Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ikinä uskonu et tää vois tapahtuu!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.25 12:41:13

Pakko jakaa tää, koska oon vieläkin ihan äimänä.

Olin tossa yks päivä lenkillä (tai no, semmosella "kyllä tää nyt liikunnaks lasketaan" -tasosella käppäilyllä), kun yhtäkkiä vastaan tulee mummo kanan kanssa. Siis ihan oikeesti, mummolla oli valjaissa KANA. Käveli ku koira.

No siinä kohtaa olin jo valmiiks vähän hämmentyny, mut sit tää mummo pysähtyy ja sanoo: "Haluutsä kokeilla pitää sitä?" Ja arvatkaa mitä? Sanoin et joo.

Se kana oli siis ku koulutettu koira. Se istu, se odotti, se anto tassua (tai siis, siipeä?). Meikä seisoo keskellä puistoa kanaa taluttamassa ja mummo kaivaa taskustaan kanannamia. En ees tienny et sellasta on olemassa.

Lopulta se mummo sano vaan et "Tää on Aino. Se on entinen näyttelykana." JA SITTEN NE VAAN LÄHTI POIS KU EI MITÄÄN.

Mä seison siinä edelleen talutushihna kädessä (vaikkei kana enää oo siinä) ja mietin et tapahtuuko tää oikeesti. En tiiä, ehkä oon vaan liian väsyny tai maailma on menny hulluks, mut sen jälkeen oon nähny unia missä mulla on oma kana nimeltä Arska ja se voittaa agilitykisoja.

Että semmonen. Kiitos ja anteeks.

Re: En ikinä uskonu et tää vois tapahtuu!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.25 12:45:38

Psykoosit tulilla.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   19.7.25 13:00:37

Miksi kanallasi on kukon nimi? Mitä kanojen agilitykisoissa tehdään?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   19.7.25 13:01:14

Nyt oli kiva kirjoitus. 10+

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.25 13:17:22

Siis miks se hihna jäi sulle?

Lähettäjä: Juuri 
Päivämäärä:   19.7.25 13:26:54

Mä olen mielestäni nähnyt jossain kuvan undulaatista tms., jota ulkoilutettiin valjaissa.

Päivämäärä:   19.7.25 13:28:28

Siinä kohtaa ku mummo sano et "Tää on Aino" ja ne lähti kävelee pois, olin vielä ihan pöllähtäny. Katoin niiden perään ja vasta hetken päästä tajusin, et mulla on edelleen se talutushihna kädessä.

Käännyin huikkaamaan perään, mut mummo oli jo kadonnu mutkan taakse. Joten jäin vaan seisoon siihen, kanaan sopiva hihna kädessä, ku joku epäonnistunu Pokémon-kouluttaja.

Mietin et pitäskö juosta perään vai soittaa jollekin, mut ketä mä ees soittaisin? “Hei anteeks, onks teillä kadonnu kana tai mummo?” Ei ehkä paras avunhuuto.

Lopulta vaan työnsin sen hihnan reppuun ja jatkoin matkaa. Nyt se on mulla kotona lipaston laatikossa. Jos Aino joskus palaa – tai saan sen agility-Arskan – ni oon valmis.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   19.7.25 14:27:39

Olipa kiva tarina! Eipä ole ihan tuolla tavalla tullut kanoja vastaan... Vuohta olen aikanaan talutellut itse, mutta kanoja en ole velä nähnyt hihnan päässä!

Pari kuukautta sitten kyllä tunsi itseni "hiukan" hölmöksi, kun olin pitkästä aikaa käymässä ystäväni luona. Hänellä on muutama lehmä, hanhia, kanoja ja ankkoja, ja toki taloon kuuluu myös koira ja kaksi kissaa. Yksi kanoista oli loukanut jalkansa, ja se oli tuotu sisälle taloon paranemaan, etteivät muut kanat murjo sitä kanalassa. Oikein mukava, seurallinen kana joka halusi aina olla mukana kaikessa mitä me ihmiset puuhailimme.

Sekin tarvitsi kuitenkin ulkoilua, joten kun ystäväni lähti hoitamaan lehmiään hän pyysi minua huolehtimaan koirasta ettei se karkaa (sillä oli kiima pahimmillaan eikä sitä voinut pitää irti. Pihaa ei ollut aidattu, joten koira narun päähän ja pihalle). Otin siis koiran hihnaan, ystäväni otti kanan ja menimme ulos. Samalla hän päästi muunkin siipikarjan jalottelemaan. Petojen (mm. kettujen ja haukkojen) takia niitä ei voi päästää valvomatta ulos, joten niitä sai olla paimentamassa sisään ja ulos sen mukaan missä me ihmiset olimme.

