Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytätkö sup-lautaillessa pelastusliivejä?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   21.7.25 12:42:16

Eipä ole itselle tullut mieleenkään kun on jalkahihnasta kiinni siinä kelluvassa alustassa.

Yyterissä oli sup-lautailija hukkunut. Nyt mietin, että miten sen on mahdollista. Rinnastan suppailun uimiseen, en käytä uidessakaan pelastusliivejä.

Toki jos uhri oli uimataidoton, niin eri asia.

Re: Käytätkö sup-lautaillessa pelastusliivejä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.25 12:43:45

Käytän. Teoreettinen mahdollisuus kaatuessa vaikka lyödä pää. Lauta voi myös rikkoontua mullon se ei kellutakkaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.7.25 12:44:25

Aina liivit päällä

Päivämäärä:   21.7.25 12:48:54

Aina melontaliivit.

Päivämäärä:   21.7.25 12:52:05

Voihan sitä käydä vahinko, vaikka vene törmätä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.25 12:53:38

Tai saada äkillisen sairauskohtauksen.

Päivämäärä:   21.7.25 12:54:26

Uidessakin voi saada sairaskohtauksen.

Päivämäärä:   21.7.25 12:56:16

"Uidessakin voi saada sairaskohtauksen."

Niin voi. Siksi en lähde koskaan uimaan yksin ja uin aina rannan suuntaisesti.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   21.7.25 12:58:04

Aina vaikka matalahko järvi ja hyvä kunto ja uimataito.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   21.7.25 12:58:24

Todellakin käytän. Osaan kunnioittaa vettä ja tiedän, että kaikkea yllättävää voi tapahtua.

En mene myöskään uimaan yksin ja uin aina vain _rantaa kohti_, ei edes rannan suuntaisesti vaan nimenomaan rantaa kohti.

Ehkä olen vähän varovainen, mutta en halua päätyä hukkumistilastoihin.

Päivämäärä:   21.7.25 12:58:49

Noitahan saa parilla kympillä ihan mukavia keveitä liivejä niin ihmettelen miksi joku jättäisi käyttämättä. Mielestäni vähän niin kuin kuuluu kuvioon.

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   21.7.25 12:59:16

No en käytä.

Lähettäjä: Kelluntatakki 
Päivämäärä:   21.7.25 13:00:54

Palan helposti, joten sama kelluntatakki (pitkät hihat) on käytössä kuin veneillessäkin. Järvi kyseessä, niin kelluntatakki on riittävä varuste uimataitoiselle.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   21.7.25 13:01:56

Sup laudalla yleensä ollaan syvemmässä vedessä ja kauempana rannasta kuin uidessa. Joten kyllä, pelastusliivit ovat ihan järkevät. Eihän niitä veneillessäkään tarvitse, jos mitään ei satu, ja harvalle sattuu. Mutta jos kuitenkin sattuu, niin onhan se kiva, että on vähän suurempi mahdollisuus pelastua.

Päivämäärä:   21.7.25 13:02:27

Mitä veneessä voi muka sattua?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.7.25 13:02:28

Jos kotirannassa (pieni lahti) kelluttelen sub-laudalla niin en käytä pelastusliivejä, mutta heti jos kauemmas lähden, niin ilman muuta liivit päälle.

Päivämäärä:   21.7.25 13:06:46

"Mitä veneessä voi muka sattua?"

Ei mitään tietenkään. Terveisin 35 huviveneturmassa v. 2024 kuollutta miestä.

Lähettäjä: wella88 
Päivämäärä:   21.7.25 13:11:00

"uin aina vain _rantaa kohti_, ei edes rannan suuntaisesti vaan nimenomaan rantaa kohti"

Ihan ilman sarvia ja hampaita, mutta miten tämä käytännössä tapahtuu? Miten pääset veteen uintisyvyyteen ja vieläpä niin, että puhutaan uimisesta eikä kahlaamisesta?

Päivämäärä:   21.7.25 13:11:12

Joo ehkä tähän olen näin leppoisasti suhtautunut koska harrastan pääasiassa tuota kelluttelua kotilahdella.

Päivämäärä:   21.7.25 13:12:18

En, mutta suppailen vain tutussa matalassa ja pienessä järvessä, jossa ei kovin kauas rannasta edes pääse. Toki sattua voi sielläkin, mutta hyvin epätodennäköistä se on. Uin samalla hetkittäin pätkiä, joten pelastusliivit olisivat vähän hankalat.

Päivämäärä:   21.7.25 13:17:58

Mäkin uin aina välillä kun suppaan. Myös koen liivit hankalaksi näin.

