Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuka hullu kuivattaa pyykkejä ulkona?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.7.25 11:34:06

Oikeasti, miten uskallat kuivattaa pyykit ulkona? Meillä ainakin piha vilisee lintuja, joten onpa todella mukavaa, kun puhtaissa pyykeissä on linnun ulostetta tai lintu on käynyt muuten vain tepastelemassa pyykkien päällä. Lisäksi allergikkona puhtaat pyykit ovat aivan siitepölyssä ja kaikki vaatteet sukista lähtien täytyy erikseen tomuuttaa, ennen kuin tuo pyykit sisälle.

En voi ymmärtää.

Re: Kuka hullu kuivattaa pyykkejä ulkona?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.25 11:38:37

Minä kuivatan kaikki pyykit ulkona. Jos lintu paskoo johonkin niin pesen sen uudestaan. En ole onneksi allerginen millekään siitepölyille niin saan nauttia puhtaista raikkaasta lakanoista kun otan ne ulkoa suoraan narulta sänkyyn.

Päivämäärä:   16.7.25 11:41:43

Aika moni.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.7.25 11:44:10

Mitään lintuja ole mun rivaripihalla

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.7.25 11:46:02

Meillä ei ole tuollee lintuja. Harakat avaa kyllä Roskapussit jos saa käsiinsä, mut ei ole muuten häiriöksi.

Totta kai kuivataan ulkona jos vaan kelejä on; parhaimmillaan ne kuivuu muutamassa tunnissa.

Päivämäärä:   16.7.25 11:48:55

Minä. Jos on linnunkakkaa, niin pesen uudestaan. Siitepölyn haittoja en ole edes miettinyt. Mahtavaa kun kesäisin saa kuivat pyykit parissa tunnissa ja tuoksu on ihana.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   16.7.25 11:51:22

Lakanat on kesäisin aina narulla ja usein muutkin vaatteet enkä kyllä muista kuin yhden kerran kun olisi sattunut lintu kakkimaan pyykkeihin. Eikä ne kyllä niiden päällä tepastelekaan :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.7.25 11:56:15

Tietysti kuivatetaan ulkona ja kuivuu niin hyvin. Kaikki matotkin on pesty kun tuli näin hyvät poutailmat.
Enemmän ihmettelen niitä jotka käyttävät kuivuria ja valittavat sähkölaskuista.
Ikinä ei ole linnut paskoneet mitään pyykkejä eikä mattoja. Ehkä ne heiluu naruilla niin eivät linnut lentele niiden päältä yli.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.7.25 11:57:37

Koska aloittaja ei voi, ei voi kukaan muukaan ilmeisesti

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   16.7.25 12:02:06

Sisälläkö ne pitäis kuivattaa?!? Harvalla linnut paskoo pihaa kuten aloittajalla tai tyyliin valkoposkihanhilauma.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.25 12:03:22

Katettu terassi, jossa pyykit kuivatetaan, eikä ole koskaan olleet linnut tai pöly ongelmana. Maaseudun tuoksut joskus keväisin ovat ja silloin pyykit kuivaa sisällä.

Päivämäärä:   16.7.25 12:06:21

Tänä keväänä oli niin jäätävät määrät siitepölyä liikkeellä ettei tullut mieleenkään kuivata ulkona vaikkei allergisia ollakaan.

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   16.7.25 12:06:22

Aika harvoin meilläkään kuivataan, mutta just nyt kyllä oikein urakalla. Lintuja ei täällä vilise noin paljoa, eikä just nyt ole mitään häiritseviä määriä siitepölyäkään. Eikä sitä parissa tunnissa niin paljoa ehdi pyykkeihin kertyä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.7.25 12:11:18

Enpä ole parvekkeellani koskaan nähnyt lintua.

Päivämäärä:   16.7.25 12:19:16

Meilläkin mukavasti valokatteen alla narut, ei haittaa jos tulee yllärisadekuuro niin pysyy kuivanakin.
Eikä myöskään linnunpaskat sinne joudu, tosin valokate ihan puhdas, ei varmaan linnut olisi ongelma.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   16.7.25 12:38:34

Kyllä sinä ymmärtäisit, jos asuisit maalla. Tietäisit, että linnut ovat sen verran arkoja, että eivät tule sotkemaan pihassa kuivumassa olevia pyykkejä. Tänäänkin kuivuivat parissa tunnissa. Ei mitään siitepölyäkään siinä ajassa.

