Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehen auton käyttö/korvaus 2

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   17.7.25 13:58:55

Edellinen: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10115159&t=10115159

Sukunimiasiaan: tämä oli tiedossa mutta haluttiin ratkaista tämä siten että molemmilla yhtä suuri mahdollisuus saada nimensä lapselle.

Re: Miehen auton käyttö/korvaus 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.25 14:03:26

No kerro nyt vielä millä kaikilla tavoilla tuo mies on ihana.

Päivämäärä:   17.7.25 14:07:14

...: tuon sinun irvailusi jälkeen ei ihan oikeasti huvita. Samapa se mitä tänne sanoo niin mollaamista mollaamisen perään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.25 15:39:21

"mies ei voi olla raskaana joten tuota ei nyt voi perusteluna käyttää"

Ai että, tasa-arvo on (miehen mielestä) hiottu äärimmilleen. Mieskö nämä ajatukset sulle syöttää?

Päivämäärä:   17.7.25 16:05:14

*: No ei, olen tuota mieltä ihan omasta takaa. Miksi haluatte edelleen vääntää asiasta ja päättää toisen puolesta miten jonkun sukunimen tai naimisiinmenon kanssa tulee toimia kun olemme tähän tilanteeseen tyytyväisiä? Minäkin.

Päivämäärä:   17.7.25 16:07:51

Kuulostat todella tyytyväiseltä mieheen, joka on kateellinen köyhyydestäsi ja katkera kun olet kotona.

Päivämäärä:   17.7.25 16:11:40

...: tottakai se kuulostaa siltä koska tässä keskustelussa olen keskittynyt asioihin joihin en ole tyytyväinen. Kokonaisuuteen olen ollut hyvinkin tyytyväinen tähän asti mutta nyt on tullut nämä muutama omituinen puoli hänestä esiin.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   17.7.25 16:17:29

Erikoisia suhteita nykyään. Se maksaa kenellä on rahaa silloin taskussa kun johonkin mennään tai kenellä on isommat tulot. En ikinä lähtisi mihinkään mun rahat ja sun rahat juttuun mukaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.7.25 16:17:41

Aloittaja: se on ihan sinun oma valintasi elää niin, että me toisenlaisen valinnan tehneet pidämme sitä itsellemme vieraana. Se ilmenee eräillä mollaamisena. Ei mollaaminen ole ainoa seuraus, jota saat valinnastasi kärsiä. Ajattele edes lastasi!

Vaikuttaa siltä, että ei sinulle kelpaa mikään järkevä ehdotus, kuten esimerkiksi kilometrikorvaus ajettujen kilometrien mukaan. Se on yleinen käytäntö silloin ,kun maksetaan korvausta auton käytöstä. Yleensä kyse on oman auton käytöstä työajoissa, jolloin 0,59 euroa per kilometri on veroton korvaus. Se kattaa enemmän polttoaineita ja auton kulumista kuin verovähennys. En tosin palannut lukemaan edellistä ketjua. Ehkä kerroit siellä, miten aioit toimia.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.7.25 16:26:56

Mutta onhan se hevosen vuokraaminenkin ihan typerää ellei mahdotonta ennen kuin olet takaisin sinne työelämään mennyt.. Mitä jos pohtisitte näitä raha-asioita uudestaan kun se on oikeasti ajankohtaista se työ ja kahdet tulot ? Mitä kukakin silloin harrastaa ja kenen rahoilla, mennäänkö yhdellä vai kahdella autolla jatkossa ja miten ylipäänsä koko rahankäyttö ja kulujen jako tulee asettumaan eli miten sovitte niiden asettuvan kun niin sinun uudet tulosi kuin esim päiväkotimaksut ja muut on tarkkaan tiedossa. Jos on oikeasti ollut niin reilu ja tasapuolinen rahassa aiemmin niin voi olla ihan myös stressin merkki, että hätäpäissään haluaa niitä auton kuluja.. hiertää selvästi myös sinun harrastamisesi ja menemisesi niin sellaisistakin on hyvä sopia, että montako iltaa viikossa olisi ok olla omissa menoissa ja montako pyhitetään perheelle (ja mitä silloin tehdään ?) jne.

Päivämäärä:   17.7.25 16:34:09

..: tuollahan aiemmin kirjoitin että työelämään palatessani otan nuo kilometrikorvaukset käyttöön ja sitä ennen maksan vain bensoja.

