Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä näitä hevostyttöjä vaivaa ?

Lähettäjä: Äitee 
Päivämäärä:   12.7.25 11:04:10

Mistä ihmeestä johtuu että kun tyttö 12v menee kaverinsa 13v kanssa ihan sama minne ratsastusleirille tai ratsastuskouluun ( pääkaupunki seutu ) tunneille tai jollekkin kurssille, niin AINA joka paikassa on tyttöjä jotka katsovat vihaisesti, tuijottavat ilkeästi, kuiskivat seläntakana tai jopa käskevät painumaan helv.... n heidän talliltaan.

Aikanaan kun itse tuossa iässä harrastin niin oli ihanaa mennä esim.leirille kun jo etukäteen tiesi että löytää uusia kavereita.
KAIKKI olivat vastaanottavaisia uusille ystäville ja monesta tuli koko talveksi kirjekavereita ja seuraavana kesänä tavattiin taas leirillä.

Mikä on vikana, eikö enää näitä ns.tallipissiksiä kukaan kasvata ?

Re: Mikä näitä hevostyttöjä vaivaa ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.25 11:06:47

” Aikanaan kun itse tuossa iässä harrastin niin oli ihanaa mennä esim.leirille kun jo etukäteen tiesi että löytää uusia kavereita.
KAIKKI olivat vastaanottavaisia uusille ystäville ja monesta tuli koko talveksi kirjekavereita ja seuraavana kesänä tavattiin taas leirillä.”

Sulla on vaan käynyt tuuri.

Päivämäärä:   12.7.25 11:08:17

Olen huomannut saman.
Nykyihmiset on epäystävällisiä töksäkkeitä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.7.25 11:09:17

Koskee myös aikuisia ihmisiä tämä.. tästä syystä olen lopettanut hevostelun kokonaan..

Päivämäärä:   12.7.25 11:09:38

Pk-seudulla niitä on ollut aina.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   12.7.25 11:11:52

Oli niitä ennenkin, mutta se ei ollut ehkä niin näkyvää. Joidenkin heppojen hoitajat oli niin mustasukkaisia ratsastajista ja leiriläisistä, etteivät olisi antaneet mitään tehdä.

Päivämäärä:   12.7.25 11:13:45

Talliyrittäjät täysin voimattomia kun tallilla pesivät varhaisteinit käskevät uuden mahdollisen asiakkaan painua helv...n.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   12.7.25 11:26:11

Luulen tai siis tiedän ett tyttösi ei tarvitse tuollaista harrastusta. Purjehdus ei ole koskaan turhaa. Keppihepoilla voi myös ratsastaa. Muuttakaa maaallle ja hommatkaa shettis joka on oiva harrastus myös aikuiselle. Shettikset jotka toimii ovat painonsa arvossa kullassa. Shettis on sit paitsi selväpäisin hevoseläin. Kannattaa hommata uros ja naaras niin voi ruveta pentuja tekemään jotka voi sitten myydä ihmiselle. ei pissis tytölle. Pissis tytöt useimmiten rikkaista perseistä ja ovat vieläpä pahimpia kaupoista näpistelijöitä. Mutta kun tyttö on "kermaa" sitä katsotaan läpisormien.Me muut asiakkaat kamsetaan sitten tytön tursailut.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.7.25 11:26:34

Aloittajalla on ollut tosiaan tuuria itsellään. Tytöt on aina olleet inhottavia toisilleen ja ovat vielä aikuisina naisinakin. Täälläkin haukutaan julkkisnaisten ulkonäköä vähän väliä. Itsekin harrastan enää vain kotona itsekseni, kun en jaksa kiukuttelijoita.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   12.7.25 11:26:45

Aikuiset voimattomia lasten edessä?

