Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hankkisinko toisen hevosen

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   21.7.25 11:34:35

Pohdin tässä hevosharrastukseen satsaamista ja kaipaan vertaistukea ja näkemyksiä ehkä samassa tilanteessa olleilta. Minulla on yksi oma hevonen, ollut jo vuosia, joten hevosenomistajan arki ja kustannukset ovat tuttuja. Hevonen on täysihoito tallilla ja valmentaudun säännöllisesti ja kilpailen silloin kun kiinnostaa. Nyt valmentaja on alkanut vihjailla, että olisi hyvä miettiä nuorta hevosta tuohon nykyisen rinnalle. Pohdin, onko toisen hevosen hankkiminen järkevää. Taloudellinen tilanteeni on hyvä, velkaa ei ole, ei lapsia, asumiskustannuksetkin maltilliset. Palkkani nettona noin 4200 euroa kuukaudessa. Kahden hevosen kulut veisivät tuloistani suuren osuuden, mutta toisaalta ylimääräistä jää nykyisinkin säästöön ja sijoitettavaksi. Eniten kahden hevosen pitämisessä pelottaa se, että taloudesta häviää silloin se jousto ja tietty huolettomuus, nyt ei tarvitse koskaan miettiä, että rahat olisivat ennen seuraavaa tilipäivää loppu. Toisaalta nyt olisi hyvä mahdollisuus satsata hevosharrastukseen enemmän kuin aikaisemmin, fyysistä kuntoa ja intoa on treenaamisen, eläkkeellä tuskin pystyn kahta hevosta pitämään ja kuntonikaan ei varmaan nykyisestä ainakaan parane. Toisaalta rahan säästäminen vain johonkin tulevaisuuteen tuntuu hullulta, minulla ei ole tarvetta jättää perintöä kenellekään, puoliso pärjää velattoman asunnon ja henkivakuutuskorvauksen kanssa hyvin. Mitä tekisitte tai olette tehneet vastaavassa tilanteessa?

Re: Hankkisinko toisen hevosen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.7.25 11:36:13

Riippuu minkä ikäinen se nykyinen on. Itse olen hommannut varsan kasvamaan kun 18+ niin kun varsa on ratsastusiässä niin toisen saa jo monttuun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.25 11:39:13

Niin, eli siis resurssit, raha, aika ja motivaatio kunnossa, mutta tärkeintä olisi nyt tietää, onko ostos "järkevä" anonyymien mielestä :D

Kannattaa istua alas ja miettiä mitä itse haluat. Eiköhän se vastaus tule sieltä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.7.25 11:46:09

Ihan omasta halustahan se riippuu. Jos haluat kilpailla ja jos haluat rakentaa itse nuorta hevosta niin silloin hyvä ottaa toinen nuori ennenkuin toinen hevonen eläköityy kisaamasta. Aikaa tarvitaan tietty enemmän rahan lisäksi kun kahta hevosta ratsastaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.7.25 12:01:53

Minä ostin toisen ja oli paras päätös ikinä. No, sitten kolmannen, neljännen, oman tallin, viidennen, varsotin... Ja sitä rataa eli käsistähän se lähtee helposti :D
Jos talous kunnossa eikä tosiaan ole lapsia tai liian läheisyydenkaipuista miestä niin ei muuta kuin hevoskaupoille!

Kaveri kun oli samassa tilanteessa niin mies oli harannut vastaan. Muutakin ongelmaa suhteessa oli niin mies lähti kiertoon ja hevonen tilanne. Sanoi ettei ole ikinä ollut niin onnellinen ja vapaa kuin nyt kun saa oikeasti toteuttaa hevosunelmaansa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.25 12:12:24

Kyllä jos haluat kehittyä ratsastuksessa. Moni tekee kuten sinä. Ainahan se jotain uhrauksia vaatii

Päivämäärä:   21.7.25 12:15:00

..., miten sinulla riittää rahat tuon hevosmäärän ylläpitoon?

Lähettäjä: irir 
Päivämäärä:   21.7.25 13:45:29

Minulla on kaksi hevosta täysihoitotallissa. Onhan se kiva kun käyttöhevosia on kaksi, mutta mitään järkeä siinä ei ole. Ei minulla ole mitään pakkoa päästä kisaamaan ja valmentautumaan, ja onhan se iso raha mikä noihin menee, ihan peruskuluihinkin.

Talous on minullakin kunnossa, enkä joudu pihistelemään pitääkseni kahta hevosta. Mutta kun mietin, että tonni kuussa pelkkiin peruskuluihin per hevonen + kaikki muu siihen päälle, niin olen kyllä monesti miettinyt, että miksi teen tätä. Toinen hevonen on kyllä iäkäs, mutta siitä on varsa toisella tallilla kasvamassa, joten hevosmääräni ei paljoakaan vähene... Sen varsan kulut on maltilliset, ainakin vielä.