Lähettäjä: Kaiku 
Päivämäärä:   21.7.25 13:28:15

Mukana ne ovat aina, mutta harvoin päällä. Melon rantoja pitkin mutta tietenkin välillä pitää ylittää selkiä ja lahtia.

Eniten pelkään laudan tyhjenemistä kesken matkan. Toisessa laudassani venttiili saattaa yhtäkkiä alkaa suhista ja päästää ilmaa pois. Se on aika epämiellyttävää, vaikkei lauta kokonaan tyhjenekään. Lauta vaihdettiin jo kerran uuteen mutta tämä toinenkin tekee sitä :/

Päivämäärä:   21.7.25 13:33:59

En käytä. Usein noissa tapauksissa on oltu humalassa, tosin tästä tapauksesta en tiedä. On tultu suppailtua järvien keskellä mutta penskana sinne asti tuli uituakin, ei siis ole mikään super iso järvi. Merellä tulee rannan läheisyydessä suppailtua ihan vaan etten ole veneiden tiellä jotka kulkee mökin vierestä jatkuvasti. Veneiden aallot keskemmällä merta varmasti kans kippais.

Uitua tulee kyl sup laudan kanssa eli ei ole vaikeaa päästä takaisin enää laudalle.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   21.7.25 13:41:59

En käytä. Suppailen vain rannan läheisyydessä. Toki tiedän, että hukkumiseen riittää 30cm vettä, mutta otann sen riskin, että voisin hukkua, jos jotain sattuisi.

Päivämäärä:   21.7.25 13:43:57

"Ihan ilman sarvia ja hampaita, mutta miten tämä käytännössä tapahtuu? Miten pääset veteen uintisyvyyteen ja vieläpä niin, että puhutaan uimisesta eikä kahlaamisesta?"

Kai nyt ilman sarvia ja hampaita voi ymmärtää, että uida pystyy matalassakin ja ko. henkilö ei selvästi ole kuntouimari. Voisin itse lähes uimataidottomana tehdä samoin, jos veteen menisin.

Lähettäjä: ww 
Päivämäärä:   21.7.25 13:47:02

En itse suppaile, mutta kaikkien lajia harrastavien olen nähnyt/kuullut käyttävän. Ja yhdessä tv-sarjassa (suomalainen) suppailevat henkilötkin kyllä käyttivät. Olen jotenkin ajatellut, että kaikki käyttävät.

Päivämäärä:   21.7.25 14:06:22

Rannassa lasten kanssa leikkiessä ei ole liivejä, mutta jos ihan suppailemaan lähtee niin ehdottomasti kelluntaliivit päällä.
Se karkuremmi ei pidä ketään pinnalla.

Päivämäärä:   21.7.25 14:16:02

Millaiset liivit teillä on, että on helppo ja mukava silti liikkua?

Päivämäärä:   21.7.25 14:17:37

Varmaan mahamakkarat ja tissiliivit.

Päivämäärä:   21.7.25 14:27:28

Oon suppaillut vaan meressä ja aina liivit päällä tietysti. Samoin veneillessä. Meri voi olla arvaamaton. Ja olen siis hyvä uimaan, mutta aallokossa suppailu on raskasta ja vaatii hyvää tasapainoa.

Päivämäärä:   21.7.25 14:29:26

Juu totta kai ja kävellessä pidän kypärää

Päivämäärä:   21.7.25 14:32:19

"Ihan ilman sarvia ja hampaita, mutta miten tämä käytännössä tapahtuu? Miten pääset veteen uintisyvyyteen ja vieläpä niin, että puhutaan uimisesta eikä kahlaamisesta?"

- Ihan vaan niin, että kävelen niin pitkään kuin jalat yltää pohjaan ja siitä uin rantaan noin parikymmentä metriä. Juu en ole kuntouimari, käyn kesällä uimassa lähinnä viilentyäkseni. Olen lyhyt ihminen ja olen saanut traumat siitä ettei jalat yletäkään pohjaan, joten siksi näin. Tämä riittää mulle.

Uimhallissa uin ihan koko matkaa tietty. :D

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.7.25 14:34:09

Melontaliivit aina päällä! suppailen paljon meressä, järvillä ja joissa. Hyvä uimataito mutta aina voi jotain äkillistä tapahtua. Ihan jo veneilijät saattavat aiheuttaa vaaratilanteita.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   21.7.25 14:39:38

Minulla myös nuo kevyet veneilyliivit, ei häiritse yhtään.

