Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Soittaako ihmiset oikeasti rekryajille?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   17.7.25 19:19:24

Olen etsimässä pitkästä aikaa töitä. (Tähän asti olen tehnyt sitä ja tätä ja esim. opintojen aikana osa-aikaisa duuneja. Nyt siis olen valmistunut ja etsin "oman alan (aika laaja)" töitä jne.)

Kaikki varmaan tietäää että työnhakijoita riittää. CV ja hakemuskirjeet (jotka tietenkin sovitan haettuun tehtävään) ovat käsittääkseni hyvällä mallilla. Sille en mahda mitään jos ja kun kokeneempia hakijoita riittää, mutta miten erottua niiden "oman tasoisten" joukosta?

Olen yrittänyt kissojen ja koirien kanssa etsiä ja kysyjä vinkkejä, ja eräs tuttava joka rekryää oikeasti neuvoi, että jos on yhtään mitään järkevää kysyttävää, niin soita. Ettää hän odottaa kiinnostavien (siis paperilla sopivien) hakijoiden soittoa ja hyvä puhelu nostaa heitä kärkeen jne.

Itse olen käsityksessä, että sellainen olisi ennemminkin huono juttu, jos ei ole jotain oikeasti järkevää asiaa? Ja mikä sellainen oikea syy olisi?

Vaikeimmilta tuntuu kaikenlaiset "lomakkeet" joihin voisi liittää vaikka ja mitä liitteitä, jos haluaa. Onko esimerkiksi yiivis videoesittely hyvä vai huonojuttu? Itse ajattelisin, että sillä saisi hyvän kuvan ihmisestä ja ehkä jäisi mieleen, muttaa jaksaako niitä kukaan katsoa?

Tän vuoden aikana olen hakenut kymmeniä paikkoja ja oikeasti kyllä panostan hakemuksiin ym. Ei haastatteluja.

Re: Soittaako ihmiset oikeasti rekryajille?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.7.25 19:22:22

Soitan. Ja sain töitä. Jos ilmoituksessa on rekryn yhteystiedot ilmoitettu, niin silloin soitan. Toki noudatan soittoaikoja, jos nekin on ilmoitettu. Hyvä keino jäädä mieleen kasvottomasta massasta.

Päivämäärä:   17.7.25 19:26:00

Ja omasta kokemuksesta ei jaksa kukaan videoita katsoa, jos videohakemusta ei erikseen vaadita.

Kaiken olleellisen pitäisi olla heti alussa, noin ekan lukuhetken/minuutin aikana. Pelkästään se, että jos hakemuksia on kymmeniä esim.30 kpl niin minuutin vilkaisu joka hakemukseen tekee jo 30min! Saatikka kunnon perehtyminen, joten kaikki oleellinen heti pöytään, että hakemus edes pääsee jatkolukuun.

Päivämäärä:   17.7.25 19:32:15

Okei, mimmosia asioita voiai kysellä esimerkiksi? Joskus on jotain esimerkiksi tehtävän kuvasta ym. mutta monesti on tosi selkeitä ilmoituksia mielestäni jne.
Siis onko vaaraa, että jos on asiallinen ja ei nyt kysele ihan tyhmiä (eli mitä ilmoituksessa jo lukee ym.) voisi jäädä huonolla tavalla mieleen?

Toinen hölmö kysymys ja asia mitä olen miettinyt: luetaanko hakemuksia kesken hakuajan jo? Mietin, että joskus lukee että "tarkastelemme hakemuksia jo hakuaikana/edistämme rekryä hakuaikana" tms. niin luetaanko oikeasti hakemuksia vai onko tämä joku sellainen "meillä on jo tekijä valmiina, mutta pakko laittaa ilmoitus"? Siis jos tällaisia tulee ja laitan hakemuksen, olen huomannut, että toivon ja odotan että tulisi soittoa pian.

