Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Synnytyspelko

Lähettäjä: Pelkuri 
Päivämäärä:   21.7.25 12:21:48

Haluaisin perustaa perheen mieheni kanssa, mutta olen koko elämäni kärsinyt synnytyspelosta ja tuntuu että sitä pahemmaksi pelko menee mitä enemmän mietin perheen perustamista. Tiedän, että oma lapsi on maailman ihanin palkinto siitä tuskasta, mutta en voi pelolleni mitään. Tuntuu, että olen kuullut pelkkiä kauhutarinoita, kuinka kauheaa se on ja miten repeää jokaikinen paikka. Miten siitä voi palautua ja selvitä hengissä?

Re: Synnytyspelko

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   21.7.25 12:25:36

Kannattaa ihan alkuun opetella käsittelemään muitakin pelkojaan ihan perusteellisesti, noin paljon ei kannata oman pääkoppansa antaa rajoittaa elämistä.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   21.7.25 14:29:06

Ymmärrän hyvin. Vaadit sektion ja sillä hyvä. Ei tarvitse miettiä noita kauhutarinoita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.25 14:37:03

Kannattaa käydä juttelemassa asiasta. Esimerkiksi yksityillä on neuvolapalveluita, joissa on lääkäreitä ja kätilöitä.

Itse olen synnyttänyt kolme kertaa. Ei tikin tikkiä. Viimeisimmän synnytin 4kk sitten ammeeseen. Heti vauvan synnyttyä kävelin vauva sylissä sairaalasängylle. Joka kerta ollut mielettömän ihanaa ja osaavaa henkilökuntaa. Kannattaa muistaa, että yleensä kirjoitetaan vaan huonoista kokemuksista, vaikka lähes kaikki olisikin hyviä, ne huonot saa kohtuuttoman painoarvon.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.7.25 14:37:16

Mä synnytin pari kk sitten. Alusta saakka sanoin, että en tule alateitse synnyttämään. Paljon tästä sai vääntää, mutta viikolla 37 sain sektioluvan. Kaikki meni tosi hyvin ja parantuminen on ollut helppoa. Mulla ei alatiesynnytys ollut vaihtoehto.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.7.25 14:40:09

Voi siihen sektioonkin kuolla.

Päivämäärä:   21.7.25 14:44:39

Itse taas en olisi mistään hinnasta halunnut synnyttää sektiolla. Halusin heti olla hyvässä kunnossa hoitamassa vauvaani.

Päivämäärä:   21.7.25 14:47:38

"Voi siihen sektioonkin kuolla."

Ja silti lukuisia äitejä ja/tai vauvoja pelastetaan sektiolla, joko suunnitellusti ja kiireellisesti.

Lähettäjä: äölfälkrgn 
Päivämäärä:   21.7.25 14:48:29

Sektiossa on paljon riskejä ja paraneminen paljon hitaampaa. Sektiovauvat kehittyvät hitaammin ja niillä on enemmän allergioita.
Joskus sektio on pakko, mutta vain silloin.

Jos pelkää noin synnytystä, kannattaa ensin hoitaa se oma pää kuntoon ennekuin edes alkaa miettiä vauvaa.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   21.7.25 14:48:46

Sinun äitisi on synnyttänyt sinut. Pelotteleeko hän sinua?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.7.25 14:49:39

Niin, se ei poista sitä tosiasiaa, että sektioon voi kuolla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.25 14:54:03

Voi siihen synnytykseenkin kuolla ilman sektiotakin.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.7.25 14:55:15

Ymmärrän aloittajaa. Minulla jäi lapset tekemättä pelon vuoksi. Apua en saanut oikein.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.7.25 15:05:46

Sehän se onkin kun ne huonot kokemukset kerrotaan mutta helppoja ei kukaan muista.
äöfkmikälie- älä kirjoita noin perätöntä sektiosta. Sektiosta paranee nopeammin kuin synnytyksestä. Itsellä kaksi sektiota ja paranin nopeammin kuin perinteiset synnyttäjät sairaalassa.
Allergioihin vaikuttaa eniten juuri maalla "liassa" puuhailu- maatilan lapsilla vähemmän allergiaa. Omilla ei mitään allergiaa- ovat maalaislapsia. Sektiolapset ei kehity hitaammin todellakaan. Samaa tahita kuin muut- sitäpaitsi niillä helpompi alkukin kun ei tarvitse puristua synnytyskanavasta läpi.

