Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kani hyökkäsi kimppuun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.25 10:37:50

Otsikko hieman dramaattinen.
Silitin toista kaniani kun toinen oli tämän takana ja murahti ja "hyökkäsi kimppuun" siis tosiaan murahti ja tönäsi/rrapasi molemmilla etutassuilla mun kättä. Ei ole aiemmin tehnyt toin, kumpikaan ei ole. Kanit on nyt reilu 6kk. Naaraita kumpikin.
En sitten tiedä oliko syy että tää taaempi kani ei päässyt pois kun oli nurkassa ja kani jota silitin oli edessä ja minä myös siinä.

Re: Kani hyökkäsi kimppuun?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   14.7.25 10:52:08

Naaraat on välillä hyvinkin reviiritietoisia ja juuri noillapaikkeilla alkaa murkkuilu.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   14.7.25 11:52:40

Mun nyt 9 v naaras kani, hyökkäsi 5kk ikäisenä kimppuuni. Tuli vauhdilla kohti ja sääreen kiinni, ja samantien uudestaan. Pari kuukautta väistelin ja sitte tasaantui.

Päivämäärä:   14.7.25 11:53:33

Kannattaa varata aikaa sterilointiin mieluiten molemmille. Vaikka ovat naaraita, sukukypsinä todennäköisesti karvat pöllyää, ei ole mitenkään harvinaista.

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   14.7.25 11:58:42

Hommaa leikattu!! uros kaveriksi. Helpotti meidän naaraskaneja. En kuitenkaan vanno että toimii. Mutta tuo sterilisaatio on ihan hyvä idea, tuskin kotikania käytetään siitokseen? Onhan kaneilla tarpeeksi tilaa, esim vapaana valvotusti kun isäntäväki on kotona?
ps. meillä naaraskani joka ei pidä vieraista. Käy jalkoihin kiinni ja jos istuu lattialla niin puree pepusta. Itse kun hengaan kaneja, tämä sama yksilö pakkautuu viereen ja läksyjä lattialla tehdessä selän päälle :D

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   14.7.25 12:00:30

Ei hengaan kaneja, vaan niiden kanssa!

Päivämäärä:   14.7.25 13:47:51

100% normaalia naaraskanin horminaalista käytöstä. Sun kanien elinikä leikattuina olisi siinä 12 paikkeilla (jos ei jättirotuja) mutta leikkaamattomina ne saa kohtu ja munasarjasyövän noin 4-vuotiaina ja siinä viiden paikkeilla ne kuolee.

Itse en valitettavasti tätä tiennyt ja kaninaaraani kuoli. Oli niin äkäinen hormonien takia koko elämänsä että en huomannut mitään käytösmuutoksia ennen kuin tuli sitä mädänsekaista vuotoa ja syöpä oli jo levinnyt kaikkialle. Oli ollut varmaan kauan kipeä.

https://www.hesy.fi/leikkaamattoman-kaninaaraan-kohtaloksi-koituu-kohtusyopa/

"80 % kaninaaraista, joita ei ole steriloitu ennen kahden vuoden ikää, sairastuu kohtusyöpään. Siksi suositellaankin, että kaninaaraat tulisi ehdottomasti steriloida alle kaksivuotiaana."

Päivämäärä:   14.7.25 18:45:58

Siis miksi heti oletatte että en kaneja steriloi? Ei ne nyt hetkessä sinne sterilointiin pääse.

Päivämäärä:   14.7.25 18:49:06

Kukaan ei ole hyökännyt kimppuusi vaan täällä on annettu asiaankuuluvia neuvoja ja informaatiota.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.