Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pastassa on proteiinia 13 gr/100 gr

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.25 11:42:26

Se on sama määrä kuin kaurahiutaleissa, mutta kaurahiutaleita syödään paljon vähemmän.

Kaurahiutaleiden proteiinista toisinaan mainitaan, mutta pastan proteiinista ei.

Esimerkiksi itselläni liikunnallisena ihmisenä menee pastaa päivässä vähintään 200 grammaa, mikä tarkoittaa, että saan vähintään kolmanneksen päivittäisestä proteiinintarpeestani pastasta.

Re: Pastassa on proteiinia 13 gr/100 gr

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.7.25 11:53:13

200g kuivaa pastaa on hurja määrä.

Lähettäjä: vanha M 
Päivämäärä:   16.7.25 11:55:37

samaa mietin kuin ?
pajonko perunassa on?
syödään kuulemma alle suositusten

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.7.25 12:14:15

"200g kuivaa pastaa on hurja määrä."

Eihän ole. 100 g lounaalla ja illallisella. Ihan normaali määrä liikkuvalle ihmiselle.

Energiaa tuosta tulee n. 700 kcal, eli ei edes puolia päivän energiantarpeesta.

Lähettäjä: Tyhjää kaloria 
Päivämäärä:   16.7.25 12:29:06

Kyllä urheilijat varsinkin hehkuttavat tuota pastan käyttöään.
Ymmärrän jos on huipputasolla niin ehkä tarvitsee sitten syödä jotain ns.tyhjää hiilaria jossa myös proteiinia. Tulee jopa kulutettua se urheillessa mutta tavallisen tallaajan kannattaa kyllä rajoittaa tai syödä vihanneksia ennemmin.
Kauran suosio perustuu johonkin muuhun kuin proteiiniin. Se kuitu on olevinaan jotain erinomaista.
Kaurapuuronsyöjille vois kyllä suositella sitä lesettä sekaan rutkasti jos haluaa oikeasti jotain kuitua siitä mössöaamiaisestaan saada.
Mutta joo kaurabuumi on vegaanihössötyksen sivuilmiö.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   16.7.25 12:31:36

700 kcal + kastikkeet, tuskin kukaan paljaaltaan syö. Mutta eipä tuolla väliä, jos on urheilija.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   16.7.25 12:37:26

Mike Tyson söi joka päivä pasta-pihvi -aterian huippukunnossa ollessaan, eihän tuo ihan huonosti menestynyt.

Päivämäärä:   16.7.25 12:43:51

""200g kuivaa pastaa on hurja määrä."

Eihän ole. 100 g lounaalla ja illallisella. Ihan normaali määrä liikkuvalle ihmiselle.

Energiaa tuosta tulee n. 700 kcal, eli ei edes puolia päivän energiantarpeesta."

Juu, ei todellakaan ole mikään hurja määrä. Minulla 200 grammaa pastaa on kolmannes tai neljännes päivän energiantarpeesta.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   16.7.25 13:07:00

Gramman yksikkö on ihan vaan g, ei gr.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   16.7.25 13:07:29

Siis lyhenne on g, ei gr.

Päivämäärä:   16.7.25 13:12:24

Jep. Vilja on todella hyvä proteiininlähde. Jostain syystä ihmiset hermostuu kun tämän mainitsee keskustelussa :D minulle on suututtu monta kertaa vaikka olen ihan listannut paljonko proteiinia saa päivän ruoista jossa on leipää, pastaa, ehkä puuroakin. En tiedä miksi? Ehkä muinainen karppausbuumi sai ajatuksen joillekin pysyväksi että viljat olisi paha.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.25 13:47:21

Syön itse linssipastaa tai kikhernepastaa, koska niissä on vielä enemmän proteiinia.

Lähettäjä: Rio 
Päivämäärä:   16.7.25 13:56:34

Pasta kuuluu täälläkin osaksi ruokavaliota :) Mulla on aika tarkkaan laskettu ruokavalio, koska treenaan tavoitteellisesti (en ole mikään urheilija kuitenkaan), pasta sopii siihen erinomaisesti ja on helppo lisätä ruokaan.

