Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksei sokeria vähennetä pikkuhiljaa

Lähettäjä: karkeista ym ? 
Päivämäärä:   16.7.25 21:56:02

Sokerin haitoista kun aina puhutaan. Miksei makeisteollisuus ( ja muukin ) pakoteta vaikkapa sellaiseen " ohjelmaan " että karkeista, limsoista ja monesta muusta vähennetään sokeria vähitellen.

Ihminen on yksinkertaisesti tottunut niin makeaan mitä on tarjolla. Ei karkkien ja virvoitusjuomien tarvitsisi olla niin makeita kuin ne nyt pahimmillaan ovat. Jos koko ajan pikkuhiljaa vähennettäisiin makeutta niin ihminen tottuu siihen oikein hyvin. Itse pidän puhdasta sokeria vielä kuitenkin terveellisempänä kuin kaikenlaisia keinotekoisia makeutusaineita - vai onko niistä tullut jo terveellisempiä?

Olen itse oikea sokerihiiri, pidän karkeista, syön niitä paljon ja näin mutta voin vannoa että tottuisin siihen, karkit olisivat " mauttomampia ".

Re: Miksei sokeria vähennetä pikkuhiljaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.25 22:04:02

Tykkäätkö leipoa?

Sokeri on usein todella oleellinen ainesosa, jota ei noin vaan vähennetä pilaamatta koko tuotetta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   16.7.25 22:05:19

Noh, eikös sitä ole vähennetty aika rankalla kädellä. Vaikeaa enää löytää sokerilimsojakaan jos haluaa mutta kuin kokiksen.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.7.25 22:08:13

Itse en käytä sokeria arjessani, kaikki marjatkin menevät sellaisenaan, eivätkä maistu enää liian happamilta. Leivonnaisia, suklaata ja jäätelöä en enää oikein pysty syömäänkään, koska ne maistuvat siltä kuin sokeripaloja imeskelisi - kamalalta.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.7.25 22:11:07

Vaikea myydä tuotetta vähemmän makeana, kun vierestä löytyy se makea.
Pitkään on ollut buumi markkinoida sokerittomia, joissa sokeri on korvattu makeutusaineilla. Kaloreita ei ole niin paljon, mutta ...

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.7.25 22:13:31

Zäkä: No pitäisi sanoa sitten paremminkin, että makeuden vähentäminen. Ei siis ratkaisuna se, että vaihdetaan sokeri keinotekoisiin makeutusaineisiin, vaan totuttautuminen vähemmän makeaan.

Ei minun lapsuudessani jäätelössäkään ollut yhtä paljon sokeria kuin nykyisin. Sen huomaa siitäkin, että silloin sellainen pakastimesta otettu litran paketti oli nikn kova, ettei veitsi meinannut heti pystyä. Eivät myöskään esim. jogurtit olleet yhtä makeita ja marjoja ja hedelmiä niissä oli ihan paloina.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.7.25 22:20:38

"myöskään esim. jogurtit olleet yhtä makeita ja marjoja ja hedelmiä niissä oli ihan paloina."

Kasarilla jugurtit oli jugurttia ja mehua. Sitten alkoi tulla jo sattumia mukaan.
Pari vuotta sitten Valio mainosti jugurttia, joka on kuin lapsuudessa. Valio Sileä.

Lähettäjä: Voi vaan kysyä 
Päivämäärä:   16.7.25 22:29:23

Kun se sokeriverokin on liian vaikea toteuttaa. THL on yksi vitsi terveyden toitottajana kun Suomessa ollaan jo kohta Euroopan lihavimpia. Eläinrasvasta jaksetaan paasata vaikka ongelma on muualla. Teollisuus kyllä pitää puolensa ja tietää mikä ihmiset koukuttaa...
Yhteinen tahto puuttuu sanon minä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   16.7.25 22:49:22

Minä pistän leipoessa lähes aina vähemmän sokeria mitä ohjeessa sanotaan, sillä olen myös huomannut, että sokerimäärä on yleensä valtava ja lopputuloksena liian makea tuotos.

