Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä kissa?

Lähettäjä: kissa 
Päivämäärä:   16.7.25 08:48:20

Ihan alkuun, että tiedän, että lemmikin pitäminen ei ole mikään ihmisoikeus ja että lemmikin omistamiseen kuuluvat myös huoli ja murhe. Jos ei niitä kestä, niin ei toki kannata lemmikkiä hankkia. Mutta jos lemmikin päättää hankkia, niin eiköhän se useimmiten tehdä kuitenkin itsekkäistä syistä, eli toivotaan, että lemmikistä olisi myös iloa ja seuraa.

Oma tarina on sellainen, että olen tähän mennessä omistanut kolme kissaa. Kaikki tulleet esyltä. Yksi oli kodinvaihtaja, yksi populaatioista ja yksi muuten vaan löydetty yksinään. Yksikään kissa ei ole elänyt minun luonani yli kahta vuotta, vaikka tullessa ei ole ollut tiedossa olevia sairauksia. Eli vaikka kaikki kissat ovat ihania olleetkin, niin nimenomaan tuota huolta, murhetta (ja rahanmenoa) se lemmikin pito on pääosin ollut. Yhden on vienyt kasvain, yhden sydänsairaus ja yhden kohdalla ei ole varmuutta syystä, mutta meni vaan niin heikkoon kuntoon yhtäkkiä.

Nyt olen ollut taas pari vuotta ilman kissaa. Hoitanut välillä muiden lemmikkejä ja harkinnut esim. esylle vapaaehtoiseksi menoa. Mutta kyllä vaan olen sellainen ihminen, että haluaisin ja "tarvitsisin" nimenomaan sen ikioman eläinystävän.

On vaan mietinnän paikka, että jos lähden uutta kissaa etsimään, niin mistä. Tavallaan sydän sanoo, että esyltä. Mutta tietää, että siinä ovat todennäköisesti ne kaikkein suurimmat riskit. Tori.fi kissan ostaminen tuntuu vähän epäilyttävältä, annetaanko esim. aikuinen kissa siksi pois, että sen kanssa on ongelmia/sairauksia, mutta niistä ei haluta kertoa rehellisesti? Lähtökohtaisesti en ehkä haluaisi pentuja, joita Torissa ja kasvattajilla pääosin on. Rotuasioitakin olen hieman selvitellyt, ja jos rotukissaan päätyisin, olisi se varmaan "tavallinen" eurooppalainen. Aika vähän kasvattajilla kuitenkaan ymmärrettävästi on aikuisia kissoja tarjolla.

En tiedä. Mistä itse lähtisitte omassa sijassani kissaa etsimään? Edelleen tiedostan erittäin hyvin, että myös seuraava lemmikkini voi sairastua (ja kuolla) nopeastikin ja viimeistään vanhemmiten suurimmalle osalle tulee vaivoja. Mutta pitäisikö yrittää (muka) pelata viisaasti ja etsiä rotukissaa, vai adoptoida jälleen esyltä ja toivoa vaan parasta, ettei mitään nopeasti autuaammille hiirestysmaille vievää tällä kertaa ilmaantuisi? Monen sairauden kanssahan kissa voi elää kun on lääkitys/ruokavalio kohdillaan, eli siinä mielessä kyllä käynyt huono mäihä, että kaikille on iskenyt jotain parantumatonta.

Re: Mistä kissa?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   16.7.25 08:55:29

Sama mietintä myös itsellä. Omat kissat ovat tulleet yksityisesti kodinvaihtajina, nyt kaksi kissaa, jotka ovat molemmat jo yli 15-vuotiaita.

Haluaisin tukea eläinsuojelua mutta huolestuttaa ajatus siitä, ettei eläin ole "oma" vaan adoptoitu ja periaatteessa voi tulla yhdistyksen kanssa ongelmia ihan vaan vaikka henkilöristiriitojen takia. Ajatus siitä, että yhdistys kyttää koko ajan kissan tekemisiä on jossain määrin ahdistava.