Ihan kuin entisvanhaankin, myös tänään kaikki on kiinni tallinvetäjästä. On se sitten omistaja tai ratsastuksenopettaja, tallilla pitää olla jämäkkä ja turvallinen johtaja. Tallille voi vallan hyvin antaa porttikiellon, jos kiusaamista esiintyy ja olen joskus antanutkin. Tosin siinä tapauksessa kielto johtui alaikäisten tupakanpoltosta tallin vintillä, joka oli ilmeinen tulipaloriski. Kiusaaminen on yhtä hyvä syy.

Tallin pomo luo ilmapiirin. Lapsia kohtaan täytyy olla opettaja ja kasvattaja, ei kaveri. Teinit opettelee vielä elämää ja sosiaalista kanssakäymistä, kuria ja sääntöjä tarvitaan jottei homma leviä käsiin. Kehuja tietysti myös.
Tallilla tulee olla kaikilla kivaa ja turvallista, se on monelle pakopaikka kotoa.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   12.7.25 11:33:36

Meidän lähellä oli lapsuudessani ysärillä kaksi tallia. Toisella tallitytöt olivat ihan hirviöitä, suosituimmuudesta ja parhaudesta kilpailtiin täysillä ja kukaan ei ollut aidosti toisensa kaveri, jos tarjolla oli parempi asema hevosenhoitajana tai vaikka lisää ratsastusaikaa. Nokkimisjärjestys tallilla oli elämää suurempi asia kaikille. Tallinpitäjä oli itsekin samanlainen teinin tasolla oleva draamakuningatar ja pyöritti hoviaan täysillä.

Toisella tallilla oli paljon terveempi ilmapiiri, hevosia ei saanut omia ja toisia piti kohdella nätisti tai tallinpitäjä laittoi pyytämään anteeksi. Kyllähän tytöt silti oli mustasukkaisia ja tappeli milloin mistäkin, mutta paljon vähemmän kuin toisella tallilla.

Päivämäärä:   12.7.25 11:36:03

Yli 30 vuotta sitten ihmettelin miten talleilla oli niin hyvä ilmapiiri, kun sen ajan hevoskirjat keskittyivät tohon että muita kiusattiin, syrjittiin ja haukuttiin.

Päivämäärä:   12.7.25 12:08:32

Mistä tämä käytös siis johtuu ?
Normaalia kehitystä ?
Kasvatuksen puutetta ?
Luonne kysymys ?

Ja sitten vielä se mikä ei mahdu päähäni.
Miksi käyttäydytään niin että tällä viikolla ollaan niin hyviä kavereita, pyydetään uimaan, mukaan tallille, missä sillä kerralla sattui olemaan tosi kivaa, soitellaan pitkiä ihania puheluita, jne.
Ja kas, seuraavalla viikolla tuijotetaan tallin nurkalla ilkeästi ja oikein näyttämällä näytetään miten kivaa onkin seuraavalla viikolla kaverin kanssa jota viime viikolla haukkumalla haukuttiin ?
Ja tämä kohdistuu vuorollaan jokaiseen.
Mitä tämä tällainen on ja mistä tämä johtuu ?

Päivämäärä:   12.7.25 12:09:07

Ai tää onkin provo

Päivämäärä:   12.7.25 12:12:03

Kyllä ennenvanhaankin noita oli. Tosin ei uskallettu olla niin suorapuheisia. Joku munkin nuoruudessa uhkaili tappaa mut ja heittää mut ikkunasta vaikka kyseessä oli vanhempieni talli :D Koulussa puhuttiin miten meidän hevosia rääkätään mun selän takana kateudesta. Ironista että olivat kuitenkin asiakkaita :D Yksi heistä oli todella ilkeä kaikille. Vahvaluonteinen ja haastoi riitaa. Semmoinen stereotyyppinen lellitty pentu. Alkoi mulle huutamaan ja omimaan mun ponia ja kertoi mitä sille pitää tehdä ja hän aikoo sen sijaan. Ikää meillä taisi olla noin 9v. Riitti kerrasta kun äitini totesi tälle tiukasti mutta ei kuitenkaan äksyilevästi että muista kenen poni se on. Mutta koulussa jatkoi pitkään tätä samaa menoa kunnes kaverit loppui kesken. Edelleen aikuisena pyörii hevospiireissä joita itse välttelen, mitään positiivista ei tule kenenkään suusta tyylisesti ja hevosiin käytetään väkivaltaa.

