Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi suositat terapiaa kun siihen ei pääse

Lähettäjä: anne 
Päivämäärä:   14.7.25 08:13:17

Täällä suositellaan terapiaa joka asiaan: avio-ongelmat, ahdistukset, erokriisit, työuupumukset, etc.

Kaikki tietää, että terapiaan pääsy edellyttää joka paksua lompakkoa tai pitää olla umpihullu. Harva on kumpaakaan.

Miksi suosittelette "apua", joka ei ole saatavilla?

Re: Miksi suositat terapiaa kun siihen ei pääse

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   14.7.25 08:17:19

Minä näen nuo "suositukset" täällä ennemminkin itse huonosti voivien ja terapian tarpeessa olevien ilkeilynä. Eivät he "neuvoillaan" auttaa halua, vaan lytätä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.7.25 08:21:12

No ei kyllä tarvitse olla umpihullu vaan kelan terapialla tuetaan työ-tai opiskelukykyä. Itse olen ollut työelämässä koko terapian ajan. Toki terapeutin löytäminen oli tuuria, eikä vaihtoehtoa ollut jos tämä ei olisi sopinut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.25 08:21:42

En ole umpihullu tai rikas, ja voin rehellisesti sanoa että omakustanteinen lyhytterapia auttoi vaikeassa elämäntilanteessa. Koska hyvinvointi on minulle tärkeää, priorisoin sen vaikka ei ilmaista olekaan. Monet, monet tutut ovat tehneet saman.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   14.7.25 08:23:10

Ei se nyt maltaita maksa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.25 08:27:52

Kelan tukemaan kuntoutuspsykoterapiaan vaaditaan 3kk mittainen hoitojakso ja b-lausunto tohtorilta. Toki siitä jää itselle jokunen kymppi/käynti maksettavaa, mutta ei vaadi erityisen paksua lompakkoa tai umpihulluutta.

Terapeutin etsiminen on vähän tuuripeliä. Osa löytää terapeutin viikossa, toiset etsivät vuoden. Toki voi olla, että näiden ”toisien” etsiminen on saamatonta.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   14.7.25 08:32:39

Meillä pääsee työterveyspsykologille ja jopa tarvittaessa jopa terapeutille työterveyden kautta. Monen muunkin työpaikan tth-soppariin kuuluu.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   14.7.25 09:25:29

Työterveyden kautta (jos on riittävän laaja sopimus) pääsee kiinni terapiaan. Jos olisin sen 3 kk seurantajakson ennen Kela-terapian hakua maksanut, niin tonni ei olisi riittänyt kuin alkuun. Psykiatri nappaa 45 min. sessiosta yli 300 euroa. Näitä kun oli 5, niin huhheijaa.

Terapeutin löysin vaivattomasti ja tuntui olevan kyllä tarjontaa, etenkin jos voi osan käynneistä olla etänä.

Halpaa se ei silti ole, Kela maksaa 57 ja risat per käynti, mun terapeutilla on 120€/45 min. Kerta viikkoon käynneillä tämä tulee siis maksamaan minulle 240€/kk. Mutta aion silti repiä rahat tähän ja säästää jostain muusta. Oma hyvinvointi on minulle tärkein asia.

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   14.7.25 09:34:19

Olen saanut psykiatriselle sh: lle aikoja ja yhden lääkäri ajan. Lisäksi maksoin itse lyhytterapian, kallista sekin. Mutta koen että keskustelu sairaanhoitajan kanssa ei ihan riitä ja en halua käyttää mt lääkkeitä, joten en pääse kelan kustantamaan terapiaan kun 3kk. Pitäis käyttää ssri lääkkeitä ensin.
En vaan usko että lääkkeet oloa helpottaa kuitenkin olen toimintakuntoinen. Ja olen nähnyt todella paljon lääkittyjä ihmisiä, näyttää että useat ovat jotenkin sumussa.
En halua sellaiseen, haluan tuntea tunteet läpi ja jatkaa eteenpäin. Lisäksi lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, minä olen herkkä kaikille lääkkeillä ja usein saan niitä ei toivottuja vaikutuksia.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.7.25 09:36:09

Enpä tiedä, miksi suositellaan lääkärillä käyntiä vaikka jonot on pitkät ja hoitoa pitää vaatia? Varmaan siksi, kun ei ne vaivat kotonakaan istumalla parane.

Päivämäärä:   14.7.25 09:36:57

"En vaan usko että lääkkeet oloa helpottaa kuitenkin olen toimintakuntoinen."

Tutkimuksien mukaan esimerkiksi masennukseen lääkehoidon teho on ihan yhtä hyvä kuin psykoterapian teho. Parhain teho saadaan, jos käytetään molempia. Eli terapia ja lääkitys yhdessä.

Päivämäärä:   14.7.25 10:15:02

Mä maksoin psykoterapeutille 80e/kerta ja kävin vuoden ajan joka toinen viikko. Eli kuukaudessa maksoi 160e. Ei nyt mun mielestä vaadi, että on sikarikas. Toki piti muualta karsia, mutta kun vaihtoehdot on itsensä tppaminen tai terapia, niin kai sitä terapiaa voi kokeilla.

Päivämäärä:   14.7.25 11:14:45

Julkisella on ilmaista mielenterveyshoitoa myös, kaikki eivät tarvitse sitä psykoterapiaa vaan monille riittää se psyk. sairaanhoitajan kanssa juttelu jota on tarjolla ihan ilmaiseksi. Jonot on toki valitettavan pitkät, mutta jokaisella on kuitenkin oikeus jutteluapua saada jos sitä kokee tarvitsevansa.

