Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ötökän purema ja rengas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.25 18:09:37

Voiko jonkun muun öttiäisen purema muodostaa punaisen renkaan puremakohdan ympärille kuin punkin? Punkkia ei mielestäni ole ollut kiinni, mutta selkeä puremakohta ja rengas löytyy.

Re: Ötökän purema ja rengas

Päivämäärä:   12.7.25 18:11:27

Minullakin on sellainen reidessä ja olen miettinyt mistä se olisi voinut tulla.
Punkin aikaansaannokseksi en usko.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.7.25 18:13:49

Miehelle tuli ja punkkia ei koskaan oltu nähty. Oli borrelioosi, sai aika tujut antibiootit.

Päivämäärä:   12.7.25 18:17:01

Tuo rengas on tosi pieni, halkaisija ehkä sentin-puolitoista.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   12.7.25 18:40:08

Minulle tuli joskus mäkäräisen puremasta. Purema-alue punotti parin sentin läntillä aika kivasti, ja kun alkoi parantua se parani ensin keskeltä ja siitä reunoja kohti. Reunat olivat punaisena pisimpään mutta parani viimein sekin ja rengas katosi. Kyselin silloin onko muilla ollut vastaavaa, ja sain vastaukseksi yksimielisen ein. Eli on ilmeisesti aika harvinaista että renkaita tulisi jostain muista ötököistä kuin punkeista. Kävisin varmuuden vuoksi näyttämässä lääkärille jos ei varmuudella tiedä mikä sen on aiheuttanut.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.7.25 18:48:50

Sain paarmasta borrelioosinläikän pari vuotta sitten. Oli kädessä sellaisessa paikassa ettei todellakaan ole punkki voinut olla koska sen hellevastteilla näkee koko ajan. Pari vuotta sitteb oli kuuma kesä. Käteen alkoi tulla rengas ja ihmettelin että miten voi tulla . No rengas alkoi muuttua rumemmaksi ja levitä niin piti mennä lääkäriin ja sain borrelioosiantibiotit.
Ihmislääkäri eu uskonut mutta eläinlääkärit tietävät :joku hevonen voi kantaa borrelioosia ja kun paarma puree sitä ja häiriintyy ja puree ihmistä hetken päästä niin se voi suussaan levittää borrelioosia.
Sinä kesänä oli kuuma ja ihan älyttömästi paarmoja kun laitoin hevosille vettä hellevaatteissa..

Päivämäärä:   12.7.25 18:53:00

Najadi: tää kuulostais järkevimmältä, koska mäkäräisten kanssa oon kyllä ollut tekemisissä.

Päivämäärä:   12.7.25 19:23:03

Joskus tullut paarman puremasta. Parani itsellään, tästä jo vuosia aikaa eikä ole borreliaoireita ollut.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.7.25 19:32:47

Minulla on just ja veikkaan paarmaa, muutama pörisi ympärillä.

Lähettäjä: 0+0 
Päivämäärä:   12.7.25 19:36:43

Piirrä ainakin sen renkaan ääriviivat iholle, niin näet, kasvaako se.

Päivämäärä:   12.7.25 20:35:11

Kannattaa vähintäänkin ottaa siitä kuvia

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   12.7.25 21:17:31

Ihan todistetusti on tullut paarmanpuremasta borrelioosi. Kyseessä oli aikuinen ihminen ja puremapaikka näkyvillä reidessä.

Omalla lapselleni oli neuroborrelioosi ja puremapaikka niskakuopassa, missä ei taatusti ollut punkkia - olin neuroottinen äiti punkkien suhteen ja tarkistin iltaisin lapsen päänahankin. Oireet tulivat ensin, vasta paljon myöhemmin ihottuma.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.