Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä erikoisen eläimen

Lähettäjä: olet nähnyt? 
Päivämäärä:   14.7.25 23:15:56

Luin vanhan uutisen Jyväskylästä, jossa oli liikkunut sinikettu. Muutama vuosi sitten Joensuun lähellä riistakameran kuvassa oli servaali. Kultashakaali on myös nähty Suomessa. Ja äskettäin oli biisonilauma karkuteillä.

Onko ht-nettiläisistä kukaan nähnyt sellaista eläintä, joka ei varsinaisesti kuulu Suomen luontoon tai jota et tunnistanut? Entä oletteko kuulleet jonkun muun nähneen?

Itse näin joskus kunnan kasvikompostilla ruokaa etsimässä turkistarhalta karanneen sini- tai hopeaketun.

Re: Minkä erikoisen eläimen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.25 23:23:31

Miksi tarhalta karannut eläin olisi erikoinen? Minkkejä olen nähnyt, onko ne erikoisia?

Kuvittelin, että tässä kysyittäisiin jotain ihan muuta. Erikoisin luonnossa näkemäni eläin on varmaan inioiden sukuun kuuluva vaaleanpunainen Amazonin jokidelffiini, joka on erittäin uhanalainen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.7.25 00:42:48

Näädän näin viime syksynä. En olisi uskonut niitä meilläpäin olevan. Kiipeili pieniin haapoihin ylös alas ja piti kovaa ärinää. Netistä katsoin että on tosiaan näätä.

Lähettäjä: Lanks 
Päivämäärä:   15.7.25 02:15:08

Mun mielestä tavallisia eläimiä arjessa on oravat, naakat, muurahaiset, kärpäset, peurat jne.

Mielestäni epätavallisia eläimiä arjessa on esimerksi minkki. Meidän kotona ulkoportailla hengaili hetken minkki ja oli huippuhauska seurailla hänen touhujaan ikkunasta.

Samoin olen aina aivan rakkautta täynnä kesäöisin kun lepakot liihottelevat alkuyöstä ja metsästävät yöperhosia. Lepakot on todella mielenkiintoisia.

Toivoisin että saisin katsella joskus lumikin ja mäyrän touhuja.

Lähettäjä: Ötökkää 
Päivämäärä:   15.7.25 07:48:25

Olen nähnyt sittisontiaisen

Lähettäjä: ..'.. 
Päivämäärä:   15.7.25 08:21:43

Tiekarhu.
Viime havainnosta jo vuosia, tainnut hävitä Suomesta kokonaan nyt.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   15.7.25 08:24:36

Ruoankuljetusrobotti.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   15.7.25 08:35:30

Ei minkki varmaankaan ole erikoinen, mutta silti myös itse yllätyin, kun sellainen kerran vipelsi autoni edestä tien yli kaupungin reunamilla. Vähän aikaa löi tyhjää, että mikä ihme tuo pieni musta otus oli ennen kuin välähti, että ai niin minkki. On ainoa, jonka itse olen koskaan luonnossa nähnyt.

Lumikko myös on harvinainen näky. Sellainen kuitenkin asuu jossain pihapiirissämme, koska on näyttäytynyt silloin tällöin vuosien varrella. Ja erään kerran keväällä pihan linnunpönttöä putsatessa sieltä killittelivät vastaan liito-oravan silmät. Ei ollut mitään tietoa tai havaintoa aiemmin, että pihan lähistöllä sellaisia asuisi, eikä ole sen jälkeenkään.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   15.7.25 10:02:56

Meillä asuu lumikko pihapiirissä. Jäljet oon nähnyt monesti, siippa on nähnyt itse tyypinkin.

Kaksi kertaa olen nähnyt vaskitsan, eri vuosina tässä kotikylällä. Palokärjen olen nähnyt sukulaisen mökillä sekä kerran hevosteni tarhan puussa.

Supi ei mikään harvinaisuus ole, mutta kahtena eri vuonna sellainen on mönkinyt meitin talon ohi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.7.25 10:12:38

Tiekarhu ei vielä hävinnyt kokonaan mutta on uhanalainen laji

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   15.7.25 10:57:01

Minkkiä ei varmaan lasketa. Saukko ei ole varsinaisesti erikoinen. Erikoista oli nähdä se kotipihalla. Sama lumikossa, kun oli tallissa.
Tiekarhua en ole minäkään nähnyt vuosikausiin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   15.7.25 11:00:27

Miten ne tiet nykyään hoidetaan? Itse olen kyllä nähnyt pikkukarhuja, joilla hoidetaan katuja ja jalkakäytäviä.

Lähettäjä: Puolimatkan matte 
Päivämäärä:   15.7.25 12:10:13

valkoisen oravan, valkoisen riikinkukon, kööpenhaminalaissorsan eli melkein kokonaan mustan sorsan. nimitys siitä kun Kööpenhaminassa niitä on paljon.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   15.7.25 13:14:14

Sellaisia "ei jokapäiväisiä" havaintoja olen tehnyt saukosta, ahmasta, villisiasta ja jopa tuosta tiekarhusta. Susi, ilves ja ruskea karhu ovat näillä huudeilla tavallisia. Mutta ehdottomasti harvinaisin Suomen luonnossa nähdyistä on kultashakaali.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.25 13:20:51

Karhu ei nyt erikoinen eläin ole mutta hyvin harva hyvin harvoin sellaiseen törmää luonnossa. Kuukausi sitten tuli nähtyä erämaamökillä tämmönen euraus pentu.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   15.7.25 13:46:19

Mandariinisorsa taitaa olla erikoisin.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   15.7.25 14:10:09

Oooooo, nyt me kaikki tiedämme että Ällö on käynyt Amazonilla.
Kukaan muu ei olekaan ;))

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   15.7.25 14:13:03

Mä en tiedä mikä oli nimeltään, mutta maailman rumimman kalan ongin parikymmentä vuotta sitten Kuusamossa.
Olisiko jokin pohjassa eläjä? Aivan hirvittävä, jokin ison ahvenen kokoinen, tumma tai musta.
Kalastajille voi olla tavallinen, minulle lähinnä hirviöleffamateriaalia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.