Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi työttömiä syyllistetään?

Lähettäjä: kokemuksia 
Päivämäärä:   18.7.25 18:13:13

Miksi?

Re: Miksi työttömiä syyllistetään?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.25 18:17:41

Ei minulla ole siitä kokemusta, vaikka olen eräässä elämänvaiheessa ollut suorastaan elämäntapatyötön. Ei minua eikä tuntemiani työttömiä ole kukaan koskaan syyllistänyt, koska työttömyyden syy on ollut tasan tarkkaan tiedossa: ei ole tarpeeksi työtä.

Se on keskustelupalstojen luomaa harhaa. Etkö tunne ketään oikeita ihmisiä reaalimaailmassa?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   18.7.25 18:18:42

Koska tekevälle aina töitä löytyy. Ovat vaan niin laiskoja paskoja, etteivät mene töihin. Ihan hallitusta myöten asenne on tämä.

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   18.7.25 18:19:23

Siksi että saadaan kansan enemmistö käännettyä heitä vastaan ja helpommin ajettua läpi vähäosaisten asemaa heikentäviä päätöksiä. Mediassa on vuosikaudet kasvatettu halveksuntaa työttömiä kohtaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.25 18:27:17

Koska tarvitaan uhkakuva ja vihollinen.

Vihollisen roolissa työtön on laiska loinen joka elää verorahoilla, tavallisen työssäkäyvän ihmisen lompakolla, ja vieläpä leveästi. Heidän takiaan pitää lopettaa synnytyssairaaloita ja heikentää työntekijän oikeuksia: ei vaan ole rahaa sellaisiin kun on näin paljon työttömiä elätettävänä.

Uhkakuvana työttömään rooli on jokseenkin erilainen, ja silti yhteensopiva. Heiltä leikataan ja heidän tilanteestaan tehdään mahdollisimman haastava, osittain lepyttelynä mutta myös uhkana muille. Kaikki tietävät että työttömäksi voi jäädä ilman omaa syytään, ja sitten joutuu kurjuuteen ja kukaan muu ei ymmärrä että sinä et ole yksi niistä huonoista työttömistä vaan sellainen hyvä joka ei vaan voi asialle mitään. Työttömien olojen pitää olla kurjat, että ihmiset tekevät mitä tahansa etteivät joudu siihen rooliin, siihen ihmisryhmään, itse.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   18.7.25 19:02:51

Kyllähän nämä päätökset tulee jossakin vaiheessa yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi. Valitetaan kun syntyvyys laskee, mutta kukapa tämmöisessä tilanteessa lapsia uskaltaa edes tehdä.

Päivämäärä:   18.7.25 19:05:24

Syyllistäjälle tulee parempi mieli. Jos työtön on laiska p*ska, ongelmia ei ole eikä syyllistäjä voi koskaan itse joutua samaan asemaan, koska hän ei ole laiska p*ska. Sen tietää siitä, että hänellä on työ.

Päivämäärä:   18.7.25 19:22:33

Jotainhan pitää syyttää huonoista päätöksistä. Katso vaikka podcasteja jossa Riikka on vieraana. Riikka syyttää ihan kaikkea paitsi itseään. Huvittaa katsoa podcasteja missä hän on vieraana kun hostit aina joutuu tarkentamaan kysymystä monta kertaa ja toteamaan etteivät meenanneet sitä mistä Riikka puhuu kun Riikka puhuu aiheen ohi vaikka väkisin.

Päivämäärä:   18.7.25 19:43:59

"Koska tekevälle aina töitä löytyy. Ovat vaan niin laiskoja paskoja, etteivät mene töihin."

