Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun normielämä masentaa ja kuormittaa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.7.25 19:28:39

Jotenkin sitä vaan haluaisi palata takaisin lapseksi tai teiniksi mutta ei vaan voi :( Olen siis ns. tavallinen työssäkäyvä, velvollisuutensa pääosin tunnollisesti hoitava aikuinen. Mutta silti ihan normielämä tuntuu harmaalta ja masentavalta, kaikki arjen askareet tuntuvat äärettömän kuormittavilta tällä hetkellä. Hypin lamaantuneisuuden ja ylisuorittamisen välillä.

Minua oikeasti masentaa ajatus siitä että elämäni tulee tästä eteenpäin olemaan lähinnä työtä, kotitöitä, laskujen makselua ja rahojen laskemista kuukaudesta toiseen. En pysty nauttimaan arjesta vaan se tuntuu ponnistelulta, ja saatan oikeasti itkeä vollottaa aamulla ennen töihin lähtöä ja joutua oikeasti keräilemään itseäni jotta saan lähdettyä.

Yritän nauttia kesästä ja mennä kävelylle, mutta en pysty sitten kuitenkaan ajattelemaan muuta kuin että tänään pitäisi sitten siivota vielä vessa, ja sitten maksaa se yksi lasku. Ja sitten lähettää sähköpostia sinne tänne ja tuonne.

En haluaisi olla aina niin aikuinen, en vain haluaisi! :( Olisi ihanaa jos olisi joku joka huolehtisi ja jakaisi arjen taakkaa kanssani. Tältä on tuntunut jo todella pitkään, mutta silti minä vain painan menemään ja yritän näyttää normaalilta ja pitää suuni kiinni.

Re: Kun normielämä masentaa ja kuormittaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.25 19:31:07

Sama. Tänään viimeksi itkin kun elämä on niin mälsää ja koko ajan on vaan velvollisuuksia ja köyhää.

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   15.7.25 19:31:59

...., rauhoitu, ota aikaa itsellesi ja unohda siivous. Ei jatkuvasti tarvitse siivota.

Lähettäjä: Naimaviiva 
Päivämäärä:   15.7.25 19:32:21

Muuttakaa Afganistaniin.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   15.7.25 19:33:10

Se on se oravanpyörä, jossa me modernit orjat joudutaan juoksemaan :(

Päivämäärä:   15.7.25 19:44:10

Ei sen ole mikään pakko olla tuollaista. Maksa lasku, siihen menee minuutti. Vessan siivoamiseen 5min ja sähköposteihin se mikä menee. Sen jälkeen on x määrä aikaa tehdä ihan mitä huvittaa. Minä teen pakolliset asiat aina heti töiden perään, sen jälkeen on tuntikaupalla aikaa omille jutuille ennen kuin pitää mennä nukkumaan. Rahoja en laske oikeastaan koskaan, riittää kun osaa elää tulotasonsa mukaan ja mielellään saa jotain säästöön. Mun nettipankki kertoo ihan ilman laskemistakin sen paljonko milloinkin on säästöön jäänyt tai säästöistä mennyt.

Kotitöistä en tykkää joten en niitä juurikaan tee. Moppaava roboimuri hoitaa suurimman osan. Minä vain vien likaiset astiat tiskikoneeseen ja likaiset vaatteet heitän käytöstä suoraan pyykkikoneeseen jonka laitan päälle kun se on täynnä. Ja sieltä siirrän ne kuivuriin ja kuivurista vippaan vaatehuoneen lattialle josta valitsen päälle haluamani :D Pyykkeihin menee ehkä minuutti viikossa. Tiskit valitettavasti pitää sieltä koneesta laittaa kaappiin, mutta eipä sekään montaa minuuttia viikosta vie. Muuhun siivoamiseen menee max 10min/viikko ellen pidä jotain suursiivousta (ehkä kerran vuodessa), silti talo on ihan perussiisti kunhan kukaan ei sinne vaatehuoneeseen katso.

Toki jos lisääntymään menee niin kotitöiden määrä lisääntyy huomattavasti. Siksi olen itse jättänyt sen tekemättä.

Olin aikanaan kyllä ihan kuin ap. Auttoi kun vaihdoin työpaikkaa. Pidän nykyisestä työstäni eikä enää aamuisin harmita lähteä sinne. Edellinenkin työpaikka oli ihan ok, mutta vihasin aamuja ja töihin lähtemistä, joten joku siinä kuitenkin tökki enemmän kuin tässä nykyisessä hommassa.

Päivämäärä:   15.7.25 19:48:11

Onko ADHD testattu? Mulla oli samaa. Oli mahdotonta pitää elämässä tasapainoa. Muut lähipiirissä ainakin siivosi tiettyinä päivinä viikossa ja koti aina siisti samalla kun itse en meenannut saada edes vaatteita pestyä välillä. Koti pysyi kunnollisena koska tuli niitä siivousboosteja jolloin koko talo käydään läpi lattiasta kattoon kerralla. Velvollisuudet jäi tekemättä usein koska kyseinen työpaikka jossa olin tuntui tosi kuormittavalta. En olisi itse ajatellut ADHD:ta ollenkaan vaan ajattelin sen kotoa oleva tapa (vaikka kotona ei tälläistä tosin edes ollutkaan) ja laiskuutta. Kumppanini joka on terveysalalla ollut yli 10vuotta alkoi noteeraamaan "epätavallisia" piirteitä jotka on yleisiä ADHD:lle ja passitti testaamaan kun huomasi etten meenaa pysyä tasapainossa elämän kanssa. Sieltähän se syy sitten löytyikin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.25 20:21:58

Vääränlainen työ tai elämäntilanne ylipäätään aiheuttaa väsymystä ja epätoivoa, koska vaatii jotain sellaista, mitä sinulla ei ole antaa. Vähän kuin väärällä tavalla suoritettu saliliike vain rikkoo kropan eikä edistä kuntoa.