Nykyään on helppo olla ilkeämpi kun asiat tehdään whatsappissa. Mutta minusta monet tallit pitäisi olla vakavasti nämä ja puuttua siihen kuten äitinikin aikoinaan. Se loppuu kun se aito tallinomistaja puuttuu ja ottaa mielikuvitus vallan pois pikkutytöltä, joka luulee olevansa paikan herra.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.7.25 12:13:33

Kysymysmerkin eteen EI tule välilyöntiä.

Päivämäärä:   12.7.25 12:17:44

Mutta miksei tallinpitäjät tee niin ?
He haluavat ilmeisesti pitää kynsin hampain kiinni jokaisesta maksavasta asiakkaasta.

Päivämäärä:   12.7.25 12:20:03

No kaikki aikuisetkaan ihmiset eivät ole kohteliaita, järkeviä, tasapuolisia ja hyviä johtajia.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   12.7.25 12:42:14

*, oletko koulukiusaaja ? Ainakin olet pilkunnussija !

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   12.7.25 12:44:05

Lähtee kotikasvatuksesta ja vanhempien omasta esimerkistä.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.7.25 12:53:45

Alotin ratsastuksen -80 enkä ikinä ole käyny tallilla jossa ketään ois kiusattu. Alottajan kannattaa ilmottaa kiusaamisesta tallinpitäjälle, on ihme jos ei asiaan puututa. Yhdellä tallilla joku tyttö oli kiusannu niin sai porttikiellon tallille heti alkuunsa.

Päivämäärä:   12.7.25 12:58:25

Etkö aikuisena uskalla laittaa kakaroita kuriin? Eikö tallin omistajat välitä, millaista porukkaa heidän tiloillaan pyörii?

Päivämäärä:   12.7.25 13:17:00

^^ Ei, koska muuten saadaan huonosti käyttäytyvien kakaroiden vanhemmilta tappouhkauksia.

Päivämäärä:   12.7.25 13:34:45

Kyllä noita on ollut aina. Itselläkin kokemus sekä ikävästä että hyvästä leirihengestä, samoin teinillä.
Se on tuurista kiinni ketkä sattuu samaan porukkaan tulemaan.

Päivämäärä:   12.7.25 13:42:42

Eiköhän nuo imppaa kodistaan kaiken. Ne on lapsia.

Päivämäärä:   12.7.25 14:44:42

Meidän omalla tallilla ollaan ulospäin kilttejä ja ystävällisiä ja hymyillään kauniisti.
Whatsapissa ja niiden ryhmissä alkaa sitten kuhina.
Kysymys olikin nyt leireillä ja muilla talleilla.
Varsinkin leireillä kun kaikki tulee sinne jostain muualta, niin sielläkin sitten pitää ilkeästi tuijottaa ja arvostella ratsastusta, vaikka kyseiset hihittäjät ja ilkeästi tuijottelevat olisi taitotasoltaan alemmalla tasolla kuin nämä ketä he arvostelevat.
Muut kuin oma ratsastuskoulu on myös omaa luokkaansa, eihän siellä 7v ratsastanut edes uskalla mennä itselleen hevosta satuloimaan kun on jo 3-4 tyttöä tuijottamassa pahasti ja nenä pystyssä kuljetaan ohi

Päivämäärä:   12.7.25 15:21:47

niin AINA joka paikassa on tyttöjä jotka katsovat vihaisesti, tuijottavat ilkeästi, kuiskivat seläntakana tai jopa käskevät painumaan helv.... n heidän talliltaan.

Jos joku ihan oikeasti käskee painua helvettiin, niin silloin mennään juttelemaan sen tallinomistajan kanssa.

Jos ihan joka tallilla katsotaan ja tuijotetaan, ja kuiskitaan, niin silloin on hyvät vainoharhat tulilla.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   12.7.25 15:39:05

Tähti : lääkkeet ottamatta ?

