Lähettäjä: Lapseton
Päivämäärä: 14.7.25 02:49:29
Naapurissa asuu kohta 10v. täyttävä tyttö (menee 4. luokalle syksyllä). Jos hän on pihalla, kun menen koiran kanssa lenkille, hän tulee aina silittämään koiraa ja samalla jutellaan niitä näitä. Hänen äitinsä käy päivittin lenkillä ja jos hänellä on viikko-ohjelmassa kävelylenkki ja osutaan yhtä aikaa pihaan (minä koiran kanssa), saatetaan tehdä lenkki yhdessä.
Naapurin tyttö kertoo minulle (mielestäni) normaaleja ja totuudenmukaisia asioita, mutta jos otan ne puheeksi lenkillä tytön äidin kanssa, käykin ilmi, että tyttö on kertonut satuja. Miten voisin oppia huomaamaan, milloin tyttö valehtelee, ettei tulisi kiusallisia tilanteita, kun otan samat asiat puheeksi tytön äidin kanssa?
Muutama esimerkki parin kuukauden ajalta:
1. Perheellä on 2 sisäkissaa, jotka ulkoilevat valjaissa ja pihahäkissä. Keväällä toinen kissa katosi (tämä on totta, näin katoamisilmoituksen facessa), mutta löytyi parissa päivässä. Noin kuukausi katoamisen jälkeen tyttö alkoi kertoa, että kadonnut kissa saattaa saada pentuja. En epäillyt tytön kertomaa, hyvinkin pari päivää hukassa keväällä voi tarkoittaa kissanpentuja. Viikko-pari tuon jälkeen oli äidin kanssa lenkillä ja otin kissanpennut puheeksi. Kerroin, että työkaverini etsii kissanpentua. Äiti kertoi, ettei kissa voi olla tiine, molemmat kissat on leikattu vuosia sitten.
2. Toukokuun puolivälissä tyttö kertoi, että heidän luokkansa esittää kevätjuhlassa Bara bada bastu -kappaleen ja heidän pitää opetella siihen liittyvä tanssi. Lauloi minulle kertosäettä ja samalla esitti tanssia. Koulujen loppumisen jälkeen olin äidin kanssa lenkillä ja kysyin, miten tytön luokan esitys kevätjuhlassa oli mennyt. Yleensä vanhemmat tykkäävät kertoa lastensa tekemisistä, siksi kysyin. Äiti kertoi, ettei tytön luokka ole esiintynyt kevätjuhlassa. Äidin mukaan tytön koulussa kevätjuhlassa esiintyvät 2, 4 ja 6 luokat. Joulujuhlassa esiintyvät 1, 3 ja 5 luokat eli tytön luokka oli esiintynyt jouluna ja seuraavan kerran sitten vuoden päästä keväällä.
3. Kysyin tytöltä, mitä hän on tehnyt kesälomalla. Kertoi tekemistään jutuista ja sitten kertoi, että kunhan isän loma alkaa, he lähtevät Helsinkiin. Menevät Linnanmäelle, Korkeasaareen ja Heurekaan. Linnanmäellä ja Korkeasaaressa ovat käyneet ennenkin, mutta nyt on ensimmäinen kerta Heurekassa. Tarvitseeko edes sanoa, että lenkillä äiti kertoi, etteivät voi lähteä Helsinkiin useammaksi päiväksi, kun kissoja ei voi ottaa mukaan. Lähtevät vain omalle mökilleen, jonne voivat ottaa kissat.
Miten oppia huomaamaan tytön valehtelu? Äidin kanssa aina välillä loppuvat puheenaiheet, niin silloin tytön jutut ovat hyviä puheenaiheita. Suurin osa jutuista on totta ja äidin kanssa niistä keskustellaan. Mutta sitten osa on täyttä potaskaa ja nolottaa sekä omasta puolestani (etten ole tajunnut valhetta) että tytön puolesta (äidille selviää, että tyttö on valehdellut).
|