Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako laiska ihminen virtaa laiskottelusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.25 08:59:32

Itse olen sellainen tekeväinen ihminen ja esim. vapaapäivänä saan energisen olon siitä kun teen kaikennäköistä hommaa.
Minulla useampi työkaveri joiden vapaapäivä taasen on monesti puheiden perusteella sitä että ollaan ja löhöillään vaan vaikka sarjoja/leffoja katsellen. Tuleeko tästä laiskoille ihmisille hyvä ja pirteä olo?

Minulle tälläisestä tulee hyvinkin vetelä ja väsynyt olo.

Re: Saako laiska ihminen virtaa laiskottelusta?

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   15.7.25 09:10:19

Miksi pitäisi tulla virkeä olo?

Laiskottelu on aivan parasta, siksihän sitä arkena raadetaan, että vapaalla saa vain olla.

Päivämäärä:   15.7.25 09:26:41

Olen huomannut, että ahkerilla ihmisillä on tylsää, ei mitään tekemistä, koti tip top. En minä jouda sellaista viihdyttämään tuntikaupalla puhelimessa. Kun itellä on aina hirveesti tekemistä, joka paikka huutaa tekijää kotona sisällä, pihalla, mökillä. Kunhan tästä näiltä media- ym kiireiltäni ennätän, niin otan vaikka imurin esiin.... mutta ensiksi käydään koiran kanssa vähän hanhia katselemassa rannalla.

Päivämäärä:   15.7.25 09:28:44

...ja kaupoillekin tartteisi keritä ja ehkä kyläilemään.

Päivämäärä:   15.7.25 09:34:58

No ei saa. Mun veljen vaimo on ihan äärimmäisen laiska ihminen, ihme että töissä edes saa käytyä. Sen jälkeen makaakin loppupäivän sohvalla kännykkää ja telkkaria katsoen muille käskyjä jaellen. Mitään virtaa ei tuollaiseen ihmiseen saa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.7.25 09:35:23

Olen laiska eli minulle ei tule helposti tylsää eikä tekemisen tarvetta. Energiatasoni on se mikä on, tarvittaessa löytyy mutta mitäs sitä turhuuksiin tuhlailemaan.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   15.7.25 09:38:48

Onko kyse laiskuudesta? Itsellä ainakin tulee ihan yksinkertaisesti vaan kestokykykiintiö täyteen. Jos esimerkiksi käy kylällä kaupassa, hoitaa pakolliset ja kiireellisimmät kotijutut ja esim. laskujen maksun tms rutiinit, niin hyvin usein on sen jälkeen niin kuitti ettei takuulla jaksa muuta kuin löhötä sohvalla. Ei vaan pysty enempään. Ja joo, olen burnout-toipilas, pari vuotta olin saikullakin. Hyvinä päivinä pystyn kyllä saamaan tarvittaessa paljon aikaan mutta levon tarve on valtava.

Lähettäjä: Zinja 
Päivämäärä:   15.7.25 10:06:05

Minä tarvitsen välillä palautumispäiviä. Sellaisia vapaapäiviä kun en tee muuta kuin treenit + ulkoiluttaa koiran. Ja olen silloin ihan hyvällä omalla tunnolla kotona ja nukun pitkään ja herättyäni jopa kellon sängyssä hetken jne. Jos se on laiskuutta, niin sitten olen kai laiska. Mutta minulle nuo päivät ovat ehdottoman tärkeitä hyvinvointini kannalta. Jos en ota niitä ja menee vaikka kuukausi ilman pysähdyspäiviä, niin loppuu akut. Kokeiltu on.

Lähettäjä: Komppi 
Päivämäärä:   15.7.25 10:11:11

Komppaan ylempää, olen myös ehdottomasti ”laiskojen” palautumispäivien tarvitsija! Elämä on yhtä menemistä, suorittamista ja tavoitteiden jahtaamista, joten joskus on pakko pysähtyä. Mieleni sekä kehoni kaipaa lepoa, laiskottelupäiviä pidän siis oman itseni hyvinvoinnin takia. Silloin mun ei ole pakko tehdä yhtään mitään, enkä paheksu siitä itseäni lainkaan.

Lähettäjä: Komppi 
Päivämäärä:   15.7.25 10:11:44

Ja siis kyllä, minä saan niistä virtaa. Ne päivät palauttaa minua.

