Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terassin rakentaminen kestopuusta

Lähettäjä: Terassin tarve 
Päivämäärä:   15.7.25 21:01:20

Avoterassi olohuoneen ovelta lähes samalle tasolle. Onko teillä kokemusta sateen ja lumen kerääntymisestä terassille? Kysyn, kun luulen, että sade ropisisi ja roiskuisi olelle ja jos lunta kerääntyy vielä oven eteen.
Miten oven ja osan tiiliseinää voi suojata kastumiselta ja jopa turpoamiselta.
Tarkoitus tehdä kestopuusta tasamaalle olohuoneen ovelta.

Re: Terassin rakentaminen kestopuusta

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   15.7.25 21:07:18

Terassista on välit laudoituksessa, josta vesi menee maahan. Outo kysymys.

Talvella lumityöt voi tehdä terassiltakin

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   15.7.25 21:27:00

Muovikate yläpuolelle ja mahdollisesti seinät

Päivämäärä:   15.7.25 21:46:30

Olen vasta aikeissa. Ajattelen, että vesisade roiskuu ovelle ja pilaa sen. Nyt on normaali tasainen maa alla 20 cm oven suojapellin alla. Tämä on hankalampi kun en tavella voi olla lakaisemassa lumia ja toteamassa mitä tapahtuu.

Tuo, että lautoihin välit ja laudat vastasuuntaa seinästä tuntuu hyvältä ratkaisulta.
Vesi valuis kuten nyt imeytymällä maahan.
Talveksi voisi laittaa ilmavan suojakelmun oven eteen.

Kysymys vaikuttaa oudolta, mutta kovalla sateella roiskeet nousee ovea kohti.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   15.7.25 22:03:11

Kyllä ulko-ovi kestää roiskevedet.
Lumi onkin sitten kinostuessaan ikävämpi.
Lippa oven päälle.

Päivämäärä:   15.7.25 22:08:50

Uusissa kiinteistöissä on mahtavat terassit ilman katetta. En ole onnistunut kuulemaan miten ne lumet talvella kasaantuvat ja sade roiskii.

Onneksi mahdollinen terassi ei olisi kadun suuntaan. Ainoastaan naapurin varastorakennus on näkyvillä.

Päivämäärä:   15.7.25 22:30:07

"Uusissa kiinteistöissä on mahtavat terassit ilman katetta. En ole onnistunut kuulemaan miten ne lumet talvella kasaantuvat ja sade roiskii."

Näissä terassi onkin sokkelin tasalla, eikä kynnyksessä kiinni.

Muuten se tekee talveksi valesokkelin ja kosteusvaurio on odotettavissa. Eli riskirakenne.

Päivämäärä:   15.7.25 23:07:53

Tarkoitatko, että kynnykseltä astutaan askelma alas ja sitten terassin tasanne alkaa.
Minulla on sokkelia 20 cm näkyvissä. ajattelin, että vanhempana olisi helpompi asta kynnykseltä suoraa terassille. Toinen terassi on helppo ja käytännöllinen se on katettu kokonaan ja kuiva.
Tämä olisi sitten aina sateen jälkeen märkä ja lunta tupruttaisi. Mikä se paras ratkaisu olisi, kaupungilta en halua lupaa anoa katteelle ja se pimentäisi olohuonetta.

Päivämäärä:   15.7.25 23:16:58

Voi terassin tehdä kynnyksen tasoon, ettei tule askelmaa, mutta silloin täytyy vaan talvella huolehtia, ettei lumi kinostu seinää vasten.

Vanhoissa rossipohjissa lumi ajettiin tahallaan sokkelia vasten, mutta sinulla sitä ei ole kuin 20 senttiä.
Minimissään terassi tarvitsee 13 senttiä tilaa ylös, joten ei sinulla hirveää ongelmaa ole.
Tuollainen 5-10cm on aika normaali tasoero ja jopa suotava, ettei se talvella tuleva lumi heti estä oven avautumista.

Minä voin tulla sinulle tekemään terassin, jos et asu kovin kaukana pääkaupunkiseudusta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.7.25 03:05:23

Laita oven päälle lippa niin suojaa hieman roiskeilta. Ulko-ovet tehty ulkokäyttöön . Terassiin tulee pieni kaato niin vesi valuu ulospäin eikä taloon päin ja rakosistahan se vesi menee läpi. Lunta kerääntyy mutta seinän vierestä ja oven edestä voi lapioda pois tarvittaessa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   16.7.25 08:05:11

Jos terassia ei olisi, oven edessä olisi porras. Ihan samalla tavalla vesi roiskuisi myös portaan päältä oveen. Pistät katoksen oven päälle, niin ongelma on ratkaistu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.25 09:01:27

Meillä on isot terassit (betonista valetut) yläkerrassa ihan oven alareunan tasossa (ei kynnystä). On myös isot samasta tasosta alkavat ikkunat. Toistaiseksi ongelmia ei ole ollut. Talvella luonnollisesti kelataan lumet pois ja katsotaan, että viemärit ei ole jäässä. Jos lähdetään pidemmäksi aikaa talvella pois, niin laitetaan lämmityskaapelit ikkunoiden eteen ja viemäreihin.

Päivämäärä:   16.7.25 10:14:27

Mies on hankkinut kestopuuta valmiiksi. Olen vaan epäröivä siitä talven ajasta kun
ei olla lunta luomassa. Lippa tai jokin ilmava suoja siihen ovelle.
Kyllä se ovi on kestänyt meidän talvet. Pohjoispuolelle terassi tulisi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.7.25 10:30:53

Varmaan ihan hyvä terassi ja ennen talvea voi miettiä jos olette pois että pitääkö jotain talven suojaa kehittää. Sirkkeli esiin ja töihin

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.