Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tekisi mieli luopua lemmikeistä, mutta pelkään

Lähettäjä: Muiden reaktiota 
Päivämäärä:   12.7.25 15:50:28

Meillä on kaksi kania ja niiden hoitaminen tuntuu nykyään todella raskaalta. Minua vain ärsyttää jatkuva lisäsotku ja paikkojen tuhoaminen. Karvaa niistä lähtee ihan tuhottomasti ja etenkin matot on todella työläät puhdistaa kun imurilla ei lähde juuri mitään vaikka kuinka hitaasti ja moneen kertaan imuroisi vaan ne on vedettävä ensin lastalla. Mies ja lapset ruokkii kaneja milloin minnekin ja nehän papanoivat sinne missä syövät eli sitä papanaa on kaikissa huoneissa siellä täällä. Ei suta vaikka kuinka jankutan, että ruuat annetaan kuppiin, mutta ei kun niiden kanssa on kiva syödä yhdessä sohvalla, antaa lähtiessä pienet herkkupalat eteisessä kun joutuvat olemaan keskenään monta tuntia jne. Suurinosa papanoista sentään laatikoissa. Ostin muutama vuosi sitten uuden ruokailutyhmän kun vanha oli lasten jäljiltä ihan kamalassa kunnossa. Vanhaa pöytää ja tuoleja kanit eivät jyrsineet, mutta tämä uusi maistuu. Hävettää kun tumma lakkaus on järsitty niin pitkältä matkalta tuoleista ja pöydästä. Samoin lattialistat ovat alkaneet maistua parin vuoden sisällä kaneille. En tiedä miten mies ruokii kaneja minun poissaollessani, mutta pitkä heinävana kuljee aina eteisestä olohuoneeseen ja sieltä keittiöön. Olen aamusta asti kerännyt motivaatiota alkaa siivoamaan, mutta en vain ole jaksanut. Tuntuu, että jalkoja särkee, itkettää ja olo on kertakaikkiaan toivoton tämän sotkun ja kaaoksen keskellä. Ei edes ole montaa päivää kun imuroin ja pesin lattiat ja nyt täällä on niin likaista, karvaa, heinää ja papanaa kaikkien huoneiden lattiat täynnä.

Minulla on ollut aikaisemminkin 1-2 kania kerrallaan, mutta nämä ovat oikeat sottapytyt ja töystuhot. Vielä kun mies ja lapset ovat samanlaisia eli kaikki roskista lähtien jää juuri siihen missä niitä ei tarvita tuntuu ettei voimavarani vain enää riitä kanien hoitamiseen. On jo pitkään tuntunut, että haluaisin luopua niistä koska en vain jaksa siivota jälkiä. Kanit kyllä saavat paljon huomiota lapselta ja mieheltä, saavat laadukasta ruokaa ja voivat hyvin eli eivät ole huonolla hoidolla vaikka minä en jaksakkaan.

En tiedä huoliiko noita kukaan. Varmaan soveltuisivat hyvin kotieläinpihalle ymv koska ovat isoja risteytyskaneja ja tykkäävät olla rapsuteltavana ja ihmettelemässä siellä missä jotain tapahtuu. Tunnen vain itseni todella vastuuttomaksi ja huonoksi ihmiseksi jos olen ottanut lemmikkejä ennä sitten jaksakkaan huolehtia niistä. Mielessä pyörii juurikin se, että mitä muut ajattelevat jos olen niin vastuuton, että luovun kaneista. Toisaalta toinen on jo 7 vuotias mikä on aika pitkä ikä isokoiselle kanille ja toinen 5 vuotias, eivät nämä varmaan enää vuosikausia elä. Mutta nykyään runtuu todella raskaalta kaikki siivoaminen ja kaneista tulee rehellisesti sanottuna ihan älytön sotku ja päälle tämä paikkojen tuhoaminen. Ei auta luvallliset jyrsittävät ymv vaan mukavampaa on syödä huonekaluja ja lattialistoja.

Re: Tekisi mieli luopua lemmikeistä, mutta pelkään

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.7.25 15:56:30

Meillä ei päivääkään ois tommosia sotkijoita. Ilmota perheelle että kanit lähtee välittömästi. Laita vaikka tori ilmoitus tai vie piikille. Ja tee lista kotitöistä mitä kukanenkin tästä lähtien alkaa tekemään. Tekstisi perusteella olet aivan loppuun palanut. Ei nykyään naisen tarvi oll yleiskone joka yksin tekee kaikki kotityöt.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.7.25 16:15:09

Alottaja olet pelkkä kynnysmatto teidän perheessä. Laita ne lapset lakaisemaan lattialta papanat ja heinät ja myös lattian imurointi. Mies puistelemaan matot ulos ja moppaamaan lattiat. Jos eivät suostu niin varaat maanantaille ajan ja viet kanit piikille. Teidän kodissa on ulostebakteerja joka paikka täynnä, myös keittiön tasot vaikkei kanit siellä tasoilla olekaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.25 16:20:49

Miksi perheesi ei osallistu siivoamiseen? Vai oletko mahdollistaja, eli suostut kaikkeen, et koskaan sano mistään mitään ja mahdollistat mieluisia asioita muille?