Lähettäjä: Olga 
Päivämäärä:   15.7.25 10:21:41

"Minulla useampi työkaveri joiden vapaapäivä taasen on monesti puheiden perusteella sitä että ollaan ja löhöillään vaan vaikka sarjoja/leffoja katsellen. "

Mä en taas jaksa muille raportoida mun tekemisiä, joten saatan hyvinkin sanoa töissä että lorvaan viikonlopun. Tottakin tuo jossain määrin on kun en mikään suorittaja ole enkä harrasta liikuntaa. Fiiliksen ja ilmojen mukaan teen koti- ja pihahommia, käyn tallilla, ulkoilen ja retkeilen, teen käsitöitä, valokuvaan jne.

Päivämäärä:   15.7.25 10:56:52

"Miksi pitäisi tulla virkeä olo?"

Öö, vaikka ihan siksi että on parempi mieli ja sitä kautta kaikki muukin on mukavempaa.

Itse en ainakaan tietoisesti itselle halua sellaista väsynyttä, velttoa ja "masentunutta" oloa.

"Olen huomannut, että ahkerilla ihmisillä on tylsää, ei mitään tekemistä, koti tip top "

Minun kohdalla tuo tylsyys ei kyllä pidä paikkaansa, edes muista koska olisi viimeksi tylsää ollut.
Tekemistä kyllä riittää, se ei tältä tontilta lopu.

Ja vaikka ahkera olenkin niin tiedän kyllä rajani jaksamisen kanssa, en rehki menemään hullun lailla.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.7.25 11:09:28

Ei minulla ole väsynyt, veltto eikä masentunut olo. Sellainen on väsymystä, uupumusta ja masennusta.

Laiskana ihmisenä en kärsi laiskuudesta vaan nauttin tekemisestä tai tekemättä jättämisestä sen mukaan mitä mieli tekee.

Lähettäjä: ××> 
Päivämäärä:   15.7.25 11:10:11

Olen laiska ihminen ja pyrin saamaan mahdollisimman paljon niitä laiskottelu- eli palautumispäiviä, koska ne tuovat hyvän olon. Silti hoidan työni, kotini, tallini, ja omat ja hevosten treenit huolella. Laiskottelen niiden ohella niin paljon kuin vain pystyn.

Väsyneen, velton ja masentuneen olon kun tuo jatkuva tekeminen aamusta iltaan, päivästä toiseen. En halua sellaista elämää, enkä oloa itselleni. Se ei ole elämisen arvoista elämää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.25 11:17:14

No ei "laiska" laiskottele virtaa saadakseen, vaan koska syystä X se laiskottelu on mukavampaa kuin mikään vaihtoehtoinen tekeminen. Minut sohvalta motivoi nousemaan vain viini tai hyvä ruoka, kaikki muu on inhottavaa pakkopullaa jota tehdään vaan kun on pakko.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   15.7.25 11:23:18

Laiskuuden ja väsymyksen ero on tosiaan se, että laiskuus on miellyttävä ja toivottu olotila, väsymys taas on sitä, kun ei jaksa vaikka haluaisi.

Päivämäärä:   15.7.25 11:27:53

Sanoisit siis laiskaksi..hyvin harvoin tulee oltua niin etten tee mitään, silti se päällepäin näyttää että liikkumatta sohvannurkassa olen, kun itse koen että sisäinen projektimylly on täyttä häkää käynnissä, luen, etsin tietoa, kirjoitan, aivot surraa useamman aiheen kimpussa. Näin ollaan erilaisia. Silti tuo laiskaksi nimittely vähän särähtää korvaan. En kykene elämään paria päivääkään siten että saan aikaan vain näkyvien askareiden kimpussa, sisäinen maailma tosi vahvassa roolissa. Ja virta tosiaankin loppuu jos en pääse omana itsenäni olemaan ja elämään. En ole oppinut näitä kahta yhdistämään, tiedonhaku vaatii sen paikoilleen rauhoittumisen ensin. Inspiroitua ja ajatella toki voi kävellessä ja tehdessäkin. Myös viihde on hyvä paitsi nollauskeino, myös antaa ajattelemisen aihetta. Minä _laiska_ ihminen saan siis virtaa _laiskottelusta_.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   15.7.25 11:48:14

Tarviiko sitä koko ajan suorittaa ja kehua sitten omaa ahkeruuttaan. Ei tarvii, voi vaan olla.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   15.7.25 11:56:35

Ai kauhea kun aloittaja on hyvä ihminen ja ainakin parempi kuin muut.

Päivämäärä:   15.7.25 12:18:19

Ihmiset on erilaisia, nauttii erilaisista asioista ja palautuu eri tavalla. Voiko tulla yllätyksenä, että se oma tapa ei ole aina se ainoa oikea.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   15.7.25 12:35:44

Nämähän on persoonallisuuseroja introversio - ekstroversio -janalla. Ne ihmiset, joilla on vahva introversio, omaa vahvan sisäisen maailman niinkuin joku tuossa jo kertoikin. Itse saan keskityttyä sisäiseen maailmaani samalla näennäisen "ahkeralta" vaikuttaen eli leikkaan vaikka nurmikkoa tai pesen ikkunoita ja mattoja yms yms joka ei vaadi pällienergiaa ollenkaan, koska kaikki kapasiteetti on sisäisen maailman käytössä opiskellen, miettien, suunnitellen, ideoiden jne.

