Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehen auton käyttö 1-2x/vk.Kohtuullinen korvaus

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   16.7.25 23:53:30

Pahoittelut, ei saa kunnollisesti otsikoitua.

Olen ajamassa korttia jotta pääsen käymään 1-2x viikossa vuokrahevosen luona. Miehelläni on auto ja koska en itse muuhun tarvitse niin tarkoitus olisi tehdä hänen autollaan nämä matkat. Mies käyttää autoaan vähintään 5x viikossa työmatkoihin ja välillä muuhunkin. Sanoi että auton pitäminen maksaa tosiaan sen 200e kuussa vaikkei sillä tekisi mitään ja että saisin alkaa osallistumaan kuluihin. Mikäköhän olisi sitten teidän mielestänne kohtuullista/miten laskisitte nämä?

Jos vielä halutaan jotain taustatietoa niin miehellä on huomattavasti suuremmat tulot, meillä kaksi yhteistä lasta. Hän tykkää vaan tuhlata rahansa ties mihin ja sitten valittaa kun sitä ei ole. Puoliksi maksetaan asumiskulut sun muut sitten kun menen taas töihin (nyt olen kotihoidontuella). Minä saan lapsilisät tililleni.

Re: Miehen auton käyttö 1-2x/vk.Kohtuullinen korvaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.25 23:56:46

"Puoliksi maksetaan asumiskulut sun muut sitten kun menen taas töihin (nyt olen kotihoidontuella). Minä saan lapsilisät tililleni."

Eli mikä teidän talouspolitiikka on nyt, kun olet kotihoidontuella ja miten auton kulut voisi sen perusteella laskea?

Päivämäärä:   16.7.25 23:56:47

Ihan tosissaanko et tarvitse muuhun autoa? Teettekö perheenä kauppareissut yms julkisella?

Päivämäärä:   17.7.25 00:05:04

.: Mies maksaa nyt vuokrat yms juoksevat kulut suurimmaksi osaksi. Pohdinkin että mitenkä tässä tekisi kun olen minimirahoilla tai sitten kun palaan töihin (jossa ei palkka kummoinen ole sielläkään mitä mieheeni vertaa).

Kauppa on vieressä eikä sinne ole järkeä mennä autolla, kävellen ollaan hoidettu. En ole mihinkään tarvinnut autoa aiemmin. Toki se olisi tuleviin työmatkoihin kiva mutta sitten pitäisi ostaa luonnollisesti oma.

Päivämäärä:   17.7.25 00:08:57

Kortin hommasin säästöillä ja bensat ajattelin maksaa säästöilläni sitten kun tallille ajelen. Mutta ei niitä säästöjäkään montaa tonnia tässä ole.

Päivämäärä:   17.7.25 00:10:09

Miten kauan ennen kuin menet takaisin töihin?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.7.25 00:10:42

Bensat

Päivämäärä:   17.7.25 00:11:17

.: en puoleen vuoteen ainakaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.7.25 00:13:12

Eihän tuo voi olla edes totta...?

Päivämäärä:   17.7.25 00:14:41

zäkä: niin mikä?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.7.25 00:15:11

Siis lapikasta.

Päivämäärä:   17.7.25 00:17:31

Että joku pyytäisi auton käytöstä rahaa puolisoltaan. Toki auton voi ostaa yhteiseksi ja maksella puoliksi, mutta en koskaan pyytäisi rahaa mieheltäni tai perheenjäseneltäni autoni kuluihin!

(Tai no ok, opiskelijana pyysin vanhemmiltani rahaa autoni kuluihin mutta se nyt on eri asia.)

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.7.25 00:17:49

Voiko tuohon auttaa mikään muu, kuin lapikas?

Päivämäärä:   17.7.25 00:20:20

Samaa itse ajattelin että jos minulla olisi auto niin ei olisi tullut mieleenkään vaatia osallistumaan vakuutusmaksuihin tms jos puoliso sitä kerran pari viikossa käyttäisi. Ajattelin että jos tankkaa vaikka reippaastikin niin se olisi hyvä.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   17.7.25 00:30:26

Lapikasta!

