Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia inositolista?

Lähettäjä: PCOS 
Päivämäärä:   17.7.25 18:05:45

Minulla on kilpparivaivoja ja pcos. Olen jo yli 40, eli aineenvaihduntakin on hidastunut. Paino nousee nousemistaan, vaikka syön terveellisesti ja liikun melko paljon, ja kuukautiskierto on mitä on. Jostain osui silmiini jonkun kirjoitus inositolista ja aloin etsiä siitä tietoa. Löysin paljon ylistäviä käyttäjäkokemuksia, miten pcos-oireet ovat helpottaneet ja joillakin oli painokin laskenut.

Onko sinulla omaa tai lähipiirin kokemusta inositolista? Onko oikeasti hyödyllistä, vai meneekö ihan höpö höpö -osastoon?

Re: Kokemuksia inositolista?

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   17.7.25 18:06:57

Ei ollut apua minulle :(

Lähettäjä: PCOS 
Päivämäärä:   17.7.25 18:08:32

Kysymys: Okei, ikävä kuulla. :( Mihin vaivaan hait apua, jos saa kysyä?

Päivämäärä:   17.7.25 18:10:47

Juuri tuo PCOS kaikkine oireineen ja erityisesti lihominen. Eli pääasiassa painonhallintaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.25 18:20:04

En ole huomannut hyötyjä, mutten haittojakaan joten popsin sen pari grammaa päivässä. Moni saa siitä jopa metforminiin verrattavan avun sokeriarvojen kanssa.

Minulla ei ole mitään diagnoosia, eivät suostu tutkimaan oireita kun olen hoikka ja siksi ei voi olla mitään tuollaista hormonaalista vikaa. Hiukset muuten vaan tippuu päästä, muu kroppa kasvattaa turkkia ja kaikkialla on pahaa aknea mitä ei koskaan ennen ole ollut.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.7.25 18:28:04

Kyl mulla vaan tutkittiin, vaikka olin laiha. Tosin kärsin kuukautishäiriöistä, tuli milloin sattuu ja joskus kierto oli vaan pari viikkoa pitkä ja vuodan kuin teurastettava. Sen lisäksi oli prolaktiini ihan taivaissa. Munasarjoissa löytyi toisesta lievää rakkulaa ja verikokeiden tuloksista se diagnoosi tulikin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   17.7.25 18:50:02

"Inositolia löytyy luonnostaan monista ruoka-aineista, kuten sitrushedelmistä, täysjyväviljasta, pähkinöistä, pavuista, siemenistä ja vihreistä lehtivihanneksista."

Eli kyllä sitä aika helposti ruoastakin saa.

Päivämäärä:   17.7.25 18:56:57

^ joo, ja perunassa on bentsoja, mutta aika monta saat syödä että sillä on mitään väliä. Ei taida olla sittenkään kun määrä suhteessa muihin ainesosiin on niin mitättömän pieni.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.25 19:23:59

Olen saanut apua. Sokerihimo hävisi inositolin käytön myötä ja sen jälkeen painokin alkoi tippua.

Päivämäärä:   17.7.25 20:09:05

Voisiko siis inositolin avulla laihtua jos se hillitsisi sokerinhimoa?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.7.25 21:24:53

Laskee sokerinhimoa ja/tai verensokereiden heittelyitä jotka aiheuttavat himoa nopeisiin hiilareihin.
Dietissä pysyminen helpottuu

Päivämäärä:   17.7.25 21:28:14

Minulla ei ole makeanhimoa kuin joskus kuukautisten alla ja silloinkin haluan palan täytekakkua tai pienen suklaapatukan. Enemmän himoitsen kaikkea suolaista, kuten homejuustot, pizzat jne. joten onkohan tässä se syy, miksi ei minulla auttanut.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.7.25 21:49:32

Mulla PCOS. Inositolia käytin useamman kuukauden ajan 650 mg/päivä. Ei mitään vaikutusta.
Mulla epäsäännöllinen kierto, liikaa karvankasvua, mutta tukka ohenee niin että itkettää. Matala estrogeeni aiheuttaa mulle myös silmien ja limakalvojen kuivumista.

Nyt käytän Menoplussaa, mutta eipä siitäkään taida mitään apua olla.

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   17.7.25 22:35:43

Luin tieteellisiä artikkeleita ja niissä useammassa oli suositeltu myo-inositolin annokseksi 2 g kaksi kertaa päivässä.

Päivämäärä:   17.7.25 22:36:03

650mg/päivä on ihan liian matala annos PCOSiin, tarvitset ainakin 2 grammaa päivässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.