Päivämäärä:   16.7.25 14:15:19

""200g kuivaa pastaa on hurja määrä."

Eihän ole. 100 g lounaalla ja illallisella. Ihan normaali määrä liikkuvalle ihmiselle."

Kyllä se vaan aika iso määrä on. Puolikas 400 g makaronipussista on keitettynä aikamoinen läjä.

Päivämäärä:   16.7.25 14:26:33

"Kyllä se vaan aika iso määrä on. Puolikas 400 g makaronipussista on keitettynä aikamoinen läjä."

Mutta ei siinä ole energiaa kuin vajaat 700 kcalia. Suuri tilavuus pitää nälkää loitolla. Lisäksi pasta hajoaa kiinteytensä vuoksi hitaammin kuin monet muut ruoat, mikä auttaa näläntunteeseen.

Päivämäärä:   16.7.25 14:43:48

"Kyllä se vaan aika iso määrä on. Puolikas 400 g makaronipussista on keitettynä aikamoinen läjä."

Ei kyllä ole.

Toisaalta pitkänä naisena unohdan että on paljon näitä alle 150cm ihmisiä myös. Olen usein ajatellut että varmaan rankkaa kun saa syödä vaan sen joku tuhatkunta kaloria per päivä kun muuten lihoo. Oikeasti siis säälin. Ei varmaan ole helppoa olla pieni ihminen.

Lähettäjä: Riksraks 
Päivämäärä:   16.7.25 15:31:32

Lähettäjä: Tyhjää kaloria
Päivämäärä: 16.7.25 12:29:06

Kyllä urheilijat varsinkin hehkuttavat tuota pastan käyttöään.
Ymmärrän jos on huipputasolla niin ehkä tarvitsee sitten syödä jotain ns.tyhjää hiilaria jossa myös proteiinia. Tulee jopa kulutettua se urheillessa mutta tavallisen tallaajan kannattaa kyllä rajoittaa tai syödä vihanneksia ennemmin.

Olen ihan tavan tallaaja ja en kyllä koe tai suosittelisi, että terveen taviksen kannattaa miettiä mitään ”tyhjiä hiilarieita” tai alkaa korvata pastaa kasviksilla.
Eri asia toki jos on sairauksia tai esim painonhallinnallisista ongelmia, ylipainoa tms. Mutta normaalin, terveen ruokasuhteen omaavan ihmisen ei kyllä kannata alkaa hiilareita arjessa laskea.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   16.7.25 17:09:29

” Toisaalta pitkänä naisena unohdan että on paljon näitä alle 150cm ihmisiä myös. Olen usein ajatellut että varmaan rankkaa kun saa syödä vaan sen joku tuhatkunta kaloria per päivä kun muuten lihoo. Oikeasti siis säälin. Ei varmaan ole helppoa olla pieni ihminen.”

Keskimittaisen (165cm) naisen sopiva kalorimäärä liikkuu jossain 1600-2200kcal tienoilla, jos ei siis puhuta niistä joilla raskaanpi fyysinen työ tai jotka treenaavat erityisen paljon.

Jos syö aterioita joissa pelkästään pastasta tulee 350kcal/ateria ja siihen päälle sitten muut ainekset, helposti yhden annoksen kalorimäärä on yli 700kcal. Pari tällaista ateriaa päivässä ja vielä aamu- ja iltapalat, kahvimaidot yms päälle saa nopeasti kalorimäärät ylittymään.

Ei siis tarvitse olla erityisen pienikokoinen että tuo kalorimäärä vain on yksinkertaisesti paljon.

Mutta totta kai on ihan eri asia, jos kulutus on muutenkin suurempaa työn/harrastamisen vuoksi, tällöin voi syödäkin enemmän.

” Olen ihan tavan tallaaja ja en kyllä koe tai suosittelisi, että terveen taviksen kannattaa miettiä mitään ”tyhjiä hiilarieita” tai alkaa korvata pastaa kasviksilla.”

