Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehen mykkäkoulu...

Lähettäjä: Grr... 
Päivämäärä:   13.7.25 19:43:20

Lähtökohta sellainen, että miehen veli perheineen ilmoitti 2h varoajalla että ovat kaupungissa (eivät ole meillä käyneet muutamaan vuoteen). Pyysivät meidän perhettä jäätelölle kylille. Mies ehdotti että tulkaa meille syömään ja kahville. Vastasivat myöntävästi. Mies ilmoitti asiasta minulle puhelun jälkeen ja totesin että siitä vaan sitten siivoamaan. Tuohon mieheni vastasi perinteiseen tyyliinsä ettei tarvitse siivota ku ei he välitä ja miestä itseään ei sotkut haittaa.
Itse olin tiukasti sitä mieltä että enimmät sotkut pitää siivota (pikaimuroinnilla koirien karvat nurkista, tiskit koneeseen ja lasten lelut&kengät paikoilleen).
Lopputulos oli se, että mies mököttää ja minä siivoan.
Hänen mielestään olin kieltänyt veljensä perhettä tulemasta. Juu en ollut!
Lähdin "pakollisille" asioille juuri kun tulivat meille ja palasin kun olivat lähteneet. Ei kiinnostanut jäädä seurustelemaan ja teeskentelemään jotain täydellistä perhe-elämää tuossa tunnetilassa.
Nyt sitten mies mököttää ja minua ärsyttää!!!
Kiitos ja anteeksi.

Re: Miehen mykkäkoulu...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.7.25 20:10:15

Teit oikein kun lähdit, mutta olisit lähtenyt siivoamatta. Ei se sinun häpeäsi ole.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.7.25 20:13:09

Olisit jättänyt myös siivoamatta. Muuten hyvä.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   13.7.25 20:15:26

Mä olisin jättänyt siivoamatta, kun toinen ei viitsi sen vertaa laittaa tikkua ristiin. Olisin minäkin ärsyyntynyt. Mitäs meinaat nyt seuraavaksi? Sehän on selvä, että teillä on ongelma, joka pitää ratkoa. Mies voisi myös lakata vääristelemästä asioita.

Lähettäjä: Jöup 
Päivämäärä:   13.7.25 20:29:30

Minkä hemmetin takia siivosit?? Olisit jättänyt siivoamatta kun et edes ollut paikalla kuuntelemassa ja katsomassa kuinka teidän sotkuista kotia kommentoidaan ja kaikelle pyöritellään silmiä.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   13.7.25 20:39:21

“Minkä hemmetin takia siivosit?? Olisit jättänyt siivoamatta kun et edes ollut paikalla kuuntelemassa ja katsomassa kuinka teidän sotkuista kotia kommentoidaan ja kaikelle pyöritellään silmiä.”

Tämä! Jos vieraita tulee arkena ja yllättäen, niin en siivoile.

Ennen olin kuin ap ja piti siivota huusholli tarkkaan ja kiukuttelin poikkikselle kun ei siivoa. Tuossa oli parikin ongelmaa:
1) Mun ja poikkiksen siisteyskäsitykset erosi. Poikkikselle oli ihan sama missä sikolätissä asui, mulle ei
2) Mä koin itseni huonoksi naiseksi/puolisoksi tms. kun koti ei ollut tiptop. Poitsuilta ei kukaan odotakaan, että olisivat siistejä
3)… josta seurasi että koin olevani aikuisempi ja enemmän vastuussa kodista kuin 3v vanhempi poikaystävä
4) Poikkis ei ymmärtänyt miksi stressaan ja suutun.
5) v*tutti kun poikkis oli tottunut että äitinsä siivoaa ja kuvitteli minun hoitavan kodin kun ”kotonakin oli naisen homma!”… asuttiin kerrostalossa, vanhempansa maatilalla, missä isänsä oikeesti tekikin jotain, eikä maannut sipsipussin kanssa sohvalla töllöä katsomassa.