Rotukissa olisi yksi vaihtoehto, haluaisin edes kerran eläessäni kissan, joka on kasvanut "terveellä" tavalla, emo on hoidettu kunnolla, pennut on hoidettu kunnolla, vieroitus tapahtunut oikeassa iässä. Eli olisi sellainen kissa, jolla ei ole pentuiän epämääräisyydestä johtuvia riskitekijöitä. Luotettavan kasvattajan etsiminen on sitten toinen juttu.

Sitten olisi aikuiset yksityiset kodinvaihtajat, sellaisia ollut tähän mennessä 3 kpl. Jokaisen kanssa tuli yllätyksiä sekä terveyden että käytöksen kanssa, mutta oma asenne oli tietysti se, että mennään kissan tarpeiden mukaan. Kaksi kissaa on tullut pentuina mutta kodinvaihtajina pitovaikeuksien vuoksi.

Joten nyt kaiken tämän jälkeen toivoisi, että jostain löytyisi kaksi pentua, mitkä olisi terveitä ja oikein hoidettuja. Jännä miten kissanpennun hankinta tuntuu itsekkäältä. En tiedä. Mennyt helkkarin vaikeaksi koko touhu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.25 08:55:54

Sitten on kuntien eläinsuojat. Ne ovat eri metsoja kuin esyt.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   16.7.25 08:56:11

Voi ei, ihan kamala tuuri sinulla.

Torissa myytävät kissat saattavat taustoiltaan olla samoja kuin esyjen populaatiokissat.

Rotukissoillakin on riskinsä, ne tosin on tai ainakin pitäisi olla tutkituista vanhemmista.

Mulla on yksi kissa tullut pentuna yksityishenkilöltä, mutta ihan täysi populaatikissa. Loput viisi on esyltä. Joukossa yksi rotukissa.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   16.7.25 09:06:45

Mä olen esyn kissoista tehnyt kauppakirjat ja omistajuus on siirtynyt. Ovat siis ihan täysin omia.

Nuo adoptiosopimukset on laittomia.

Lähettäjä: kissa 
Päivämäärä:   16.7.25 09:09:10

jep: Itsellä ei kyllä ole ollut esyjen kanssa ongelmaa, mutta riippuu toki varmasti yhdistyksestä. Ihan suoraan sanottuna kukaan ei ole edes kysellyt perästä kertaakaan kuulumisia kissan adoptoimisen jälkeen. Itse olen kissoista päivittänyt jonkin verran esyjen omiin FB-ryhmiin, jotka ovat siis sellaisia joissa on esyn vapaaehtoisia ja sitten meitä, jotka esyltä olemme adoptoineet. Olen saanut niistä myös tukea ja neuvoja ihanasti esim. noissa sairausasioissa. Olen ilmoittanut kissojen lopetuksista, mutta niistä ei myöskään ole pyydetty mitään selvityksiä tai kyseenalaistettu, onko lopetettu "turhaan". Mutta minulla siis kokemusta vain kahdesta esystä.

Tiku82: Joo varmasti rotukissoissakin on riskinä. Mutta todennäköisyys tiettyihin sairauksiin on varmaan huomattavasti populaatiokissaa pienempi, vaikka on monia sairauksia toki joihin mikä tahansa kissa voi sairastua. Eurooppalainen jota mietin rotuna ei myöskään käsittääkseni ole mitenkään sairaimmasta päästä tai "sairaaksi jalostettu."

Päivämäärä:   16.7.25 09:19:11

kissa: mullakin ollut rescue-koira, sen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Mutta tuttavapiiriin osunut myös huonoja kokemuksia. Sinänsä uskon kyllä että pystyisin tarjoamaan hyvän kodin esy-kissalle, kissakokemusta on kuitenkin paljon ja talo viritetty kissojen virikkeellistämistä varten viimeisen päälle hyvin.