Tuo siis vaivaa, koska kahdesti hain työtä, jonka ilmoituksessa oli tuollainen maininta ja kiihin minulla olisi jopa ollut sopivaa osaamista, mutta ei tullut edes haastattelukutsua. Itselle pahinta tässä työttömyydessä ei ole se, ettei tule valituksi, vaan se, kun joka hakemuksen kohdalla on innostus ja toivo ja usko siitä, että voisi tulla haastattelukutsu. Ja sitten ei tulekaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.25 19:38:18

Oma kokemus on se, että kun rekry näkee hyvän hakemuksen niin he kutsuvat ihmisen heti haastatteluun. Sillä soittamisella et mitenkään erotu ellei CV:si ole valmiiksi jo todella kilpailukykyinen muihin verrattuna. Kannattaa hakea paikkaa kun se on tuore koska jos joku lukee niitä hakemuksia viikottain niin se paikka suljetaan heti kun sopiva ihminen löytyy ja loput jää lukematta.

Päivämäärä:   17.7.25 19:45:20

"Kaiken olleellisen pitäisi olla heti alussa, noin ekan lukuhetken/minuutin aikana. Pelkästään se, että jos hakemuksia on kymmeniä esim.30 kpl niin minuutin vilkaisu joka hakemukseen tekee jo 30min! Saatikka kunnon perehtyminen, joten kaikki oleellinen heti pöytään, että hakemus edes pääsee jatkolukuun."

Kiitos, tämmöisiä konkreettisia vinkkejä kaipaan! Olen pyrkinyt tiiviiseen ja konkreettiseen hakemustekstiin, mutta haastavaa on juuri se, kun selkeää kokemusta ei usein ole. Kaikki vinkit on aina sellaisia "kerro miten kasvatit myyntiä 30% prosenttia", mutta jos tällaista kerrottavaa ei vielä ole (en muiten hae myyntitöitä, oli vain esimerkki).

Olen myös huomannut, että mieliala laskee heti, jos ilmoituksissa on sellaisia "ennen kaikkea olet hyvä tyyppi!" -juttuja, ihan kuin sillä olisi väliä (toki varmasti paistaa jos joku on ihan kaamea tyyppi mutta...

Tuntuu kyllä, että usein täytän kaikki vaatimukset/toiveet ja pätevyydet, mutta silti en päässe edes jatkoon. Yritän muistuttaa itselleni, että usein varmasti kyse on siitä, että hakijoina on oikeasti tällä hetkellä niitä, jolla voi olla tosi spesifiä kokemusta, mutta kyllähän tässä tulee aika lannistunut olo.

Olen myös miettinyt, että alan etsimään myös esim. siivoustehtäviä, koska en halua jumittua kotiin vaan olla osa yhteiskuntaa, mutta pitäisikö sitten jättää vaikka koulutus mainitsematta? Voiko sellaisiin tehtäviin päästä, jos koulutusta on "liikaa"? Pelkään myös, että jos en löydä omaa koulutusta vastaavia töitä pitkään, koulutukseni näyttää vanhentuneelta enkä työllisty koskaan lähellekään omaa alaa.

Anteeksi tällainen selitys, lähipiirissäni ei ole ketäään samassa tilanteessa ja en voi puhua asiasta heille, sieltä tulee epämääräisiä vinkkejä ja rohkaisua ja olo sitten pahemmaksi vaan.

Päivämäärä:   17.7.25 19:48:15

., tarkoitatko että oikeasti suljetaan haku vai että ei vaan lueta enää hakemuksia? En ole vielä huomannut yhdenkään hakemani paikan ilmoituksen ennen aikaisesti poistuneen sivustoilta/lomakkeiden sulkeutuneet tms. Haen yleensää kyllä nopeasti, mutta koska työttömyysvaivaa, käyn aina katsomassa juurikin että koskas se haku loppuikaan ym.

Lähettäjä: croco 
Päivämäärä:   17.7.25 19:54:06

Teen hommaa työkseni ja meillä on periaate, että soittajat on ehdoton ei. Eli vaikka olisi kuinka kiinnostava hakija ja laitettu jo ”jatkoon” pinoon, niin soittamalla kesken rekryprosessin kyllä pilaa omat mahdollisuutensa.

Päivämäärä:   17.7.25 19:56:40

Mielestäni kaikki hakemukset ainakin julkisella otetaan huomioon/luetaan vasta hakuajan päätyttyä. Firmoissa on tuota, että luetaan rekryn aikana ja sitten työpaikka voi mennä, jos rekryn aikana ilmoitetaan "luetaan ja kutsutaan jo hakuaikana haastatteluun". Mutta voihan toki käytännöt vaihdella? Tämä ei ole erikoisalaani.