Mitä jos ryhdistäydyt ja sanot asioista, ekan kerran?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.7.25 16:26:13

"Alottaja olet pelkkä kynnysmatto teidän perheessä. Laita ne lapset lakaisemaan lattialta papanat ja heinät ja myös lattian imurointi. Mies puistelemaan matot ulos ja moppaamaan lattiat. Jos eivät suostu niin varaat maanantaille ajan ja viet kanit piikille. Teidän kodissa on ulostebakteerja joka paikka täynnä"

NÄIN ! Kanit ei ole se ongelma nyt...

Miten ajattelit lastesi oppivan siivoamaan jälkensä eli aikanaan esim omat kotinsa ? Kasvatat siis saamattomia sottapyttyjä, samanlaisia kuin miehesi ja se on ok ? Lukekaa nyt taas kaikki lisääntymistä suunnittelevat tämäkin ketju huolella, myös tällaisia asioita elämästä niille lapsille pitää opettaa.. ja sitten vaatia tekemään.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   12.7.25 16:28:04

Joo ehkä et voi vaan mennä lopettamaan miehesi ja lastesi lemmikkejä ilman lupaa, mutta se ei myöskään tarkoita, että sinun pitää vain kärsiä ja siivota.

Istuta mies alas ja kerro missä mennään. Luultavasti teidän elämässänne on joku muukin asia vähän vinksallaan jos kanien sotkut aiheuttavat tuollaista itkuahdistusta.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   12.7.25 16:43:53

Pistä mies ja lapset pois. Kanit ei ole se ongelma tässä

Lähettäjä: Muiden reaktiota 
Päivämäärä:   12.7.25 16:46:09

Kyllä minua rehellisesti sanottuna ahdistaa ja ärsyttää, että mies kokee osallistuvansa tasapuolisesti kotitöihin, remontteihin ymv pakollisiin kodinaskareisiin jos harvakseltaan nostaa täyden roskapussin tuulikaappiin odottamaan, että minä vien sen ulos tai noin kerran kuussa tai harvemmin tyhjentää astianpesukoneen. Etenkin siitä, että tyhjentää välillä astianpesukoneen minun pitäisi olla todella kiitollinen ja jos en huomaa ja kehu niin huomauttaa kyllä asiasta ja vaatii kehuja ja heti perään luettelee kuinka minun pitäisi nyt välittömästi tehdä se, tämä ja tuo kotityö kun jän on tyhjentänyt astianpesukoneen. Kyllä minä huomaan sanomattakin eikä tarkoita sitä ettenkö olisi huomannut sitäkään, että nurmikko pitäisi leikata, mutta jos se on kostea sateenjäljiltä ja sisälläkin on kotitöitä teen ne sisällä olevat kotityöt ensin ja sitten leikkaan nurmikon kun se on vähän kuivunut. Joten vähemmällä ärsytyksellä pääsen jos mies ei tee mitään koska silloin ei luettele minulle missä järjöstyksessä minun pitäisi tehdä mitäkin ja käske kesken kaiken esim pumppaamaan hänen pyöränsärenkaisiin ilmaa kun ehkä menee pyörällä töihin tai pesemään hänen tiettyä paitaansa koska haluaa juuri sen huomenna päälle. Etenkin nyt kun olen lomalla tuntuu, että vaikka siivoisin kaiken valveillaolo aikani on miehen mielstä minulta tekemättä se, tämä ja tuo ja ainakin tämä asia olisi pitänyt jo tehdä.

Tähän päälle kanien sotkut tuntuvat vain aivan liialta siivottavalta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.7.25 16:48:37

Järkyttävään epätasapainoon olet elämäsi päästänyt ! Ja aikuinen ihminenhän saa tuollaiseen suostua ja alistua, mutta aivan kammottava teko äiti-ihmiseltä antaa lapsilleen tuollainen esimerkki parisuhteesta ja perhe-elämästä. Häpeä.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   12.7.25 16:50:51

Siis miten helvetissä joku suostuu olemaan tuollaisessa suhteessa. :D Apua. Toivottavasti tämä on provo..? Sulla on vain yksi elämä, miksi ihmeessä käyttäisit sen noin? Aivan uskomatonta.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.7.25 16:53:54

Mies oli siis aiemmin tasapuolisesti vastuunsa kantava, siisti, sinua tukeva, ja sitten muuttui kun hankitte lapsia tai kun avioiduitte? Tietenkään et siis avioitunut tai hankkinut lapsia sellaisen miehen kanssa, joka jo ennestään oli sottainen, koska sittenhän tässä ei olisi mitään yllättävää, että mies on sottainen vätys?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.7.25 16:58:01

Itse vuokraisin pienen yksiön ja jättäisin miehen, lapset ja kanit sotkemaan keskenään.