Päivämäärä:   17.7.25 00:43:17

Ja minä kun olin ostamassa noista säästöistäni hänelle jo kalliita festarilippuja synttärilahjaksi kun valitti että ei ole rahaa mennä. Vaikka eipä tuo viitsinyt edes korttia äitienpäivänä. No joo, on hänessä paljon hyvääkin että älkää nyt säikähtäkö. Meni vaan jotenkin tosi maku että kylläpä on tarkkaa. Ja hän suunnittelee moottoripyöränkin hankkimista itselleen (lainarahalla). Meni nyt ihan sivuraiteille tämä ajatuksenjuoksu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.25 00:50:06

Meillä auto on aina ollut yhteinen, pitkään toki ollut jo kaksi autoa. Mut jos on yhteiset lapset, niin tuntuu aika oudolta, et pitäis maksaa auton käytöstä.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   17.7.25 01:21:47

No itse olet miehesi valinnut. Meidän suhteessa olisi päivänselvää etten joutuisi maksamaan mitään auton käytöstä. Minä en tuollaisen miehen kanssa olisi edes lisääntynyt.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   17.7.25 01:22:29

Ei tietenkään perheen sisällä maks

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   17.7.25 01:23:46

.. siis maksella auton käytöstä. Miehesi harjoittaa taloudellista väkivaltaa sinua kohtaan.

Päivämäärä:   17.7.25 01:28:20

Hui: No mistä minä olisin tiennyt kun lisääntymään aloin että tämä on tällaista? Ei ollut merkkejä että mies olisi pihi tai tuhlaisi tuollain rahojaan.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   17.7.25 01:36:23

Paljonko mies maksaa lastenhoidosta ja kotitöistä? Rupea nainen hinnoittelemaan kaikki mitä teet, jotta ääliö tajuaa sun jotain tekevän. Ja hinnoittele kaikki mitä mies tekee js vaadi sit erotus.

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   17.7.25 05:42:17

Apua, minun mieheni osti minulle auton. Maksaa bensat ja kaikki kulut. Ex oli tuollainen itsekäs pihi, halusi minulta bensarahaa mutta kavereitaan kuskasi ilmaiseksi

Päivämäärä:   17.7.25 05:50:08

No, jos alat maksaa auton kuluja, niin miehellä on varaa mennä festareille :)

No ei oikeasti, jokin ongelmahan miehellä on jos ei ole rahaa mutta velaksi ostaa moottoripyöriä. Kannattaa nyt varoa, olette pian vararikossa. Yritä ensin puhua miehelle ja voit kysellä vaikka miehen isältä tai muulta läheiseltä, onko tuollaista ollut aikaisemmin. Voi olla myös merkki sairaudesta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.25 05:54:07

Siis ennen lapsia mies oli avokätinen ja huomioi pienet tulosi yhteisen talouden kuluissa, sitten lisäännyitte, ja vielä uudestaankin, ja päätitte elää kahden eri elintason perheenä?

Tuossa kohtaa maksat siis auton käytöstä päiväkulut sen miehen ilmoittaman 200e kuukausikulun mukaan ja lisäksi käyttämäsi bensat. Eihän tuossa mitään sen kummempaa laskemista ole. Laina-auto pitää myös palauttaa yhtä siistinä kuin käyttöön otettaessa, eli vaihda ainakin kengät ajoon.

Päivämäärä:   17.7.25 06:00:10

Pihi mies. Todella moukkamaista jostain muutaman euron bensoista alkaa pyytämään auton muihin kuluihin rahaa. Mies hoidattaa kotinsa ja lapsensa aloittajalla eikä tuota vähää voi tukea puolison henkistä hyvinvointia että päästäisi harrrastamaan autolla kaksi kertaa viikossa. Onko taustalla halu pitää kumppani kotona, joutuuko itse vahtimaan lasta sen aikaa? Kotihoidontuella kotia ja lasta hoitavaa pitää tukea ja auttaaa, kunnes toinen pääsee taas tienaamaan. Hirveä ahne mies.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   17.7.25 06:07:03

Teit mieslapsen kanssa lapsia.

