Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi en saa unta niin kuin normaalit ihmiset?

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   14.7.25 22:16:44

Ikää n.30v ja tätä ollut kymmenen vuotta. Joka ilta joudun ottamaan melatoniinia, se auttaa vähän.
Ei auta raskas liikunta, ei mikään. En saa ikinä ennen kello 1 yöllä unta, vaikka pitäisi töihin herätä 6 aikaan, en vaikka olisi univaje. Koko viikko menee pahassa kunnossa 5 tunnin unilla ja sitten viikonloppuna nukun liki vuorokauden putkeen univelkaa.. kun taas mies illalla menee sänkyyn, laittaa silmät kiinni ja nukahtaa sillä sekunnilla. Miten epäreilua?

Re: Miksi en saa unta niin kuin normaalit ihmiset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.25 22:17:44

>lumelääke
>auttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.25 22:18:52

No minä en saa edes vkl nukuttua sen enempää, jatkuva univaje kestänyt jo useamman vuoden. Eli huonomminkin asiat voisi olla .

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.7.25 22:34:03

Normaalit ihmiset... Kuulehan, unta on niin monenlaista kuin maailmassa on ihmisiä. Ja samalla ihmiselläkin uni vaihtelee. Että lopetappa vertailu näihin normaaleihin ihmisiin niin tulee sullekin joskus uni.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.7.25 22:43:27

Olen nukkunut huonosti jo monta vuotta. Lääkäri oli sitä mieltä, että mulla se rem-uni on vasta aamuyöstä eli silloin kun pitää herätä töihin.
Mutta eipä tuolle mitään voi. Töihin pitää herätä klo 6, oli syvä uni menossa tai ei. Iltavuoroakin on mahdollista tehdä, mutta siinä menee muuten päivä pilalle eli harvoin teen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.25 22:56:13

Mikä nyt sitten on sitä normaalia..
Mä olen lapsesta asti ollut tosi huono nukahtamaan. Siis sänkyyn mentyäni pyörin siellä helposti tunnin pari ennen kun sain unenpäästä kiinni. Lapseni on ihan samanlainen. Arki-iltoina piti aina mennä tosi aikasin sänkyyn, että sain unen ennen puoltayötä, että sain edes melkein tarpeeksi unta.
Nykyään nukun melatoniinin avulla joka yö, onneksi se auttaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.7.25 22:56:53

Mittauta ferritiini ja syö rautaa.

Lähettäjä: *'* 
Päivämäärä:   14.7.25 23:28:49

Mä mustin tässä ehkä vajaa kuukausi sitten yhden kikan mikä auttaa mua nukahtamaan iltaisin.

Mä laitan sarjan pyörimään läppäriltä ja katson sitä niin kauan kunnes nukahdan. Eli toisinsanoen katson sitä 5-10 minuuttia jonka jälkeen laitan silmät kiinni ja nukahdan jättäen sarjan pyörimään yöksi. Saatan yöllä herätä ja nukahdan helposti uudestaan kun kuuntelen hetken silmät kiinni sarjaa.

Kokeilin samaa myös sadeäänellä, se toimi yhden yön. Mitkään kohinat ei myöskään ole toimineet samalla tavalla.

Lähettäjä: Kkkkaa 
Päivämäärä:   14.7.25 23:38:29

Oon joutunut järjestelemään (työ)elämäni niin, ettei ole aamuherätuksiä kun en ole ikinä eläissäni saanut unta ennen klo 02.

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   14.7.25 23:48:38

"kiva" että on muitakin samalla ongelmilla.

En ikinä saisi unta jos joku välkkyvä sarja pyörisi naaman edessä ja joutuisin kuuntelemaan mitä puhuvat :D

Lähettäjä: Lanks 
Päivämäärä:   15.7.25 02:38:01

Mä menen sänkyyn ja laitan silmät kiinni.
Menee -korkeintaan- 5 minuuttia ja nukun.

Se on toisaalta harvinaista. Normaalimpaa on, että menen sänkyyn ja suljen silmät. Sitten herään 9 tunnin päästä aika tasan.

Mulla on kilpparivajis, tyhjät rautavarastot ja oon kroonisesti väsynyt. Nukun koska vaan ja mitään omaa tahtoa asiaan ei liity koska keho ns. Takes over ja hallitsee. Minua ei edes lapsena laitettu nukkumaan; menin itse!

