Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten selviätte maailman pahuudesta?

Lähettäjä: Miten 
Päivämäärä:   17.7.25 17:48:24

Maailma kun on oikeastaan aika kamala paikka, niin paljon pahoja ihmisiä, jotka tekevät pahaa ihmisille ja eläimille. Tuntuu että maailma menee koko ajan entistä huonompaan suuntaan, eikä sitä voi pysäyttää.

Jotenkin tuntuu, etten kuulu tällaiseen paikkaan. Ihan kuin muut eivät ajattelisi yhtään omilla aivoillaan näitä asioita?

En halua omia lapsiakaan juuri tästä syystä, miksi tekisin heidät tänne oravanpyörään muiden ihmisten armoille? Parempi pysyä lapsettomana! En ole ihan nuori enää, mutta en myöskään vielä keski-ikäinen. Tämä sama ajatus sekä lapsettomuudesta että maailmasta on ollut mulla AINA, niin kauan kun muistan. Lapsena jo esim. 10-vuotissynttäreilläni muistan selvästi ajattelleeni, että ''olen jo kymmenen vuotta elänyt tässä hullussa maailmassa''.

Huh. En voi olla ainoa joka ajattelee näin?

Re: Miten selviätte maailman pahuudesta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.25 18:04:12

Tartun tuohon muiden armoilla elämiseen. Se on tietyllä tavalla totta, sillä kuulee ja lukee tapahtuvan ikäviä tapahtumia joihin asianosainen ei voi itse vaikuttaa. Mutta sitten on vain pyrittävä vaikuttamaan ja myös taistelemaan niiden asioiden puolesta joihin voi olla mahdollista vaikuttaa.

On keskityttävä siihen, mille on mahdollista omilla teoilla tuottaa muutos. Kaikki muu on turhaa. Kansanaloitteista ja mielenosoituksista on ollut historian varrella hyötyäkin. Taistelu ollut kovaa ja julmaa, jos mietitään vaikka muinoin Yhdysvaltojen rotujen erottelu politiikkaa. Asioihin tuli parannus, mikä ei todellakaan tullut helpolla ja siitä taistellaan edelleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.25 18:07:03

Nimenomaan selviän ja yritän ajatella että pääosin hyviä, esim. 50% hyviä on enemmän kuin läpipahoja.

Lähtökohtaisestihan meidän planeetta on tuskaa ja vääryyttä täynnä ihan joko "jumalan" tai evoluution myötä, kumpaan sitten uskoo. Esimerkiksi me ihmiset tapamme muita yksilöitä joilla on tunteet ja ajatukset vaikka ravitsemuksellisesti se ei meille olisi pakko. Me tehdään sitä koska meistä se on hauskaa ja hyvää syödä lihaa eli pelkästä pahuudesta.

Mutta maailma on vääryyttä täynnä myös siksi, että on paljon eläimiä joiden on pakko tappaa ja tuottaa toisille yksilöille kipua, kauhua ja tuskaa (ihan siksi että jumala tai evoluutio, riippuu kumpaan uskoo) koska liha on se mitä he ovat syntyneet syömään. Petolintu ei voi elää ruohoa syömällä. Sen on pakko tappaa.

On paljon vaikkapa hyönteisiä joiden elämänkulku on se, että ne munivat toisen lajin sisään jolloin hyönteisen toukat syövät isäntäeläimen elävältä tuottaen isäntäeläimelle valtavasti tuskaa.

Meidän planeetta on lähtäkohtaisesti julma, tuskantäyteinen ja raaka. Meillä eri lajit kilpailevat resursseista ja käyttävät toisia yksilöitä resursseina. Se pitää hyväksyä kun ei elämistä lopettaakaan voi.

Mitä tulee ihmisyhteiskuntaan, on tiedossa miten turha tuska heikentää meidän lajin olemassaoloa joten sitä kannattaa välttää ja sitä suitsitaankin laein ja uskonnoin. Meidän lajissa vaarallisempi sukupuoli on miehet ja erityisesti naisten kannattaa aina muistaa tämä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.25 18:41:40

Ainoa mitä voi tehdä on keskittyä hyviin asioihin. Olen itse hyperempaattinen ja spektrumilla, ja ihan aidosti oikeasti kärsinyt itsetuhoisista ajatuksista siksi, koska en pääse muiden (etenkin eläinten, mutta myös lasten) kärsimyksen ajattelemisesta eroon.