Annan esimerkin omasta elämästä. Kun tavattiin mieheni kanssa mulla ei ollut autoa. Sain silti käyttää hänen autoa vetoautona jos hevosta piti liikutella. En maksanut edes dieseleitä. Mies hoiti kaikki autoon liittyvät kulut, koska se oli alunperin hänen autonsa. Mies hoiti myös kaikki asumiseen liittyvät kulut, koska uskaltanut vielä myydä omaa asuntoani yhteen muuton jälkeen.

Saatiin lapsia ja jäin kotiin kolmeksi vuodeksi. Jaoimme ruokakuluja niin kauan kun olin ns. paremmilla Kelan rahoilla. Kun tipuin kh-tuelle mies maksoi kaiken. Minä käytin kh-tuen + lapsilisät omiin kampaajakäynteihin, hierontaan, lasten vaatteisiin ja omiin vaatteisiin. Mies osti kaikki lasten isommat hankinnat kuten turvaistuimet, rattaat ym.

Kun palasin töihin teki mies hetkellisesti todella paljon pitkää päivää ja pyöritin kotirumbaa 100%. Sen jälkeen mies osti mulle kiitokseksi iPhonen ja jäi puoleksi vuodeksi hoitovapaalle lasten kanssa. Mies rahoitti hoitovapaan aikaiset kulut omilla säästöillä. Pääsin tuon ajanjakson jälkeen parempiin töihin ja ostin oman auton, joka helpotti lasten kuskailua ja töihin kulkemista. Nykyään tienestit ovat molemmilla hyvät niin pystytään maksamaan ne kaksi autoa, lasten harrastukset sun muut.

Lähtötilanteessa miehellä oli todella paljon parempi palkka kuin minulla, mutta hän ymmärsi alusta saakka sen, että teemme tätä lasten kasvatusta perheenä eikä kahtena erillisenä ihmisenä.

Lähettäjä: oona 
Päivämäärä:   17.7.25 06:36:43

Laske tosiaan päivähinta sille auton käytölle ja unohda ne miehen synttärit ei korttia ei lahjaa ei mitään.

Lähettäjä: oona 
Päivämäärä:   17.7.25 06:38:36

Jos 200€ jakaa 30 päivällä niin tulee 6.66, luku sopii hyvin tuohon mieheen...

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   17.7.25 06:41:08

Kaiken voi toki laskea. Arvioidaan, että käytät aukoa 5 x kuukaudessa. Mies käyttää 25 x kkssa. Maksat omien bensojesi lisäksi 5/30 eli 1/6 auton kuluista. Jos kuukausikulut (jotka lasketaan auki, ei vain vedetä hihasta) ovat 200 e/kk, maksat tästä kuudenneksen. Se on 34 euroa/kk.

Tämän voi laskea excelillä, tai ainakin laittaa paperille, sillä käytännössä luvut vaihtelevat, käytätkin autoa 7 x ja mies 27 x, ja kuukausikustannukset ovat 177 e/kk...

Et maksa puolia, vaikka mies kärttäisi niin, vaan lasket kulut todellisen käytön mukaan.

Tämän saman voi laajentaa kaikkeen, ja jääkaapissakin voi olla omat hyllyt. Jos teillä on vesimaksu, voitte kellottaa suihkussaoloajat. Syntymäpäivälahjaksi piirrät miehelle kortin ja poimit pari luonnonkukkaa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   17.7.25 07:54:37

Mitä enemmän aloittaja kertoo, sitä enemmän tuo kuulostaa ihan perustason taloudelliselta väkivallalta. Ja pistän vaikka pääni pantiksi, että joitain merkkejä siitä on ollut olemassa jo ennen lapsia.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.7.25 08:01:51

Että minä jaksan ihmetellä aloittajan kaltaisia naisia. Ihan silmää räpäyttämättä hyväksytään se, että pienemmistä tuloista huolimatta maksetaan kuluista puolet.
Ajattelepa sitä, että sinä saisit lapsista hyvä elatusmaksut, jos asuisitte erossa.

Auton kuluista voit maksaa saman mitä verottaja hyväksyy vähennykseksi: 27 senttiä kilometriltä.