Nykyruoka on todella kaloripitoista suhteessa ihmisten keskimääräiseen kulutukseen. Harvassa on siis ihmiset, jotka voivat täysin huoletta syödä mitä huvittaa. Toki jos ei litään paino-ongelmaa ole ja liikkuu runsaasti, eihän sitten ole hätää. Mutta ne paino-ongelmat tulee äkkiä, jos vaan vetää hiilareita rajattomasti. Ei se ole sama kuon kaloreiden laskeminen, jos vähän katsoo mitä syö ja rajoittaa pastan yms syömistä kohtuullisiin määriin (200g pastaa on tosi paljon jos ei puhuta urheilijasta).

Päivämäärä:   16.7.25 17:11:07

"Nykyruoka on todella kaloripitoista suhteessa ihmisten keskimääräiseen kulutukseen."

Ei tavallinen kotiruoka rasvaisenakaan ole. Ylipaino tulee siitä muusta. Jos ei syö sokerisia herkkua, rasvaisia sipsejä tai vastaavia eikä käytä alkoholia, niin aika rauhassa saa syödä.

Lähettäjä: amen 
Päivämäärä:   16.7.25 17:38:07

”Olen ihan tavan tallaaja ja en kyllä koe tai suosittelisi, että terveen taviksen kannattaa miettiä mitään ”tyhjiä hiilarieita” tai alkaa korvata pastaa kasviksilla.
Eri asia toki jos on sairauksia tai esim painonhallinnallisista ongelmia, ylipainoa tms. Mutta normaalin, terveen ruokasuhteen omaavan ihmisen ei kyllä kannata alkaa hiilareita arjessa laskea.”

Just näin!

Päivämäärä:   16.7.25 17:45:58

"Juu, ei todellakaan ole mikään hurja määrä. Minulla 200 grammaa pastaa on kolmannes tai neljännes päivän energiantarpeesta."

Niin, ei varmaan tule yllätyksenä, että ihmisiä on eri kokoisia ja erilaisia :)

Tuolle, joka puhui pituudesta: olen itse 161-senttinen, ja energiantarpeeni on lähes 2500 kcal/päivä, kun treenaan normaalisti (4x viikossa). Että joo, kannattaa liikkua, jos haluaa myös syödä. Kestävyysurheilijat vielä erikseen, heidän energiantarpeensa on minuakin paljon suurempi.

Parhaassa kunnossa taisin olla tosiaan silloin, kun söin pastaa lähes joka päivä (nyt olen vähän vähentänyt) ja treenasin tosi kovaa. Ei se yksittäinen ruoka-aine, vaan kokonaisenergian määrä ja kulutus...

Esimerkiksi jo 2000 kcal ruokavalioon mahtuu todella paljon oikeaa ruokaa. Toki jos vetää herkkuja, niin se rajoittaa aika paljon. Mutta sitten on turha demonisoida viljoja, jos itse vetää sipsiä/karkkia/suklaata/leivonnaisia ja täyttää niillä ison osan päivän energiantarpeestaan.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   16.7.25 18:40:13

” Ei tavallinen kotiruoka rasvaisenakaan ole. Ylipaino tulee siitä muusta. Jos ei syö sokerisia herkkua, rasvaisia sipsejä tai vastaavia eikä käytä alkoholia, niin aika rauhassa saa syödä.”

Moni käyttää eineksiä ja puolivalmisteita, joissa kaloripitoisuus voi nousta aika paljon suhteessa ravintoaineisiin. Lounasruoka ja ylipäätänsä ravintolaruoka saattaa myös yllättää, moni syö näitäkin varsin usein (esim minä…). Ja kaupan hyllyt pursuaa mm jugurtteja, välipalatuotteita, mehuja jne jotka äkkiä nostavat kalorimääriä. Ja se kotiruokakin voi yllättää kaloripitoisuudellaan, jos syö paljon hiilareita.

Lihota voi siis ilmankin että syö runsaasti herkkuja. Itsessiassa yksi yleisimpiä harhaluuloja on, että lihavar ihmiset vetäisivät hurjia määriä just karkkia tai sipsiä. Suurimmalle osalle se paino kertyy varkain, kun se tavallinen kotiruoka on turhan kaloripitoista, kiireessä syödään ehkä silloin tällöin eineksiä ja välipalatuotteita ja joskus herkutellaan.