Mutta minua auttaa sen muistaminen että lopulta, nämä skenaariot ovat oman pääni sisällä. Maailmassa on tuskaa mutta se ei tuskaa vähennä että luon itse kauheita skenaarioita päässäni ja kärsin ja kipuilen ja kauhistelen ja muserrun niiden ajattelemisen alla.

Et voi elää läpi muiden tuskaa pääsi sisällä. Ne skenaariot päässäsi tuottavat vain ja ainoastaan sinulle itsellesi tuskaa. Se ei auta ketään että kärsit itse. Voit vain tehdä sitä mitä itse pystyt.

Minulle se tarkoittaa varsin ekologisesti elämistä, luonnon kunnioittamista, sitä että itse kohtelen eläimiä ja muita hyvin ja lempeästi. Ja se on ainoa mitä voin oikeasti tietää tapahtuvan maailmassa; se mitä minä näen edessäni, se lintu joka syö minun lintulaudallani.

Älä jää elämään mielesi kauhuskenaarioihin. Jollain tavalla ne asiat tapahtuvat maailmalla, mutta se ajatus ja skenaario omassa päässäsi, on vain sinun tulkintasi ja mielikuvasi, josta sinä kärsit itse.
Sinulla on lupa keskittyä positiivisiin asioihin. Ja se riittää että itse elät hyvien arvojen pohjalta. Ei sinun _tarvitse_ sijaiskärsiä ollaksesi empaattinen ja hyvä.

Mulla meinasi mennä mielenterveys, oikeasti. Nykyään en enää säännöllisesti ajattele maailman pahuutta mutta se taipumus on vain muuttunut pakkoajatuksiksi, värikkäiksi mielikuviksi jotka ryntäävät yhtäkkiä jostain. (En aio niistä kertoa sen enempää, en koskaan edes ääneen noiden ajatusten sisällöstä puhu, etten anna niille enempää konkreettistä jalansijaa omassa elämässäni)

No, näillä mennään, ja näillä pärjäillään.

Päivämäärä:   17.7.25 18:42:06

Mä elän uutispimennossa. Hävettää oikein sanoa, etten tiedä paljoakaan mistään sodista tmv. mitä nyt riehuu. Koitan keskittyä siihen, mikä vaikuttaa omaan elämään ja mihin voin itse vaikuttaa.

Päivämäärä:   17.7.25 18:42:29

Esimerkiksi me ihmiset tapamme muita yksilöitä joilla on tunteet ja ajatukset vaikka ravitsemuksellisesti se ei meille olisi pakko. Me tehdään sitä koska meistä se on hauskaa ja hyvää syödä lihaa eli pelkästä pahuudesta.

Hyvänä esimerkkinä vegaani jolla on lihansyöjälemmikkejä.

Päivämäärä:   17.7.25 18:45:40

Joo sama, elän kanssa uutisipmennossa. seuraan vaan muutamia "hyvän mielen" uutiskanavia.

Ei hävetä. Mun ei tarvitse sodasta tietää. Mun tarvitsee ainoastaan tietää että omat toimintani, elämäntapani ja asemani on rauhan puolella, ja etten omien toimien kautta rahoita enempää sotaa kuin lapsityövoimaakaan.

Lähettäjä: Onko näin? 
Päivämäärä:   17.7.25 19:15:12

Maailma on oikeastaan parempi paikka kuin koskaan ennen.

Maailmassa on vähemmän sotia kuin koskaan aikaisemmin.

Ihmisiä kuolee sairauksiin vähemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Ihmisiä kuolee vähemmän nälkään kuin koskaan aikaisemmin.

Absoluuttisessa köyhyydessä elää vähemmän ihmisiä kuin ikinä.

Näihin löytyy lähteet helposti guuglella. Lisäksi eräät ruotsalaiset tutkijat ovat nimenomaan perehtyneet tähän negaatiovääristymään.
Uutiset väärentää kuvaa maailmasta, koska ne keskittyy negaatioihin.

Suosittelen uutispimentoa aloittajalle niin alkaa elämä kummasti kirkastua. Aurinko paistaa ja linnut laulaa, maapallo jatkaa aurinkokunnan kiertämistä ja aurinkokunta linnunradan kiertämistä.

Hyvin siis jaksan. Kaikkeen en voi vaikuttaa. Maailmassa on paljon hyvää sen pahan lisäksi. Niin se vaan on. Päätin keskittyä hyvään ja elämänlaatu parani kummasti. Olen myös joskus ollut kova tuskailemaan maailmaa.