Miksi ihmeessä sinä vähistä rahoistasi ostaisit miehelle mitään lippuja tai muitakaan lahjoja? Lasten kanssa askarreltu kortti riittää oikein hyvin. Vai onko hän antanut sinulle ja lapsille niin arvokkaita lahjoja, että siksi koet sen velvollisuudeksi?

Perheen sisäiseen taloudelliseen väkivaltaan on jokseenkin mahdotonta puuttua. Tapaan työssäni ihmisiä, joille yritän esittää vaihtoehtoja. Jostakin syystä he eivät yleensä halua edes ymmärtää asiaa saati sitten muuttaa sitä mitenkään. Sitten vaan tuskaillaan, kun ei ole varaa ostaa edes itselle vaatteita.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.7.25 08:04:56

Minä kyllä ihmettelen että mikä auto teillä on pihassa jos kerran ajamattakin maksaa 200€/kk??? Meidän iso uudehko maasturi maksaa pihalla seisoessaan n.2000€/v ja tuokaan ei siis maksaa 200€/kk.

Miehesi on mu1kku.

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   17.7.25 08:08:25

Ostaisin auton ja menisin töihin. Isä voi myös jäädä hoitamaan lapsia (ja sitä kotia) kotiin. Toki se lapikas ratkaisisi tulevatkin ongelmat.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.7.25 08:12:34

Perinteinen 50/50 mies, vaikka syö enemmän, kuluttaa enemmän ja hoitaa kotia ja lapsia vähemmän.
Kysy miten hoidatte sen että sinulle ei eläkettä kerry hoitovapailta

Päivämäärä:   17.7.25 08:22:16

"Minä kyllä ihmettelen että mikä auto teillä on pihassa jos kerran ajamattakin maksaa 200€/kk???

Ei tarvi olla kummoinenkaan rottelo, jos (kun) se on velalla ostettu.

Lähettäjä: Fox 
Päivämäärä:   17.7.25 08:39:13

"Kysy miten hoidatte sen että sinulle ei eläkettä kerry hoitovapailta"

Älä tätä mene kysymään, kun sitä eläkettä kertyy myös hoitovapaalla.

Päivämäärä:   17.7.25 08:48:20

Ei sen tarvitse olla edes velaksi ostettu. Tarkan markan mies huomioi poistot!

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   17.7.25 08:57:23

200 kuussa on 6,66 päivässä. Jos lasketaan valveillaoloajan mukaan, vaikka 12 tuntia niin 0,55 per tunti. Jos viivyt tallilla vaikka 3 tuntia niin 1,66 per kerta. Et maksa koko päivästä koska jos käyt arki-iltana niin miehesi on tietenkin jo käyttänyt autoa. Ja viikonloppunakin on se hänen käytössään kun et ole tallilla.

Huoh. Kaikelaisia miehiä sitä löytyykin.

Päivämäärä:   17.7.25 08:58:12

En ehdi nyt kaikkea lukemaan mutta ei ollut merkkejä että olisi tuollaista rahankäyttö, tulotkin olivat tavatessamme melkein samanlaiset ja maksettiin silloin asuessamme juuri kaikki puoliksi eikä pennejä laskettu jos esim käytiin jossain vaan se maksoi joka kerkesi.

Päivämäärä:   17.7.25 08:59:28

Olis kyllä mahtavaa olla mies, rahaa tulis ovista ja ikkunoista housujen sisällön perusteella, ne sais hassata huvituksiin yksinelävän lailla, ja joku pienituloinen orjavaimo kasvattais ja maksais jälkikasvun :'D Voi naiset...

Päivämäärä:   17.7.25 09:00:36

Siis auto on miehen, hän tienaa huomattavasti enemmän kuin aloittaja, joka hoitaa kotona yhteisiä lapsia ja mies haluaa aloittajalta korvausta auton käytöstä? Siis ihan oikeasti?? Aloittaja voi ilmoittaa miehelle, että maksaa omat bensansa ja se on ihan riittävästi. Ei todellakaan mitään käyttökorvausta tuossa tilanteessa, urpo mies!

Riippuu autosta, meneekö siihen 200€ kuussa. Minulla on pieni suht uusi auto (oma, ei rahoitusta), vakuutus n. 500€/v, ajoneuvovero n. 130€/v ja huolto n. 300€/v eli 77,5€/kk ja bensat ja lasinpesuaineet sit tuohon päälle......