Onneksi tajusin jättää poikkiksen ja nyt puoliso osaa arkenakin pitää paikat siistinä, paremmin jopa kuin minä.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   13.7.25 21:02:45

Kannattaa soittaa miehen äidille. Kertoa siisteysongelmasta ja pyytää äitiä auttamaan poikaansa.

Normaalille ihmiselle uhkaus tuosta riittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.7.25 21:34:51

Just näin ku aiemmat sanoi. Harmi että ehdit siivota ja vasta sitten lähdit. Aivan todella ärsyttävää käytöstä ja tuohan on henkistä väkivaltaa pitää mykkäkoulua ja vääristellä sun sanoja noin. Vaikka olisi eri siisteyskäsityksiä, niin voisi silti olla puolin jos toisin mieliksi tällasissa tilanteissa. Itse autan aina puolisoa kodin pikasiivouksissa ja hän myös minua, jos on tulossa vieraita jommallekummalle yllättäen.

Lähettäjä: Ex taloudenhoitaja 
Päivämäärä:   13.7.25 21:36:24

Jep, jos mies ei ota osaa siivoukseen en kutsuisi hänen ystäviään/sukulaisiaan kylään lainkaan. Lisäksi kutsuisin hänen siivousvuorollaan siistijän.
Näin olen toiminut.
Asioista pitää puhua, ei mököttää.

Päivämäärä:   13.7.25 21:43:20

Miehen äiti on yli 80v muistisairas, joten hälle on turha soitella.
En viitsinyt päästää vieraita sotkuiseen kotiini kun niin harvoin käyvät.
Siisteyskäsitys on eri sitä ei voi kiistää. Miehelle on ok että wc:n peili on lasten jäljiltä täynnä hammastahnalänttejä ja että tiskit ovat ruuanlaiton jäljiltä pitkin pöytiä. Koirankarvat nurkissa myös ok.
Mies kyllä osallistuu arkena siivoushommiin ihan siinä missä minäkin, mutta cieraieen tullessa onkin ihan sama miltä kotimme näyttää.

Päivämäärä:   13.7.25 21:44:34

_vieraiden_ tullessa...

Lähettäjä: voi 
Päivämäärä:   13.7.25 22:34:46

No harmi kun vierailu meni sinun osaltasi ohi. Koirankarvat nurkissa olkoot siellä. Jos ruoka-astiat ovat vielä pöydällä niin olkoot. Voi sitä mennä olohuoneeseen. Lasten lelut on sama aina lapset tarvitsevat lelujaan.
Sinulla tiukka asenne ja hävettää päästää ihmisiä sotkuiseen kotiin, kuten vain sinä sitä nimitit.
Minulla tänään siivous kun kun saattaa tulla joku käymään. Todella paljon rojujen siirtämistä. Olohuone on nyt kelvollinen, muihin huoneisiin ei kukaan mene kun ovet on kiinni.
hammastahnat peilissä on ihan sama. Meillä mies aina pärskii peiliin.

Lähettäjä: voi 
Päivämäärä:   13.7.25 22:37:16

Jatkan vielä. Mökötystä ei olisi tarvinnut käynnistää, venttiilit auki ja hyvä olo ja reipas asenne. Ei ole elämä mökätystä varten.
Ehkä olisit voinut sanoa, milloin tulet kotiin, että olisit nähnyt vieraat.
Oliko jotain tarjottavaa vieraille?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.7.25 22:44:45

Noin siinä kävis meilläkin, semmossii ne miehet ovat.

Itte olisin kyllä myös vähän siivonnut, ei se ole mistään pois kun joku päivä se siivous on kumminkin tehtävä.

Lähettäjä: Juuei 
Päivämäärä:   14.7.25 06:57:15

Mitä sillä on väliä onko niin siistiä, tuskin vieraat kotia arvioimaan tulossa? Meillä sama tilanne kuin voilla: useamman huoneen oven joutuu sulkemaan jos yllätysvieraita tulossa, ei kaksi päivääkään riittäisi niiden siivoamiseen...