Voisin laiskuuttani tehdä tämän myös sohvalla maaten, mutta kun siitä tulee selkä kipeäksi.

Vahvan introversion ihminen saa siis sen virran sisäisestä luovuudesta. Vahvan ekstroversion ihminen taas saa (psykologisen toerian mukaan, tästä ei omakohtaista kokemusta) virtaa sosiaalisesta kanssakäymisestä muiden kanssa. Introvertilta tällainen sosiaalisuus taas kuluttaa paljon energiaa, ja ilmeisesti ekstrovertille on rankkaa olla vaan oman sisäisen maailmansa kanssa kahden.

Niin me ihmiset ollaan erilaisia! Ja nämä persoonallisuuserot on ihan neurofyysisiä, eli vahvan introversion henkilö ei voi "opetella" ekstrovertiksi tai päinvastoin. Sen sijaan on hyödyllistä opiskella ja ymmärtää, mistä itse kukin saa sitä virtaa ja sen kautta olla myötätuntoinen muita kohtaan.

Päivämäärä:   15.7.25 12:40:12

Mä haluan välillä vain maata, mutta nautin siitä vain kun olen tosi väsynyt ja löhöäminen palauttaa. Muuten ahdistun laiskottelusta ja makaamisesta, tulee nimenomaan ensin fyysisesti huono ja raskas olo, myöhemmin henkisesti. Mieli pysyy virkeänä kun puuhastelee.

Olen melko introvertti tyyppi ja hitaasti käynnistyvä, eli tykkään sellaisesta tasaisesta puuhastelusta, varsinkin kun omaksi iloksi tekee (= oma ympäristö esim näyttää kivemmalta).

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.7.25 14:32:28

Ai vttu että tuollainen tomera täti on sina ollut ihmistyyppinä sellainen mitä inhoan. Että kun minä olen toimelias ja puuhakas niin muidenkin pitäisi olla toimeliasta ja puuhakkaasti ja jos eivät ole, niin ovat laiskoja. Mitä jos muut näkevät sinut duracel pupuna joka ei osaa rauhoittua ja ihan olla vaan. Se touhukkuus kun ei aina ole ihan vain positiivista.

Päivämäärä:   15.7.25 14:41:20

En usko laiskuuteen konseptina, ja uskon että ihminen voi saada voimaa lepäämisestä.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   15.7.25 15:05:42

"No ei "laiska" laiskottele virtaa saadakseen, vaan koska syystä X se laiskottelu on mukavampaa kuin mikään vaihtoehtoinen tekeminen. Minut sohvalta motivoi nousemaan vain viini tai hyvä ruoka, kaikki muu on inhottavaa pakkopullaa jota tehdään vaan kun on pakko."

Hyvä seksi motivoi mua kanssa, mutta ei se motivoi sängystä tai sohvalta nousemaan, korkeintaan vaatteita vähentämään ;)

LähettäjäKkkkaa 
Päivämäärä:   15.7.25 15:14:38

Olen laiska, ihan helkkarin laiska. Varmasti just semmoinen jota aloittaja tarkoitti. Just nippanappa saan töissä käytyä ja siinäpä se. Evääksi ostan eineksiä enkä kotona keitä kahvia kun töissä sitä sitten saa. Vapaapäivät kirjaimellisesti makaan, samoin ennen töihin lähtöä ja töiden jälkeen. Vapaapäivinä en tee mitään treenejä kun en harrasta mitään. Virtaa ei pahemmin ole. Tänään on vapaapäivä, heräsin klo 13 ja tilasin ruokaa Woltista kuten usein muulloinkin.

Viime aikoina on ollut pakko olla aktiivisempi kun olemme muuttaneet, ja se on stressannut paljon, mutta selvisimme siitä. Tolleen tosipaikan tuleen sitä jaksamista sitten jostain vaan ilmaantui, mutta ilman pakkoa sitä ei tule.

Ei siis tule löhöämisestä mitään pirteää oloa, eikä pirteä olo ole mun tavoite ts. kuulu olovalikoimaani.

Päivämäärä:   15.7.25 15:33:07

"Ai vttu että tuollainen tomera täti on sina ollut ihmistyyppinä sellainen mitä inhoan. Että kun minä olen toimelias ja puuhakas niin muidenkin pitäisi olla toimeliasta ja puuhakkaasti ja jos eivät ole, niin ovat laiskoja."