Päivämäärä:   17.7.25 09:15:36

Tuntuu että mies on jotenkin "kateellinen" siitä että olen saanut säästöön tai jotain. Kun jäin kotiin pienemmille tuloille niin riidan yhteydessä sanoi että makaan säästöjeni päällä kun hän joutuu kustantamaan meidät. En tietenkään suostunut vähiä säästöjäni käyttämään vuokraan yms. Kotityötkin ovat sentään menneet siten että en suostu niitä kaikkia tekemään vaan mies hoitaa osansa. Tästäkin joutui tovin tosin sanomaan.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.7.25 09:15:40

Yksinkertaisin ja helpoin tapa on katsoa kilometrit matkamittarista ja maksaa niiden mukaan. Vaihtoehtoina työmatkavähennyksen 27 snt/ km tai sitten matkakorvauksena maksettava, onko se jotain 57 snt /km?

Päivämäärä:   17.7.25 09:17:16

Ja niitä säästöjä ei siis oikeasti paljoa ole, ne olisivat hetkessä kuluneet laskuihin jos niitä olisin niihin käyttänyt.

Päivämäärä:   17.7.25 09:23:34

Mutta kiitos vastauksista. Otan vaikka tuon kilometrikorvaussysteemin käyttöön (sitten kun palaan töihin). Sitä ennen maksan bensat.

Ja kyllä, mies on valittanut tallilla käymisestä. Silloinkin kun kävin vaan kerran viikossa lapsien aikana. Hän hoitaa lapset kun olen tallilla. Nyt vaan tuntuu että itsellänikin hajoaa pää kun ei ole omia menoja kun hevonen muutti kauemmas niin päätin sitten alkaa sitä ajokorttia hankkimaan.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   17.7.25 09:33:10

Hyvä puolihan tässä on se, että niin kauan kuin pidät tuosta helmestä kiinni, se ei ole kenenkään muun vaivoina.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   17.7.25 09:44:12

^ tämä!!

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   17.7.25 09:57:44

On varmasti kauheaa, että aiempina vuosina mies oli antelias, tarjosi sinulle asioita parhaan kykynsä mukaan ja oli onnellinen voidessaan tehdä niin eikä halunnut puolittaa kaikkea ja sitten vasta kun jälkimmäinen lapsi syntyi, mies sanoikin "Hähää, huijasin!" ja alkoi vaatia 50-50-elintapaa ja kärttää jokaista senttiä. Näinhän tämä meni, eikö? Ethän tietysti muuten olisi tehnyt ensimmäistäkään saati toista lasta tällaiselle miehelle.

"Lähettäjä: Aloittaja
Päivämäärä: 17.7.25 09:15:36

Kun jäin kotiin pienemmille tuloille niin riidan yhteydessä sanoi että makaan säästöjeni päällä kun hän joutuu kustantamaan meidät."

Mies on siis halunnut vaimon ja vaimon kanssa lapsia ja ulisee, että vaimo ei käytä omia säästöjään siihen, että hoitaa teidän yhteiset jälkeläisenne kotona. Voi apua. Olen edelleen kauhuissani, miten fiksu, avokätinen ja ihana mies jaksoi noin monta vuotta pitää juonitellen todellisen luonteensa salassa ja näytti sen vasta sitten, kun lapsiluku oli saatu täyteen.

Päivämäärä:   17.7.25 10:01:40

Nämä miehet eivät panosta suhteeseen, naiseen ja perheeseen. Älkää naiset tyytykö tuollaiseen!

Tässä kun lukee useita keskusteluja milloin mies lähtee yhtäkkiä uuden matkaan, painostaa kivuliasta naista seksiin, ilkeilee ja vaatii vähintään 50-50 tasajakoa vaikka nainen olisi kotona hoitamassa lapsia,tulee suru naisten puolesta.
Itse näitä huonoja miehiä myös kokeneena ja nyt todellisen helmen löytäneenä en voi kuin sanoa että nostakaa rimaa!