Lähettäjä: Vihreä 
Päivämäärä:   21.7.25 15:28:34

En pidä. Piti ostaa liivit, mutta silloin ei ollut kokoja jäljellä ja koko juttu on unohtunut :D

Yriretään kyllä olla järkeviä. Merellä ei käydä suppailemassa koska ei ole liivejä. Ikinä en ole yksin vaan aina on yksi tai useampi mukana. Mennään sellainen matka, mikä varmasti jaksetaan meloa takaisin (vaikka tuulen suunta vaihtuisi). Tullaan polvilleen/istumaan aina kun nähdään kiviä tai ollaan lähellä rantaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.25 17:05:12

Pieni järvi jonka yli jaksaisin uudakin niin en tosiaan käytä. Joku tolkku tässä turvallisuushöpötyksessäkin. Joskus ollut vieläpä alkoholia eväänä

Olen todella hyvä uimaan enkä suppaile huonolla säällä tai merellä. Minä en edes koe että sup lauta olisi pitkien selkiin ylitykseen mitenkään hauska edes. Koko idea on tarkkailla luontoa.

Ei mun laudoissa ole mitään remmejä, enkä käytä niissä missä on. En nyt koe että olisi minun ongelma jos delaan suppaillessa ja ruumis ei ole laudassa kiinni. Ei tarvii etsiä, evvk

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.7.25 17:25:29

Käytän aina kelluntaliivejä. Suppailen usein vesissä, jossa on paljon kaiken vauhtista ja kokoista liikennettä, ja kaikkeahan voi sattua vaikka ihan yksinkin olisi. Kelluntaliivi tuo vähän turvaa, mutta ei kuitenkaan hankaloita liikkumista millään tavalla.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   21.7.25 19:21:45

Eipä ole tullut mieleen lähteä ilman. Suppailen melko isolla mökkijärvellä, jossa lähirannat on 20-40 m syviä ja osa pystysuoraa kalliota. Saatan ylittää myös selän tapaisen, enkä todellakaan kekkaloi siellä pelkästään tuollaisen laudan varassa.

Päivämäärä:   21.7.25 19:25:05

Mä olen käynyt kahdesti oikeasti suppailemassa, eikä olisi tullut mieleenikään lähteä ilman kelluntaliivejä. Kerran olen "suppaillut" kotirannassa koirien kanssa ja koska oltiin rannan lähellä ja muita aikuisia vahtimassa, en hakenut liivejä.

Päivämäärä:   21.7.25 19:59:46

Käytän melontaliivejä ja pyrin suppailemaan aina niin, että mukana on joku tai vähintäänkin rannalla. Jos jostain oikusta päättäisin lähteä yksin suppailemaan, niin kiskoisin varmaan päälle paukkuliivit.

Henkiriepu on paljon arvokkaampi kuin yhdetkään liivit. Vahinko ei tule kello kaulassa ja se voi tapahtua tutuillakin vesillä. Jos jotain on sattuakseen, niin oletan sen yleensä sattuvan juurikin tutussa paikassa, missä tulee eniten lotrattua. :D

Lähettäjä: Ni 
Päivämäärä:   21.7.25 22:30:15

En käytä mitään liivejä. Uimataito on sitä luokkaa että jos pääsen sinne sup laudalla niin pääsen pois ilmankin jos laudalle käy jotain. Veneillessä käytän liivejä siksi että vauhtia on enemmän. Esim karille ajo tms kovassa vauhdissa ja sen mahdolliset seuraukset. Keikkaaviin veneisiin kun lyö päänsä niin myöskin täysin eri asia kuin joku pehmeä ja keveä sup-lauta.

Niillä sairauskohtauksilla voidaan aina jossitella loputtomiin, mutta ei ne kelluntaliivit silloinkaan auta kun se sairauskohtaus tulee auton ratin takana. Kypärääkin voi pitää päässään vaikka kävellessä, mutta silti joku voi ajaa autolla ylitse.

Päivämäärä:   21.7.25 23:00:35

"En käytä mitään liivejä. Uimataito on sitä luokkaa että jos pääsen sinne sup laudalla niin pääsen pois ilmankin jos laudalle käy jotain."

Hohhoijaa. Milloin ihmiset tajuavat, että se UIMATAITO ei paljoa pelasta siinä kohtaa, jos sattuu haukkomaan vettä suuhun, pelästyy, vajoaa pinnan alla jne. Lopun kaikki tietää. Ne pelastusliivit / kelluntaliivit auttavat siinä, ettei missään kohtaa niin helposti ala haukkomaan vettä paniikissa.

Ja jos joku kysyy että miten muka noin voi käydä.... noh, katso hukkumistilastot.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.