Koska edelleen on ihmisiä jotka ihan oikeasti luulevat tilanteen olevan tämä.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   18.7.25 19:47:41

Täytyyhän jostain tehdä se syyllinen siihen, että maa syöksyy kiihtyvällä vauhdilla konkurssiin. ;)

:))

Lähettäjä: Caras 
Päivämäärä:   18.7.25 19:53:25

Mut irtisanottiin YT-neuvotteluissa. Mielelläni olisin jatkanut työtäni siellä missä olin 15v tehnyt ja sitoutunut jne. Sitten tuli hallituksen leikkaukset ja päätökset. No minä sain kyllä uuden työn alle viikossa enkä ollut koskaan työtön, mutta voin samaistua kyllä kaikkiin työttömiin jotka ovat kokeneet vastaavaa. Mulla onneksi hyvä työ (lääkäri).

Päivämäärä:   18.7.25 19:57:58

""Koska tekevälle aina töitä löytyy. Ovat vaan niin laiskoja paskoja, etteivät mene töihin."

Koska edelleen on ihmisiä jotka ihan oikeasti luulevat tilanteen olevan tämä."

No näinhän se on. Kuka vaan voi suomessa aloittaa yritystoiminnan. Itsekin olen ollut työtön eikä kyse ollut siitä ettei minulle olisi töitä löytynyt. Tuet vaan oli niin suuret ettei kannattanut ottaa kokoaikaista työtä.

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   18.7.25 19:58:10

"Miksi?"

Ennen kaikkea asiaa selittää tyhmyys. Sama juttu kuin se, että kaikkiin ongelmiin keksitään syyksi maahanmuuttajat ja kuvitellaan, että aurinko paistaisi ja taivaalta sataisi kultaa, jos vain maahanmuuttajista päästäisiin eroon.

Nämä ihmiset eivät ymmärrä tietoa, eivät tilastoja, eivät asioiden taustalla olevia syitä ja seurauksia.

Toinen porukka on sitten se, joka on vain kulkenut työpaikasta toiseen. Jos aina pääsee vaihtamaan lennosta, alkaa uskoa, että töitä on kaikille tarjolla. Kunnes sitten tulee se yksi kerta, kun työtä ei saakaan, minkä jälkeen muuttuu työmarkkinoiden saastaksi.

Tälläkin miehellä on taustallaan pitkä työura hyväpalkkaisessa työssä, kunnes tuli potkut ja nyt 56-vuotiaana ei töitä löydykään. Autot menevät myyntiin.

https://youtu.be/fS5LK3jTrA8?si=Lk69WI8o3GaC07bY

Lähettäjä: Clover 
Päivämäärä:   18.7.25 20:01:11

Osa ihmisistä tarvitsee omaa heikkoa itsetuntoa kannatellakseen aina jonkun jota haukkua, se tekee haukkujalld itselleen valheellisen tunteen siitä, että on edes jotain toista parempi. Työtön on sellaiselle ihmiselle helppo kohde, kun itsellä on työ.
Osalla se voi olla ihan itsekkyyttä ja kyvyttömyyttä ymmärtää, ettei maailmassa kaikilla ei ole samanlainen tilanne kuin itsellä.
Osa purkaa sillä omaa väsymystään. Koska itsellä on pa*kaa töissä ja ainoa opittu tapa käsitellä tunteita on toisen haukkuminen, niin työtön on taas helppo kohde. Jne jne.
Mutta aina on hyvä muistaa, että kaikki ei hauku tai paheksu! Itse olen yrittäjä ja palkkalistoilla muutama työntekijä. Hitokseen monta tosi hyvää hakijaa jäi silloinkin markkinoille etsimään työpaikkaa itselleen, kun vain pari pystyttiin itse palkkaamaan töihin. Ei ole helpot ajat nämä. Hakijoita ja aidosti töihin haluavia ihan mihin vaan hommaan on hirveä määrä jokaiseen paikkaan ja kilpailu valtavan kovaa.