Hmmm: miksi ei minulla saisi olla sitä harrastusta 1-2 kertaa viikossa? Miksi se ei olisi järkevää ennenkuin palaan töihin? Mielestäni molemmilla voi olla omakin elämä perhe-elämän lisäksi. Olen myös kannustanut miestä hankkimaan harrastuksen tai edes näkemään kavereita useammin mutta ei ole näin tehnyt.

Päivämäärä:   17.7.25 16:42:49

Ei helv.. Mies maksaa perheen elämisen ja kun tulee ilmi että saisi maksaa osan auton kuluista että pääsee harrastelemaan, mies haukutaan pihiksi siaksi joka käyttää taloudellisesti hyväkseen? Mikä hitto tätä porukkaa vaivaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.25 16:51:57

En ole lukenut edellistä kokonaan, mutta mainitsenpa oman näkemykseni.

Taustatietona: Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 10v, molemmilla oli omat autot jo ennen kuin tavattiin ja on edelleen. Meillä on molemmilla omat rahat, vaikka esim yhteinen asuntolaina onkin. Ei lapsia.

Jos mun mies päättäisi nyt, ettei enää tarvitse autoaan ja myisi sen pois ja sitten pyytäisi mun autoa käyttöön 2x/vko, niin kyllä mäkin jotain kulukorvausta bensojen lisäksi odottaisin. Minä kuitenkin huollan autoa vuosittain useilla sadoilla, ostan uudet renkaat, katsastan… Auton pitäminen on kallista ja kyllä mun mies saisi sen pitämiseen osallistua, eikä ajella ilmaiseksi ja jättää taloudellista vastuuta minun harteille.

Toki mun mielestä aloittajan tilanne on eri, kun on yhteistä perhettä, hoitovapaata, radikaalisti eri tulotasot. En ehkä aloittajan tilanteessa kokisi tuollaista jakoa reiluksi, mutta niin vaan on erilaiset parisuhteet ja erilaiset tavat hoitaa raha-asioita.

Päivämäärä:   17.7.25 16:54:48

.: jep, siitä hän valittelee kun pitää jotain uusia renkaita sun muita hankkia niin varmasti kuluja tulee. Mutta toisaalta tässä tämä minun hoitovapaa. Siksi vähän halusinkin mielipiteitä että miten nyt ja mitenkä sitten kun olen takaisin työelämässä. Että mitä täällä on porukka mieltä.

Lähettäjä: Farkku 
Päivämäärä:   17.7.25 17:09:38

Minulla hajosi vanha auto hoitovapaalla joten mies osti uuden farkun minun käyttöön. Hoitovapaalla mies kustansi kaikki auton kulut ja kun palasin töihin niin sen jälkeen olen maksanut itse bensat, katsastukset, renkaat, lasinpesunesteet ja pyyhkijät. Mies maksaa edelleen vakuutukset sekä remppa osat kuten jarrupalat yms. Jotka autoon itse vaihtaa. Mies paremmin tienaava. Ollaan naimisissa.

Mutta aloittajana hankkisin oman auto töihin palatessa. Helpottaa elämää lapsen kanssa etkä ole riippuvainen miehen autosta. Meillä ainakin lapsen kanssa jouduttiin ravaamaan lastenpolilla, yksityisellä lääkärillä yms. Ja työvuorojeni vuoksi oli järkevämpää, että hoidin suurimman osan käynneistä joten auto oli aika välttämätön. Nyt taas työelämä muuttunut molemmilla ja mies hoitaa enemmän noita lääkäri käyntejä lasten kanssa.

Päivämäärä:   17.7.25 17:18:32

..: kertoisitko vielä että miten minä konkreettisesti kärsin siitä että lapsillani on mieheni sukunimi? Kyllä, tiedän että pitää olla luvat jos lähden heidän kanssaan itsekseni ulkomaille mutta niin se olisi toisinpäinkin.

