Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ulkona, ei henkkareita mukana, onnettomuus?

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   14.7.25 08:38:36

Tuli vaan mieleen, teen usein pitkiä pyörälenkkejä ja jos tällaisella lenkillä vaikka kaadun pahasti ja joku soittaa ambulanssin, mistä ensihoito tai sairaalassa kukaan saa nimeni selville, että voisivat ilmoittaa kotiin? Vai odotetaanko vaan, että kotoa joku alkaa ihmetellä mikä kestää...?

Re: Ulkona, ei henkkareita mukana, onnettomuus?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   14.7.25 08:41:41

Luultavasti odotetaan niin pitkään, että joku alkaa kysellä. Eihän meillä kaikilla ole henkkareita olemassakaan.

Päivämäärä:   14.7.25 08:44:45

Toisaalta mä laitan yleensä aina jonkun lapun pöydälle, lähdin klo xx.xx ja menee max 2 h. Ja yleensä kirjoitan vielä että "menen xx kaupunginosan lenkin" tms.

Moottoripyöräillessä pidin aina takin taskussa laminoitua lappua, jossa luki oma nimeni sekä kotonaodottavan miehen nimi ja numero.

Mutta lenkkeillessä ei aina ole mitään takkia, reppua tms mukana enkä edes tiedä katsoisiko ensihoito niitä...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.7.25 08:44:52

Tutun mies tai siis tuttu mies sai sairaskohtauksen kaupassa ja vaimo illalla soitti sairaalaan kun miestä ei kuulunut kotiin. Uskoisin, että poliisikin voi selvittää asiaa jos tarve vaatii, mutta vaimo ennätti ensin. Tuo mies menehtyi siellä sairaalassa, luulisi että siinä vaiheessa poliisi olisi ryhtynyt selvittämään henkilöllisyyttä toden teolla .

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.7.25 09:03:07

Usein laitetaan medioihin kyselyä tunteeko joku näillä tjntomerkeillä olevaa henkilöä.
Asuin yhdessä vaiheessa paikassa jossa välillä midtin mikäli perjantai iltana olisin vaikka loukkantut/saanut sairas kohtauksen etten pystyis soittaamaan apua ei ennen maanantaita kukaan olisi kaipaillut, töissä sitten ihmetelty missä olen ja työantaja alkanut selvitellä. Ei soiteltu päivityäin lasten kanssa eikä sellaista kaveriakaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.25 09:05:20

Milläpä sen saisi selville?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.7.25 09:07:04

??: ai niin, meillä kävi töissä juuri noin, että työkaveri ei tullutkaan maanantaina töihin :(. Kaverinsa oli kyllä jo sunnuntaina ihmetellyt ja käynyt soittamassa ovikelloa.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   14.7.25 09:12:19

99% ihmisillä on aina mukanaan pankkikortti.
Usein myös ajokortti ja/tai henkilökortti.
Sairaalan it-tuki saa hätätilassa useimmiten kännykänkin auki, ja sitä ilmanhan ei varsinkaan nuoriso liiku mihinkään.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   14.7.25 09:30:08

"99% ihmisillä on aina mukanaan pankkikortti."

Mistä tämän tutkimuksen löytää? Minun tuttavapiirissäni ei kenellekään kulje muu kuin älykello tai kännykkä mukana. Ei minullakaan.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.7.25 09:32:53

Minulla ei ole yksin tai koiran kanssa lenkkeillessä mukana yleensä puhelinta, lompakkoa tai mitään muutakaan. Koiran sirussa on kyllä minun yhteystietoni, että jos joku ne siitä sairaalalle välittää niin löytyy oikea henkilöllisyys, mutta muuten kyllä ei.

Päivämäärä:   14.7.25 09:33:10

"99% ihmisillä on aina mukanaan pankkikortti."

Ei ole. Mitä sillä jossain metsälekillä tekee?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.7.25 10:01:19

"Sairaalan it-tuki saa hätätilassa useimmiten kännykänkin auki"

Saa, mutta ei saa lain mukaan tutkia.
Mutta mikähän voisi olla tuollainen hätätilanne, että kännykkä täytyy saada auki?
Menehtyneen henkilöllisyys kyllä selvitetään, vaikka oikeuden päätöksellä.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   14.7.25 10:13:40

Kännykkä on monella mukana. Kännykässä on myös monella SOS tilassa omat tiedot, sinne pääsee ilman puhelimen avausta. Monella puhelimella voi soittaa ilman avaamista jos osaa pyytää kenelle, itsekin olen muutaman kerran soittanut ihan löytämiölläni puhelimilla puhelimen omistajan äidille tai isälle näin.

Jos ei mitään tunnistetietoja ole niin sitten odotellaan että henkilö itse on siinä kunnossa että pystyy kertomaan tai joku tulee etsimään.

