Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tottuuko vanhat koirat vielä

Lähettäjä: koirahoitolaan? 
Päivämäärä:   15.7.25 06:14:01

Lyhyesti. Tilanne on se, että noin 1-2 kertaa vuodessa tarvitaan koirille hoitopaikkaa. Maksimissaan viikko kerrallaan tai lyhyempi. Tähän asti olleet tutussa paikassa eli anoppilassa, mutta viimeisimmän kerran jälkeen en sinne enää viitsisi viedä. Kovasti pohdin, että jos ensi vuoden puolella on seuraava ulkomaan reissu (tai tämä vuoden puolella esim viikonloppureissu) niin tottuuko 11 ja 8 vuotiaat koirat enää koirahoitolaan? Aiemmin en ole koirahoitolaan raaskinut viedä, koska jotenkin jännitän sitä ajatusta että ihan vieras hoitaa koiria. Toki varmaanhan sitä ennen pidempää reissua voisi hoitolaan varata ja maksaa vaikka yhden yön hoidon, jotta vähän tottuisivat. Mutta silti koirien ikä ja tottuminen huolettaa. Myös vanhempi koirista on taustaltaan ns. pelastettu pentuna.

Onko kenelläkään kokemuksia koirahoitoloista ja siitä, miten sinne vanhemmat koirat tottuisivat :)

Ja mitään en asian suhteen ole päättänyt, vaan pohdin tätä jo monta kuukautta etukäteen. Voi olla, että tarve olisi vasta vähän alle vuoden päästä.

Re: Tottuuko vanhat koirat vielä

Lähettäjä: Hurttamuija 
Päivämäärä:   15.7.25 08:55:04

Mulla on ollut useita eri ikäisiä koiria hoitolassa vuosien varrella, kaikki ovat tottuneet. Yhen vanhuksen vein kerran yhdeksi yöksi totuttelemaan, vaikken reissussa ollutkaan. Ajattelen niin, että koirahoitolassa on ammattilaiset eläimistä huolehtimassa, näin ei välttämättä ole vaikka naapurin tai sukulaisen luona, vaikka hyvää tarkoittavatkin. Lisäksi toinen tämänhetkisistä koiristani on erityistarpeinen, eikä kokemattomalle hoitajalle voi jättääkään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.25 09:04:06

Paras tapa on kokeilla yhden yön verran etukäteen, ei ole kiva olla reissussa, jos hoitolasta soitetaan, että koirat ihan paniikissa eivätkä syö. Mulla on tottunut kaikki koirat, jopa aikuisena ekaa kertaa menneet, mutta riippuu tietty koirasta. Valitse sellainen hoitola, johon kuuluu kaikki pissatukset remmissä, niin helpompi tottua. Jossain hoitoloissa voi olla vaan joku pikku ulkotarha, johon pääsevät häkistään ja lenkitys kerran päivässä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   15.7.25 09:15:47

Mielenkiinnosta: kuinka suuri prosentti koirista ei totu?

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   15.7.25 10:19:28

En osaa tuohon tottumiseen sanoa, mutta vein vuoden ikäisen pennun kahdeksi yöksi oman reissun vuoksi hoitolaan.
Sillä meni varmaan ihan hyvin, ei ainakaan mitenkään traumatisoitunut, mutta mun reissu meni pilalle, kun itkin huolesta ja ikävästä koko viikonlopun. Ja hoitolan omistajan iso sakemanni vielä lähtiäisiksi rähähti tälle minun herkälle kullanmurulle... 
Sen jälkeen ei hoitolakeikkoja ollut...

Lähettäjä: Joo-oo 
Päivämäärä:   15.7.25 10:24:21

Olen ollut kesätöissä koirahoitolassa. Kyseisenä kesänä oli vain yksi koira, joka ei sopeutunut hoitolaan, vaan piti jo ensimmäisenä päivänä palauttaa omistajalleen, koska kiipesi ulkona verkkoaitaa pitkin ja olisi karannut ulkotarhasta. Hihnassa ulkoiluttamiseen hoitolan omistaja ei suostunut, koska kyseessä hoitolan koira-asiakkaista suurin ja vahvin. Muistan, miten vaikeaa omistajan oli koiraansa jättää, joten tämä koira ja omistaja olivat erittäin kiintyneitä toisiinsa.

Yksi ongelmallinen ryhmä olivat paimenkoirat, jotka eivät halunneet syödä hoitolassa, joten tiettyjä rotuja hoitolan omistaja ei edes suostunut ottamaan muutamaa päivää pitempään hoitoon. Joillakin koiraystävällisillä koirilla eroahdistusta helpotettiin omistajan toivomuksesta laittamalla koira yhteiseen sisä- ja ulkotarhaan kiltin, vastakkaista sukupuolta olevan koiran kanssa.

Hoitolan ihannerotuja olivat kaikki sellaiset, jotka kotonaankin viettivät pitkiä aikoja ulkotarhassa ilman omistajan läsnäoloa (metsästyskoirat). Hankalia olivat pienet koirat, jotka olivat tottuneet omistajan läsnäoloon ja joita viereisen tarhan koirat pelottivat, mutta aika vähän oli tällaisia, pikkukoirille hoitopaikka löytyi usein omistajan lähipiiristä.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   15.7.25 11:00:55

Facebookista löytyy ryhmiä joissa voi etsiä hoitopaikkaa koiralle, ja sitä suosittelen aloittajalle. Myös ns kummisuhdetta suosittelen, et samaan aikaan vois viedä,. Mulla esim oli kummikoira jonka otin omistajien tarpeen mukaan hoitoon, oli kiva kun oli tuttu koira ja sain välilä kun pyysin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   15.7.25 11:12:02

Mulla on ollu koiria hoidossa. Ovat käyny etukäteen meillä paikkoihin tutustumassa ja olen laittanu herkkutikun palasia ympäri taloa etsittäväksi. Mielellään ovat sitten hoitoon tullu eikä mitään ongelmia ole ollu. Face ryhmistä olen koirat löytäny. Just oli 2 kissaakin hoidossa monra viikkoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.