Minä ainakin aina kyselen puhelimessa substanssisisältöä rekrytoijilta. Viimeksi osasin kysyä niin vaikean kysymyksen liittyen aiheeseen ja siihen liittyvään alaan, että eivät osanneet vastata. Osoitti perehtyneisyyttä sekä osaamista ja sain paikan.

Päivämäärä:   17.7.25 19:57:03

Mies soitti. Puolta vuotta ennen kuin koko työpaikka oli tullut hakuun. Oli kuullut kyliltä että siihen firmaan on syksyllä tulossa paikkoja hakuun. Soitti rekrytoijalle että kuuli tämmöstä ja tässä hän nyt on. Viikon päästä oli sitten tarkempi haastattelu ja siitä viikon päästä sai tiedon että sai vakkaripaikan.

Lähettäjä: Onko näin 
Päivämäärä:   17.7.25 20:00:27

"Lähettäjäcroco

Päivämäärä17.7.25 19:54:06

Teen hommaa työkseni ja meillä on periaate, että soittajat on ehdoton ei. Eli vaikka olisi kuinka kiinnostava hakija ja laitettu jo ”jatkoon” pinoon, niin soittamalla kesken rekryprosessin kyllä pilaa omat mahdollisuutensa."

Minulla ihan eri kokemus. Miksi sitten ilmoitatte yhteystiedot, jos ei saa ottaa yhteyttä? Tottakai monissa ilmoituksissa on esimerkiksi että henkilö x.y. ottaa vastaan tiedusteluita maanantaina 1.1.1999 kello 15 ja tiistaina 2.1.1999 kello 13.30. Tällöin toki soitetaan vain näitä aikoina.

Itselleni soitot ovat aina toimineet!

Lähettäjä: Toivottavasti autt 
Päivämäärä:   17.7.25 20:10:18

Sitten itselleni tuli muutama tälläinen vinkki mieleen:

Älä toista hakemuksen alussa cv:n tietoja. Eli jos kerrot cv:ssä koulutuksesi, turha aloittaa hakemusta sillä että olen ammatiltani xyz tai olen kauppatieteiden maisteri. Rekryt näkevät sen cv:stä. Sama työpaikkojen suhteen. Älä luetteloi työpaikkoja vaan kerro esimerkiksi mitä työpaikat ovat opettaneet ja auttavat tämän hakemuksen työpaikassa.

Kerro mitä sinä tuot työpaikkaan ja mitä työpaikka saa sinusta. Mitä he hyötyvät sinun palkkaamisestasi? Ei pelkästään sitä, että mitä itse haluaisit.

Nämä ainakin minulle auttoivat. :) Tsemppiä hakuun!

Joskus on vaan huonoa tuuria. Tiedän ihmisiä, joille on tullut satoja hakemuksia työpaikkaan. Randomilla sitten valitsivat luettavat hakemukset, koska ei vaan resurssit riittäneet lukemaan kaikkia hakemuksia. Sinne varmasti jäi moni pätevä rannalle ja sai hylkyviestin.

Päivämäärä:   17.7.25 20:14:27

Kukaan ei ikinä soita ainakaan minulle. Tsekkaisin kyllä hakemuksen, jos soittaisi. Mieheni taas soitti. Sopi siinä samalla haastattelun ja sai paikan.

Lähettäjä: Jebulis 
Päivämäärä:   17.7.25 20:17:45

Minulla useampi koulutus. Olen joutunut kerran hakemaan vanhan alan hommia, kun en uudelta alalta saanut töitä. Laitoin silloin hakemukseen vain vanhan alan koulutuksen, enkä uuden alan koulutusta ollenkaan. Mitä he sillä tiedolla tekisivät, koska vanha koulutus pätevöitti tähän toiseen hommaan. Vaihdoin sitten hetken päästä uuden alan hommiin, kun sain siitä töitä.

Päivämäärä:   17.7.25 20:19:39

Siis tuon just koen haastavana, että siihen soittoon on niin eri näkemykset! Harmittaa jo ajatuksena, että jos onkin niin päin, että soittamatta jättäminen on huono homma. Mutta myös se, että se olisi firmalle ehdoton ei ja pilaisin mahdollisuudet.