Päivämäärä:   14.7.25 08:56:16

Minusta on ihan vieraiden huomioon ottamista siistiä talo.
En minä mitään vuosisiivousta ollut vailla vaan nopeaa pintasiivousta.
Eikä minua lelut haittaa vaan lähinnä eteisestä/kuistilta kengät, vesipyssyt ym romppeet pois edestä jotta pääsee kompuroimatta sisälle.
No nyt mökötetään molemmat. Todella aikuismaista.....

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.7.25 10:04:49

Kun on aloitettu, pidät sitä mykkäkoulua kunnes mies tajuaa pyytää anteeksi käytöstään. Jos nyt nöyrryt kesken pelin, mies huomaa saaneensa mykkäkoululla mitä haluaa, ja jatkaa seuraavalla kerralla samalla strategialla.

Rautaa rajalle.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.7.25 10:10:12

Miten se mies olisi ehtinyt siivota, jos hänelle oli tulossa vieraita syömään ja kahville? Vai tilasiko valmiit ruuat?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.7.25 10:17:13

Kertokaapa miten ihmeessä sitä hammastahnaa saa sinne vessan peiliin?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   14.7.25 10:21:49

Minusta tässä on molemmilla ihan älytön juttu menossa. Lapsellista käytöstä molemmilta. Miksi sinä häpeilet miehen puolesta? Miehen vieraat, miehenkin koti, anna hänen esitellä koti vieraille sellaisena kuin haluaa. Jos mies ei sinun sanomiesi mukaan kunnioita vieraita siivoamalla, miksi se on sinun ongelmasi? Ei sinulla ole yksinoikeutta tehdä tuota päätöstä ja tuomita että sinun päätöksesi on ainut oikea.

Ja ihan yhtälailla miehen toiminta on älytöntä. Miksi harata vastaan ihan vain periaatteesta jos aikaa ja kykyä kuitenkin oli ja mykkäkoulu nyt on vielä älyttömämpää.

Suosittelisin tekemään jotain tuolle teidän parisuhteelle jos yhdessä haluatte olla, tuollainen itsekkyys ja marttyrointi molemmilta päättää suhteen kyllä jossain vaiheessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.25 10:34:19

Mitäs siivosit.

Lähettäjä: Oikein 
Päivämäärä:   14.7.25 10:48:54

"Minusta tässä on molemmilla ihan älytön juttu menossa. Lapsellista käytöstä molemmilta. Miksi sinä häpeilet miehen puolesta? Miehen vieraat, miehenkin koti, anna hänen esitellä koti vieraille sellaisena kuin haluaa. Jos mies ei sinun sanomiesi mukaan kunnioita vieraita siivoamalla, miksi se on sinun ongelmasi? Ei sinulla ole yksinoikeutta tehdä tuota päätöstä ja tuomita että sinun päätöksesi on ainut oikea. "

Ei kai aloittaja miehen puolesta häpeä vaan haluaa kodin olevan siisti, kun vieraita tulee ja vaikka aloittaja ei ole vieraita kestitsemässä niin ei tykkää, että kukaan tulee kotiin kaaoksen keskelle. On se kuitenkin aloittajankin koti eikä vain miehen.

Mutta aloittaja toimit ihan oikein ja itse sanoisin kyllä miehelle että jatkossa sitten vierailla ei ole mitään asiaa teille, jos miestä ei yhtään kiinnosta siivota kotia vieraita varten.

Päivämäärä:   14.7.25 11:07:35

Pyyntö kahden tunnin varoajalla kaupungille jäätelölle oli veljen perheeltä tosi kohtelias lähestyminen. Sen sijaan tämän ap:n miehen idea järjestää parin tunnin varoituksella vierailu, ruokailu ja kahvit kuulostaa älyttömältä. Tai ehkä ap:n mies on niin hyvä kokki ja jääkaappi aina täynnä, että hän loihtii tuosta vain aterian isommallekin joukolle? Vai mitä ruokaa mies tarjosi vieraille?

Itse olisin poistunut asioilleni suoraan ilman siivoamista. Jos mies minulta kysymättä tarjoaa tuollaisia, niin hän varmasti pystyy itse koko vierailun hoitamaan.