No, tämä jalkansa loukannut kana pärjäsi ulkoilevassa joukossa oikein hyvin siihen asti kunnes toinen kukoista huomasi sen ja näytti ihastuvan siihen kerrassaan toivottomasti. Kana pyrki väistelemään innokasta kosijaansa, mutta siitä kukko vain innostui lisää, ja lopulta jouduin menemään väliin ettei kukko kiihkossaan satuta kana parkaa. Koukkasin kanan syliini ja siirsin sen toiselle käsivarrelleni, ja jäin odottamaan että kukko luovuttaisi ja palaisi takaisin oman haareminsa luokse.

Siinä minä sitten seisoin, keskellä pihaa kana yhdessä kädessä ja koira toisessa, ja ihmettelin miten oikein olin siihen päätynyt.

Lähettäjä: Vinna 
Päivämäärä:   19.7.25 14:37:37

Chat gpt

Päivämäärä:   19.7.25 15:08:19

Ihana juttu <3

Päivämäärä:   19.7.25 15:13:48

Joku aikahan oli juttua kun kukko tai kana matkusti junassa omistajansa kanssa.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   19.7.25 15:18:29

Hauska tarina.

Lähettäjä: Humi 
Päivämäärä:   19.7.25 15:19:57

Eikö kanalla ole jalka, mitä antaa kun tassua pitää antaa? Siipeä...hyvä keksitty tarina

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   19.7.25 16:05:17

Minä olen nähnyt joskus 15 v sitten valokuvan papukaijasta, jota ulkoilutettiin valjaissa. Kyllä niitä on, vaikka se hassulta kuulostaakin.

Lähettäjä: cilla 
Päivämäärä:   19.7.25 16:18:10

Tuire Kaimio sanoi joskus, että kana on yks helpoimpia eläimiä kouluttaa tekemään vaikka mitä. Ja että hän ihmettelee että niitä ei oo lemmikkeinä.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   19.7.25 17:06:20

Paikallisessa lehdessä oli just juttu, kun kaksi miestä oli taluttanut kanaa valjaissa... valitettavasti se ei jäänyt siihen, vaan nämä myös ahdistelivat joitain teinityttöjä, mutta aika erikoinen tapaus.

Päivämäärä:   19.7.25 18:54:29

"Miksi kanallasi on kukon nimi?"

Heräsi kysymys että mitäköhän kuvittelet kukon olevan, jos ei kana? :D

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   19.7.25 21:00:50

Unissa kaikki on mahdollista.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   19.7.25 21:52:16

Kanojen valjaat on ihan normaali myyntituote. Laita hakusanoiksi kanan valjaat, niin löydät kyllä.

Päivämäärä:   19.7.25 22:03:01

"Eikö kanalla ole jalka, mitä antaa kun tassua pitää antaa?"

En mä tiedä, mutta kyllä se mummo sanoi että siipeä annetaan, ja Aino antoi. En uskaltanut kyseenalaistaa – se kana katto mua liian tietävästi.

Ja Arska tuli unessa valmiiksi nimettynä. En viitsinyt alkaa riitelemään kanan kanssa.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   20.7.25 17:28:33

https://www.youtube.com/watch?v=ENFN9g0PXCo kana-agilitya

Blogi: https://kotkottavaaelamaa.blogaaja.fi/2022/08/13/voiko-kanoja-kouluttaa/ ja blogin kanata talentissa: https://www.youtube.com/watch?v=z-WdgxaRqbw

Päivämäärä:   20.7.25 17:30:56

https://urly.fi/3SZz kanan valjaat, Temussa valaisevampia kuvia.

Ja en kyllä ymmärrä miksi "Aino" on jonkun mielestä kukon nimi?
1. Alkuperä ja merkitys
Nimi Aino tarkoittaa suomeksi ”ainoa” tai ”yksinomainen”. Se juontaa juurensa Kalevalasta, Suomen kansalliseepoksesta.
Kalevalassa Aino on nuori nainen, joka joutuu naimisiin Väinämöisen kanssa vastoin tahtoaan. Tarina on surullinen, mutta Aino on siitä huolimatta vahva ja itsenäinen hahmo.
2. Nimen historia
Aino-nimi yleistyi Suomessa 1800-luvun lopulla, kun Kalevala sai suosiota ja kansallisromantiikka vaikutti nimivalintoihin.
Nimi on ollut erityisen suosittu 1900-luvun alkupuolella ja on kokenut uuden suosion aallon 2000-luvulla.
3. Nykykäyttö
Aino on edelleen suosittu nimi Suomessa. Se on klassinen, mutta samalla moderni ja ajaton.
Nimi sopii hyvin monenlaisiin sukunimiin ja on helppo lausua ja kirjoittaa.
4. Nimen juhlapäivä
Aino viettää nimipäivää Suomessa 10. elokuuta.

Päivämäärä:   20.7.25 17:35:39

Kanoille on valjaiden lisäksi myös suojakypäriä: https://urly.fi/3SZA

Moottoripyöräilyyn ilmeisesti tarkoitettu, joo Jenkeissä moottoripyöräilevät lemmikkikanojen kanssa.
Joskus kanoja koulutettiin miinanraivaukseen, mutta en siitä enää löytänyt videota (oli ranskankielinen dokumentti).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.