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   17.7.25 10:03:52

Ei voi olla totta. Ja jos on, niin ero asap. Ja kaikki puoliksi. Tarinaksi kyllä epäilen, kun karmeus vaan lisääntyy viesti viestiltä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.7.25 10:06:01

Eli siis oikeasti aloittaja sulki silmänsä miehen käytökseltä, koska on kuitenkin tehty kaksi lasta tilanteessa, jossa mies on pihi, itsekäs mulkero.

Mutta komppaan Tavista, kun pidät aloittaja kiinni tuosta helmestä niin teet palveluksen muille naisille kun se ei ole vapaalla jalalla etsimässä uutta taloudellista hyväksikäytettävää.

Päivämäärä:   17.7.25 10:07:29

Kansas: luepa keskustelu kokonaan. Aiemmin rahankäyttö ollut tasapuolista ja reilua molemmille.

Päivämäärä:   17.7.25 10:08:50

Henkinen ja taloudellinen väkivalta harvoin alkaa heti ja täydellä rytinällä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.7.25 10:09:35

"Paljonko mies maksaa lastenhoidosta ja kotitöistä? Rupea nainen hinnoittelemaan kaikki mitä teet, jotta ääliö tajuaa sun jotain tekevän. Ja hinnoittele kaikki mitä mies tekee js vaadi sit erotus."

Tätä olin itse tulossa kirjoittamaan.
Olet oletettavasti vielä nuori ja ehdit etsiä paremman miehen.

Päivämäärä:   17.7.25 10:10:02

Mies on valmistunut ensimmäisen lapsen synnyttyä ja myöhemmin saanut uutta ammattiaan vastaavan työpaikan jossa tulot paremmat kuin mitä tavatessamme. Mikä tässäkin on niin ihmeellistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.25 10:10:12

"Kansas: luepa keskustelu kokonaan. Aiemmin rahankäyttö ollut tasapuolista ja reilua molemmille."

Ai toisen lapsen syntymään asti?

"Kun jäin kotiin pienemmille tuloille niin riidan yhteydessä sanoi että makaan säästöjeni päällä kun hän joutuu kustantamaan meidät."

Ja tämän jälkeenkö mies tuli järkiinsä, pyysi anteeksi, selitti toimintansa ja on käyttäytynyt täysin eri tavalla?

Päivämäärä:   17.7.25 10:11:45

Paistaa kauas että mies ei arvosta ja kunnioita vaimoaan. Pitää itsestäänselvyytenä, haluatko oikeasti elää tuollaisessa suhteessa?

Päivämäärä:   17.7.25 10:14:34

Maksat puolet miehen auton kuluista tietysti. Eikö teille kulut mene puoleksi tuloista riippumatta? Ja maksat lapsen kulut kokonaan, kun olet sellaisen halunnut, niin mies maksaa moottoripyörää.

Päivämäärä:   17.7.25 10:19:04

Jos miehesi on kateellinen säästöistäsi niin älä missään nimessä enää ikinä kerro, että sellaisia sulla on. Ihan riittää tiedoksi, että se mitä tulee myös menee. Kuten ilmeisesti myös miehellä vaikka tulot suuremmat.

Suosittelen, että hankit harrastuksen johon voit kulkea omin avuin. Kuulostaa siltä, että tuosta autosta on tulossa seuraava vallankäytön väline. Jos puoliso pyytää rahaa auton käytöstä(ei siis bensat) niin se on rivien välistä luettavissa, että hän ei sitä sulle haluaisi lainata.

Päivämäärä:   17.7.25 10:20:44

Yksi malli

jaat senkaksisataa kolmelakymmenellä ja kerrot sillä ne käyttökertasi, jos mies käyttää autoa samana päivänä niin puolitat niiden päivien hinnan. +bensat kulutuksen mukaan.

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   17.7.25 10:22:11

Olen kuullut vastaavasta ennenkin, kun molemmat on nuoria ja köyhiä niin rahan käyttö on tasapuolista ja varovaisempaa. Sitten mies on hyväpalkkaisessa työssä, nainen lasten kanssa kotona ja mies on yhä sitä mieltä, että kaikki pitää laittaa puoliksi. Ja valittaa kun joutuu elättämään lapsiaan ja niiden äitiä.

