Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sosiaali-ihminen menee vanhusten luokse

Lähettäjä: Meeri 
Päivämäärä:   11.7.25 17:30:50

Eli vanhempieni luokse menee jokin sosiaalialan ihminen kartoittamaan, kuinka he pärjäävät. Toisella vanhemmista on pientä muistioiretta ja toisella näkövamma, asuvat kerrostalossa kaupungissa. Voiko tuo ihminen auttaa esimerkiksi saamaan jotain taksikyytejä? Missä muussa voisi auttaa? Sanoisin vanhemmilleni, mitä kannattaa pyytää. Itse en pääse paikalle enkä tiedä, saisinko edes ollakaan siellä.

Re: Sosiaali-ihminen menee vanhusten luokse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.25 17:33:28

Tietenkin saisit olla siellä. Voit myös todennäköisesti soittaa hänelle ja keskustella puhelimitse jos tulee jotain kysyttävää, voit ehdottaa että vanhempasi kysyvät häneltä esimerkiksi tästä.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   11.7.25 17:47:07

Varmaankin joku tehnyt huoli-ilmoituksen, jonka perusteella käynti tehdään... Eli jotain ongelmaa/huolestuttavaa siinä pärjäämisessä on esim naapureiden mielestä ollut. Toki voivat tehdä kartoituskäyntejä rutiinisti myös tietyn ikäisille, tästä en ole ole ihan varma kyllä.
Tietysti voisit olla paikalla, olisi varmasti jopa suotavaa kuulla läheisten näkemys siitä todellisesta pärjäämisestä! Voit ehdottomasti myös soitella kys. työntekijälle joko ennen tai käynnin jälkeen.
Mahdollista on saada monenlaisia apuja, kunhan selviää millaisia tarvitsisivat :)

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   11.7.25 17:55:15

Kannattaisi ehdottomasti olla paikalla, vanhuksilla on tapana esittää että asiat on paremmin kuin ovatkaan, "kyllä tässä pärjäillään".

Päivämäärä:   11.7.25 18:20:38

Sehän riippuu ihan siitä, että missä vanhempasi tarvitsevat apua. Jos arki sujuu, niin tuskin kotihoitoa ollaan tarjoamassa. Taxikuljetus eli liikkumista tukeva palvelu on vaikea saada, koska vaikka laki ei puhukaan mitään tulorajoista, niin käytännössä jokainen hva kuitenkin pitää sosiaalihuoltolain mukaisessa kuljetuspalvelussa tulorajoja. Ateriapalvelu ja turvapuhelinpalvelu voivat olla sellaisia, mitä ehdotetaan, jos tilanne vaikuttaa siltä, mutta nehän vanhus maksaa itse. Aika huonossa jamassa saa olla, että apuja tulee. Mutta jos tuo muistiongelma on jo arkea haittava, niin sitten voi tulla kotihoito kyseeseen esim. varmistamaan, että lääkkeet tulee otettua ja ruoka syötyä.

Päivämäärä:   11.7.25 18:25:15

Pitää vielä varmistaa, mutta luulen että se näkövammainen vanhempi olisi itse soittanut sossut paikalle. Minä kuitenkin käyn siellä vähintään kahdesti viikossa ja lapseni kerran-pari, joten olisi kai me huomattu, jos oikeasti olisi huoli-ilmoituksen paikka. Mutta aivan sama, hyvä että tulevat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.25 20:27:52

Jos heisstä itsestään tuntui, että eivät selviä, niin hyvähän se on saada tilanne tarkistettua.

Päivämäärä:   11.7.25 20:37:56

Eikös se palveluntarvekartoitus tehdäkin tietyn ikäisille ihmisille kunnan/kaupungin puolesta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.25 20:49:51

Vanhuksille tarjotaan tuollaista palvelua yleensä lääkärikäynnin yhteydessä, kun kunto heikkenee niin halutaan tukea kotona asumista pidempään.

Päivämäärä:   11.7.25 21:41:10

Toinen täytti juuri 80 vuotta. Sinänsä kotona asuminen on vielä ok, todella, todella huonompikuntoisetkin asuvat vielä kotonaan. Sen puolen olen nähnyt töissä vaikka en olekaan hoitopuolella.

Ja kyllä, hyvä että huolehditaan! Asia vaan tuli yllättäen minulle. Voi olla ihan rutiinijuttukin, mutta olen tyytyväinen että saavat apua muualtakin kuin meiltä. Minulla kuitenkin on melkein 50 kilometriä heille niin on se töiden ja kotihommien päälle kuitenkin aika työlästä, jos tästä lisääntyy. Eivät halua muuttaa meille, vaikka olisi tilaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.