Minulla siis hevosia kolme. En kehtaa kenellekään kertoa, paljonko hevosiin menee, koska saisin niin kamalat ihmettelyt ja haukut muilta. Omat on rahani ja lapseton, eläimetön sinkku olen, velaton ok-talo, on oma traileri, vetoauto ja Be-kortti, joten pärjään itsekseni enkä tarvitse muiden apua. Jos tarvitsen, niin sitäkin saa ostettua rahalla, ei tarvitse ilmaiseksi kerjätä. Joten muita ihmisiä en asioillani vaivaa.

Päivämäärä:   21.7.25 13:55:30

Pohdintaa// monen asian summa.

1. Kotona on halvempi pitää kuin täyshoidossa. Mulla menee kuukausittain kotona nyt viiteen hevoseen yhtä paljon kuin yhteen kaupungissa täyshoidossa.

2. Sijainti. Ostettiin isohko vanha maatila lähiö omakotitalon hinnalla, eli laina on sama kuin asuisi kaupungissa. Tilan mukana tuli pellot ja koneet joilla tehdään heinät itse. Lisäksi omilla koneilla saa esimerkiksi turvetta haettua läheiseltä turvesuolta puoli ilmaiseksi.

3. Muut menot on olemattomat. Toki kahden aikuisen pitää syödä, mutta muuten harrastetaan täällä asumista ja eletään muuten nuukasti. Tämä voisi vaikuttaa joistakin kituuttamiselta, mutta tulee meiltä aika luonnostaan.

4. Meillä ei ole eikä tule lapsia.

5. Tienaamme molemmat yli keskiverron ja teemme etätöitä = ei mene rahaa edes siihen työmatkaan ja pärjäämme yhdellä autolla (joka voi sitten olla vähän parempi)

Toki tiedostamme, että tilanteet muuttuu ja joka kuukausi pitää jäädä säästöön pahan päivän varalle, mutta elämme täällä hevoslauman keskellä niin kauan kuin se on mahdollista.

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   21.7.25 13:56:16

Mä ostin varsan kasvamaan vanhemman hevosen rinnalle ajatuksena, että vanhus ei ehkä enää ole kun varsaa pitää todella alkaa ratsastaa. Väärin meni, pirteä vanhus ja joitain vuosia olivat rinnakkain ja kyllä oli raskasta liikuttaa kahta kun on ihan kohtuullisen vaativa kokoaikatyökin.

Haluatko aloittaja ihan oikeasti liikuttaa kunnolla kahta hevosta? Itselläkään ei ollut puutetta rahasta, mutta se aika ja vastuu kahdesta hevosesta rasitti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.7.25 14:08:14

Mulla on miltei aina ollut kaksi hevosta, tosin puolihoitotallilla. Ja hyvä, luotettava hevostenhoitaja.
1600 €/kk kahden tallivuokra/kk, mutta siihen sisältyvät kaikki hevosten ruoat ja kivennäiset sekä vitamiinit, ulos vienti aamuisin, sisään iltaisin, lämmön mittaus aamuisin, tarkka tsekkaus aamuin illoin, loimitukset, suojat, erinomaiset tarhat, hyvä kenttä, maneesin käyttöoikeus kilometrin päässä.
Tallinpitäjä on hevosten kanssa kengitykset ja vaikka ell:n käynnit, jos mä tai hoitaja emme pääse.
Tallilla on kaikki fasiliteetit kunnossa; pesari, sos.tilat, loimien kuivatushuone, varustehuone, hevosilla juomavettä tarhoissa ja laitumilla 24/7/365... Vettä ollut tarhoissa ympäri vuoden ihan sieltä 70-luvulta asti.
Itse pitää siivota karsinat, ja talkoisiin on osallistuttava neljä kertaa vuodessa.

12 vuotta sitten mulla oli pari vuotta vain yksi hevonen, lun piti lopetella harrastusta, mutta sitten vastaan tuli niin mielenkiintoinen yksilö halvalla, että pakko oli ostaa.

Päivämäärä:   21.7.25 14:09:43

"Kahden hevosen kulut veisivät tuloistani suuren osuuden, mutta toisaalta ylimääräistä jää nykyisinkin säästöön ja sijoitettavaksi. Eniten kahden hevosen pitämisessä pelottaa se, että taloudesta häviää silloin se jousto ja tietty huolettomuus, nyt ei tarvitse koskaan miettiä, että rahat olisivat ennen seuraavaa tilipäivää loppu."