Lähettäjä: chili 
Päivämäärä:   15.7.25 20:57:57

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 15.7.25 20:21:58

Vääränlainen työ tai elämäntilanne ylipäätään aiheuttaa väsymystä ja epätoivoa, koska vaatii jotain sellaista, mitä sinulla ei ole antaa. Vähän kuin väärällä tavalla suoritettu saliliike vain rikkoo kropan eikä edistä kuntoa.

Tämä. Suosittelen vakavasti pohtimaan mitä voisit elämässäsi muuttaa. Ainakin aloituksesta aistin, että työ kuulostaa sellaiselta asialta minkä vaihtaminen parantaisi elämänlaatusi huomattavasti. Elämä on lyhyt, ei sitä kannata kuluttaa tuollaiseen kärsimiseen!! Eli mars uusia valintoja tekemään, jotta elämästäsi tulee mielekästä :)

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   15.7.25 21:35:43

Ihmisten pitää toisinaan päästä toteuttaman selviämisvaistoaan, eli tehdä jotain konkreettista pysyäkseen hengissä. Ennen se oli iso osa elämää, kuten ruuan hankkiminen (viljely, eläimet), lämmön hankkiminen (polttopuut) jne. Nykyinen työelämä on liian kaukana näistä. Vaikka tiedät, että käyt töissä saadaksesi palkkaa, jolla maksat ruuan ja asumisen, se ei ole tarpeeksi konkreettista, mieli ei ymmärrä toimivansa elämän edistämiseksi. Kun suurin päivittäinen tavoite on hengissä pysyminen, sen saavuttaminen tuo mielihyvää. Jos päivän suurin tavoite on pysyä hereillä tai imuroida, ei mielihyvähormonit oikein hihku innosta.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   16.7.25 01:44:53

Ihan tutkittua että säännöllinen kosketus esim. maaperään, multaan (jopa hevoseen!) on vertailuissa ollut aivan yhtä tehokas masennus- ja mielialalääke kuin SSRI- lääkkeet.

Olin joskus samassa tilanteessa. En enää. Piti muokata sellaiseksi elämäksi mikä ruokkii omaa sielua. Mulle se meinaa simppeliä elämää luonnon lähellä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.25 07:18:23

Katsokaapa tubesta videoita että kuinka paljon älypuhelin ja somen selailu todellisuudessa aiheuttaa tuota harmaata oloa jossa mikään ei motivoi. Puhelinten vaikutus on oikeasti aivan hirveän suuri meidän mielialaan mutta olemme melko sokeita asialle (varsinkin kun isot teknologiayhtiöt haluabat meidön olevan mahdollisimman addiktoituneita koska olemmw markkinatalouden tuotteita heille).

Itse poistin sometilit ja parissa viikossa alkoi elämään palata värit, aivojen kemiat tasapainottua ja nornaali tasapaino ja motivaatio löytymään.
Someaddiktio/älylaiteaddiktio on ihan yhtä vahibgollista aivoille kuin esim päihderiippuvuus.
Asia kannattaa tiedostaa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.7.25 09:19:02

On normaalia, että laskut ja raha-asioiden miettiminen veetuttavat, varsinkin jos raha on tiukalla. Tuommoisia asioita on mukavampi hoitaa järkevän kumppanin kanssa. Toisaalta jos kumppanin raha-asiat ja niiden hoito on retuperällä, sitten yhteistaloudesta tulee moninkertaisesti stressiä.

Kun oman kodin siistinä pitäminen stressaa, olet lievästi masentunut. Ei tuossa kuitenkaan ole toisten jälkiä siivottavana. Karsi myös turhat sähköpostit ja ylimääräinen kommunikaatio, jos lähipiirissäsi on energiasyöppöjä. Kokeile ainakin palkita itsesi kaikesta tehdystä työstä.

Tiedosta, että olet masentunut, ja se masennus on ylimääräinen taakka, joka syö voimiasi.

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   16.7.25 09:55:36

Mulla on tismalleen samat ajatukset vaikka työpaikka on paras mitä vaan voi olla. Mutta se itse ajatus siitä, että elämä pyörii käytännössä töissäkäynnin ympärillä, ahdistaa. Kaikki menot, haaveet, suunnitelmat, jopa nukkuminen, pitää sovittaa niin että se ei "häiritse" töissäkäyntiä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.7.25 10:01:05

Saattoihan luolamiehiäkin aikanaan veetuttaa, että 'taas täytyy mennä keihästelemään niitä iänikuisia mammutteja, ja marjojakin pitäisi keräillä, ja yrittää tehdä illaksi tuli'.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.