Samoin muistan lapsuudesta, kuinka mämmin päälle lisättiin aina sokeria. Nykyään kaikki mämmit ovat valmiiksi jo niin makeita, ettei sokerin lisääminen tulisi mieleenkään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.7.25 23:09:33

Minäkin vähennän resepteissä sokerimääriä -jostain syystä joissain resepteissä on älyttömästi sokeria . Olen perso makealle mutta jörki pitää olla eikä liikaa sokeria.

Päivämäärä:   16.7.25 23:33:49

X: joo, juuri noin. Vähemmän sokeria ja enemmän makua. Varsinkin herkkujuomat saisivat olla ei niin makeita.

Muistan kyllä jugurtit lapsuudesta, olivat melko happamia. Mutta oliko Metsätähti sitten jo makeampi?

Lähettäjä: Sokeri on kiva 
Päivämäärä:   16.7.25 23:55:34

Minulla oli mummo, joka leipoi ilman sokeria ja niitä paakkuja muherreltiin tietämättä oliko se suolaista vai makeaa ja kotitekoinen mehu oli erityistä, koska se oli ihan pelkkää omista marjoista puristettua ja keitettyä kitkeröä vedellä jatkettuna. Eikä se ollut edes sen terveellisempää, koska sen marjan hyvät ominaisuudet jäi sinne puristimiin ja hävisi keittäessä höyrynä mökin seiniin ja kattoon ja pinttyi sinne.

Päivämäärä:   16.7.25 23:59:21

Muherreltiin X-D

Päivämäärä:   17.7.25 07:25:05

Ja korvattaisiin sokeri jollain keinotekoisella makeutusaineellea? Juu ei todellakaan.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   17.7.25 07:48:42

"Ja korvattaisiin sokeri jollain keinotekoisella makeutusaineellea?Juu ei todellakaan."

Ei tarkoitus ole korvata sokeria makeutusaineella, vaan vähentää sokerin määrää kokonaisuudessaan. Miksi laittaa kilo sokeria (tai vaihtoehtoisesti sitä makeutusainetta), jos saman tai jopa paremman maun saisi vähemmälläkin?

Mutta makeutusaineista tuli mieleen, että monella tuntuu olevan käsitys, että sokeriton = terveellinen. Ei osata ottaa huomioon, että se sokeri on todennäköisesti paljon paljon terveellisempi vaihtoehto kuin sen tilalla käytetyt makeutusaineet.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   17.7.25 07:54:51

Koska makeisten koostumus muuttuu, jos ei ole sokeria, ja maku myös. Toiseksi sokeria korvaavat makeutusaineet tuskin ovat sen terveellisempiä.

Minun lapsuudessa ostettiin yksi 1/3-litran limsapullo saunan jälkeen kerran viikossa kolmelle lapselle jaettavaksi. Joskus oli jäätelöäkin. Miten nykylapset?
Kaupassa käydessä saattoi saada yhden suffelin tapaisen suklaapatukan. Suklaalevyt olivat harvinaista herkkua, ja vielä harvemmin sai syötä yksin kokonaisen levyn. Sipsejä oli olemassa, mutta ei niitä mässytetty kaiken aikaa telkkaria katsoessa ja muutenkin.

Muistan senkin ajan, kun voita ja sokeria rahdattiin Ruotsissa, koska oli siellä paljon halvempaa. Ei ne halvempaa voita ja sokeria syöneet ruotsalaiset olleet sen lihavampia ja sairaampia kuin suomalaiset.

Päivämäärä:   17.7.25 08:24:29

Sama pitäis tehdä suolan kanssa. Tekisi mieli grillata makkaraa mutta ne on kaikki niin suolaisia ettei pysty syömään.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   17.7.25 08:30:47

Koska isoveli ei valvo, ja ihminen saa omalla kukkarollaan äänestää, mitä tuotteita on markkinoilla.

On veikeä ajatus, että olisi sääntelytalous, jossa tuotteet hinnoiteltaisiin terveys edellä, ja esim. liian sokeristen tai rasvaisten tuotteiden myynti olisi kielletty.

Hedelmien ja vihannesten hintaa voisi tukea niin, että ne olisivat kaikkein edullisinta syötävää. Ruisleipä olisi puolta halvempaa kuin pulla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.