Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alaselän kipu, onko ihmejumppia olemassa?

Lähettäjä: Auh 
Päivämäärä:   12.7.25 12:03:31

Noin 8v sitten nostin painavan paketin ja tuossa hetkessä en juuri tuntenut mitään, mutta seuraavana päivänä alaselkä oli täysin lukittunut ja kävelin etukenossa viikon. Sitten vaiva häipyi, mutta uusi randomisti identtisesti vuoden välein (eli kerran vuodessa kävelin viikon etukenossa).

Nyt viimeisen vuoden kipu/vaiva on ollut krooninen, eikä kadonnutkaan. Suurin ongelma on alaselän jäykkyys, töissä kun nousen tuolista niin kestää, että selkä oikenee, kävelen hetken pahasti etukenossa aina, alaselkä ihan lukkiutunut. Sitten oikenee. Jos makaan viikon kuumeessa, pahenee selkä huomattavasti.

Myös ihan kipua on kroonisesti keskellä alaselkää, mutta ei sietämätöntä ja vaihtelee.

Vuosi sitten lääkäri tutki selän eikä löytönyt mitään.

Nyt sitten yhtäkkiä selkäkipu ja etukenossa noustessa kävely loppui kuin seinään noin viikoksi. Kunnes taas alkoi.

Lähinnä mietin onko selässä vamma vai mistä tämä johtuu. Facebookissa mainostavat maksullisia jumppaohjelmia joihin moni kommentoinut, että auttoi 15min. Ei minun fyssarin ohjeet vaan. Toki aina lopulta en enää jaksa niitä tehdä, mutta mietin noita ns ihmejumppia olisiko kokeilun väärti.

Myös nykyään tuosta edestä, onko lonkka vai nivunen on kipeytynyt ja tekee mieli venytellä koko ajan, mutta se ei auta. Linkityyy mielestäni tuohon alaselän krooniseen kipuun/lukkiutumiseen.

A) mistä tämä johtuu
B) onko oikeasti olemassa ihmeliikkeitä, joka tähän auttaa (kun kyseessä ei mikään sairaus). Jos niin miksei fyssari osaa niitä antaa.
C) onko joku päässyt eroon tästä? Kovin inhottavaa kun liikkeellelähtö tuolista noustessa on nyt vuoden ollut hankalaa. Muuten kävely ym ei ole ongelma.

Re: Alaselän kipu, onko ihmejumppia olemassa?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   12.7.25 12:09:29

Minulla on ollut paljon ongelmia alaselän ja lonkan kanssa. Ainut mikä minulla on auttanut on systemaattinen lihasvoiman lisääminen. Minulla kuitenkin peruslihasvoimaa on niin fyssarin antamat liikkeet pääsääntöisesti ei riitä. Paras apu on ollut personal trainerin avustuksella treenaaminen, PT sessio kerran viikossa ja sitten päivittäin kotona jotain vaihdellen aerobisen ja lihaskunnon välillä.

Itsekin mietin tuollaisten kotijumppaohjelmien käyttämistä mutta päätin mieluummin aloittaa PTn kanssa, katsotaan josko käytän noita joskus myöhemmin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.25 12:28:44

Kyllä se on vaikea keksiä ihmejumppia, jos ei vamman laadusta ole tietoa. Itsellä on ollut lääkärin mukaan noidannuoli alaselässä (röntgenkuvassa ei vikaa). Nyt viimein vuosikymmenien päästä kävin magneetissa (ilman lähetettä), kun noidannuoli ei taas tahtonut parantua ja selässä on nikamansiirtymä sekä välilevynpullistuma.

Lähettäjä: Takana 
Päivämäärä:   12.7.25 13:03:43

Pitäisi tietää onko sinulla aloittaja siellä hermopinne, SI-nivel ongelmia vai esim. Välilevynpullistumaa ja tuohon luulisi sen fyssari osaavan vastata.

Minulla on myös ollut todella paljon ongelmia selän, lonkkien ja toisen jalan kanssa. Kävin fyssarilla, sain kortisoni piikkinkin lonkkaan, muotoillut pohjalliset työkenkiin, mutta valitettavasti oireet paheni minulla niin paljon, että lopulta oli pakko vaihtaa alaa. Tein siis hyvin fyysistä työtä jossa paljon nostoja, kyykyjä, polvilla oloa jne. Mitkään fyssarin jumpat ja kotitreenit eivät auttaneet.

Minulla työn vaihto auttoi. Liikun yhä ja on nostoja yms. Mutta ei yhtää läheskään niin kuormittavaa kuin vanha työ. Keho siis ehtii nyt palautumaan töistä. Vanhassa työssä kroppa oli kokoajan niin kierroksilla etten ehtinyt palautumaan eikä koti treeneistä yms. Ollut mitään apua.

Nyt minulle on riittänyt ihan perus jumppaaminen kotona eli teen netistä erilaisia treenejä kahvakuulaa, oman kehon paino treenjä, aerobickiä jossa ei ole hyppyjä jne. Siihen päälle teen rentouttavia venytys harjoituksia. Ei ole enää mitään kipuja. Aikaisemmin varsinkin yöt oli ihan tuskaa, kun lonkkiin ja jalkoihin särki, selälleen ei voinut kääntyä kun tuntui ettei siitä pääse kääntymään enää takaisin kipujen vuoksi.

Tästä ei varmaan ole sinulle paljoa apua, mutta tälläinen kokemus itsellä. Eli alan vaihto ja kotona kehon huolto oli minulla ratkaisut ongelmaan.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   12.7.25 13:15:07

Miehellä oli paljon noidannuolia ja migreeniä. Meni osteopaatille työterveyden kautta ja sai ohjeet kotona tehtäviin juttuihin. Sen jälkeen ei ole ollut yhtäkään migreeniä eikä noidannuolia. Mies pelaa jalkapalloa ja lenkkeilee, käy joskus ulkopunttiksella ja vesijuoksemassa. Kotona sitten venyttelee kroppaa osteopaatin ohjeiden mukaan.

Selkäkipujen syynä on usein takareisien jumit. Liike on lääke ja menisin sinuna osteopaatille.

Jos ratsastat niin kuppimainen koulupenkki on itselle vihoviimeinen vaihtoehto.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.25 13:38:43

"Korsetti kuntoon" -jumppa toimii tähän, löytyy ohjelmia ja fyssarit tuntee tällä nimellä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.7.25 14:48:24

Takareidet, pakarat ei tee työtään lantion kääntämiseksi. Lantio kallistuu noustessa eteen ja kun suoristat selän pitäisi lantionkin kallistua taaksepäin. Jos takareidet/pakarat eivät aktivoidu, jää lantio etukenoon ja suoristat selkälihaksilla vain rangan

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.7.25 16:23:09

Jumppaa ja venyttelyä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.