Toki jos tekee ruuan alusta asti itse puhtaista raaka-aineista ja harvoin napostelee ylimääräisiä, selviää aika hyvin. Mutta suomalaisista jo valtaosa on ylipainoisia, joten suurin osa ei voi syödä ihan miten tahansa.

Mutta totta kai jos treenaa enemmän, silloin kulutuslin on isompi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.7.25 19:43:50

On aika vääristävää mittailla proteiineja kuivapainosta -eihän kukaan pastaa tai kaurahiutaleita syö kuivana satoja grammoja.

Keitetyssä pastassa on proteiinia alle 4g/100g, jolloin voidaan alkaa miettiä, että onko se sittenkään niin hyvä proteiinin lähde. Vs. keitetty kananmuna melkein 13g ja paistettu nautajauheliha jopa 27g.

Ei sillä -kyllä itsekin syön pastaa, mutta en proteiininlähteenä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.7.25 19:48:23

"200g kuivaa pastaa on hurja määrä."

Puoli pussillista. Kypsänä pari lautasellista.
Ei kyllä mikään hurja määrä.

Tietenkin, jos on konttorirotta, jonka päivittäinen liikunta on sohvalta ylösnousemus, niin onhan se paljon.

Päivämäärä:   16.7.25 21:47:34

"keitetty kananmuna melkein 13g.."

Siis yhdessä kananmunassa on 6 grammaa proteiinia.

Päivämäärä:   16.7.25 22:21:51

"On aika vääristävää mittailla proteiineja kuivapainosta -eihän kukaan pastaa tai kaurahiutaleita syö kuivana satoja grammoja."

Kyllä minä laitan päivittäin vähintään 200 grammaa kuivaa makaronia kattilaan. Desilitra makaronia painaa 55 grammaa. Vajaa neljä desiä siis. Ei ole mitenkään suuri määrä.

Päivämäärä:   16.7.25 22:39:03

"On aika vääristävää mittailla proteiineja kuivapainosta -eihän kukaan pastaa tai kaurahiutaleita syö kuivana satoja grammoja."

Jaa, minusta 100 g pastaa on ihan normaali määrä. Kastike toki mukaan.

Totta kai ravintoarvot mitataan aina kuivapainoista. Jos vaikka keität nuudeleitä ja laitat siihen eri verran vettä kuin minä, niin eihän ne energiamäärät tuotteessa ole silloin vertailukelpoisia keskenään :D

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.7.25 22:48:50

"Jos vaikka keität nuudeleitä ja laitat siihen eri verran vettä kuin minä, niin eihän ne energiamäärät tuotteessa ole silloin vertailukelpoisia keskenään :D"

Ei vedessä ole kaloreita. Eli ei se energiamäärä muutu, vaikka söisit makaronit kuivana tai saavissa keitettynä.
Tosin keitinveden mukana kyllä osa menee viemäriin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.7.25 04:07:14

Esim mama-nuudelipaketti painaa 55 g. Pidän 100 g kuivapainona pastalle aika suurena määränä. Jos tehdään ramenia (kahdelle) niin punnitsen 80-90 g nuudeleita. Toki ramenissa on kasviksia, liemi, kananmuna ja jokin muu proteiini, mutta silti pidän tuota sadan gramman raakapainoa tosi suurena per lärppä. Kyllä me syödään myös jostain rummo-pastan paketista useita kertoja yhdessä, eli ei se kahteen ruokakertaan kulu.

Päivämäärä:   17.7.25 05:14:17

" ?
Päivämäärä: 16.7.25 11:53:13

200g kuivaa pastaa on hurja määrä."

No ei ole. Ehkä jollekkin 40 kiloiselle keijukaiselle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.7.25 05:16:16

. , kyllä se on suuri määrä.

Päivämäärä:   17.7.25 06:33:24

Pastassa on kaloreita 131 100g

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.