Tämä. Sitten toki kaikki omat tekemiset listataan fasessa. Joillain se toimeliaisuus on hyväksynnän hakemista, kehunkaipuuta. Ja siellähän sitten 900 "tosiystävän" joukosta aina joku tuleekin kehumaan että oletpa ahkera.

Moni laiskaksi tuomittu tekee sen minkä suinkin jaksaa. Itselläni se on kokoaikatyö, muuhun ei enää paukut riitä. Autoimmuunitauti vie veronsa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   15.7.25 15:58:25

"Ai vttu että tuollainen tomera täti on sina ollut ihmistyyppinä sellainen mitä inhoan. Että kun minä olen toimelias ja puuhakas niin muidenkin pitäisi olla toimeliasta ja puuhakkaasti ja jos eivät ole, niin ovat laiskoja."

Jep. Ikävä ja ärsyttävä ihmistyyppi, joka ei yleensä edes saa elämässään mitään oikeaa aikaan, vaan tuo nonstop puuhailu ja toimeliaisuus on tasoa askartelu.

Päivämäärä:   15.7.25 16:32:38

Laiskoja ihmisiä ei ole olemassakaan.
On ylikuormittuneita ihmisiä ja sairaita ihmisiä kyllä.

Ja kyllä, vähäenerginen ihminen saa lepäämisestä energiaa. Esimerkiksi kipu levossa lievittyy ja rasituksessa kipu voimistuu kovasti.

Aloittajalle en toivo mitään pahaa. Olen vain huomannut että ylpeys käy lankeemuksen edellä.

Päivämäärä:   15.7.25 16:35:01

Mutta ei mukavuudenhaluisesta tai laiskasta ihmisestä tule puuhakasta lepäämällä. Koska kyse on luonteesta eikä väsymyksestä.

Päivämäärä:   15.7.25 16:38:28

En saa "virtaa" mutta nautintoa kyllä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.7.25 16:49:30

Laiskat: oletteko lihavia? Ai niin, eihän hötöleidit, painoa kyllä piisaa, mutta se on lihasta. Koska tallityöt.

Päivämäärä:   15.7.25 16:50:42

Ihan normaalipainoisena täällä laiskottelen. En vaan ole hirveän puuhakasta tyyppiä.

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   15.7.25 16:55:27

Puuhaa riittää maalla ja kaupunkikämpässä, mutta pitää myös välillä lepäillä. Mutta en kyllä kokonaista päivää jaksaa maata ikinä

LähettäjäKkkkaa 
Päivämäärä:   15.7.25 16:58:49

Huvittaa kyllä ihmiset jotka touhuavat kaiken aikaa, ovat touhuamisestaan vailla huomiota ja kiitosta ja odottavat muidenkin haluavan touhuta tai yrittävät pakottaa muutkin touhuamaan.

Nimim. ei enää ikinä anopin mökille

Lähettäjä: Felicia 
Päivämäärä:   15.7.25 17:29:38

LähettäjäN
Päivämäärä15.7.25 16:49:30

Laiskat: oletteko lihavia? Ai niin, eihän hötöleidit, painoa kyllä piisaa, mutta se on lihasta. Koska tallityöt.

No minä painoin tänä aamuna työterveystatkastuksen vaa’alla 48 kg eli en nyt sanoisi. Treenaan arkena, joten vapaapäivinä saan ihan hyvin mielin löhötä kotona sisällä vaikka ihan koko päivän, jos vaan siltä tuntuu. Ja sitten jaksaa taas painaa arkena.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.7.25 17:36:02

En. Olen laiska nimenomaan sen takia, että kerran kun sinne sohvalle istahdan niin en meinaa päästä sieltä enää ylös. Tekeminen on ainoa lääke laiskuuteeni.

Päivämäärä:   15.7.25 17:51:37

"Laiskat: oletteko lihavia?"

En ole, BMI 21 ja lihasta löytyy. Kyllä laiskakin koiriaan ja hevosiaan liikuttaa, sehän kuuluu niihin pakollisiin puuhiin.

^
Just tää!!! :D

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   15.7.25 19:09:51

Kyllä on hienosti vielä luterilainen oppi työnraadannasta selkärangassa. Luulin että se on jo muinaisuutta, eikä nykypäivää. Tiedättekö että se jatkuva puuhaaminenkin on eräänlainen addiktio, kuten alkoholismi. Sillä sammutetaan omaa pahaa oloa. Kannattaa hetkeksi pysähtyä ja miettiä mistä se on peräisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.