Lähettäjä: vanha vaimo 
Päivämäärä:   17.7.25 17:20:48

Aloittaja on kotihoidon tuella ja hoitaa yhteisiä lapsia (menettää samalla eläkettä ja mahdollisesti myös ura voi kärsiä) niin on mielestäni ihan selvää, että työssäkäyvä osapuoli kustantaa elämisen. Tai voihan hänelle ehdottaa, että vaihdatte vuoroja. Ja varmaan nyt sitten miestä kaivertaa, että toisella on harrastus mihin menee aikaa. Olisiko hänestä parempi, että se lasten kanssa kotona olija tulee kiukkuiseksi eikä jaksa mitään kun vain kotona kykkii. Vai saisiko harrastaa vaikka jumppa jonne myös pitäisi mennä autolla. Jos tallille on lyhyt matka niin en itse maksaisi mitään. Mies tarvitsee autoa töihin joten kulut juoksee anyway. Jos sitten pitempi matka niin voisin ehkä korvata polttoaineet. Mutta, että ihan kilometrikorvausta oman perheen jäsenelle, just. Myöhemmin kun olet töissä takaisin niin osta oma "talliauto" joku toimiva vanha kosla. voisi olla helpompaa. Tai mieti jotain muuta tapaa käydä tallilla.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   17.7.25 18:02:52

Mun lapsilla on isänsä nimi, miksi te ihmettelette sitä mikä nimi niillä lapsilla on? Ja miksi pitäs olla naimisissa, pelkän taloudellisen turvan takiako? Eiköhän se mies oo tiuskassu vaan typerästi välttämättä että on pihi sika joka alistaa alottaa taloudellisesti. Alottaja oota muutama päivä ja ihan asiallisesti juttelet miehen kans asioista. Eiköhän ne selviä.

Päivämäärä:   17.7.25 18:07:46

Köyhillä pihipaskamiehillä ei pitäisi olla lapsia. Täysin yksiselitteistä. Hän ei ole kunnon mies edes vaan naurettava ahne ja itsekäs pikkupoika.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.7.25 18:18:36

Jos ei tuon kummempia riitoja ole perheessä jossa pieniä lapsia niin alottaja voi olla ihan tyytyväinen. Vauva kasvaa, äiti menee töihin ja raha asiat helpottaa kun 2 tienaa. Vois olla riitaa monesta monesta muustakin asiasta.

Lähettäjä: Ödf 
Päivämäärä:   17.7.25 18:48:12

Minä lainasin joskus miehen autoa kun piti käydä toisella paikkakunnalla. Kilometrejä kertyi n. 250 tuolta päivältä. Sanoin, että maksan bensat ja mies naurahti, että "Ei sinun tarvitse, sinä voit maksaa luonnossa".

Tein tuolloin tuosta ketjun tänne ja vastauksia tulvi, että "tuohan on vain huumoria ja minun mieheni voisi sanoa aivan samoin". Turha siis kauhistua kun ette te aiemminkaan olleet kanssani samaa mieltä, kun kerroin tuolloin, että en mitenkään hykerrellyt onnessani.

Mutta jos aloittaja miehellä on hyvä palkka niin on kyllä jännä, jos aloittajan pitää alkaa reilummin maksaa auton käytöstä. Kai mies maksaa kuitenkin loput lasten kuluista mitä lapsilisien jälkeen jää, ja elättää aloittajaa muutenkin, kun vaatii rahaa auton käytöstä?

Ei kai ole niin, että aloittaja elättää miestä, maksaa yhteisten lasten kulut ja lisäksi vielä miehelle auton lainaamisesta?

Päivämäärä:   17.7.25 18:48:39

.: No ei tämä nyt niin köyhä ole, ellei nyt tee jotain hölmöjä omia velkoja tässä.

K: olipas erilainen näkemys hyvin moneen muuhun kirjoittajaan verrattuna.

R: Niin, en ole vieläkään saanut kunnollisia vastauksia siihen että miksi olen nyt niin sorrettu ja alistettu kun en väkisin vaatinut omaa sukunimeäni lapsillemme (tai ole naimisissa). Molemmat oltiin vähän sillai että ei tämä sukunimijuttu mikään maailmanloppu ole mutta ei haluta molempien yhdistelmääkään kun tulisi liian pitkä ja vedetään sitten vaikka pitkää tikkua ja katotaan kuinka käy. Ihan reilua minusta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.7.25 18:52:39

"Hmmm: miksi ei minulla saisi olla sitä harrastusta 1-2 kertaa viikossa? Miksi se ei olisi järkevää ennenkuin palaan töihin? Mielestäni molemmilla voi olla omakin elämä perhe-elämän lisäksi."

