä.

Ns tavallisten nuoren puolesta en arvosta äitien yhteydenottoa.

Päivämäärä:   21.7.25 22:02:05

Mielenterveysongelmista on niin moneksi, ei joku puhelujen haasteet tarkoita etteikö pitäisi asunnostaan huolta. Aikamoisia ennakkoluuloja.

Päivämäärä:   21.7.25 22:27:52

Jos asuntoa kysyisi alle 18-vuotiaan äiti/isä ja vuokralainen vanhempineen vaikuttaisi järkevältä. Työt voi ne teinitkin tiedustella itse.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.