Päivämäärä:   14.7.25 11:37:23

” Ei kai aloittaja miehen puolesta häpeä vaan haluaa kodin olevan siisti, kun vieraita tulee ja vaikka aloittaja ei ole vieraita kestitsemässä niin ei tykkää, että kukaan tulee kotiin kaaoksen keskelle. On se kuitenkin aloittajankin koti eikä vain miehen.”

Joo ja jos on aloittajan omat vieraat niin sitten ymmärrän että haluaa kosin olevan omasta mielestä edustava kun vieraita kestitsee. Mutta tämä puolison puolesta häpeäminen naisilla on vanhanaikaista ja oikeasti tosi myrkyllistä parisuhteelle. Aloittaja ei ollut edes paikalla vieraiden tullessa. Miksi ylipäätään koetaan että kodin siisteydestä on vastuussa nainen? Miksi naiset vielä ylläpitää tätä? Anna miehen ottaa vastuu ja sen vastuun ottaminen tarkoittaa sitä että mies saa hävetä kotia vieraiden edessä. Jos ei hävetä niin ei ongelmaa

Päivämäärä:   14.7.25 11:55:10

Pop//Se on ihan yhdentekevää kenenkä ne vieraat ja on kuka kotona siivoaa, mutta jos kaaoksen keskelle kutsutaan vieraita niin kyllä se vaan kertoo talon asukkaiden välinpitämättömyydestä vieraita kohtaan ja antaa kuvan elämänhallintaongelmista. Se on ihan sama kuka siellä kotona siivoaa ja kuka sotkee yms. Koska se kuva tulee ihan kummastakin osapuolesta. Jos mies ottaa vieraat kaaoksen keskelle niin kertoo, että miestä ei haittaa sotkussa eläminen ja puolisona kyllä häpeäisin, että kumppanina on sottapytty joka ei välitä vieraista joten kyllä se minuakin koskettaisi.

Päivämäärä:   14.7.25 11:58:55

"Jos mies ottaa vieraat kaaoksen keskelle niin kertoo, että miestä ei haittaa sotkussa eläminen"

Jos kotona on kaaos, niin se kertoo siitä ettei KUMPAAKAAN parisuhteen osapuolta haittaa sotkussa eläminen. Ei siellä muuten olisi kaaosta. Meillä esimerkiksi ei ole koskaan, koska haluamme elää siistissä kodissa.

Päivämäärä:   14.7.25 12:03:53

. //Tietenkään kumpaakaan ei se haittaa tai ole jaksanut tehdä asian eteen jotain, mutta kaaoksen keskelle kutsuminen siihen päälle kertoo siitä ettei edes häpeä esitellä sitä kaaosta muille ja silloin minulle se ainakin kertoo huonosta kumppani valinnasta.

Päivämäärä:   14.7.25 12:06:22

Älä siivoa ettei mies opi että mököttämällä saa etuja! Totta kai miehen kuuluu siivota pahimmat jos vieraita tulossa jo ihan kohteliaisuudesta.

Päivämäärä:   14.7.25 12:15:09

Meillä on tapana tehdä ruokaa 2-3päiväksi kerrallaan, joten vieraiden ruokkiminen ei ollut ongelma (tästä koitui vain se työ, että evästä oli tehtävä seuraavanakin päivänä. Mies hoiti tuon tietysti).
Minulta meni yksin siivoamiseen n.30-40min eli ei sen suurempaa kaaosta meillä ollut. Jokainen lapsi- ja/tai koiraperheen vanhempi tietää ettei talo pysy päivääkään järjestyksessä.

Päivämäärä:   14.7.25 12:15:13

Tarinahan ei varsinaisesti kerro, onko kodin likaisuus aloittajan omaa harhaa ja todellisuus on kolme koirankarvaa ja pari pikkuautoa lattialla sekä kaksi lasia tiskipöydän nurkalla.

Päivämäärä:   14.7.25 12:16:44

Lisään vielä, ettei tämä ollut ensimmäinen draama tästä aiheesta ja sanoinkin miehelleni, että kieltäytyy siivoamassa vain koska tietää minun tekevän sen kuitenkin!