Päivämäärä:   16.7.25 13:06:31

Vuosikymmeniä olen kuivattanut pyykkiä ulkona, ja viime viikolla ekan kerran oli lintu kakkinut lakanaan kun olin jättänyt ne yön yli narulle. Yllätyin ihan että on ees mahdollista. Eli ei sitä kovin usein satu kohdalle. Ihana tuoksu on ulkona kuivatetussa pyykissä, ja on kesän parasta tunnetta, kun saa ulkona ripustaa perheen pyykit narulle ja kuunnella luonnon ääniä.

Päivämäärä:   16.7.25 13:36:57

Tiedoksi aloittajalle että se siitepöly tarttuu vaatteisiisi siellä pihalla silloinkin kun ne ovat päälläsi. Ja se kulkeutuu sisälle muutenkin ilmanvaihdon, vaatteiden, kenkien jne mukana.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   16.7.25 13:45:36

Just laitoin pyykit ulos. Ei meillä linnut pasko pyykkejä.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   16.7.25 14:35:33

Kuivaan aina pyykit ulkona sään niin salliessa, max pari-kolme kertaa vuodessa on linnunpaskat pyykissä, tänä vuonna ei ole ollut kertaakaan, varmaan johtuen siitä että pyykkinarujen välittömästä läheisyydestä poistettiin viime talvena pari isoa puuta ja räksä ei ole pesinyt siinä.

Päivämäärä:   16.7.25 14:42:50

Meillä ei ole linnunkakkaongelmaa. Eikä allergioita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.7.25 14:51:23

Mä olen kuivattanut aina kesäisin pyykit ulkona yli 40 vuotta, eikä ikinä ole lintu kakkinut pyykeille.
Meidän pihassa kyllä on varsin runsas linnusto, mutta ei niistä mitään ongelmaa ole. Paitsi että syövät marjat puskista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.25 15:31:00

Musta olisi ihana kuivattaa pyykkejä ulkona mutta allergian takia en voi.

Lähettäjä: Diidaa 
Päivämäärä:   16.7.25 15:57:42

Ei ole ollut mitään ongelmia kuivattaa ulkona. Ei ole muuten tekstiileille hyväksi jauhaa niitä aina kuivaksi kuivausrummussa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.7.25 16:36:46

Minä kuivaan ny parvekkeella kun en halua asuntooni yhtään enempää kosteutta

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.7.25 17:58:08

"Ei ole muuten tekstiileille hyväksi jauhaa niitä aina kuivaksi kuivausrummussa."

Kuivausrumpu ei jauha, eikä juurikaan kuluta esim. täyspuuvillaisia tekstiilejä. Jotkin keinokuidut ja varsinkin elastaani voivat kyllä menettää ominaisuutensa liian kuumassa kuivausrummusssa.

Tällä kelillä kuivatan lakanat ulkona ja pyöräytän päälle vielä kuivausrummussa niin, että pahimmat pölyt ja koirankarvat irtoaa.

Lähettäjä: 6 
Päivämäärä:   16.7.25 18:03:00

Olen 50 vuotta kuivattanut pyykkejä ulkona, eikä ole kertaakaan lintu niihin paskonut.
Nyt kun mietin, niin yhden kerran olen itse ottanut osumaa, ja ulkona nyt kumminkin aika paljon vietän aikaa. Ja se yksikin kerta oli asemahallissa, jossa paljon puluja.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.7.25 18:03:50

Räkättirastaita on niin paljon että en viitsi enää kuivattaa pihalla.Tulee paskapommeja.

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   16.7.25 19:03:06

"Kyllä sinä ymmärtäisit, jos asuisit maalla. Tietäisit, että linnut ovat sen verran arkoja, että eivät tule sotkemaan pihassa kuivumassa olevia pyykkejä."