Päivämäärä:   18.7.25 20:03:09

"Kuka vaan voi suomessa aloittaa yritystoiminnan"

Ja minkähän alan yrityksillä Suomen lähes 300000 työtöntä elättäisivät itsensä ja lapsensa kun olemassaolevia yrityksiäkin menee konkurssiin kiihtyvällä tahdilla?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   18.7.25 20:06:07

Miksi piste ei edelleen makaile niillä suurilla tuilla? Oletko mennyt töihin tukia pienemmällä palkalla?

Päivämäärä:   18.7.25 20:15:39

Minä olen ollut kaksi kertaa työttömänä. Toisella kertaa 6 kk ja toisella 3kk. En kertonut kellekään olevani työtön. Tuossa 90 luvun työttömyydessäni hain kaikkia työpaikkoja, mitkä oli avoinna. Se se vastaa rankkaa puuhaa olikin. Toinen työttömyyteni oli pari vuotta sitten. Heti ekana päivänä lähestyin headhuntereita. He auttoivat ja lopulta hommasivat mulle työn.

Kukaan ei syyllistänyt.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.7.25 20:24:18

Kukaan ei syyllistänyt, kun et kertonut kellekään!

Ja miksi et kertonut? Ettei vaan hävettänyt olla TYÖTÖN...

Päivämäärä:   18.7.25 20:38:02

Jokainen meistä voi joutua työttömäksi. Ja tällä hetkellä on tosi vaikea löytää työtä tilalle. Enemmän syyllistäminen koskee näitä, jotka on vuodesta toiseen ja suhdanteesta riippumatta työttömiä. Valitetaan, kun lapset ei ikinä saa mitään kivaa ja itsellekään ei ole rahaa ostaa mitään. Silti ei tehdä asialle yhtään mitään. Ei opiskella parempaa ammattia, muuteta toiselle paikkakunnalle jne. Eli ainut mitä tehdään, on se, että omat lapset ei saa samaa, kuin työssäkäyvien lapset. En ole kenenkään kuullut syyllistävän ihmistä, joka tässä taantumassa on saanut potkut ja on nyt työtön ja etsii uutta työtä.

Päivämäärä:   18.7.25 20:43:08

Meiltä lähti yt:n seurauksena viitisenkymmentä henkeä. Kymmeniä vuosia talossa olleitakin.
Eivät ole enää hetkeen sutkautelleet kuinka tekevälle aina töitä löytyy...

Lähettäjä: Pirita 
Päivämäärä:   18.7.25 20:47:01

Syyllistetään meitä työssä käyviäkin.
Saikut, pitkät lomat, arkipyhät, lyhyet 8 tunnin työpäivät, lyhyet 5 päivän työviikot... Aina voisi tehdä enemmän.

Päivämäärä:   18.7.25 20:55:22

"Miksi piste ei edelleen makaile niillä suurilla tuilla? Oletko mennyt töihin tukia pienemmällä palkalla?"

En mennyt pienemmällä palkalla. Nostin ansiosidonnaiset loppuun ja menin sitten. Toki osa-aikaisena olin tukien lisäksi sen 300e kk

Päivämäärä:   18.7.25 21:08:21

Koska ihmiset ovat ahdistuneita ja pelokkaita ja haluavat purkaa painetta niihin, jotka ovat polvillaan. Niitä on helpompi mättää, eivät ole tasavertaisia vastustajia.

Lähettäjä: Työn orja 
Päivämäärä:   18.7.25 21:39:39

Ihan totta, voi tehdä vielä sen epätoivoisimman yrityksen ja yrittää elättää itsensä yrittäjänä, koska "työtä tekevälle löytyy". Eli luot itse itsellesi työpaikan, koska yhteiskunnalla ei sitä ole tarjota.
Se taas on toisenlainen tapa elää elämää ja saa heittää hyvästit monelle muulle elämään sisältyvälle asialle, mitä palkolliset pitää itsestäänselvyytenä.
Suo sielä, vetelä täällä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.25 00:06:12

No kyllä mullakin oli joskus sellainen luulo, että tekevälle työtä löytyy. No eihän se niin ole, elämä sen opetti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.