Ja ainakin aikanaan oman kylän psyk. polilta löytyi myös psykoterapeutti jolle pääsi ilmaiseksi ne, joilla ei ollut mahdollisuutta kelan tukemaan psykoterapiaan.

Päivämäärä:   14.7.25 11:29:58

Itse käytin joskus serotoniinilääkitystä. Todella positiivinen kokemus. Ei se turruttanut mitään, poisti vain jonkinlaisen henkisen kalvon minun ja maailman välistä, eikä päivä mennyt enää piloille älyttömistä pikkuasioista tyyliin voileipä putoaa lattialle.

Lähettäjä: Mokka 
Päivämäärä:   14.7.25 11:57:25

Lähettäjä-
Päivämäärä14.7.25 08:21:42

En ole umpihullu tai rikas, ja voin rehellisesti sanoa että omakustanteinen lyhytterapia auttoi vaikeassa elämäntilanteessa. Koska hyvinvointi on minulle tärkeää, priorisoin sen vaikka ei ilmaista olekaan. Monet, monet tutut ovat tehneet saman.

Sama täällä ja ihan vilpittömästi suosittelen terapiaa sen takia! En todellakaan omaa paksua lompakkoa, mutta itselleni terapian ostaminen on ollut koko elämäni paras hankinta ja auttanut mut jaloilleni tilanteesta josta en uskonut selviäväni.

Päivämäärä:   14.7.25 15:25:53

"Itse käytin joskus serotoniinilääkitystä. Todella positiivinen kokemus. Ei se turruttanut mitään, poisti vain jonkinlaisen henkisen kalvon minun ja maailman välistä, eikä päivä mennyt enää piloille älyttömistä pikkuasioista tyyliin voileipä putoaa lattialle."
Mulla ei maailma kaadu mihinkään pikkuasioihin, enemmän tarvitsen keskustelua asioiden läpikäyminen ja uuden suunnan löytymiseen. Vuosien ajan kun on omat tarpeet jääneet taka-alalle, niitä ei enää edes tunnista.
Lyhytterapeutti ei suositellut minulle lääkkeitä, lääkäri siitä puhui että vois kokeilla jos auttavat.
Näillä näkymin enemmän auttaa se, että olosuhteet muuttuvat. Ja muutama läheinen ihminen saattaa siinä samalla jäädä välille.

Lähettäjä: Lentelijä 
Päivämäärä:   14.7.25 15:51:50

Monien mielenterveysongelmien lääkehoito on silkkaa arvailua, koska lääkkeiden vaikutus on äärimmäisen yksilöllinen ja lisäksi muuttuu lääkityksen jatkuessa.

Yksikään psykiatri ei pysty ennalta lupaamaan, toimiiko lääkehoito vai ei ja millaiset sivuvaikutukset siitä tulee vai tuleeko mitään.

Tutkimuksen näkökulmasta lääkehoitoa on perusteltua epäillä. Lisäksi siihen liittyy usein se ongelma, että se ei poista hankalan olon perussyytä.

Lääkäreiden suhtautuminenkin vaihtelee ihan hirveästi. Osa suosittelee kokeilemaan jos jotain kotikonsteja ja pitää lääkehoitoa viimeisenä vaihtoehtona, kun taas toiset tahtovat heti alkaa syöttää lääkkeitä.

Vakavissa mielenterveysongelmissa (esim. skitsofrenia) lääkkeet ovat ainoa tapa saada ihminen pysymään tässä maailmassa, mutta esimerkiksi masennuksen hoito-ohjeet ovat hyvin ristiriitaiset, eivätkä ne takaa yhdellekään yksilölle menestystä. Niitä on vain kokeiltava.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   14.7.25 17:29:21

Esim. Nettiterapiaan pääsee suhteellisen helposti. Käytännössä pitää olla siihen sopiva (joku tietotekninen laite, netti ja kyky käyttää niitä) ja lääkärin lähete. Terapia on potilaalle ilmaista ja teho ensimmäisissä tutkimuksissa "tavallisen terapian" luokkaa.

Omasta kokemuksesta täytyy sanoa, että vähän niitä voimavaroja pitää olla, että jaksaa sitoutua terapiaan. Minulla niitä ei ilman lääkitystä olisi ollut.

(Ja muuten siihen kelan terapiaan ei tarvita ssri lääkkeitä, mikä tahansa masennuslääke kelpaa. Niitä on aika paljon muitakin)

Päivämäärä:   14.7.25 18:06:30

Masennusääkettä määrätään myös paljon vaihdevuosien mieliala vaihteluihin. Tämä oli siis lääkäriltä ihan arvailua voisiko olla myös jotain ennenaikaisia menopaussin oireita. No voi olla tai olla olematta. Menkat kuitenkin on ihan normaalisti.
Mutta ei se silti poista historiaa mikä nyt on noussut
pintaan ja repii sisältä käsin.
Surua, pelkoa, häpeää, yksin jäämistä, hyväksikäyttöä henkistä ja fyysistä sekä kaikkia tunteita joita olen vain sysännyt ja koittanut jatkaa elämää koska on ollut pakko
selviytyä. No nyt ne sitten tulevat rytinällä.
Aloitin alun perin terapian matalan mielialan vuoksi, en ole tuntenut vuosiin mitään. No nykyään käyn jaksamisen mukaan niitä tunteita ja asioita läpi vuosikymmenten aikaan sysättyjä tunteita. Ja kokoajan olen ollut toimintakykyinen ja pärjäävä. Puhuin lekurille, että ehkä tämä on sitä korkean toimintakyvyn masennusta, mutta ei se oikein ehkä ymmärtänyt siitä mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.