Harrastus ajatuksena on tietenkin hyvä ! Mutta vuokrahevonen on ensinnäkin usein aika sitova juttu, mutta ennen kaikkea hevostelu itsessään suht kallis harrastus ja jos siihen ja vain ja ainoastaan siihen tarvitaan vielä miehen autoa, kuka selvästi siitä haluaa nyt vielä ihan rahaa bensan lisäksi niin tuleehan niille parille viikkokäynnille iso hintalappu suhteutettuna siihen ettet tällä hetkellä tienaa. Vähän siis ymmärrän että miestä hiertää..en minäkään hänenä kaiken elämisen maksamisen lisäksi haluaisi kustantaa kallista harrastusta kun ystävien kanssa liikkumaan pääsee ilmaiseksi tai pikkurahalla. Säästöjä nyt ei ikinä kannata laittaa harrastukseen, ennemmin pitää pienen lapsen kanssa puskuria ja sitäkin tarkoitin ettei järkevin valinta ennen kuin olet taas töissä ja tienaat ne hepparahat. ehkä mies ei osaa pukea tätä kaikkea sanoiksi muuten kuin nostamalla moisen harrastuksen hintaa entisestään ?

Päivämäärä:   17.7.25 19:03:58

Hmmm...: siis tuo vuokris on ollut minulla lähemmäs kymmenen vuotta ja on todella reilulla diilillä. Olen ottanut selvää kustannuksista ja pystyn ne kustantamaan kyllä. Varmasti kaikki muukin harrastaminen jonkun verran maksaa jonne joutuu kulkemaan, ellei nyt ala juoksua tässä harrastamaan. Ja siihenkin pitäisi ostaa ainakin ne juoksulenkkarit.

Päivämäärä:   17.7.25 19:41:29

Alottaja, olen 52v kahden tytön yh ja kahdesti ollu naimisissa. Niin paljon olen elämää nähny että jos ainut ongelma on kiukkusena ärähdetty bensamaksu niin hyvin teillä asiat siellä on. Ehkä sillä miehelläkin on välillä raskasta kun on pieniä lapsia ja haaveilee että sais ajaa sillä moottoripyörällä huitsin nevadaan vähäksi aikaa ja olla yksin ilman mitään velvollisuuksia. Ehkä joku työkaveri on sen moottoripyörän ostanukki ja lähteny lomalle jonnekki mökille tms. Ei kukaan ole robotti, jokainen mokaa välillä enempi vähempi eikä silti ole huono ihminen tai puoliso. Koittakaahan jutella asioista.

Päivämäärä:   17.7.25 19:46:38

K: kyllä hänellä tosiaan stressiä on (kun tuntuu että rahat lopussa) ja tietysti toinen lapsista ei ole ollut mikään maailman helpoin nukkuja yms. Vaikkakaan mies ei siis yöherätyksiä hoida niin on hänellekin univelkaa kertynyt kun kuitenkin herännyt lapsen huutoon. Siksi tosiaan toivoisinkin että hänelläkin joku oma meno olisi välillä meidän perhe-elämästä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.7.25 19:46:52

Joskus keväällä täällä oli ketju kun nainen oli saanut perintöä jonka halusi käyttää omaan harrastukseen, ei perheeseen. Silloinkin mies oli ahne sika kun kärtti emäntää maksamaan enemmän perheen asioita kun rahaa kerran on.
Missäs tilanteessa naisen kuuluu elättää se miehensä? Kun tuntuu että miesten pitää maksaa kaikki ellei naisella oo rahaa mutta naisen perintö on vain naisen omaa rahaa... Ja varmaan palkkakin. Oma hevonenkin menee edelle vaikka mies jäisi työttömäksi...?

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   17.7.25 19:59:22

K: Miksei mies sitten voisi ajaa huitsin nevadaan sillä autollaan, joka jo ennestään on? Ei kai se ajopelin laatu siihen yksinoloon vaikuta?

Päivämäärä:   17.7.25 20:03:27

Niminerkki häh, toki voi ajaa autollakin. Mutta niinku alottajakin olen harrastanu ratsastusta ja mielummin istun hevosen satulaan kuin pyörän satulaan. Sillä kyydillä vaan on ero. Se mies nyt pitäs jotenkin saaha sieltä lomalle etes hetkeksi niin ajatukset tasottuu kyllä.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   17.7.25 20:12:42

Eli mies maksaa arjen menot ja alottaja on kotona. Aloittajalla on säästössä rahaa mutta ei halua niitä käyttää vaan odottaa että mies maksaa kaikki ja stressaa sitten kun jää vähän rahaa käyttöön. Jep, kyllä vituttas mullakin enkä ihmettele miehen käytöstä yhtään joten alahan alottaja maksaa niitä laskuja aivan samanlain ku mieskin.

