Lähettäjä: .
Päivämäärä: 17.7.25 17:31:29
Tiedän että ei ole helppoa kun ikää tulee.
On vaivoja ja sairauksia eikä enää nuoruuden voimia.
Mutta silti, silti mietin onko tuon iän jälkeen enää ketään asioita tekevää ihmistä? Olen itse vajaa 50 ja paljon tunnen 70+ -ihmisiä, he on kaikki passiivisia tai muuttuneet passiivisiksi.
Omat vanhemmat touhusivat vielä muutama vuosi sitten paljon, tapasivat ystäviä, kävivät kahviloissa, syömässä, tekivät pieniä kesäreissuja, lenkkeilivät, marjastivat.
Nyt eivät tee mitään muuta kuin oleilevat sisällä, tuijottavat puhelinta ja korkeintaan pihalla hetken oleilevat. Täydellinen passivoituminen.
Mutta sama on tapahtunut heidän ystävilleen. Äidin päälle 70v kaverit pesivät mattoja, marjastivat, vierailivat lastensa luona toisilla paikkakunnilla. Isän kaverit veneilivät, tekivät talkoolla rakennushommia toisilleen jne. Eivät enää tee mitään tuota. Hekin vain istuskelevat sisällä vuoden ympäri.
Pelottaa mitä se oma vanhuus tulee olemaan. Olen hyvinkin aktiivinen ja sosiaalinen, tykkään mennä ja touhuta. On alkanut huolettaa että tapahtuuko joku täydellinen muutos kun se 70 iskee lopulta lasiin. On se aika pitkä masentava matka jos jopa 30 vuotta vain olohuoneen seiniä tuijottelee ennen kuin kupsahtaa.
Tunnetteko te aktiivisia seniorikansalaisia? Kenellä olisi säilynyt sellainen mielenkiinto asioiden tekemistä kohtaan? En nyt puhu sairaista, sairaita on nuorissakin ja sehän estää monenemoista mutta olisi ajatellut että vielä perusterveenä seitsemänkymppisenä jaksaisi.
|