Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pakkopilttuu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.25 11:20:53

Tarvitaanko kaikille tammoille se pakkopilttuu rektaalitutkimusta varten vai riittääkö että se on kiinni käytävällä molemmin puolin?

Re: Pakkopilttuu

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   16.7.25 11:27:59

Miksi kysyt? Pakkopilttuussa homma hoituu nopeasti ekalla yrityksellä, kun ei tarvitse ihmetellä, pysyykö hevonen paikallaan.

Päivämäärä:   16.7.25 11:36:23

Siksi kysyn koska tallilla ei ole pakkopilttuuta ja ell olisi tulossa kotikäynnille.

Päivämäärä:   16.7.25 11:47:01

Jos karsinan ovi on ylhäältä auki (ja sopivan korkuinen) niin sen takaa on meillä joskus tutkittu. Harvalla tavallisella tallilla on oikea pakkopilttuu, siittolat sitten erikseen.

Lähettäjä: Vadelma 
Päivämäärä:   16.7.25 11:49:14

Jos ei onnistu ja tamma kipristelee,nostaa jalkojaan niin ell.rauhoittaa sen.Sitten onnistuu kyllä käytävällä kahta puolen kiinni. Näin meillä tehtiin ennen kun mies väsäsi pakkopilttuun.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.7.25 11:55:32

Meillä rauhoitettuna onnistui huulipuristimen kanssa, ilman rauhoitusta ei koska alkoi potkimaan

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   16.7.25 13:31:19

Ell voi kieltäytyä rektalisoimasta ilman pakkopilttuuta.

Meillä on hoidettu karsinan oviaukolla jos on tilanne sitä vaatinut, väliaikaiset rakenteet niin että ell on turvallista toimia. Hevoskopissa olisi tehty jos siinä ei olisi korkeita kiinteitä ovia takana.

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   16.7.25 14:22:23

Meillä eläinlääkäri käski laittaa hevosen karsinaan, pitää siellä kiinni ja takapää oven suuhun. Lääkäri sitten tunnusteli kädellään ollen itse muuten toisen karsinan puolella, ei ollut tulilinjalla, jos tulee potku.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.7.25 14:28:39

Jotkut ellit käyttää potkuhihnoja. Riippuu ellistä miten haluaa- kyllähän ne kaivelee karsinassa ähkyhevosiakin. Mutta ellin turvallisuus tietty tärkein.

Lähettäjä: lissu 
Päivämäärä:   16.7.25 15:06:46

Mikä on potkuhihna? Eikö se ole potkuliinat? Vai onko tekoäly taas vauhdissa?

Lähettäjä: kipulääke 
Päivämäärä:   16.7.25 15:08:54

Ähkyistä hevosta tulee kävelyttää kevyesti kunnes ell tulee kutsuttuna paikalle..

Päivämäärä:   16.7.25 15:42:41

Kaikki kuten yllä.
Eikö se ole vain tammoille.
Ähkyisiä oreja ja ruuna myös tutkitaan rektaalisesti pakkopilttuussa.

Hevoselle kivempi kuin huulipuristin, jolle myös on paikkansa käyttää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.7.25 18:25:44

Täällä ell on käyttänyt astutusliinoja kun kävi tallilla ultraamassa ja siementämässä tammaa. Vuosia sitten kun ell joutui mun tammaa huuhtelemaan kun jälkeiset oli jäänyt kysyi jos olisi joku pikkuheinäpaali laittaa sinne hevosen taakse. Kaksi purupaaliakohan mä sinne taakse nostin päällekkäin potkusuojaksi.

Päivämäärä:   16.7.25 19:33:44

Jos tarvii kotioloissa ilman pakkista rektalisoida, niin juurikin jonkun oviaukon vieressä on näppärä tehdä, että pääsee osittain mahdollisilta potkuilta suojaan kunnon seinän taakse. Esim. Kuivikepaali toimii myös takajalkojen taakse laitettuna. Heppa pitää vaan peruuttaa ihan paaliin kiinni. Ikinä en lähtisi minkään karsinan oven yli tekemään, koska jotkut ”niiaa” ja siinä onkin sitten käsi poikki ja suoli rikki hepalta pahimmillaan. Yleensä potkivat matalalle, joten potkusuoja on turvallisin melko matalalla. Itse laitan hepan toisen kyljen kiinni käytävän seinään ja pidän itse hevosen paikallaan ja suorassa olemalla toisella puolella.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   16.7.25 19:47:41

No lakihan nykyään vaatii myös sen pakkopilttuun....

Lähettäjä: Aivan 
Päivämäärä:   16.7.25 21:02:56

Mikä laki vaatii joka tallille pakkopilttuun??? Höpönlöpö

Lähettäjä: 6 
Päivämäärä:   16.7.25 21:17:09

Meillä on onnistunut viidestä tammasta neljällä ilmankin

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.