Mutta jos omalle kohdalle miettii niin helpointa olisi kuskata mukana vaikka paperilapulla omia tietoja. Meillä on myös esim lapsen turvaistuimessa tarralla kiinni lapsen tiedot onnettomuuden varalta

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   14.7.25 10:18:17

Kannattaisi ainakin sellaisten yksinasuvien joilla lemmikkejä kotona, kantaa mukanaan jotain josta henkilöllisyys selviää ja tieto lemmikeistä ja mahdollinen yhteyshenkilö merkattuna.

Lähettäjä: Kypärä 
Päivämäärä:   14.7.25 10:19:14

Mulla on pyöräilykypärän sisällä tarra, jossa lukee nimi, osoite, veriryhmä jä läheisen puhelinnumero. Puhelimen kotelossa on lappu, jossa on nimeni ja sähköposti.

Lähettäjä: && 
Päivämäärä:   14.7.25 10:21:56

Parempi tilanne tuo toisaalta on, että silloin saa kuitenkin hoitoa, vaikkakin nimettömänä. Nykyisin on todella paljon yksinasuvia ja jos käykin niin, että jotain sattuu kotona, niin voi joutua niine henkkareineen virumaan siellä tunti- tai päiväkausia ennen kuin joku kyselee ja ihmettelee. Kotoahan niitä kuolleita enemmän löytyy kuin lenkkipolun varresta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.25 11:17:49

Mulla on pieni vyölaukku, jossa koiran kakkapussit, kännykkä jne. Sen sivutaskussa on aina (vanhentunut) henkkari, jota en muuten käytä. Se on siellä just siksi, että on jokin tieto mukana, kuka olen.

Kerran olen koirien kanssa kaatunut. Okei en lyönyt päätäni, olin täysin järjissäni, mutta silloin kävi mielessä, että huonomminkin olisi voinut käydä.

Onko se nyt suuri vaiva pitää jossain taskussa jotain läpyskää?

Päivämäärä:   14.7.25 11:22:58

Mitä jos onnettomuus sattuu kun on koiran kanssa ulkona? Mihin koira viedään, lähimpään löytöeläintaloon vai? Tätä ite joskus mietin, että jos jotain mulle sattuisi niin miten koiran kävisi.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.7.25 11:25:13

Poliisi vie kunnan löytölään.

Päivämäärä:   14.7.25 11:56:33

''Onko se nyt suuri vaiva pitää jossain taskussa jotain läpyskää?''

Ei mulla ainakaan ole taskuja jos kesähelteellä lenkkeilen. Päällä toppi ja taskuttomat urheiluhousut + lenkkarit.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.7.25 11:58:44

G//Et tarvitse kotiavainta päästäksesi kotiin? Jos se kotiavain kulkee jossain niin ihan samassa paikassa se lappunenkin kulkee.

Lähettäjä: +++++ 
Päivämäärä:   14.7.25 12:03:10

Laittakaa siihen puhelimeen se ICE-kontakti pyörimään lukitusnäytölle. Suurimmassa osassa puhelimia sille on ihan oma asetus.

Päivämäärä:   14.7.25 12:08:34

Joko varmaan odottavat että perästä kuuluu kyselyä läheisiltä tai kunnes potilas herää itse ja voi kertoa.

Joku kysyi koirasta niin moni veisi eläinlääkäriin. Sille on Facebookissa pelastusrinkejäkin jos ei omaa autoa niin joku läheltä voi kipata.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   14.7.25 12:11:20

Lähettäjä*Remontti Riku * 

Päivämäärä14.7.25 10:01:19

"Sairaalan it-tuki saa hätätilassa useimmiten kännykänkin auki"

Saa, mutta ei saa lain mukaan tutkia.
Mutta mikähän voisi olla tuollainen hätätilanne, että kännykkä täytyy saada auki?
Menehtyneen henkilöllisyys kyllä selvitetään, vaikka oikeuden päätöksellä.

Hengenvaarallisesti loukkaantuneen, tajuttoman potilaan, ja menehtyneen henkilön puhelimen avaamiseen saa tunneissa it-tuki luvan avata kännykän, jos mitää papereita ei ole mukana, eikä mitään muitakaan tietoja henkilöllisyydestä.

Näitä tilanteita on harvoin, mutta on kuitenkin.
Yleisimmin nämä ovat henkirikosten uhreja tai itsemurhaa yrittäineitä/itsensä surmanneita.

Toissa syksynä oli yksi maantiellä humalassa maannut, ja auton alle jäänyt.
Kriittisessä tilassa tuotiin sairaalaan. It-tuki avasi kännykän, ja päästiin soittamaan tyypin puolisolle.
Poliisi löysi tyypin lompakon papereineen vasta seuraavana päivänä parin sadan metrin päästä onnettomuuspaikalta.
Todettakoon lopuksi, että tyyppi selvisi lopulta hengissä, mutta vammautui pysyvästi.