Päivämäärä:   17.7.25 19:29:57

"Suosittelen uutispimentoa aloittajalle niin alkaa elämä kummasti kirkastua. Aurinko paistaa ja linnut laulaa, maapallo jatkaa aurinkokunnan kiertämistä ja aurinkokunta linnunradan kiertämistä."

TÄMÄ.

Ihminen on kehittynyt loistavaksi vaaran tunnistajaksi evoluution myötä. Meille on kehittynyt erittäin syvä kyky tuntea empatiaa ja surra ja kärsiä muiden puolesta.

Koska juuri se on pitänyt yhteisön hengissä ja hyvinvoivana. Se että koko heimo on kiinnostunut auttamaan sairasta tai vammautunutta (ihan luolamiesajoilta löydetty todisteita siitä, että esim. rampa on elänyt pitkän elämän) ja ennen kaikkea puolustamaan heikompia kuten lapsia.

Se on hyvä ominaisuus. Mutta voi olla aivan karsea taakka tässä päivässä. Ihmisen aivot EI ole tehty siihen että voimme lukea ja imeä kaikki maailman pahuudet. Meidän aivot on tehty siihen että ollaan just niin kiinnostuneita ympärillä olevista asioista, mihin voimme itse vaikuttaa - koska ei ennen ollut mahdollisuutta tietää asioista, joihin emme voineet vaikuttaa.

Älä tunne uutispimennosta pahaaa omatuntoa.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   17.7.25 19:56:57

. / Miksi lokeroit juuri miehet pahoiksi? Ei kai sille voi, kumpaan sukupuoleen syntyy.
Samoja ajatuksia, tuntuu ahdistavalta että elämä on suurilta osin kärsimystä. Ihmiset nykyään osaavat sitä lievittää, mutta luonnon eläimet kokevat sitä jatkuvasti.

Päivämäärä:   17.7.25 20:27:50

”Esimerkiksi me ihmiset tapamme muita yksilöitä joilla on tunteet ja ajatukset vaikka ravitsemuksellisesti se ei meille olisi pakko. Me tehdään sitä koska meistä se on hauskaa ja hyvää syödä lihaa eli pelkästä pahuudesta.

Hyvänä esimerkkinä vegaani jolla on lihansyöjälemmikkejä.”

Tässäpä heti esimerkki pahuudesta. Pahat ihmiset yrittävät mustamaalata heitä parempia ihmisiä aina keinolla millä hyvänsä.

Paljon parempi esimerkki on lihaa syövä ihminen. Vegaani on tehnyt eettisen valinnan olla itse syömättä lihaa, koska se ei ole hänelle itselleen pakollista, mutta lihansyöjäeläimelle taas on. Jos vegaanilla on lihansyöjälemmikki, syö se todennäköisesti eettistä lihaa, koska vegaanit ajattelevat sellaisia asioita paljonkin. Tavallinen sekasyöjä ihminen syö yleensä halvinta lihaa, suomatta ajatustakaan eläinten kärsimykselle.

Päivämäärä:   17.7.25 20:30:48

Lähettäjä: Ok
Päivämäärä: 17.7.25 19:56:57

. / Miksi lokeroit juuri miehet pahoiksi? Ei kai sille voi, kumpaan sukupuoleen syntyy.
Samoja ajatuksia, tuntuu ahdistavalta että elämä on suurilta osin kärsimystä. Ihmiset nykyään osaavat sitä lievittää, mutta luonnon eläimet kokevat sitä jatkuvasti.

^ Pitääkö tätä kysyä, oikeasti? Kaikki miehet eivät ole pahoja, mutta kyllä tässä maailmassa raakuuksia tekee eniten miehet, luolamiesajoilta asti.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.7.25 22:16:17

Aloittaja, tuo on sairaus. Hanki nyt ihmeessä lääkkeet siihen.

Päivämäärä:   17.7.25 22:25:48

Anteeksi, miten se on muka sairaus, että kantaa huolta maailman tilasta, ihmisten käyttäytymisestä, polarisoitumisesta ja niin monista ongelmista, jotka IHMINEN on saanut aikaan?

Enemmänkin se olisi sairautta, jos EI välittäisi yhtään.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.7.25 22:33:24

On se, jos 10 vuotiaasta on valvonut tuollaisia ja se estää elämästä normaalia elämää, kyseessä on masennus ja ahdistuneisuushäiriö.

Ps. Maailma on ollut aina paha ja julma. Nykyään vaan kaikki saadaan mediassa esiin ja tienataan rahaa sillä. Väitän että maailma on ollut paljon julmempi, mitä se nykyään on.