Jokusen kerran olen sähköpostilla lähestynyt (kun se siis oli annettu yhteydenottoa ja kysymyksiä varten), kun oli oikeita kysymyksiä. Vain kaksi kertaa olen saanut vastauksen, ja pakko sanoa että jäi kyllä hakijana negatiivinen fiilis niistä paikoista, mistä ei vastattu. Ja toisaalta tosi hyvä fiilis niist mkstä vastattiin, vaikken tullit valituksi. Myönnän, että on myös pelko soittamiseen, vaikkei sellaista ole ennen ollut, eli pelko että ollaan töykeitä tai että esitetään mukavaa ym. mutta menisinkin "mustalle listalle". Kun simppelisti ajateltuna siitä puhelustahan kumpikin saisi kuvan toisesta, mutta ymmärrän tietenkin sen, että jos vaikka 100 ihmistä soittaa niitä näitä se on vaan raskasta.

Onko vinkkejä miten yleisellä tasolla hakemuksissa jäisi positiivisesti mieleen? Tietenkin varmasti selkeys ja että ei vaan lado adjektiiveja, mutta onko jotain muuta?

Suosittelijat minulta onneksi löytyy, mutta tämä "pitkä" työnhaku hävettää jotenkin senkin osalta? Tiedän ettei heille varmasti soitella, kun en edes haastatteluihin kelpaa, mutta jotenkin kuitenkin nolottaa, kuinka usein pitäisi kysyä onko ok edelleen käyttää heitä? Entä kuinka "vanha" suosittelija on liian vanha?

Huomaan usein surevani sitä, että tämä oma valmistuminen ym. osuu tällaiseen aikaan. Ja se, miten omat läheisetkään ei tunnu tajuavan, että ei niitä töitä vaan saa pyytämällä.

Mikä teidän mielestä on hakuajan jälkeen sellainen aika, että voi luovuttaa toivon suhteen?
Minä itse ajattelisin, että parissa päivässä on soiteltu jatkoon menijät läpi, jotkut kaverit yrittää tsempata että "kyllä ne voi vielä soittaa" ja huomaan, että ei paranna mielialaani sellainen toivominen. Ihanimpia paikkoja ovat ne, jotka kertovat heti että hakijoita oli X, käymme hakemukset läpi ja heti pian että haastateltavat on valittu. Tuntuu olo aika mitättömältä, kun ainoa viesti on 3 kk jälkeen "kiitos mielenkiinnosta, emme valinneet sinua."

Kiitos vastanneille, tuli paljon parempi olo jo kun on paikka mihin kirjoittaa. Tajusin tänään, kun puhelin soi ja innostuin ja olikin joku kauppias, miten paljon psyyke on alkanut kärsiä huomaamattani.

Lähettäjä: nou nou 
Päivämäärä:   17.7.25 20:27:14

Meillä kesken rekryn soittelevat menee myös automaattisesti negatiiviseen kansioon. Osoittaa maltin puutetta ja kyvyttömyyttä noudattaa annettuja ohjeita. Meidän ilmoituksissa kun on selkeästi kerrottu miten haku etenee, miten hakemukset haluamme vastaanottaa ja miten otamme yhteyttä, jos haluamme sinut haastatteluun. Hakemusten käsittely vie aikansa. Hätähousuja soittelee yllättävän paljon.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.7.25 20:33:55

” Pelkästään se, että jos hakemuksia on kymmeniä esim.30 kpl”

Olisikin kymmeniä hakemuksia vaan kun niitä on satoja. Omalla alallani hakijoita on yleensä se 100-400, toki kaikki niistä ei ole päteviä hakijoita mutta hakijoita kuitenkin.

Päivämäärä:   17.7.25 20:50:41

Riippuu ihan hakijasta. Toisten soittojen perusteella tulee fiilis, että ainakaan tätä ja toisten soittojen perusteella menee jo ennakolta listan kärkeen ja varma haastattelukutsu. Jos osaat asiasi, tiedät mistä puhut ja olet miellyttävä ihminen, niin soita ihmeessä.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   17.7.25 21:01:11

Jos ne tarvii mua töihin niin ne soittaa mulle, en minä.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   17.7.25 21:01:22

Riippuu soittajasta! Yksi soitti mulle kahdesti, kun haimme kesätyöntekijää. Hänellä vaan ei ollut alan koulutusta, mutta harrastamista oli. Valitsimme sitten ammattiin valmistuneen kesätöihin. Soittajan tyyli oli jotenkin tivaava, ja kun hän soitti kahdesti, niin tuli vielä negatiivisempi kuva.