Lähettäjä: Chili 
Päivämäärä:   14.7.25 12:39:36

Puhelimen Ice-yhteystiedot kannattaa aina muistaa pitää ajantasalla! Ainakin iPhonessa saa asettaa ICE hätätiedot, jotka hätätilanne painikkeesta näkee myös puhelimen ollessa lukittuna. Minulla on siellä läheisen yhteystiedot, tiedot kroonisista sairauksistani sekä myös tieto lemmikistä kotona. Myös kotiavaimissa mulla on pieni koiran olemassaolosta kertova + läheisen numeron sisältävä lätkä hätätapauksen varalta, koska asun yksin.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   14.7.25 13:45:03

/Et tarvitse kotiavainta päästäksesi kotiin? Jos se kotiavain kulkee jossain niin ihan samassa paikassa se lappunenkin kulkee.

Aika monella on älylukko nykyään, ei tarvitse kantaa sitä avainta. Meillä toimii joko puhelimella tai sitten koodilla. Ja vara avain on piilossa jos koodi ei jostain syystä toimi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.7.25 14:02:55

Mulla pyörii kännykän lukitusnäytössä nimeni ja ice-kontaktin puhelinnumero. Kännykän pyrin ottamaan aina mukaan, kun ulos lähden. Vielä muutama vuosi sitten en ollut sen kanssa niin tarkka, mutta helpottaahan se nyt kummasti, jos metsässä tai tien päällä jotakin sattuu.

Lompakossa mulla on ollut ice-kortti lemmikkien hoidon varalle, mutta se ei varmaan ole ajan tasalla. Pitääpä muistaa päivittää.

Lähettäjä: Yvk 
Päivämäärä:   14.7.25 14:13:25

Kännykkä on minullakin yleensä mukana, ei todellakaan pankkikorttia. Nimi näkyy hätätilannetiedoissa, mutta ei muuta. Huomasin juuri, että se mistä pääsee hätätilannetietoihin (jos olisi täytetty), on suomeksi, pitäisi varmaan vaihtaa englanniksi kun asun muualla.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   14.7.25 14:37:01

"Mitä jos onnettomuus sattuu kun on koiran kanssa ulkona? Mihin koira viedään, lähimpään löytöeläintaloon vai? Tätä ite joskus mietin, että jos jotain mulle sattuisi niin miten koiran kävisi."

No jos sulla olis jossain mukana lappu missä olis sun nimi ja yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero niin ottaisivat yhteyttä tähän henkilöön. Muuten poliisi vie sinne minne sattuu koira pääsemään, yleensä johonkin löytöeläintaloon.

Lähettäjä: Lallaa 
Päivämäärä:   14.7.25 14:52:33

Kaikkia vastauksia en lukenut, mut sairaalaan joutunut hoidetaan "tuntemattomana" mikäli ei itse pysty henkilöllisyyttään kertomaan ja kaikki kirjaukset potilastietojärjestelmään tehdään "tuntemattomana" (siis väliaikainen sotu). Poliisi selvittää "tuntemattoman" henkilöllisyyden ja vie mahdollisesti mukana olevan koiran löytöeläintaloon.

Lähettäjä: Laikku 
Päivämäärä:   14.7.25 15:08:07

Välillä mietin, että missä menee se raja koska kannattaa huolestua. Miehelläni ei ole tapana ilmoitella menemisiään ja tulemisiaan minulle. Lasten ollessa pieniä tämä ärsytti, kun en ikinä voinut sopia mitään menoa ellen varmistanut esim äitiäni lapsenvahdiksi. Mutta välillä vähän huolestuinkin jos esim tiesin miehen työpäivän loppuneen klo 15 eikä häntä kuulunut kotiin vielä klo 21 illalla. Peräänkään ei viitsinyt kysellä kun mies koki sen kyytäämisenä ja suuttui kyselyistä. En tiedä kuinka kauan olisin odotellut jos miestä ei olisi kuulunut kotiin, yleensä tuli kuitenkin puoleenyöhön mennessä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.25 15:40:37

Mulla on iphonen SOS-tiedoissa nimeni, tietoni ja numerot joihin ottaa yhteyttä. En tiedä katsooko ne noita, toivottavasti.