Päivämäärä:   21.7.25 15:09:42

Minä Vaan, kuitenkin sinun kokemus ei ole sama kuin tilastollinen totuus. Tuolla perusteella voisi sanoa, että alatiesynnytys ei ole mitään. Siitä, kun moni äiti kotiutuu polikliinisesti. Kuitenkaan sitäkään ei voi yleistää koskemaan kaikkia alatiesynnytyksiä. Nopeimmillaan kuitenkin äiti voi kotiutua vain muutama tunti synnytyksen jälkeen, mikäli kaikki on mennyt hyvin ja näin toivoo. Sektiosta taas ei voi kotiutua niin nopeasti.

Päivämäärä:   21.7.25 15:11:45

Ja kuten sanoin, itsekin olen pystynyt pomppaamaan heti vauvan synnyttyä pystyyn ja kävelemään. Suihkuun olen mennyt jokaisella kerralla heti, kun vauvaa on alettu tarkastamaan. Sektiosta kukaan ei nouse yhtä nopeasti. Eli toipuminen on hyvin yksilöllistä. Eikä kenenkään muun kokemus voi ennustaa sitä, että miten itse tulee toipumaan. Eikä aiempi omakaan synnytys vielä kerro miten seuraava menee.

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   21.7.25 15:18:26

Mäkin pelkäsin koko elämäni synnytystä ihan älyttömästi, kuitenkin kun raskauduin niin enää raskauden edetessä ei pelottanut. Vauva syntyi vielä pylly edellä mutta synnytus kaikkinensa oli todella helppo ja hieno kokemus. Haluaisin uudestaan kokea raskauden ja synnytyksen, mutta vauva aika oli niin traumatisoivaa (vauva kiljui ja nukkui 1-2h pätkiä ) että en enää jaksa sitä uudelleen. Ja alatiesynnytys on luonnollisin tapa synnyttää ja siitä palautuminen on ihan yksilöllistä, sektio ei ole mikään oikotie synnytyksessä, siinä on omat riskinsä. Ja olen molempiin perehtynyt kun sain kattavat vertailut sairaalasta perätilan takia.

Päivämäärä:   21.7.25 15:24:29

Minulle on se ja sama kuinka kukakin pomppii synnytyksensä jälkeen.

Mutta kun oma lapsi on kuolla alatiesynnytysyritykseen ja viettää ensimmäiset elinviikkonsa vastasyntyneiden teholla aivovammaepäilyn leijuessa ilmassa, oli minulle päivänselvää että seuraavat lapset syntyvät suunnitellusti sektiolla. Eikä minua siitä päätöksestä yrittänyt puhua ympäri yksikään synnytyskertomuksen lukenut lääkäri tai kätilö.

Lähettäjä: Pelkuri 
Päivämäärä:   21.7.25 15:45:56

"Jos pelkää noin synnytystä, kannattaa ensin hoitaa se oma pää kuntoon ennekuin edes alkaa miettiä vauvaa."

Tarkoitatko, ettei saisi toivoa perhettä, jos kokee pelkoa synnytyksestä? Ajattelen päinvastoin, että pelkojen tiedostaminen ja käsitteleminen on juuri se ensimmäinen askel, jota kautta pääsee rakentamaan pohjaa ja työstämään asioita.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.7.25 16:01:55

Ai kamala, miten täällä kommentoidaan. Nyt ne käytöstavat. Aloittaja sanoo, että synnytys pelottaa ja täällä pelotellaan lisää ja käsketään hoitaa pää kuntoon.

Aloittaja pelkää, se pelko ei poisti epäasiallisella kommentoinnilla.

Kyllä, minäkin pelkäsin ja kyllä, sain sektion. Muu ei tullut kysymykseen. Ei myöskään auttanut itseäni kertomukset kuinka vain alatie on oikea synnytys, sektiopelottelut yms.

Samana päivänä pääsin jaloilleni ja hoitamaan omaa lastani. Myös isä oli mukana heti alusta saakka. Kaikko mekon hyvin, ei mitään haasteita leikkauksen aikana tai palautumisessa. Lapsi terve ja ihan täysin kehittynyt. Olen päässyt jo aloittamaan treenaamisen ja kehitti kuinka hyvässä kunnossa kehoni on.

Kyllä, sektio voi olla riski ja se on iso leikkaus. Myös alatiesynnytys on iso riski ja vammautumisen mahdollisuus molemmille on suurempi, jos asiat menee pieleen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   21.7.25 16:07:17

Ei sektiosta toivu koskaan 100 %. Se on iso vatsan alueen leikkaus, monen kerroksen läpi ja siitä jää iso arpi. Joissakin tapauksessa paras ja ainoa vaihtoehto, mutta ei mikään helppo homma.