Lähettäjä: Toinen Äiti 
Päivämäärä:   12.7.25 15:51:49

Silloin kun minä olin tuossa iässä niin kaverit oli kavereita monta vuotta, ei niitä vaihdeltu joka viikko sitten vasta kun joku muutti ammattikouluun paikkakunnalta tai lähti muualle lukioon katkesi välit mutta kirjoitettiin kirjeitä ja nähtiin lomilla.
Tunnistan myös oman tyttöni kohdalla tämän talli ongelman ja sen että tuntuu tosiaan että bestis jättää ja vaihtaa kaveria jonka jälkeen ollaan entiselle bestikselle todella ilkeitä.
Minäkin miettinyt että miksi niin käyttäydytään nykyään?

Päivämäärä:   12.7.25 16:03:02

Itse olin kerran lapsena heppaleirillä ja se jäi vikaksi kun muiden lapset oli täysiä perseitä.

Päivämäärä:   12.7.25 16:14:56

En minä kyllä ole nähnyt tuollaista nyt aikuisiällä. Nuoretkin tervehtivät ja monet lapset tulevat juttelemaan aikuisellekin. Voihan noita olla, mutta että joka tallissa sattuisi aina sellaiset vastassa.

Päivämäärä:   12.7.25 16:19:52

Usealla leirillä ja jos joltain toiselta tallilta ottaa vaikka jonkun kurssin, niin sitten näkee jo tuollaista.
Kokeilkaapa.
Käykää nyt ensin pääkaupunkiseudun jokunen ratsastuskoulu läpi !

Päivämäärä:   12.7.25 16:21:00

Kyllä noita on ollut aina.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.7.25 16:51:43

Komppaan että tuollaisia on kyllä ollut aina. Itse vaadin päästä lapsena kauemmas kesäleirille, muualla päin suomeakin jos oli ikäviä heppatyttöjä leirillä he oli _aina_ helsinkiläisiä "heppapissiksiä".

Nykyään varmaan tallinpitäjät ei jaksa enää olla turvallisia aikuisia, samalla tapaa kuin opettajatkin väsyy nykylasten käytökseen kun kotona ei jakseta kasvattaa. Aiemmin tosiaan oli joku kuri, nykylapsista moni on täysin 'vapaalla kasvatuksella'.

Lähettäjä: Krisse 
Päivämäärä:   12.7.25 16:57:18

Minä olin aina Tapiolan ratsastuskoulun leireillä monta kesää peräkkäin, Lohjan Vaanilassa ja siellä ei kyllä kukaan kiusannut eikä mulkoillut pahasti ketään.
Olisikohan johtunut senaikaisesta tapakasvatuksesta ja tallin pitäjän Kalevi Vaakku Vaahteran karismaattisesta auktoriteetista.
Kukaan, siis ei kukaan halunnut joutua hänen puhutteluun.
Niillä leireillä oli todella kivaa ja kaikki oli keskenään kavereita.
Meitä oli siellä kerralla kyllä varmaan reilu 30 tyttöä

Lähettäjä: Jyväskylä 
Päivämäärä:   12.7.25 17:23:17

Tyttöni oli tänä kesänä Muuramessa ratsastusleirillä missä hän itki minulle että tule hakemaan kotiin kun siellä pari Jyväskylä pissistä olivat kiusanneet häntä.
Me olemme Helsingistä, että kyllä sitä siellä junteissakin ollaan pissiksiä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.7.25 18:07:12

Jyväskylä: no niinhän tuolla sanottiinkin, että teissä junteissa niitä piisaa. Sanoisin kyllä itse, että kiusaajia on jokaisen maan jokaisessa kaupungissa/kylässä.

