Lähettäjä: Muiden reaktiota
Päivämäärä: 12.7.25 15:50:28
Meillä on kaksi kania ja niiden hoitaminen tuntuu nykyään todella raskaalta. Minua vain ärsyttää jatkuva lisäsotku ja paikkojen tuhoaminen. Karvaa niistä lähtee ihan tuhottomasti ja etenkin matot on todella työläät puhdistaa kun imurilla ei lähde juuri mitään vaikka kuinka hitaasti ja moneen kertaan imuroisi vaan ne on vedettävä ensin lastalla. Mies ja lapset ruokkii kaneja milloin minnekin ja nehän papanoivat sinne missä syövät eli sitä papanaa on kaikissa huoneissa siellä täällä. Ei suta vaikka kuinka jankutan, että ruuat annetaan kuppiin, mutta ei kun niiden kanssa on kiva syödä yhdessä sohvalla, antaa lähtiessä pienet herkkupalat eteisessä kun joutuvat olemaan keskenään monta tuntia jne. Suurinosa papanoista sentään laatikoissa. Ostin muutama vuosi sitten uuden ruokailutyhmän kun vanha oli lasten jäljiltä ihan kamalassa kunnossa. Vanhaa pöytää ja tuoleja kanit eivät jyrsineet, mutta tämä uusi maistuu. Hävettää kun tumma lakkaus on järsitty niin pitkältä matkalta tuoleista ja pöydästä. Samoin lattialistat ovat alkaneet maistua parin vuoden sisällä kaneille. En tiedä miten mies ruokii kaneja minun poissaollessani, mutta pitkä heinävana kuljee aina eteisestä olohuoneeseen ja sieltä keittiöön. Olen aamusta asti kerännyt motivaatiota alkaa siivoamaan, mutta en vain ole jaksanut. Tuntuu, että jalkoja särkee, itkettää ja olo on kertakaikkiaan toivoton tämän sotkun ja kaaoksen keskellä. Ei edes ole montaa päivää kun imuroin ja pesin lattiat ja nyt täällä on niin likaista, karvaa, heinää ja papanaa kaikkien huoneiden lattiat täynnä.
Minulla on ollut aikaisemminkin 1-2 kania kerrallaan, mutta nämä ovat oikeat sottapytyt ja töystuhot. Vielä kun mies ja lapset ovat samanlaisia eli kaikki roskista lähtien jää juuri siihen missä niitä ei tarvita tuntuu ettei voimavarani vain enää riitä kanien hoitamiseen. On jo pitkään tuntunut, että haluaisin luopua niistä koska en vain jaksa siivota jälkiä. Kanit kyllä saavat paljon huomiota lapselta ja mieheltä, saavat laadukasta ruokaa ja voivat hyvin eli eivät ole huonolla hoidolla vaikka minä en jaksakkaan.
En tiedä huoliiko noita kukaan. Varmaan soveltuisivat hyvin kotieläinpihalle ymv koska ovat isoja risteytyskaneja ja tykkäävät olla rapsuteltavana ja ihmettelemässä siellä missä jotain tapahtuu. Tunnen vain itseni todella vastuuttomaksi ja huonoksi ihmiseksi jos olen ottanut lemmikkejä ennä sitten jaksakkaan huolehtia niistä. Mielessä pyörii juurikin se, että mitä muut ajattelevat jos olen niin vastuuton, että luovun kaneista. Toisaalta toinen on jo 7 vuotias mikä on aika pitkä ikä isokoiselle kanille ja toinen 5 vuotias, eivät nämä varmaan enää vuosikausia elä. Mutta nykyään runtuu todella raskaalta kaikki siivoaminen ja kaneista tulee rehellisesti sanottuna ihan älytön sotku ja päälle tämä paikkojen tuhoaminen. Ei auta luvallliset jyrsittävät ymv vaan mukavampaa on syödä huonekaluja ja lattialistoja.
|