Kyllä sinä ymmärtäisit, jos asuisit kaupungissa. Tietäisit, että linnut ovat sen verran kesyjä, että hyppivät pihoissa ja repivät tuolinpehmusteita. Pyörivät ihmisten jaloissa murusia etsimässä.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   16.7.25 19:44:04

Kuka hullu vapaaehtoisesti laittaa pyykkien kuivatuskosteuden taloon sisälle?
Tai käyttää energiaa, rahaa kuivatuslaitteiden pyörittämiseen?
Ilmaiseksi kuivuu ulkona, aurinko haalistaa tahrat ja valkaisee valkoisen lakanapyykin.

Laiskuutta kuivattaa sisällä.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   16.7.25 19:46:37

Se on aika lyhyt aika vuodesta, kun pyykissä on siitepölyä.

höh: ei minun kaupunkikerrostaloasunnon parvekkeella hyppinyt koskaan yhtään lintua. Siellä oli ihan kiva kuivattaa pyykkejä, mutta aika monella näytti olevan pihalla olevalla kuivaustelineelläkin.

Lähettäjä: hyvä 
Päivämäärä:   16.7.25 21:09:50

Ei muuta kuin pyykkinaru ja keppi tukemaan kuivausta. Ihan kunnon kuivaus ja raikas haju.
Missä sitten jos ei ulkona?

Lähettäjä: Hullupyykkäri tääl 
Päivämäärä:   16.7.25 21:12:08

Täällä yks hullu joka todellakin kuivattaa pyykit ulkona kesällä. Mikä voisikaan olla parempaa pyykkien käsittelyä!
Ei se koivusiitepöly ole niin ongelma ollut koskaan eikä tuo tuhansien naakkojen lauma onneks tule näihin pyykkinarupuihin näkättämään tai paskomaan. Se olisikin kamalaa, kyllä kohta alkaa päitä tippumaan kun rauhoitusaika loppuu...melko hyvä konsti ampua muutama ja laittaa ne oksalle näytille.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.7.25 21:31:26

Pyykin kuivaaminen sisällä kesäisin on halpa ilmastointi, kunhan muistaa myös tuulettaa höyryt ulos.

Päivämäärä:   16.7.25 22:25:46

Mua ei kyllä allergia estä kuivattamasta pyykkiä ulkona. Kunnon ravistelu kerätessä.
Voisin pyöräyttää vaikka kuivausrummussa mutta ei ole ollut tarvis.
Ennemmin sisällä kuivattaminen pahentaa allergiaa kun vaatteista tulee pölyä.

Teollinen syy miksi et kuivaa pyykkejä ulkona on laiskuus. Muutamilla naapureilla näkyy pyykit roikkuvan useammankin päivän :)
Sit niiden tummat vaatteet on auringon haalistamia, pahiten narun kohdalta

Lähettäjä: Korvessa 
Päivämäärä:   17.7.25 00:25:24

Aina on pesty kesällä ihan kaikki ja kuivataan ulkona. Miksi ne pitäisi mökissä kuivattaa..?
Tällä tontilla on pikkulintuja, jotka istuskelee missä haluaa ja kakkailee minne haluaa, koska nekin asuttaa samaa tonttia (niille on laitettu pönttöjä).
Isoja lintuja ei pyykkilangoilla istuminen kiinnosta, eikä niillä riitä fysiikkakaan.

Ja pyykkinaru menee pihapuusta toiseen pihapuuhun.

Näinkin voi elää.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.7.25 08:01:56

Pyykit tulee kuivattua ulkona aina, kun se on säiden salliessa mahdollista.

Toki maalla asuvana pellolle juuri levitetyn lietteen aikaan ei ulkona kuivata.

Lakanapyykkiä kuivaan pakkasillakin ulkona.
Menee hieman pidempään (ihan loppuun kuivuvat sisällä), mutta se ihana raikkaus..

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.7.25 09:26:06

Aloittajan otsikointi typerää . Miksi haukut hulluksi ihmisiä asiasta joka järkevä ja yleisesti käytetty ? Ei sinun ole pakko viedä niitä ulos-en minäkään vie mutta minulla se on laiskuutta koska meillä hyvin tilaa ripustaa ne sisälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.