Laskisin tämän tarkkaan. En ikinä haluaisi luopua taloudellisesta vakaudesta toisen hevosen takia, jos yhtä voisi pitää täysin huoletta. Onko nyt siis oikeasti kulut nousemassa tulojen rajalle vai pelkästään säästöjen kertyminen hidastumassa?

Lähettäjä: äölfälkrgn 
Päivämäärä:   21.7.25 14:54:07

En ottaisi noilla spekseillä. 4200 on huono palkka, jos aikaa kahta hevosta pitää vähääkään kunnollisella tallilla, valmentautua ja kisata. Ja erityisesti jos haluaa että jää rahaa myös johonkin muuhun.
Jos ei halua elämässään muuta kuin olla tallilla kaiken vapaa-ajan, ratsastaa ja hoitaa hevosia, niin sitten ok. Kaikki aika menee ja rahaa ei ole mihinkään muuhun ikinä.
Meillä on tallilla montakin tyyppiä joilla 2, jopa 3 hevosta, mutta niillä kaikilla yli 10.000 palkat.

Lähettäjä: iei 
Päivämäärä:   21.7.25 15:06:38

Ei 4200 e nettopalkka kyllä mitenkään huono ole. Onhan siinä jo melkoinen veroprosentti ja muitakin miinustuksia, joten bruttopalkka on aika hyvä kun yli neljä tonnia tulee kaiken jälkeen vielä nettona käteen.

Mikä olisi äölfälkrgn mielestä hyvä nettopalkka?

Päivämäärä:   21.7.25 15:14:42

Mulla on melkein sama palkka kuin aloittajalla, brutto hiukan yli 7000 €/kk, ja netto noin 4300 €/kk.
Enkä todellakaan pidä palkkaa huonona. Varsinkaan itselläni, kun työskentelen terveysalalla enkä ole lääkäri.

Ja näillä tuloilla siis pidän kahta hevosta. Toki asuntolainaa ei enää ole ollut vuosiin. Ja taloudessa on myös toinen palkansaaja.

Päivämäärä:   21.7.25 15:18:01

Joo, bruttopalkka on lähes 7000 euroa, mutta netolla niitä hevosen kuluja maksetaan, joten laitoin sen aloitukseen.

Päivämäärä:   21.7.25 16:46:48

* ahdistaako kahteen hevoseen menevä rahamäärä sinua koskaan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.7.25 17:03:09

Sanoisin, että go for it. Kerran täällä eletään.

Päivämäärä:   21.7.25 17:06:48

Osta maitovarsa, nyt saa laadukkaita kelpo hintaan. Eikä mahdollinen vanhemman hevosen hajoaminen harmita niin paljon, jos on jo nuori nousemassa rinnalle käyttöön.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.25 17:12:37

Kannattaa ostaa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.7.25 17:32:09

Sanoisin, että osta ja kokeile. Ja hanki hyvä nuori hevonen, jolla pääset melko nopeasti eteenpäin. Varsa voi olla parempi sijoitus, mutta siinä on paljon enemmän riskejä, ja joutuu monta vuotta olemaan pelkkänä maksumiehenä, ennen kuin se on kisavireessä.

Ihminen ei urheiluratsastajana parane, jos hilloaa itseään vuosia katsomon puolella. Ikä voi tuoda kremppojakin.

Ole kuitenkin valmis luopumaan jommastakummasta, jos aika, jaksaminen tai raha menee liian kortille.

Palkka on muuten tapana ilmoittaa bruttona. Itsekin lukaisin vain nopeasti, että 4200, ei sillä kahta hevosta. 7000 on erilainen numero.

Lähettäjä: Yhy 
Päivämäärä:   21.7.25 17:38:33

Missä perämetsän liiterissä se nykyinen hevonen on?
Kunnollinnen tallipaikka maksaa ~1000€.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.7.25 17:38:57

Minäkin mietin ajankäyttöä. Vaikka rahaa olisi, en jaksaisi liikuttaa kahta hevosta päivittäin. Yhden kanssa jaksaa panostaa. Toki jos haluaa keskittyä treenaamisen ja kisaamiseen, voi hommata hevosille liikuttajan joka hoitaa maastoilut ja kävelyt. Onko vaihtoehto vain päivittää hevonen uuteen?

Päivämäärä:   21.7.25 17:40:18

Onko sulla miten varma työpaikka tai pystytkö tarvittaessa luopumaan toisesta?

Mä satsaisin, satsaan itsekin. Tässä iässä tajuaa liian hyvin ettei elä ikuisesti, kroppa ei muutu paremmaksi eikä niitä laadukkaita harrastusvuosia välttämättä ole jäljellä kuin 10. Sitten vanhempana voi pitää yhtä köpöttelyheppaa.