Päivämäärä:   14.7.25 13:06:56

Selailin lähinnä ketjun läpi, joten en ole varma, oliko tästä jo puhetta.

Kodin siistinä pitäminen mielletään herkästi naisten tehtäväksi. Vaikkei se näin olisikaan ja molemmat siihen osallistuvat, herkästi silti tuo asenne piilee vielä taustalla. Tämän vuoksi naiset kokevat enemmän painetta siivoamiseen vieraiden tullessa ja miehet eivät niinkään, koska miehet eivät koe tätä työmaata omakseen, koska kukaan ulkopuolinen ei sitä heiltä odotakaan. Puhdas koti kertoo naisen toimeliaisuudesta ja arvosta. Keskeneräiset tai hutiloidut rempat, siivottomat autotallit taas miehestä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.7.25 13:08:01

Minusta aloittaja on nyt tehnyt kärpäsestä härkäsen. Varsinkin se "pakolliselle asialle" - lähteminen oli typerää

Päivämäärä:   14.7.25 14:53:14

Minusta olisi ollut typerämpää jäädä kotiin teeskentelemään tai sitten vaivaannuttamaan vieraita nyrpeällä ilmapiirillä. Ehdin heitä moikkaamaan kun saapuivat hetki ennen kuin minä lähdin.

Päivämäärä:   14.7.25 15:11:14

” kaaoksen keskelle kutsutaan vieraita niin kyllä se vaan kertoo talon asukkaiden välinpitämättömyydestä vieraita kohtaan ja antaa kuvan elämänhallintaongelmista. ”

Aloittajalla ei ollut kaaosta vaan siivouksessa riittti 30min ” pikaimuroinnilla koirien karvat nurkista, tiskit koneeseen ja lasten lelut&kengät paikoilleen”. Kukaan joka tulee yhtäkkiselle vierailulle lapsiperheeseen ei pidä tuota minkäänlaisen ongelmana. Ylipäätään tuossa kunnioitus jutussa on iso ero onko kutsuttu reilusti aiemmin ns juhliin tai muuten erityiseen tilanteeseen kuin jos kutsutaan käymään keskellä arkea lyhyellä varoitusajalla.

” Kodin siistinä pitäminen mielletään herkästi naisten tehtäväksi. Vaikkei se näin olisikaan ja molemmat siihen osallistuvat, herkästi silti tuo asenne piilee vielä taustalla. Tämän vuoksi naiset kokevat enemmän painetta siivoamiseen vieraiden tullessa ja miehet eivät niinkään, koska miehet eivät koe tätä työmaata omakseen, koska kukaan ulkopuolinen ei sitä heiltä odotakaan. Puhdas koti kertoo naisen toimeliaisuudesta ja arvosta. Keskeneräiset tai hutiloidut rempat, siivottomat autotallit taas miehestä.”

Ja näitä asenteitaan ei muuta mikään ellei niitä oikeasti lähdetä haastamaan.

Ja jos puhutaan vieraiden kunnioittamisesta niin enemmän toisen osapuolen häviäminen tekaistuilla syillä on epäkunnioittavaa ja etiketin vastaista kuin joku muutama koirankarvat jossain nurkassa

Lähettäjä: 3 
Päivämäärä:   14.7.25 15:19:54

Mä olisin jäänyt ja pahoitellut vieraille sotkuisuutta. "Kun meillä on siivousvuorot ja mies ei ole vielä sitä tehnyt".

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.7.25 15:39:18

Miten kamalan likaists teillä on kun yllätysvieraita ei voi päästää sisään ennenkuin on siivottu.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.7.25 15:56:04

Pop//No jos ei ole kotieläimiä niin jo ne pelkät koiran karvat matsissa, lattioilla yms. Voivat olla häiritseviä ja vaikka olisikin kotieläimiä niin ei kaikki ui eläinten karvassa joten ihan aiheellista imuroida, jos karvaa siellä täällä. 30 min saa jo aika paljon aikaiseksi. Ihan syystä aloittaja halusi siellä kotona siivottavan ja kertoo miehestä todella paljon, jos on ok vieraiden pyöriä karvojen keskellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.