Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.7.25 22:33:04
"Kuonokoppa sille piskille ja sitten vaikka vttu istut sen päälle ja hoidat sen haavan. Ei elukoilta kysellä haluaako ne hoitoa vai ei, ne hoidetaan ja sillä selvä. En ymmärrä, miksi ihmiset hankkivat eläimiä jos ei ole alkeellisintakaan kykyä opettaa niille edes perusasioita."
Miksei eläimeltä voisi kysyä?
Minä ihmettelen tätä vallalla olevaa tapaa, jossa eläimelle pahimmillaan päivittäin tehdään joku toimenpide väkisin - kun sen voisi opettaa myös siten, että eläin itse VALITSEE ja haluaa tulla toimenpiteeseen.
Tietysti ei auta enää siinä vaiheessa, kun asiaa ei ole opetettu ja olisi joku pakollinen asia tehtävänä.
Tuossa sinun metodissasi on aika monta ongelmaa. Ensiksi se saattaa varsinkin herkemmän eläimen luottamuksen murentaa omistajaa kohtaan. Toiseksi taistelutahtoisemman eläimen se voi saada vain entistä vastahakoisemmaksi ko toimenpidettä kohtaan ja seuraavalla kerralla saattaa olla kahta pahempi taistelu. Kolmanneksi se saattaa olla jopa vaarallista molemmille osapuolille, siinä voi joku osapuoli satuttaa itsensä, kun lähdetään istumaan päälle tai vääntelemään väkisin.
Minä alkaisin opettaa koiralle omaehtoista käsittelyä heti. Ei tämän haavan kanssa vaan ihan yleensä. Omaehtoisuus toimii erityisesti herkälle tai herkästi vastahankaan lähtevälle koiralle, koska vapaus valita lisää koiran luottamusta asiaa ja ihmistä kohtaan.
Vastoin yleistä uskomusta omaehtoisuuteen opetetut eläimet eivät yleensä kieltäydy järjestelmällisesti toimenpiteistä, vaan ne tulevat siihen itse ja mielellään. Toki omaehtoisuuteen opetettu eläin saattaa kieltäytyä joskus tai saattaa haluta välillä pitää tauon, mutta miksei tämä olisi ok? Aina voi yrittää kymmenen minuutin päästä uudelleen.
Luultavasti pelkäisin itse tänäkin päivänä hammaslääkäriä, jos lapsena hammaslääkärini olisi istunut päälleni ja pidellyt väkisin kiinni ja porannut, kun pelkäsin poraamista. Sen sijaan hän sanoi: "Seuraavaksi teen näin ja näin. Mikäli vihloo liikaa tai tarvitset tauon, nosta kätesi ylös, niin lopetan heti." Ja kas, kun tiesin minulla olevan vapaus valita tauko, kestinkin poraamisen pienestä pelosta huolimatta, enkä edes lopulta kokenut tarvetta nostaa kättäni.
En ymmärrä, miksi eläinten kanssa halutaan helposti valita se sadistisempi vaihtoehto (no ok, hätätilanteet ymmärrän, ne ovat asia erikseen).
Eläintarhoissa leijonat, norsut ym. opetetaan vapaaehtoisesti tulemaan hoitotoimenpiteisiin, niin miksei koiraa tai hevosta muka voisi opettaa ihan samoin?
|