Lähettäjä: puutarhatonttu 
Päivämäärä:   17.7.25 22:41:35

"Tavallinen sekasyöjä ihminen syö yleensä halvinta lihaa, suomatta ajatustakaan eläinten kärsimykselle."

Kyllä minä ajattelen eläinten oloja paljonkin. Mutta olen köyhä, niin syön halpaa. Itseasiassa joudun pitämään myös puuropäiviä, jolloin en syö ollenkaan lihaa. Tämä siis köyhyyden takia.

Päivämäärä:   18.7.25 03:10:17

"Lähettäjä: -.-
Päivämäärä: 17.7.25 22:33:24

On se, jos 10 vuotiaasta on valvonut tuollaisia ja se estää elämästä normaalia elämää, kyseessä on masennus ja ahdistuneisuushäiriö."

:'D Normaalia elämää :'D Kyllä, se on täysin normaalia elämää modernilla ihmisellä, herätä aamulla, ja saada 12 tuntia uutisvyöryä maailman pahuuksista jokaisesta laitteesta ja tuutista.
Normaali ihminen kohauttaa olkiaan, ei normaalia ihmistä kiinnosta :D

Päivämäärä:   18.7.25 05:55:26

>en halua omia lapsiakaan

Tästä tunnistaa aina tietyn ryhmän suomalaisvastaiseksi mielipidevaikuttamiseksi.

Päivämäärä:   18.7.25 07:51:06

Vegaani on tehnyt eettisen valinnan olla itse syömättä lihaa, koska se ei ole hänelle itselleen pakollista, mutta lihansyöjäeläimelle taas on. Jos vegaanilla on lihansyöjälemmikki, syö se todennäköisesti eettistä lihaa, koska vegaanit ajattelevat sellaisia asioita paljonkin.

Moni sekasyöjä ajattelee näitä ruoka- asioita paljonkin ja syö suomalaista lihaa koska se on ekologista sekä eettistä.
Kaikki vegaanit sitten varmaan ruokkivat lihansyöjälemmikkejä kotimaisella lihalla joten miksei sitä voisi silloin vegaani syödä itsekin?
Jonkunhan on kasvatettava sekä syötävää sitä
lihaa jotta sitä on myös vegaanin lihaa syöville lemmikeille.
Jotenkin hupaisaa että ollaan niin huolissaan eläinten oikeuksista sekä ilmastosta mutta itse sitten pidetään lihaa syövää usein aivan tarpeetonta lemmikkiä joka vain kuormittaa ilmastoa sekä lisää tarpeettoman lemmikkikrääsän tuotantoa.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   18.7.25 08:00:25

Vegaanin järjenjuoksu eli eettistä lihaa koiralle mutta ei voi itse syödä sitä?
Ööö.... eläimet kärsivät en voi syödä lihaa mutta on Ok pitää koiraa tai kissaa joka syö sitä lihaa ja sitten arvostellaan muiden lihansyöntiä tai eläinten kasvatusta joka nimenomaan mahdollistaa sen vegaaninkin lemmikkien ruuan.
Vinkki vegaaneiile, kasvattakaa itse eläin ruuaksi lihansyöjälemmikille.
Ette pysty? No silloin ei mielestäni pitäisi pitää minkäänlaista lihaa syöviä lemmikkiä jos ei itse kykene ruokkimaan sitä alusta loppuun.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   18.7.25 09:50:27

En seuraa uutisia oikeastaan lainkaan.
Jos somessa tulee jotain pahaa vastaan niin piilotan/estän heti.

Hyvin menee.

Päivämäärä:   18.7.25 10:36:02

''En seuraa uutisia oikeastaan lainkaan.
Jos somessa tulee jotain pahaa vastaan niin piilotan/estän heti.''

Nojoo, tämä just. MUTTA vaikka piilottaisit kaikki ikävät kuvat ja tekstit uutis- ja somevirrastasi, se ei tarkoita ETTEIKÖ SITÄ TAPAHTUISI!!!

Jokainen pystyy sulkemaan silmänsä, mutta pystytkö oikeasti elämään kuin mitään ei tapahtuisi? Mä olen jonkin verran herkkä ja todella empaattinen ihminen, en vaan voi sulkea kaikkea pois.

Toistan nyt itseäni, jotenkin tuntuu etten kuulu tänne, ajattelen niin eri tavalla asioista. En tarkoita että paremmalla tavalla kuin muut, vaan eri tavalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.