Jos on unihaasteita, itse tutkisin ettei vaan ole kilpparin liikatoimintaa. Ja että opettelisi arjessa rauhoittumaan. Siihen liittyy elämäntapa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   15.7.25 04:31:56

Mulla on ollut parikymppisenä pahoja nukahtamisvaikeuksia. Ne johtui siitä, että erosin, mummo kuoli ja tein opintojen ohessa töitä, kesälläkin kahta työtä. Menin lääkäriin ja sain ohjeeksi etten saa järjestellä viikkoon mitään menoja. Pysyn vaan kotona ja korkeintaan järjestelee valokuvia. Illalla pitää syödä joku hiilihydraattinen iltapala, esim. pala kermakakkua. En ole sen jälkeen pitänyt kalenteria, koska muuten alan aikatauluttaa elämää.

Kun siirryin opintojen jälkeen päivätyöhön en oikein ikinä nukkunut su-ma välisenä yönä. Stressasin töitä. Äitiyslomalla nukuin tosi hyvin. Vaihdoin lopulta sen stressaavan työn sellaiseen, joka ei stressaa ja ei tule uniin. Urheilen, mutta en todellakaan joskus klo 20-21 välillä. Vain hiljainen kävelylenkki koiran kanssa ennen nukkumaan menoa. Ja kunnon iltapala, koska näköisenä en saa unta.

Pahimmassa vaiheessa mulla piti olla aina nukahtamislääkettä kotona. Nyt en ole käyttänyt sitä kohta kymmeneen vuoteen. Otan Puhdas+ magnesiumsitraattia 2 mitallista illalla, jos tuntuu siltä ettei uni tule. Melatoniini ei itsellä auta. Näin kesällä ongelmana on se, että herään liian aikaisin. Toisaalta menen kyllä nukkumaankin tosi aikaisin.

Lähettäjä: pilkkupirkko 
Päivämäärä:   15.7.25 06:03:06

Juotko kahvia?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   15.7.25 06:05:30

Oletko kokeillut meditaatioita tai rentoutusharjoituksia? Headspace-äpissä on hyviä.
Oletko ylipainoinen? Voiko olla uniapneaa?

Lähettäjä: Filina 
Päivämäärä:   15.7.25 06:51:05

Minä nukahdan musiikin kuunteluun. Se on ollut ainoa keino millä saan itseni uneen. Ongelmani nukahtamisessa on se, että jos on liian hiljaista alan ajatella asioita (aina vielä negatiivisia). Ihan sama mitä yritin tehdä ennen nukkumaan menoa (ja uskokaa pois, olen kokeillut hyvin monia keinoja ja rutiineista tunnollisesti) niin aivot ei ikään kuin vaan sammumut. Ajatukset jää vaan rullaamaan kuin jumiin jäänyt levysoitin aamuyöhön asti. Ja sitten juuri kun on vihdoin nukahtanut pitääkin jo 5:45 herätä. Musiikki korvanapeissa tuntuu täyttävän tuon ns tyhjän tilan aika tehokkaasti ja nukahdan nyt jo noin tunnin tai kahden sisällä siitä hetkestä kun rupean nukkumaan. Ei nyt varmasti se oppikirjakelpoinen tapa hoitaa asia, mutta minulle on se ja sama, kunhan nukahdan. Unettomuus on kammottava vaiva. Tsemppiä aloittajalle!

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   15.7.25 06:51:56

Tuttu ongelma, kummitellut jollakin tapaa koko elämän. Nyt nukuin klo 01-06. En ole edes väsynyt.

Nuorempana paras rytmi oli 02-10, mikä sotki arkea. Aina on ollut mahdoton mennä ennen puolta yötä nukkumaan. Saatan myös heräillä yöllä.

Kunnon unilääkkeet auttaisivat, muttei niitä oikein kirjoitella mielellään.

Lähettäjä: pena 
Päivämäärä:   15.7.25 07:43:04

Itse en pysty normaaliin työelämään tuollaisen takia. Paiskin töitä 16-24v ihan yli siihen nähden etten nukkunut tarpeeksi ja nyt sitten työkyvyttömyyseläkkeellä. Kroppa ei vain kestä sitä loputtomasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.