Oletteko naimisissa? Silloinhan asia on selvä, avioliitto on nimenomaan taloudellinen sopimus ja siihen kuuluu elatusvelvollisuus.

Päivämäärä:   17.7.25 10:43:10

...: toinen tuli kuule melko perään, olin uudestaan raskaana jo hyvällä mallilla kun jäin kotihoidontuelle. Mistä haluat minua vielä syyllistää?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.7.25 10:46:21

"Olen kuullut vastaavasta ennenkin, kun molemmat on nuoria ja köyhiä niin rahan käyttö on tasapuolista ja varovaisempaa. Sitten mies on hyväpalkkaisessa työssä, nainen lasten kanssa kotona ja mies on yhä sitä mieltä, että kaikki pitää laittaa puoliksi. Ja valittaa kun joutuu elättämään lapsiaan ja niiden äitiä."

Jep, tällainen on aika yleistä. Mies näkee hyväpalkkaisessa työssään miten työkaverit käyttävät rahojaan (joilla mahdollisesti puolisokin on hyvillä palkoilla, eikä lasten kanssa kotona) ja haluaa samaa; moottoripyöriä, uusia autoja, kalliita harrastuksia jne. Kokee ansainneensa ne, kun tekee työtkin. Vaimo taas makaa vain kotona (miehen mielestä...) ja saa pärjätä sillä mitä tienaakin. Lisäksi mitä vähemmän se vaimo miestä enää kiinnostaa, niin sitä vähemmän mies haluaa käyttää vaimoon enää rahaa.

Työni puolesta näen, kuinka erilaisessa tilanteessa samanpalkkaiset miehet ovat johtuen puolisonsa tilanteesta. Jos Pekan puolison tulot ovat muutamia satasia kuukaudessa ja Matin puolison 3-4000, niin vapaa-ajan vieton mahdollisuudet ja erilaiset hankinnat eroavat niin suuresti, että kyllä se Pekkaa helposti närästää, kun hän tekee kuitenkin saman työn kuin Mattikin. Miehet usein vähän huonosti hahmottavat näitä elämäntilanteidensa ja -valintojensa eroa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.7.25 10:46:59

Osta itelle joku halpa pikkuauto jossa on halpa vakuutus ja syö vähän bensaa. Aluksi vakuutukset on kalliita mutta sitten ku ero tulee oot kerryttänyt bonuksia. Tuo taloudellinen sikamaisuus on vaan yksi osa alue joka teidän eroon vaikuttaa. Eron jälkeen saat hyvät elarit ja mies voi ajella sillä velka moottoripyörällä hevon kuuseen.

Päivämäärä:   17.7.25 10:50:02

-.: ei olla naimisissa.

M: ei ole ihan rahaa omaan autoon :(

Päivämäärä:   17.7.25 10:52:35

Minkä takia ette ole naimisissa?

Päivämäärä:   17.7.25 10:54:54

...: mikä ihmeen kysymys tämäkin nyt on? Miksi oltaisiin? En ole ikinä pitänyt avioliittoa kovin nykyaikaisena/välttämättömänä asiana.

Päivämäärä:   17.7.25 11:03:42

Aloittaja, no vaikka siksi, että avioliitossa vaimolla on oikeuksia. Et olisi tässä jamassa nyt jos olisitte naimisissa.

Päivämäärä:   17.7.25 11:03:54

Sen huomaa.

Päivämäärä:   17.7.25 11:06:48

"Lähettäjä: Aloittaja
Päivämäärä: 17.7.25 10:54:54

...: mikä ihmeen kysymys tämäkin nyt on? Miksi oltaisiin? En ole ikinä pitänyt avioliittoa kovin nykyaikaisena/välttämättömänä asiana."

No, nyt sinulla todellakin on nyt sitten sellainen nykyaikainen suhde: Olet tehnyt miehelle lapsia, vaikka hän ei halua elättää perhettään vaan vaatii 50-50-jakoa, pihistelee rahoistaan, hassaa kaiken mahdollisen omiin juttuihinsa ja yrittää vaatia sinua käyttämään säästösi siihen, että hoidat yhteistä lastanne kotona. Et ole edes naimisissa, koska kyllähän kunnon moderni nainen ymmärtää, ettei miesparkaa voi sitouttaa naiseen niin virallisesti, vaikka hänelle lapsia tekeekin.

