Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Treenaaminen synnytyksen jälkeen

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   11.7.25 15:55:52

Meille syntyi kuukausi sitten ihana vauva. Synnytys meni hyvin, episiotomia tehtiin, mutta muita vaurioita ei tullut ja mielestäni olen palautunut hyvin. Olen treenannut vuosia aktiivisesti ja juoksin viime vuonna maratonin. Kevyttä kuntosaliharjoittelua, reipasta kävelyä ja uintia harrastin noin viikolle 33 asti, kunnes verenpaineeni alkoi nousta rajustk. Joudui raskauden osastolle makaamaan viikoksi ja tämän jälkeen vielä yli kuukaudeksi kotiin. Treenata ei saanut eikä tehdä mitään rasittavaa. Imurointikin oli kuulemma liian rasittavaa, joten pääasiassa makoilin ja istuskelin, kunnes synnytys käynnistettiin.

Synnytyksestä oli kulunut muutama päivä, kun aloin käydä vaunulenkeillä. Kävelen reippaita tunnin lenkkejä lähes päivittäin ja tuntuu, että ne jaksan hyvin. Ostin myös jonkun äitiysvalmennuksen netistä, mutta siinä on lähinnä hengitysharjoituksia, kehonhuoltoa ja lantionpohjaharjoituksia. Olen näiden jumppien päälle koittanut vähän treenata lihaskuntoa, mutta lihaskuntoni on täysin romahtanut. En pysty tekemään kehonpainolla edes yhtä puhdasta kyykkyä puhumattakaan punnerruksista ynnä muista. Miten tästä pitäisi lähteä etenemään, että saisi järkevästi voimia palautettua? Kuntosalille en nyt ehdi, mutta kotona ehdin treenata vaikka päivittäin. Oisko jollakulla vinkkejä? Pelkästään kävelemällä ja lantionpohjajumpalla en kuntoon tule.

Re: Treenaaminen synnytyksen jälkeen

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   11.7.25 16:01:58

Jos olet aiemminkin treenannut, eikö ole mieleen jäänyt yhtään helpotettua harjoitusta? Siis jos et pysty tekemään tyylipuhdasta kyykkyä, tee samoja lihaksia harjoittava mutta helpompi liike, kunnes kyykky onnistuu. Punnerrusten sijaan tee etunojapunnerruksia tai punnerra seinää vasten, kunnes lihakset ovat vahvistuneet riittävästi. Näistä löytyy tietoa kumminkin pilvin pimein netistä ilmaiseksi ja olet kokenut treenaaja, joten vähän ihmetyttää, miten olet noin ulalla. :)

En ole ostanut äitiysvalmennuksia, joten en tiedä, mutta luulisin, että ne ovat juuri noita lempeitä harjoituksia, joissa enemmänkin vähän herätellään kehoa eikä rasiteta sitä.

Lähettäjä: Rauhassa 
Päivämäärä:   11.7.25 16:02:41

Ei tuossa auta kuin kevyitä treenejä tehdä omaa kroppaa kuunnellen ja aluksi vaikka katsoa sellaisia treenejä joissa ei ole niitä liikkeitä joita et vielä kykene tekemään vaan niistä kevyempiä versioita.

Muutenkin synnytyksen jälkeen tuntui, että omat suolet yms. Haki paikkaansa ja vatsan alue oli ihan omituinen.

Päivämäärä:   11.7.25 16:11:25

No totta kai tiedän helpotettuja harjoituksia, mutta kyllä vähän ahdistaa alkaa tekemään jotain tuolikyykkyjä tms. Ehkä enemmän hainkin vertaistukea kuin mitään valmista treeniohjelmaa :D ihan uskomatonta, miten paljon lihaskunto voi heiketä noin lyhyessä ajassa. Ei muuta kuin nöyrästi vaan rakentamaan kaikkea ihan alusta alkaen.

Lähettäjä: Xkdm 
Päivämäärä:   11.7.25 16:11:40

Raskaus ja synnytys venyttää ja veltostuttaa kudoksia, eikä ne hormoneista johtuvat muutokset ihan heti poistu ja palaudu. Älä siis yritä treenata sellaista mihin kroppsi ei ole välmis. Jotkut palautuvat nopeammin, toiset hitaammin. Esim. lonkat löystyy, jotta alatiesynnytys on helpompaa, vatsa- ja kylkilihakset voi olla mitä on ja lantiokin kippaantunut eteen.

Ehkä sinun kannattaa jumpata jotain palauttelevaa, joka suoristaa kropan vinouksia, muttei ole mitään voimatreeniä.

Päivämäärä:   11.7.25 16:14:14

Ja vielä, en ole treenaamista joutunut koskaan aloittamaan näin pohjalta. Pitkien taukojenkin jälkeen olen heti jaksanut tehdä pienillä painoilla kyykyt jne. Ehkä siksi kaikki helpotetut liikkeet eivät tule heti mieleen. Esimerkiksi tavallinen askelkyykky on vielä liian raskas.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.25 16:24:26

Se on ihan totta että synnytyksen jälkeen suolet ja muut hakee paikkansa, kun keho on vauvasta tyhjentynyt ja tyhjenee vielä vuodoilla lisää. Tämän kertoi synnärillä fyssari, kävin kuuntelemassa hänen ohjeitaan kun kerran viikossa kävi siellä (tämän vuoden helmikuussa ihan, ettette pääse äpisemään että vanhaa tietoa). Hän painotti että omaa kehoa kuunnellen aloittaa liikunta ja treenaaminen, jos sitä on harrastanut. Voi mennä vuosikin ennen kuin keho on täysin toipunut ja valmis synnytyksestä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.7.25 16:46:39

Odotappa vielä rauhassa muutama viikko! Kävele jos se tuntuu hyvältä. Itse reenasin liki raskauden loppuun ja 6 vkoa synnytyksestä palailin nätisti salille niin painot oli romahtaneet tuosta aika radikaalisti. Jäällä ne jotka ennen ohitin kierroksella luisteli samaa tahtia (3 kk synnytyksestä). Minulle ainakin lyötiin liikuntakielto jälkitarkkiin (8 vkoa) asti joten vain kävelin vaunulenkkejä ja kävin nätisti salilla ihan muutaman kerran tuon 6 vkon jälkeen.

Anna kropalle aikaa toipua vielä hetki. Minulla meni reilu vuosi että olin ennallaan (yhtä kovassa kunnossa) lihaksia en ihan samaan saanut, lähes pari vuotta niin olin haluamassani lihaskunnossa, tosissaan tekemällä toki olisi ollut aiemmin mutta ikäni reenanneena löysäilin vähän enkä entisestä kunnosta edes haaveillut.

Lähettäjä: pistepirkko 
Päivämäärä:   11.7.25 19:03:03

Ota ig seurantaan Petra Olli. Sillä on ollut viime aikoina tästä aiheesta hyviä postauksia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.7.25 21:06:00

Luulisi, että aiemmin hyväkuntoinen ja paljon reenannut ihminen ymmärtäisi, mitä synnytys tekee keholle. Kyykyssä ja punnerruksessa keskivartalon tuki on 90 % koko liikkeestä, ja kuukausi synnytyksestä sun keskivartalo on vielä aivan kanttuvei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.25 21:32:10

Hoidata pääsi kuntoon, niin helpottaa. Onko muita pakkoajatuksia kuin treenaaminen?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.