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   14.7.25 15:50:16

Ihme touhua laikulla... Ei taida olla miehellä ihan puhtaat jauhot pussissa, jos suuttuu vielä kysyttäessä!
En kyllä suvaitsisi katsella jos mies ihan tapanaan pitää hävitä tuntikausiksi ilmoittamatta itsestään mitään. Ihan yleistä kohteliaisuutta tietää edes suurinpiirtein missä puoliso menee ja milloin on tulossa kotiin, juurikin vaikka sen takia, jos on itse suunnitellut jotain tms ja pitää tietää milloin toinen tulee kotiin.
Ei mullakaan esim koiralenkillä ole puhelintakaan mukana, en ole edes ajatellut että pitäisi jotain henkkareita olla. Siinä pyöräilykypärässä voi toki olla hyvä ne tiedot olla, todennäköisyys onnettomuuteen ja päävammaan on kuitenkin isompi kuin kävellessä... Mutta mitään veriryhmiä tms ei tarvii siinä ilmotella, hoitohenkilökunnan pitää aina varmistaa ne tiedot luotettavalta taholta, vaikkapa potilastietojärjestelmästä, ennen kuin verta aletaan tiputella. Tai sitten kriittisessä tilanteessa annetaan hätäverta, eli O- joka sopii kaikille.

Päivämäärä:   14.7.25 15:50:16

Laikku//Öö eiköhän se ole ihan miehenkin tehtävä huolehtia siitä lapsesta sen sijaan, että ilmoittamatta huitelee omissa menoissa. Ei kannatta ihan oikeasti olla noin tossukka ja mukisematta vaan myhäillä.

Sissi//Jos puhelin mahtuu mukaan niin kyllä silloin lippu lappunenkin mahtuu mukaan tai hankkii puhelimeen kuoren johon saa pankkikortin, kelakortin yms.

Mihinkään älylukkotaloon en edes muuttaisi.

Lähettäjä: freya 
Päivämäärä:   14.7.25 16:29:04

Kiitos, enpä tiennyt tuollaisesta puhelimen hätätiedot -osiosta! Ei ole ht-net ihan turha :)

Lähettäjä: Rje 
Päivämäärä:   14.7.25 17:01:48

Jos sinulla on puhelin mukana ja puhelimessa tiedot niin siitähän nimesi ja kaikki muutkin haluamasi tiedot näkee.

Kaikki ei näitä kyllä osaa edes katsoa vaikka ensihoitajillekin se opetetaan, mutta jos laitatte omaan puhelimeenne nämä ja alatte itse kertoa siitä kavereillenne, niin ehkä se mahdollisuus päätyy myös terveydenhoitoalan ammattilaisten tietoon. Siitä on uutisoitukin niin paljon, ettei ole enää uutta tietoa.

Omat tietonne saatte siis laitettua samaan paikkaan kuin ice-tiedotkin.

Tai sitten käytätte sitä tapaa mikä ainakin aikoinaan oli ratsastuskisoissa käytössä, en tiedä onko edelleen. Eli omat tiedot teipataan lapulla käsivarteen.

Lähettäjä: Ss 
Päivämäärä:   14.7.25 17:05:25

""99% ihmisillä on aina mukanaan pankkikortti."

Ei ole. Mitä sillä jossain metsälekillä tekee?"

Niinpä. Varsinkin kun lähes joka paikassa voi maksaa puhelimella. Ja nyt helteellä lenkkeilen jopa ilman puhelinta kun ei vaatteissa ole taskuja.

Lähettäjä: Dlfw 
Päivämäärä:   14.7.25 17:13:20

"Et tarvitse kotiavainta päästäksesi kotiin?"

Voi hellanlettas :)

Ehkä kotona on sähkölukot, tai ovi ei ole lukossa, tai ulkona on vara-avain? :)

Minulla ei ole koskaan ollut lapsuuskotiini minkäänlaista avainta omana. En ole tarvinnut.

Omassa kodissani on sähkölukot eikä avainta tarvitse. En asu yksin ja jos sähkölukot lakkaa toimimasta, on kodin ulkopuolella avain niin ei sitä tarvitse mukana kantaa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.7.25 17:40:01

"Kaikki ei näitä kyllä osaa edes katsoa vaikka ensihoitajillekin se opetetaan"

Älä puhu paskaa.
Suomessa ei ensihoitajalla ole mitään asiaa potilaan kännykkään.

Päivämäärä:   14.7.25 17:41:41

Jos vaikka pyörässä on sellainen puhelinkotelo ja siellä lappu yhteystiedoista, niin katsooko ensihoitajat oikeasti sen? Entä mihin pyörä viedään säilöön?

Voisko joku ensihoitaja / vastaava lukea tän ja vastata. :D

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   14.7.25 18:25:19

Veljeni aina sanoi, että ruumispaperit pitää aina olla mukan jos vaikka sattuu kuolleena löytymään ojan pohjalta.

Päivämäärä:   14.7.25 21:25:00

Dlfw//Eipä tulisi itselle mieleenkään lähteä mihinkään ilman koti avainta ja jättää ovia auki, vaikka maalla asutaan enkä koskaan muuttaisin taloon jossa sähkölukot puhumattakaan puhelimella avaamisesta. Mutta kaikki nyt ei eläkkään hällöväliä asenteella js puhelimen armoilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.