Sinulla on nyt sitten juuri se mitä olet pyytänyt, eli moderni mies, joka haluaa sinulta kaiken antamatta juuri mitään takaisin. Mies ei ole sitoutunut sinuun millään tasolla taloudellisesti tai henkisesti eikä myöskään juridisesti, mutta hän saa naisen jakamaan rahamenoa ja hoitamaan lapset. Tämä on win-lose-suhde miehen hyväksi.

Päivämäärä:   17.7.25 11:07:44

Ja älä nyt ihmeessä sano, että ne lapsetkin ovat vielä miehen sukunimellä. Se tästä vielä puuttuisikin.

Päivämäärä:   17.7.25 11:09:46

Tietysti aloittaja olisi samassa jamassa naimisissa ollessaankin, mutta hänellä olisi jotain kättä pitempää vaatia parempaa kohtelua.

Päivämäärä:   17.7.25 11:14:06

"Aloittaja, no vaikka siksi, että avioliitossa vaimolla on oikeuksia. Et olisi tässä jamassa nyt jos olisitte naimisissa."

Kertokaahan nyt miten se avioliitto muka parantaisi naisen asemaa tuossa tilanteessa? Siis juuri nyt, kun suhde vielä jatkuu.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   17.7.25 11:20:16

Ihmiset viihtyy kyllä hyvin hämmentävissä parisuhteissa ja tekee lapsia vielä hämmentävimpiin oloihin.

Mä en maksaisi ukolle senttiäkään. Eron ottaisin ensitöikseni, tosin tuohon tilanteeseen en ajautuisi muutenkaan.

Jo seurusteluvaiheessa heiluu lapikas jos toinen osapuoli on liian pihi. Mä en itse laske pennosia, enkä todellakaan jaksa katsella kenenkään muunkaan pihistelyä.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   17.7.25 11:22:37

Kummanko idea oli, että jäät kotiin kotihoidontuelle? Se on oikeasti niin pieni raha, että harvassa perheessä on siihen oikeasti varaa, vaan kyllä äitikin joutuu takaisin töihin heti kun vanhempainvapaat (miehen kanssa jaetut tietenkin) on pidetty.

Toki mies kuulostaa hirviölle: naisen ainoa harrastus saa olla kävellen kaupassa käynti kun taas itse voi ostaa vaikka lainarahalla moottoripyörän. Eli taloudellista väkivaltaa ja toki hallintaa, nainen ei saisi olla poissa kotoa tallilla luuhaamassa...

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   17.7.25 11:24:50

Ja en muuten uskaltaisi edes ajaa tuollaisen miehen autolla... Mietipä, jos sattuu joku kolari tai vaikka sinun ajon aikana joku kuluva osa hajoaa... No, sinähän sen kaiken tietenkin maksat, korkojen kanssa.

Päivämäärä:   17.7.25 11:33:23

^ Totta. Jos tuon miehen autolla ajaessa sattuisi mitä vain, vaikka kuluvan osan tavanomainen hajoaminen, niin ap maksaa sen yksin. Vaikka olisi ajanut koko autolla sitä ennen yhteensä kilometrin.

Ehkä halvemmaksi tulisi käydä siellä tallilla taksilla. Tai sopia jonkun kaverin kanssa kulukorvaus millä hän heittää sinut tallille.

Päivämäärä:   17.7.25 11:39:36

"Kertokaahan nyt miten se avioliitto muka parantaisi naisen asemaa tuossa tilanteessa? Siis juuri nyt, kun suhde vielä jatkuu."

Lain mukaan avioliitossa on elatusvelvollisuus, eli molemmilla suunnilleen sama elintaso. Avioliitto on ennenkaikkea taloudellinen sopimus, vaikka moni sitä ei tajua.

Avoliitossa elatusvelvollisuus koskee ainoastaan lapsia. Eli tässä tapauksessa miehellä ei ole mitään velvollisuutta kustantaa avokkinsa ruokia, vaatteita, asumista, autoilua...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.