Jos soittaa, pitää kysyä jotain oikeesti relevanttia ja esitellä jotain järkevää osaamisestaan.

Päivämäärä:   17.7.25 21:12:13

Nou nou, (ja muut joille soitto on ehdoton ei) oletteko kuitenkin antaneet ilmoituksessa yhteystiedot ja soittoajat vai soittelevatko ihmiset johonkin yleiseen numeroon tai kaivavat nuneron itse jostain?

Siis mietin, että jos on se "Lisätietoja Maikki Meikäläinen puhelinro soittoajat x ja x" niin olettaisi silloin, että ne soitot ovat myös ok eivätkä "ansa".

Toki siis ymmärrän just sen, jos soitellaan ja kysytään niitä ilmiselviä asioita niin osoittaahan se vaan negatiivisia juttuja.

Mulla itellä lähinnä usein ois sellasia pieniä selventäviä kysymyksiä, mutta sitten tosiaan yleensä mietin että ne on semmosia, jotka selviää haastattelussa jos sinne pääsee ja sit en soita. Siis sitää juuri tässä mietin, et mikä on se oikeesti tarpeeksi hyvä asia, josta soittaa ja mikä vaan raskasta.

., Miellyttävä, asiallinen jne. mielestäni olen, mutta tosiaan en usko, että olisi ns. oikeaa asiaa, kyllä oman alan työpaikkailmoitukset tuntuvat sellaisia selkeiltä ym. ettei ole tehtävänkuvassa tai muussa epäselvää.

Viimeisin, mihin pohdin soittamista oli tehtävä, jossa työsuhteen kesto oli tyyppiä "mahdollisuus eri mittaisiin työsuhteisiin, kerro toiveesi ja keskustellaan". Olisi siis ollu kiva kuulla, hakevatko pidempiaikaista tekijää ja keskustella ehkä siitä. mutta sitten tosiaan tulin siihen tulokseen, että kerron omista toiveistani ja jos se mätsää ja olen muuten sopiva, minuun otetaan yhteyttä. Ei tosin otettu haha.

Päivämäärä:   17.7.25 21:15:54

Ja lisään vielä, siis jos olisikin sellainen tilanne että niitä töitä mitä hakee voisi jotenkin valikoida, olisi varmaan helpompi soittaa. Mutta kun on tilanteessa, että kaikki läheltäkään liippaavat yli päivän mittaset pätkät olisi lahja taivaalta, tuntuu hölmöltä kysellä.

Jonain päivänä oon niin kuumaa kamaa työmarkkinoilla, että voin päättää jonkun nippelitiedon perusteella haenko!

Päivämäärä:   17.7.25 21:17:20

Olen siinä onnellisessa asemassa, että minulle soitetaan.

Lähettäjä: äsdgjsälgj 
Päivämäärä:   17.7.25 23:36:54

Yritä kääntää ajatuksesi niin, että olet se työnantaja joka hakee. Millaisia asioita ko työnantaja, firma arvostaa. Minkälainen osaaminen tuo firmaan lisää liikevaihtoa ja rahaa - koska siitähän kaikessa on loppujen lopuksi kysymys.
Mieti näitä asioista ja kirjoita sitten hakemus siitä näkökulmasta. Mitä hyötyä sinusta on ko firmalle. Koska loppupeleissä se on ainut mikä kiinnostaa. Ei edes se että olet "hyvä tyyppi", vaan se että tuota rahaa. Voit olla vaikka kuinka paska tyyppi jos tuot firmaan paljon rahaa.

Päivämäärä:   18.7.25 00:07:28

Minusta ei kannata soittaa vain soittamisen ilosta, mutta jos on esimerkiksi aidosti jotain kysyttävää työpaikkaan liittyen, niin totta kai silloin kannattaa soittaa.

Itse juuri vaihdoin työpaikkaa, en soittanut, mutta tulin silti valituksi yli sadan hakijan joukosta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.