Päivämäärä:   17.7.25 20:48:14

U: siis miehen rahat menevät hänen omiin huvituksiinsa. Palkasta jää hyvin reilusti yli mitä meidän laskut ovat. Minulla on vielä pari tonnia säästössä ja sillä ei makseta montaa kertaa vuokraa sun muita kun olisivat jo loppu.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   17.7.25 21:01:19

Ensin kirjotat että toivot miehellä olevan joku meno teidän perhe elämästä ja sitten ne rahat yhtäkkiä meneekin miehen huvituksiin. Ristiriitasta.

Päivämäärä:   17.7.25 21:03:03

U: minun kielelläni huvitukset tarkoittavat myös materiaa.

Päivämäärä:   17.7.25 21:16:30

Tehkääpä niin, että toiseen kasaan kaikki teidän perheen tulot ja toiseen menot. Pakolliset menot maksetaan ensin Ja kaikki loppu jaetaan puoliksi.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.7.25 21:31:58

Mitä mies maksaa sinulle lastenhoidosta?

Päivämäärä:   17.7.25 21:41:24

Niin: ei mitään.

Päivämäärä:   17.7.25 22:04:49

"Joskus keväällä täällä oli ketju kun nainen oli saanut perintöä jonka halusi käyttää omaan harrastukseen, ei perheeseen. Silloinkin mies oli ahne sika kun kärtti emäntää maksamaan enemmän perheen asioita kun rahaa kerran on.
Missäs tilanteessa naisen kuuluu elättää se miehensä? Kun tuntuu että miesten pitää maksaa kaikki ellei naisella oo rahaa mutta naisen perintö on vain naisen omaa rahaa... Ja varmaan palkkakin."

Kummallinen ajatus. Ei kai tämä mikään sukupuolikysymys ole.
Se vanhempi, joka on lasten kanssa kotona menettää mm. Palkkatuloja ja eläketuloja, jolloin on reilua, että toinen vanhempi kompensoi tätä maksamalla enemmän kustannuksia siltä ajalta, kun toinen mahdollistaa lasten kotihoidon.

Vastaavasti kaksi työssä käyvää vanhempaa oletettavasti maksavat puoliksi kulut. Toisen perintö ei ole yhteistä hyvää, ellei perinnön saaja itse niin halua.

Samoin jos toinen näistä vanhemmista tienaa huomattavasti enemmän ja haluaisi pitää hulppeampaa elintasoa yllä kuin toisella on varaa, on vaihtoehdot luonnollisesti joko erota tai tarjota sille toisellekin.

Päivämäärä:   18.7.25 06:57:01

"Samoin jos toinen näistä vanhemmista tienaa huomattavasti enemmän ja haluaisi pitää hulppeampaa elintasoa yllä kuin toisella on varaa, on vaihtoehdot luonnollisesti joko erota tai tarjota sille toisellekin."

Että jos toinen tekee vaativaa työtä 40-50h viikko ja toinen huomattavasti helpompaa hommaa vaikkapa 30h viikko että jää enemmän aikaa vaikka olla tallilla taikka lasten kanssa niin tän paremmin tienaavan pitää kustantaa sekin joka ei niin välitä tienata lukssulomille sen muutaman viikon kuukaudessa kun itse käy?
Vai että paremmin tienaavan tulee hankkia uusi Tesla myös puolisolle jos omat rahansa tahtoo sellaiseen käyttää?
Mielestäni tämä sama elintaso on aika häälyvä, toki ei pidä olla että heikommin tienaava syö makaronia ja toinen pihviä, mutta ellei se toinen välitä tehdä enemmän tai kuluttavampaa työtä, en ymmärrä miksi hänen pitäisi päästä osingoille paremmin tienaavien elintasoon (2024 Tesla vs 2008 wv) Jos paremmin tienaavan voi käydä joka päivä ulkona lounaalla niin pitääkö maksaa puolisollekin vai voisiko se puoliso ihan vaan tehdä itselleen eväät?

Päivämäärä:   18.7.25 07:03:10

Vuodessa luksusloma tai kaksi eikä kuukaudessa piti kirjoittaa edelliseen viestiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.25 07:09:22

M: ei teslaa toisellekin, vaan se yksi yhteiskäyttöön. Samantasoiset lomat kustannetaan molemmille. Jos parin arvot ovat niin erilaiset, että toinen halua luksuslomalle Etelämeren saarella ja toinen Kalajoelle, niin kannattaako olla yhdessä?