Lähettäjä: Todellinen riesa 
Päivämäärä:   12.7.25 18:16:12

Olen joskus mielessäni kironnut, että miksi ylipäätään aikoinaan ostin hevosen. Toki sain kokea hienoja hetkiä ja tutustua ja ystävystyttyä muutaman ihmisen Jansson, mutta kaikki muu hevosiin liittyvä oli ikävää.
Se ikävä liittyi teini-ikäisiin tyttöihin, jotka kävi tallilla ja kadehdi kaikkea mitä itseltään silloin puuttui. Ja ennenkaikkea puhuivat ja levittivät perätöntä pashkaa. Jopa tänä vuonna olen vielä kärsinyt näistä jälkimainingeissa, kun tuli töihin sellainen rääväsuinen nainen. Kertoi näitä tallilegendoja, vaikka on puolta nuorempi.

Olenkin tehnyt jo yli kymmenen vuotta sitten irtioton hevosmaailmasta ja oli oikea ratkaisu.

Ei enää piiripienipyörii - heppaihmisiä.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   12.7.25 18:32:20

Onhan se kyllä kurjaa jos pissikset pyörittää hevosharrastusta.
Ihmiset lopettaa upean harrastuksen heidän takiaan, WTF ?!?
Pissikset kuriin.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.7.25 18:43:31

Valitettavasti noita on ollut aina. Tallinpitäjän/ratsastuksenopen pitää pystyä tarvittaessa olemaan hyvin jämäkkä auktoriteetti lapsille ja nuorille, mutta myös vanhempien pitäisi itse olla auktoriteetteja lapsilleen eikä varsinkaan kaivaa maata toisten aikuisten alta. Eli jos lasta on puhuteltu harrastuksessa tai koulussa, niin vanhemmat tekevät karhunpalveluksen kaikille, jos ryntäävät tutkimatta puolustamaan, että "ei meidän Marianne!!!" Sain onneksi itse nuorena (2010-luvulla) harrastaa tallilla, jonka pitäjä oli hyvä olemaan lasten kanssa ja oli sellainen auktoriteettihahmo, että kaikkien oli turvallista olla tallilla. Ja onneksi tallilaisten vanhemmatkin olivat fiksuja ja valmiita selvittämään asiat, jos joskus tuli jotain kähinää.

Lapset kehittyvät eri tahtia ja saavat kodeistaan erilaiset eväät elämään, joten on ihan luonnollista että kähinää ja erimielisyyksiä syntyy. Aikuisten on kuitenkin tehtävä selväksi, missä menee raja.

Päivämäärä:   12.7.25 18:43:32

Krisse :
Hei, minäkin kävin juuri noilla Vaanilan leireillä.
Ja todentotta, kukaan ei olisi tehnyt yhtään mitään mistä Vaakku olisi suuttunut. :)
Jännä juttu että tuolloin pysty 30 tyttöä olemaan jopa 10vrk ( joilla itse aina olin ) leireillä riitelemättä ja tappelematta. Kaikki tuli juttuun eikä kukaan suuttunut kaverilleen 27krt per vrk niinkuin tänä päivänä on tapana tehdä. Kaikilla oli kivaa ja yhdessä suunniteltuin iltaohjelmat.
Tänä päivänä, kuiskitaan, mulkoillaan, haukutaan, potkitaan sänkyjä ja seiniä ettei vieruskaveri saa nukuttua, haukutaan ja arvostellaan vielä leirin jälkeenkin ratsastustaitoja jopa niiden edistyneempien tyttöjen.( millä rahkeilla )
Vaikuttaa siis siltä että kyseessä on kasvatusasia.
Vaikkakin Vaakun auktoriteetti ylsi Lohjalta Tapiolaan :)

Päivämäärä:   12.7.25 18:45:02

Kukaan ei varmaan enää jaksa näiden pissisten takia järjestää 10vrk leirejä.
Mitkä tuohon aikaan olivat ihan yleisiä.

Päivämäärä:   12.7.25 19:44:55

Eivät nykylapset uskalla olla yötä poissa kotoa. Rippileiritkin jouduttu lyhentämään kolmeen yöhön.