Suoraan sanottuna toivon, että sitten kun nämä vanhat kissat siirtyvät toiseen ulottuvuuteen, niin ihan vaan löydän jostain kissan "cat distribution systemin" kautta. Näitä kuitenkin Suomessakin tapahtuu, että kissa vaan ilmestyy kotiovelle tai tontille eikä ns oikeaa omistajaa koskaan löydy. Ei tarvitsisi miettiä eikä säätää mitään.

Rotukissoista kiinnostaisi siperiankissa/neva masquerade, birmojen ja ragdollien terveystilanne mietityttää. Veikkaan kuitenkin, että loppujen lopuksi päädyn siihen että jostain tuttavan tuttavan kautta tulee taas kissoja tarjolle. Sitä vaan toivoisi että löytyisi kissa, millä olisi ollut edes jotenkin asiallinen pentuaika.

Lähettäjä: Koittakaa päättää 
Päivämäärä:   16.7.25 09:40:07

Jotkut toivoo että se hylätty katti ilmestyy ovelle...
Toiset taas yrittävät kaikin keinoin estää sitä.

Koittakaa jo päättää pitäisikö kaikki kissat vaan steriloida vai sittenkin jättää osa lisääntymään jotta te vonkaajat saisitte sen haluamanne "eläinystäväkissan."

Ehdotan että joka maalaiskylässä olisi ainakin se yksi leikkaamaton kolli jota kaikki sitten hoitaisivat jos se lisääntymisaikaan tulisi pihalle tekemään temput sen mahdollisesti vielä leikkaamattoman partnerinsa kanssa. Yhteisöllisyyttä siis jotta maaseudun kissat lisääntyisivät jatkossa.
Ja taajamiin niitä pentuja ei sitten kukaan veisi tietenkään koska sieltä tämä kissaviha alkoi.

Ja tiedän kyllä maalaistaloja jossa vanhastaan on ns.navettakissoja.
Siellä on vielä populaa mutta ongelmia myös.
Ihmiset eivät tiedä mitä niitten kanssa tekisivät. Eivät hae apua vaikka haulikkomiehiä kylältä varmasti löytyisi. Turha sisäsiittoisia on mihinkään rescueille viedä vaan tappaa niistä pitäisi suuri osa. Suku ei vaihdu kun näitä kissapaikkoja on vaan yksi per kylä nykyisin jos sitäkään.
Jotain järkevää pitäisi tälle asialle tehdä mutta eläinsuojelijat vievät vaan katit taajamiin muka pelastettuina raukkoina....

Päivämäärä:   16.7.25 10:10:13

Koittakaa päättää: no nii-in. Tämä on helkkarin vaikeaa nykyään. Teki ihan mitä tahansa niin aina tekee väärin.

Ihan vaan toivoisi, että löytyisi kaksi nuorta kissaa, terveitä ja asiallisesti pentuaikana hoidettuja. Niin että sosiaalinen kehitys olisi tapahtunut normaalisti, ruokinta tehty oikein. Ilomielin omistautuisin niille odotettavissa olevat 20 vuotta. Mutta tuntuu että kissan hankinnasta on tullut käsittämätöntä rakettitiedettä. Siksi parempi jos oven takaa vaan löytyisi joku random kissa ja sillä siisti.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   16.7.25 13:33:57

Jotkut rotukissakasvattajat välittävät aikuisia kodinvaihtajia. Joudut penkomaan tietoja näistä kasvattajien omilta sivustoilta, mutta ties vaikka joku sopiva kissa osuisi kohdalle sitä kautta.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   16.7.25 16:46:43

Joo mutta aika tuuri saa olla että löytyy juuri sen rotuinen kuin toivoo. Ja itseä myös aina kaikissa kodinvaihtajissa epäilyttää, että kerrotaanko todellinen syy, miksi vaihtaa kotia.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   16.7.25 17:53:37

q:
Jos myös esyn kissa on yksi vaihtoehto, niin noilla listaamillasi asioilla tuskin on kovin paljon väliä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.