Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sähköhoito ihmisille masennukseen

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   13.7.25 10:52:51

Kuulisin mielelläni kokemuksia

Re: Sähköhoito ihmisille masennukseen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.7.25 11:14:06

Ei omaa kokemusta asiasta mutta kuulemma joillekin toiminut erittäin hyvin.

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   13.7.25 11:24:44

Itse nyt 2 kertaa käynyt, että vielä ei voi oikein mitään sanoo, kun monta hoitoa vielä edessä.
Samallalailla ku kaikki muutkin hoidot, yhelle auttaa tosi paljon, toiselle ei mitään.
Itelle ei oo tullu mitään ikäviä sivuvaikutuksia ainakaan vielä.

Lähettäjä: Emmiina 
Päivämäärä:   13.7.25 11:25:57

On paras hoito vaikeaan masennukseen. Mulla oli psykoottinen masennus ja voimakasta ahdistusta eikä lääkkeistä ollut mitään apua. Sähköhoito alkoi jo parin viikon kuluttua parantaa mun vointia nerkittävästi!

On myös paljon paremmin siedettyä kuin lääkkeet. Lihoin paljon monista lääkkeistä ja sain niistä ummetusta. Sähköhoidon jälkeen lääkitystä on voitu vähän laskea.

Aluksi pelkäsin paljon nukutusta, mutta kaikki meni kuitenkin hyvin. Hoitopäivänä olin väsyksissä ja lihakset olivat kipeät. Hoitopäivistä en muista kuin joitakin asioita. Kannattaa varautua siihen ettei hoitopäivänä välttämättä muista normaalisti.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   13.7.25 11:44:02

Kiitos, itsellä alkaa hoidot keskiviikkona ja vähän alkanut jännittämään

Lähettäjä: Emmiina 
Päivämäärä:   13.7.25 12:04:25

Kannattaa pyytää joku olemaan sun kanssa kotona hoitopäivänä, ainakin ekoilla kerroilla, jos se on mahdollista. Anestesia voi aluksi väsyttää vaikka sähköhoidossa onkin vain humautusnukutus. Siihen kuitenkin onneksi tottuu nopeasti, kolme ekaa kertaa oli mulla väsyttävimmät.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.25 12:42:28

Tutulla meni muisti pysyvästi sähköhoitojen takia. Masennukseen auttoi kyllä jonkun verran, mutta vuosia hoitojen jälkeenkään ei muista asioita jotka hoitojen aikaan unohti, paljon hyvä muistoja lähti kokonaan pois ja uusien muistaminen on vaikeampaa kuin ennen. Välillä kuulemma kaduttaa että siihen lähti, vaan toki emme tiedä missä kunnossa hän olisi jos ei olisi ko. hoitoja ottanut vastaan.

Päivämäärä:   13.7.25 12:44:54

On ihan normaalia että hoitojen aikaiset asiat katoaa muistista, joten kannattaa pitää päiväkirjaa.

Jos haluaa trollata itseään niin voi kirjoittaa sinne kaikenlaista sekavaa ja myöhemmin on vaan pakko uskoa että niin on todella tapahtunut.

On myös hyvä tilaisuus lukea joku tosi hyvä kirja tai katsoa joku tosi hyvä sarja, koska sen saa myöhemmin nauttia uudestaan ensimmäistä kertaa. Harva saa koskaan kokea sitä!

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   13.7.25 13:22:28

Ei sovi yksin asuvalle, kun ei ole ketään katsomassa perään.
Sähköhoito perustuu siihen, että aiheutetaan aivovamma. Lobotomia toimi myös hyvin. Jostain syystä sitä ei enää käytetä...

Päivämäärä:   13.7.25 13:23:52

Ei sähköhoito aiheuta aivovammaa tai ole verrattavissa lobotomiaan. Sähköhoidossa oleva pärjää myös mainiosti yksikseen kotona.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.7.25 13:25:33

Onko joku kokeillut tätä uudempaa sähköhoitoa, ns myssy-versiota?

Päivämäärä:   13.7.25 13:27:58

” Ei sovi yksin asuvalle, kun ei ole ketään katsomassa perään.
Sähköhoito perustuu siihen, että aiheutetaan aivovamma. Lobotomia toimi myös hyvin. Jostain syystä sitä ei enää käytetä.”

No höpö höpö. Hoitopäivän ajan pitää olla joku katsomassa perään, ei muutoin. Ja yksinasuvat voivat sitten hoitopäivät viettää joko osastolla tai jossain asumispalveluyksikössä.

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   13.7.25 14:01:20

No ei mulle, yksinasuvalle, oo kukkaan puhunu et pitäs olla joku seurana.
Siihen asti pitäävät osastolla et on kunnolla heränny.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   13.7.25 14:14:23

Mistä te luulette muistin menetyksen johtuvan?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.7.25 17:31:02

Millä kriteereillä tuonne muuten pääsee? Itse voisin kokeilla kerran tieteellisestä mielenkiinnosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.7.25 17:53:28

En ole ollut itse ect-hoidossa, mutta monet tutut ovat, olen mielenterveystoipuja. Ect-on potilaiden suosikkihoitoja, koska haitat ovat vähäiset verrattuna lääkkeisiin. Ect eli sähköhoito ei esimerkiksi lihota, toisin kuin hyvin monet lääkkeet.

Kuulemma hoitopäivänä on muistamattomuutta ja saattaja pitää olla. Kuulemma on tosi hyvä hoito masennukseen, jopa ihan sairaalatasoisesti masentuneita on päässyt avohoitoon.

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   13.7.25 18:20:19

Muisti meni hoitojen ajalta, mikä on ilmeisesti normaalia, mutta myös paljon muita muistoja on kadonnut.
"Normaali" muistamattomuus ja hoidon takia muistamattomuus on täysin erilaisia. Niinkuin jos vaikka muistot olisi kirjoitettu paperille, yleensä "normaalin" muistamattomuuden kanssa pystyy kaivelemaan asioita ja hoksata että niinhän se olikin!
Sähkön takia muistin menetyksessä ne "paperit" on poltettu ja niitä muistoja ei vaan ole enää. Paljon hyvää katosi, paljon pahaa luultavasti myös. Pieniä asioita joita ennen olen muistanut niinkuin esim syntymäpäivät on hukassa.

Masennukseen auttoi! Jaksoin hoitaa itseäni, jaksoin ajatella huomista, jaksoin kiinnostua asioista joista ennen olin nauttinut!
Ylläpitohoitojen loputtua n. puolen vuoden jälkeen on alamäki taas alkanut, enkä tiedä olenko valmis lähtemään uudelleen samaan.

Asuin äitini kanssa hoitojen aikana (äidin mies kuoli hiukan aiemmin ja hän tarvitsi apua niin osui sopivasti) ja äitini on sitä mieltä että ehdottomasti uudelle jaksolle ei lähdetä, kuulemma muutti persoonaani paljon, vaikkei osaa kuvailla mikä muuttui.

Toivottavasti saat apua!

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   13.7.25 18:48:18

Siskoni on saanut sähköhoitoa ja se kyllä pelasti hänen elämänsä. Pahin masennus väistyi ja siskoni pääsi sairaalasta kotiin. Sähköhoito kuulemma väsytti alussa ja hoitopäivänä oli muistiaukkoja. Nykyisin hän voi paljon paremmin kuin masennusaikoina, ja pystyy osa-aikatöihin ja harrastukseen.

Lähettäjä: hyi 
Päivämäärä:   13.7.25 19:58:39

En ikinä menisi!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.