Kyse ei ole "osingoille pääsemisestä" toisen elintasoon vaan PERHEEN YHTEISESTÄ elintasosta. Ei kannata kenenkään mennä yhteen niin pihin kumppanin kanssa, joka ei halua rakastamalleen (?) puolisolle yhtä hyvää elintasoa kuin itselleen.

Päivämäärä:   18.7.25 07:25:40

Aloittaja, joko olet vastannut siihen, kenen idea oli, että jäät kotihoidontuelle? Laskitteko silloin yhdessä, mitä se vaikuttaa teidän talouteen? Edelleen harvassa perheessä siihen on oikeasti varaa, että toinen jää kotiin niitä lapsia hoitamaan kotihoidontuelle. Useimmiten pakon sanelemana äidinkin on vaan palkkatöihin palattava heti vanhempainvapaiden jälkeen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.7.25 07:44:08

Mihin tuo laskelma, että autoon menee 200 euroa / kk, perustuu? Polttoainekuluihin? Jos on noin tarkkaa niin kävisin silloin tällöin tankkaamassa auton, samalla tavalla teen itsekin jos lainaan oman puolisoni autoa ja ajan pidemmän matkan (meillä on molemmilla omat autot). Mies tosin ei pyydä maksamaan mitään, kuten en minäkään jos hän lainaa minun autoani. Mutta tietysti kiva saada autonsa takaisin niin että tankki ei ole tyhjillään.

Päivämäärä:   18.7.25 09:23:45

"Aloittaja, joko olet vastannut siihen, kenen idea oli, että jäät kotihoidontuelle? Laskitteko silloin yhdessä, mitä se vaikuttaa teidän talouteen? Edelleen harvassa perheessä siihen on oikeasti varaa, että toinen jää kotiin niitä lapsia hoitamaan kotihoidontuelle. Useimmiten pakon sanelemana äidinkin on vaan palkkatöihin palattava heti vanhempainvapaiden jälkeen."

Itse asiassa aika monellakin on varaa jäädä kotiin hoitamaan niitä lapsia, jos perhe yhtään tinkisi menoista, mutta kun ihmiset ovat nykyään niin turhamaisia ja kaikki tänne heti nyt niin ei onnistu. Kaveripiirissä oma perhe mukaan luettuna se on tarkoittanut ihan sitä ettei tehdä ulkomaan matkoja yms. Reissuja, ole kalliita harrastuksia, käydä ulkona, tehdään kotona ruoat sen sijaan, että tilataan ruokaa, ei ostella turhaa materiaa ja lapsille vaatteet kirpparilta. Mutta tuohon harva on valmis ja sitten kiistää, kun ei ole varaa ja lapsi pitämään heti laittaa hoitoon yms. Juu olisi varaa, kun vähän muuttaisi niitä kulutustottumuksia. Tekisi ihan hyvää jokaiselle.

Päivämäärä:   18.7.25 09:25:38

.: yhdessä on sovittu että näin pieniä ei laiteta päiväkotiin. Edelleenkin, miehellä on tosi hyvät tulot ja hän saa KÄTEENSÄ huomattavasti enemmän kuukaudessa kuin se mitä minulla on tällä hetkellä edes säästössä. Jos hänelle jää yhteisten laskujen jälkeen noin 3/4 muuhun rahaa niin miksi minun pitäisi käyttää säästöni pariin vuokraan tai mennä töihin? Nyt hän vaan tykkää tuhlailla noita rahojaan humputuksiin ja sitten on taas tili tyhjänä ja on ärsyyntynyt että minä pystyn esim ajamaan sen ajokortin vaikka olen kotihoidontuella. Eli mitä osaa et tästä ymmärrä kun sanon varmaan miljoonatta kertaa että miehellä on hyvät tulot!? Ja ne ovat ihan oikeasti hyvät, moni ei tuollaista tienaa verojen jälkeen.

--: en kysynyt tarkemmin mihin menee, mutta sanoi että 200e menee autoon kuussa vaikkei ajaisi mihinkään. Eli ei sisällä bensoja.