Kroppakin on pilalla sektion takia. Ilman sektiota kehostani ei edes huomaisi, että olen ollut raskaana.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.7.25 16:14:44

Miten sun kroppa on pilalla sektion takia?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.7.25 16:19:13

Piste :ei olekaan mutta eipä nuo "totuudet" olleet mitään oikeita tilastotietoja myöskään. Kuten tuskin sekään että sektiolapset tekevät muka vähemmän itsemurhia. Sitäkin oli muka joskus tutkittu.
Kummassakin tavassa synnyttää on omat riskinsä - mutta kumpikin tapa Suomessa aika turvallista.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   21.7.25 16:32:51

Pelkäsin toisen lapseni synnytystä aivan törkeästi, joten päätin valita suunnitellun sektion, koska tiesin sen olevan todennäköisesti rauhallisempi kokemus, kuin alatiesynnytys olisi. Kukaan ei kyseenalaistanut päätöstäni ja sektio meni hienosti. Palauduin toisesta synnytyksestä huomattavasti nopeammin, kuin ensimmäisestä, joka päätyi hätäsektioon ja oli aivan hirveä kokemus.

Olin jaloillani sektion jälkeen aika nopeasti, vain muutama tunti leikkauksen jälkeen. Eihän se mukavalta tuntunut, mutta kipulääkkeillä kipuja ei ollut, pärjäsin oikein hyvin ihan vaan panadolilla ja buranalla.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   21.7.25 16:43:03

Synnytyksessä on aina riskinsä, synnytystavasta riippumatta. Pelolla on tapana paisua mielessä etukäteen suhteettomasti. Siispä neuvot siitä, että puhuu asiantuntijoiden kanssa ja hankkii tietoa eri asioista on mielestäni ihan ok. Jokainen meistä on erilainen ja synnytykset myös. Sen joutuu hyväksymään, ettei synnytystä voi suunnitella täydellisesti etukäteen. Tavallaan suurin haaste onkin ehkä se epävarmuudesta syntyvä pelko. Joutuu varmaan miettimään, sietääkö ja hyväksyykö epävarmuuden asiassa ja onko perheen saaminen kuitenkin kaikkein tärkeintä.

Päivämäärä:   21.7.25 16:48:27

Ymmärrän aloittajaa. Itsekin pelkäisin synnytystä valtavasti, mutta sektio olisi vielä pahempi kauhistus. Onneksi en ainakaan tähän päivään mennessä ole lapsia halunnut, joten pelko ei ole tullut haaveiden tielle. Synnytyspelko lienee tosi yleistä, ajattelisi että siihen näinä matalan syntyvyyden aikoina saisi jo ainakin keskusteluapua terveydenhuollon ammattilaisilta.

Päivämäärä:   21.7.25 16:57:48

Ei sektio ole mikään läpihuutojuttu. Minulla ei ollut ennen sitä mitään pelkoa synnytystä kohtaan. Sektio joo jätti näkyvän arven. Ei ollut helppo ja nätti synnytystapa omalla kohdallani. Mutta pään sisäiset arvet ovat isompia ja pahempia. Meillä oli haave kahdesta lapsesta. Se taisi kaatua nyt siihen etten uskalla enää synnyttää - erinäisten riskitekijöiden vuoksi 99% varmuudella seuraavakin syntyisi sektiolla.

Lähettäjä: Saku 
Päivämäärä:   21.7.25 17:44:47

Itsellänikin synnytyspelkoa ja raskaana ollaan. Itse en suostu käynnistyksiin, vaikkei kauhutarinoita saisi kuunnella, niin tietämistäni käynnistyksistä 5/6 päätyi sektioon lopulta. Olisi kauhea mennä sektioon, kun on pari päivää koitettu käynnistää ja kroppa olisi jo siihen ihan väsynyt.

Itse pelkäsin alatiesynnytystä, mutta nyt raskauden edetessä voin synnyttää alateitse, jos menee yliaikaiseksi ja ehdottavat käynnistystä, niin siinä tapauksessa en suostu kuin vain sektioon.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.7.25 17:47:01

"LähettäjäAinokainen
Päivämäärä21.7.25 14:29:06

Ymmärrän hyvin. Vaadit sektion ja sillä hyvä. Ei tarvitse miettiä noita kauhutarinoita."

Tämä. FB:ssa on erilaisia ryhmiä liittyen synnytyspelkoon ja esim. sektiosynnytykseen liittyen. Jätä täällä älyttömät kommentit omaan arvoonsa ja etsi vertaistukea.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.7.25 18:20:31

Saat kyllä sektion eli ei muuta ku vauvaa tekemään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.