Päivämäärä:   12.7.25 17:03:19

Turhaa valitusta, siivoat vaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.7.25 17:09:48

Lähtisin kanien kanssa lomalla evakkoon ja antaisin miehen ja lapsen selvitä keskenään :D Tai jos muu perhe hoitaa kanit kuitenkin niin otat nyt parin viikon hotelliloman ja annat pärjätä keskenään, jos lapsikin sen ikäinen että voisi jo osallistua kotihommiin..

Mietin myös onko tämä vaan tylsä lomaprovo, ei vaan voi olla todellinen tilanne.

Päivämäärä:   12.7.25 17:10:46

Pistäisin sen miehen pihalle, sillä lähtisi valtaosa sotkuista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.7.25 17:11:23

Ala kertoa miehelle joka kerta, kun olet tehnyt jotain. Listaa joka ainoa sukka. Älä vaadi häneltä suoraan mitään. Kerro vaan, mitä teet.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.7.25 17:11:47

Käske pumppaamaan pyörään ilmaa.... herra jumala mitä minä just luin?? Et kai sinä nyt miehen pyörään pumppaa ilmaa kun se käskee? Tai kiittele jos tyhjentää tiskarin kerran kuussa? Alottaja, ei millään pahalla mutta taidat tarvita psykiatria. Oot vielä alempana arvoasteikossa kuin se kuuluisa kynnysmatto.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.7.25 17:31:10

Alottaja miksi ihmeessä sinä annat sen miehen määrillä, komennella ja nöyryyttää sua joka päivä ja joka asiasta? Jos sulla on edes omaa rahaa niin häivy viikoksi johonki hotelliin lomalle ja anna miehen ottaa vastuu kaikesta. Edes lapset ei sua kunnioita vaan sotkee kun ei tarvi jälkiä siivota. Ota avioero ja jätä miehelle ne kanit.

Päivämäärä:   12.7.25 17:36:24

Aloittaja on kirjoitellu tänne ennenkin pyöränkumin pumppaamisesta.

Päivämäärä:   12.7.25 17:40:15

Jahas, taas yksi kynnysmatto täällä inisemässä. Olet lisääntynyt sotkijan kanssa, ihan oma moka. Inise hänelle.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   12.7.25 17:48:05

"viet kanit piikille"

Miksi??? Sehän ei ole eläinten vika, jos ihmiset eivät niitä viitsi hoitaa. Kaneille kyllä löytyy kunnollisiakin koteja.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   12.7.25 17:54:13

Elämä on valintoja. Sinä valitset elää toisille mieliksi ja pidät toisten ihmisten mielipiteitä arvokkaampina kuin omiasi.
Miksi näin?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.7.25 18:18:09

Minusta isot kanit eivät ole mitään kotona sisällä pidettäviä lemmikkejä. Niiden liikunnan tarve on iso. Tahtovat kaivaa, jyrsiä... Oppivat tavallaan käyttämään vessalaatikkoa, mutta jos ruokitaan missä sattuu ja vessoja ei ole kaikkialla, niin papanoita kyllä tulee myös ei toivottuihin-paikkoihin.

Perheeseen uusijako kotitöihin. Itse en tykkää mistään listoista, mutta aloittajan perheeseen työlistat voisi olla hyvät. Toteutustapoja on monta esim. teette päiväkohtaisen listan tarpeellisista kotitöistä. Lapset varaavat kukin kolme kohtaa listalta ja aikuiset tasaavat keskenään loput hommat.

Lisäksi tarkennatte mitkä on kotitöitä, ja mitä on taas ihan normaalia käytöstä. Likaisen sukan laitto pyykkikoriin ei ole kotityö, se on normaalia toimintaa. Pyykin pesu, sen levittäminen kuivaamaan ja kuivan pyykin kerääminen, on sitten taas kotityötä.

Laita perhe katsomaan totuutta. Perhe on "yhteisyritys".

Älä lopeta kaneja vielä. Kanit on kuitenkin ilmeisesti tärkeitä muille perheessä. Mutta katsot, että kaikki siivoavat myös niiden jälkiä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.7.25 18:36:12

Seuraavan kerran kun mies alkaa luettelee mitä pitää tehdä niin ärähdä sille kunnolla että tee kuule ihan ite. Jos jatkaa niin huudat että Lopeta Just Tämä määräily ja tee ite.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.7.25 18:49:27

Ongelma on mies. Aloittaja ei uskalla avata suutaan ja lapsen kanssahan on koko ajan ongelmia joista kirjoittelee tänne noita kilometrialoituksia, ja nyt vielä kanejakin on samassa sopassa.

Toki tää on varmaan provo mutta jos on totta niin tuollainen ihminen tarvitsee holhoojan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.