Päivämäärä:   18.7.25 09:31:32

Aloittaja//Kannattaa puhua miehen kanssa tuosta holtittomasta rahan käytöstä. Joo omaa rahaa on hyvä olla ja rahaa saa käyttää itseenkin, mutta mies ei näytä tajuavan, että lasten kasvaessa myös lasten kulut kasvaa. Vauvalle ja taaperolle saa vaatteita vielä kirpparilta, mutta eipä niitä enää kouluikäisille tuosta vain löydy. Sen lisäksi lapset kasvaa joten jatkuvasti saa olla ostamassa uudet kunnolliset talvikengät jne. Ruoan kulutus kasvaa ja jos lasten haluaa jotain harrastavan niin sekin nykyään usein maksaa, jos kunnolla jotain harrastaa. Totta kai aloittaja sinäkin osallistut lasten kuluihin, mutta miehenkin olisi nyt aika herätä tuohon rahan käyttöön ettei lapsi perheessä enää voi vaan itseensä törsätä kaikkia rahoja vaan pitää ajatella koko perhettä.

Päivämäärä:   18.7.25 09:31:40

Ja ei kaikki rahat humputuksiin mene, maksaa hän esim opintolainaansa pois. Sitäkin enemmän kuin olisi tarve mutta toisaalta ymmärrettävää että haluaa siitä päästä eroon.

Päivämäärä:   18.7.25 09:35:06

Farkku: tätä itsekin mietin että onko nyt vaan niin että kun se elintaso on noussut "äkillisesti" niin tuntuu että tässä voi shoppailla yhtä sun toista kun kerran pystyy. Ja eihän siinä tarvita kuin yksi hieno lelu kuussa niin kohta on jo taas tili tyhjänä. Lapsille kyllä siis ostelee esim synttäreinä kalliita lahjoja jne... Mutta mutta...

Lähettäjä: Loisia 
Päivämäärä:   18.7.25 10:00:13

Olisitko samaa mieltä siitä, että enemmän tienaava maksaa enemmän, jos itse olisit se enemmän tienaava?

Maksaisit elämisen, toisen harrastukset, autoilut jne..?
En usko.

Päivämäärä:   18.7.25 10:01:59

Loisia: ihan itse olen harrastukseni maksanut tähänkin asti, samoin jos ollaan tehty vaikka joku pieni kesälomareissu niin ne ovat menneet säästöistäni.

Päivämäärä:   18.7.25 10:26:50

"Missäs tilanteessa naisen kuuluu elättää se miehensä? Kun tuntuu että miesten pitää maksaa kaikki ellei naisella oo rahaa mutta naisen perintö on vain naisen omaa rahaa... Ja varmaan palkkakin."

Silloin kun mies synnyttää pariskunnan yhteiset lapset ja yhdessä sovitusti hoitaa nämä kotona.

Lähettäjä: Outo kuvio 
Päivämäärä:   18.7.25 10:51:52

Jos sitä mietä pännii, että se joutuu maksamaan elämisen, kun nainen on kotona lasten kanssa, mutta joutuukin vahtimaan lapsia silloin, kun nainen menee tallille ja vaatii siksi edes osallistumaan autoon ja tuo 200e/kk on autolainan lyhennys. Ja jos nainen yhtäkkiä voi maksaa säästöillään ajokortin, niin sitä miestä pännii se, että toisella jää säästöön rahaa, koska hän maksaakin enemmän elämästä.

Oli miten oli, mutta on taas vaihteeksi tosi outo kuvio ja osaa ennustaa miten tuossa käy: tappelua ja roikkumista isotuloisessa miehessä siihen asti, että mies löytää kivemman ja häpyy. Ja tämä tulee ihan yllätyksenä aloittajalle.

Päivämäärä:   18.7.25 10:59:07

Outo kuvio: ei tässä onneksi paljoa olla tapeltu, ainakaan vielä. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos hän vaihtaa toiseen niin se on sen ajan murhe. Näin voi käydä muissakin suhteissa ilman isoja tuloeroja.

Päivämäärä:   18.7.25 11:07:34

"Jos sitä mietä pännii, että se joutuu maksamaan elämisen, kun nainen on kotona lasten kanssa, mutta joutuukin vahtimaan lapsia silloin, kun nainen menee tallille"

Miksi isää pännii että "joutuu" olemaan lastensa kanssa? Isähän ei ole mikään lapsenvahti vaan vanhempi siinä missä äitikin.
Nainen vaan "on" lasten kanssa kaikki päivät mutta isä se oikein joutuu "vahtimaan" niitä muutaman tunnin viikossa...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.