Sitä vastuuta kasvattamattomista kakaroita, joista puolet on aivovammaisia, ei kukaan uskalla ottaa.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   12.7.25 20:26:14

Mitä itse olen täti-ihmisenä kuunnellut junnuja ja heidän vanhempiaan, niin tallin omistajalla ja muilla asiakkailla on tosi iso vaikutus miten junnut käyttäytyy.

Omat hevoset asuu ratsastuskoululla ja pääsääntöisesti kaikki on viihtyneet tuolla, junnut ja aikuiset. Ryhmissäkin saattaa olla sekaisin junnuja ja aikuisia. Monet äidit ja isät ratsastaa myös. Liekö se juuri se juttu, kun tallilla on paljon aikuisia ja vielä kyseisten junnujen vanhempia? Teinit ei pääse ns. valloilleen, koska aina joku meistä aikuisista puuttuu tilanteeseen. Tai siihen pyritään.

Yritetään myös itse näyttää mallia, miten muita kohdellaan: moikataan ystävällisesti, tarjotaan apua, kehutaan ja tarvittaessa kuunnellaan murheita, tsempataan tai halataan jopa! En tunne tallilta ketään ärsyttävää ja se on minusta saavutus, kun talli ei ole mikään ihan pieni.

Pohdin monesti, että itse en veisi lasta tallille, missä junnut pyörii paljon keskenään ja/tai tallilla ei juurikaan aikuisia käy. Usein ne tallit tuntuu olevan lapsien temmellyskenttiä ja siellä kovikset pompottaa ja ponit on enemmän leluja kuin eläimiä. Ei silti, osa aikuisistakin osaa olla tosi törkeitä ja ilkeitä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.7.25 20:41:10

Oon törmännyt aika moneen äitiin jolla ei ole mitään kiinnostusta edes selvittää asioita, esim oma lapsi on leimattu varkaaksi ja en tiedä kuinka pitkälle tätä juttua on levitelty, kuulin tästä ihan sattumalta tyyliin vuoden päästä.

Säälittävää ettei aikuisilla ihmisillä ole pokkaa vastata edes puhelimeen.

Päivämäärä:   12.7.25 20:41:26

Mä , näin meilläkin pyritään toimimaan.
Mutta sitten ne leirit.
On aika hankalaa lähettää junnu leirille jonnekkin maalle joka vaikuttaa todella kivalta.
Sitten siellä on 16 junnua 5 yötä.
Osa on ehkä tallilla kävijöitä ja kyttäävät hirveenä hoitsujaan ja auta armias jos saat jonkun isomman tytön hoitsun ensimmäiselle tunnille leirillä. Hän siis vihaa tyttöä koko leirin ja käännyttää kaverinsa myös tyttöä vastaan.
Kyseinen vihattu tyttö ei mitenkään voi ymmärtää mistä on kyse.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.7.25 20:42:13

Huoh: sitten vaan isän kanssa selvittelemään.

Lähettäjä: Katinka 
Päivämäärä:   12.7.25 20:44:51

Minun lapseni ns. " ystävä " sai järkyttävät raivarit lapselleni leirillä heti ensimmäisenä iltana koska hän ei päässyt taitotasoissa samaan ryhmään kun lapseni. Siitä syystä tämä " ystävä " katsoi aiheelliseksi olla suuttunut tytölleni koko leirin.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   12.7.25 22:53:57

Äitien kasvattamia.

Päivämäärä:   12.7.25 23:28:55

No eikö ne voi vaan ohittaa, jatkaa elämäänsä? Miksi mulkoilijaan pitää.jäädä roikkumaan.? Itselke kävi näin koiralenkillä, mutta saamani ohje oli, älä huomaa, jatka elämääsi .

Lähettäjä: Junnu 
Päivämäärä:   13.7.25 09:44:17

.: miten sivuutat mulkoilijan ratsastusleirillä kun hänen elämän tehtävänsä seuraavan viikon ajan on pilata leirisi ?

Päivämäärä:   13.7.25 14:42:32

Niinpäniin -> sama kysymys kuin junnulla ?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.