Päivämäärä:   21.7.25 17:52:02

Työpaikka on varma, eli irtisanominen ei pelota yhtään. Työpaikan voisi viedä työkyvyn menettäminen, mutta jos se menee, niin en kyllä enää ole kunnossa omistamaan hevosiakaan. Ajankäyttö mietityttää itseänikin, pitäisi kyetä luomaan hyvät rutiinit hevosten hoitoon ja liikutuksen, illassa on kuitenkin rajallinen määrä tunteja. Tai sitten on käytävä aamulla liikuttamassa toinen.

Päivämäärä:   21.7.25 17:57:46

LähettäjäPohdintaa 

Päivämäärä21.7.25 16:46:48

* ahdistaako kahteen hevoseen menevä rahamäärä sinua koskaan?

Ei ahdista. Miksi pitäisi?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   21.7.25 18:00:02

On aika paljon rankempaa käydä 2 x pv tallilla kuin ratsastaa kaksi hevosta yhdellä reissulla putkeen.

Entä jos myisit nykyisen ja ostaisin kovemman pelin tilalle? Tarvitsisit välirahaa, mutta tallimaksut eivät kaksinkertaistuisi.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   21.7.25 18:01:07

Lukekaa aloitus vähän tarkemmin ennen kuin alatte huomautella aloittajan palkasta. Ei teidän ainakaan kannata kommentoida mitään jos luette vain sanan sieltä ja toisen täältä. Aloituksessa kuitenkin selkeästi sanotaan palkan olevan nettona noin 4200 euroa kuukaudessa. Jätitte sen olennaisimman sanan lukematta ja alatte haukkua aloittajaa. Miksi?

Päivämäärä:   21.7.25 18:04:29

*, ei toki pitäisikään ahdistaa, hyvä niin. Minua tässä mietityttää kaiken muun ohella se, että hevosharrastusmenojen suuri kasvattaminen on väkisinkin pois säästämisestä ja sijoittamisesta, eli rahan käyttämisestä sitä lisää tuottavasti, eikä sitä runsaasti kuluttavasti.

Päivämäärä:   21.7.25 18:08:22

Pohdintaa, myös lahden hevosen omistaja pystyy säästämään.
Ei läheskään joka kuukausi mene muuta kuin tallivuokra.
Ja ennen toisen hevosen ostoa pitää olla sen hevosen hinnan lisäksi hyvä puskuri + ne sijoitukset.
Ja toki mielellään matalat asumiskulut.

Päivämäärä:   21.7.25 18:10:08

Hevosen päivittäminen ei ole ajankohtaista eikä tarpeen. Ajatuksena on nimenomaan saada itselle enemmän tunteja satulassa, treenata kahdella ja kehittyä lajissa. Toki hevosten kanssa nämä hyvät suunnitelmat eivät aina toteudu, mutta ainakin teoriassa näin. Joku ylhäällä kommentoi, että hyvä tallipaikkaa on 1000 euroa. Täällä päin Suomea se on 600-700 euroa.

Lähettäjä: kddj 
Päivämäärä:   21.7.25 21:53:25

Tarvitsetko välttämättä oman hevosen saadaksesi lisää tunteja satulassa? Jos olet osaava ja kykynevä kouluttamaan muiden hevosia eteenpäin, tai ylläpitämään jonkun osaavan hevosen tasoa, niin varmasti voisit vuokrata hevosta ja maksaa valmennuksista, jotta saisit tunteja satulassa, osaavaa valmennusta ja kisakokemusta, vaikkei hevonen oma olekaan.

Tunnen muutamia, joilla on hyviä diilejä, että valmentautuu jonkun muun omistamalla hevosella pari kertaa viikossa ja ehkä ratsataa sillä itsekseenkin jonkin verran. Omistaja maksaa hevosen kisaluvan vuodelle, ratsastaja kisakulut. Ratsastaja saa hevosen käyttöön muttei tarvitse ostaa sitä omaksi.

Eräs henkilö sai yhden hevosen HeB-tasolta vahva VaB-taolle ja kokeilivat VaA-tasoakin. Toisen VaB-tasoisen kanssa eteni VaA-tasolle. Oli todella hyvä diili jokaiselle osapuolelle, eikä tuon henkilän tarvinnut noita kahta hevosta ostaa omakseen.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   21.7.25 22:19:45

Varaahan sulla selkästi on, siitähän se ei jää kiinni. Ja se tuo myös vaihtoehtoja, jos se kahden oman pitäminen arveluttaa.

Niinkuin joku tuossa yllä jo totesi, jos osaaminen riittää, niin valmentautuminen jonkun toisen hevosella?

Tai sitten joku hyvä diili jonkun nuoren hevosen omistajan kanssa, otat jonkun nuoren ylläpitoon?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.